Wat is je signatuur gerecht?

26-08-2019 18:19 116 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het hoe heb je leren koken topic:

Welk gerecht maak jij het lekkerst klaar? Naar welk gerecht wordt regelmatig gevraagd door gezin, familie of vrienden?

Dus wat is jouw signature dish?

En graag met recept (als je wilt) ;-)
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 18:25
2.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hachee is natuurlijk ook erg lekker. Met aardappels. Maar ik probeer altijd de 600 kcal niet te overschrijden en als eten echt erg lekker is dan zit het daar ver boven.

Vroeger keek ik nog weleens naar de kok Buddy maar ik kon het qua calorieën nergens inpassen. Alleen de spaghetti al was meer dan een maaltijd. Dus maar niet gemaakt. Of toch ja; ik heb eens de tomatensaus nagemaakt maar dan met veel minder olie erin maar pech, toen vond ik de zakken Bertolli lekkerder.

Toch had hij toen best slanke familie en dat kan alleen maar als je de rest van de week superstreng lijnt.
retrostar wijzigde dit bericht op 26-08-2019 19:40
9.99% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Als ik eters krijg, wordt vaak gevraagd of ik Hongaarse goulash maak. Man en ik eten de goulash het liefst bij rijst en een salade.
Alle reacties Link kopieren
Jeera rijst, palak paneer, dahl, patato en erwten baghi en kip curry met chapati. Dan ben ik vaak wel uren verder maar daar wordt echt iedereen blij van!
Alle reacties Link kopieren
hen70 schreef:
26-08-2019 19:27
Als ik eters krijg, wordt vaak gevraagd of ik Hongaarse goulash maak. Man en ik eten de goulash het liefst bij rijst en een salade.
Ook erg lekker. Ben gek op eenpansgerechten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
nursy schreef:
26-08-2019 19:27
Jeera rijst, palak paneer, dahl, patato en erwten baghi en kip curry met chapati. Dan ben ik vaak wel uren verder maar daar wordt echt iedereen blij van!
Yesss hunnie :high5:
Eters met Kerst?
Dan haal ik vaak stifado met kritaraki* en groene boontjes boven.

Of coq au vin met kroketten en boontjes.


Tijdens 't jaar begin ik daar meestal niet aan.


*Help, mijn Google is stuk: Grieks stoofvlees met Griekse pasta
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
26-08-2019 19:31
Ook erg lekker. Ben gek op eenpansgerechten.
Ik ook. Het is dat het mij nu te warm is, zo lang met mijn snufferd boven het fornuis. Maar anders......
Alle reacties Link kopieren
SilverShadow schreef:
26-08-2019 19:03
Top, mooi recept om in het weekend uit te proberen, heb ik er de tijd voor.
:HA: print je het dan wel uit of sla je het op op je telefoon?
Alle reacties Link kopieren
@Aikidoka - Oeh receptje van de vega soep?
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
26-08-2019 18:33
Ananas in warme gerechten, met uitzondering van desserts, zou verboden moeten worden.
:D Helemaal mee eens :D
Als Belgische: een lekkere biefstuk-friet natuurlijk.
Man was 40 j slager; die kiest altijd de beste biefstuk uit :-)
De frietjes : nooit afhaal of diepvries.
Zelf aardappelen schillen en in frieten snijden.
De mayonaise ook zelfgemaakt.

Bereiding van de frieten; voorbakken gedurende ongeveer 8 minuten op 160°, daarna in een kom gieten en 10 minuutjes laten 'rusten'. Tenslotte de frietjes afbakken op 180° gedurende 5 minuten tot dat ze goudbruin zijn.

Bereiding van de mayonaise;
In een kom 1 eierdooier, 1 flinke lepel mosterd (liefst graanmosterd), beetje zout, beetje peper.
Het geheel roeren.
Daarna beetje bij beetje olie toevoegen, tot de gewenste hoeveelheid bereikt is. Wel steeds goed blijven roeren.
Voeg daarna een flinke scheut citroensap bij de mayonaise.
Natuurlijk hoort bij een Belgische biefstuk-friet ook een portie sla en enkele tomaten.
Zelf doe ik er ook nog een geraspte wortel bij maar dat hoeft niet.
Smakelijk!
aloha66 schreef:
26-08-2019 19:55
:D Helemaal mee eens :D
Nee hoor, lekker in de chili con carne.
Alle reacties Link kopieren
ankalida schreef:
26-08-2019 19:24
Eend met whiskey ;-)
Ha, die ken ik! :rofl: hik.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
26-08-2019 19:26
Hachee is natuurlijk ook erg lekker. Met aardappels. Maar ik probeer altijd de 600 kcal niet te overschrijden en als eten echt erg lekker is dan zit het daar ver boven.

Vroeger keek ik nog weleens naar de kok Buddy maar ik kon het qua calorieën nergens inpassen. Alleen de spaghetti al was meer dan een maaltijd. Dus maar niet gemaakt. Of toch ja; ik heb eens de tomatensaus nagemaakt maar dan met veel minder olie erin maar pech, toen vond ik de zakken Bertolli lekkerder.

Toch had hij toen best slanke familie en dat kan alleen maar als je de rest van de week superstreng lijnt.
Nee hoor dat kan door niet gefrustreerd met calorieen om te gaan en voldoende vetten te eten.
Alle reacties Link kopieren
Risotto met courgette en gorgonzola

- courgette in blokjes snijden en kort bakken in een beetje olijfolie
- risottorijst toevoegen en even meebakken tot de korrels een beetje glanzen
- groentebouillon toevoegen en dan blijven roeren en steeds bouillon toevoegen totdat de rijst gaar is (ongeveer vijftien minuten)
- gorgonzola in stukjes breken of snijden
- wanneer de rijst gaar is haal je de pan van het vuur en voeg je de gorgonzola toe (reken ongeveer veertig gram per persoon)
- even doorroeren totdat de gorgonzola gesmolten is en klaar is Kees

Echt heel makkelijk, heel lekker, en het voordeel is dat je gorgonzola die je over hebt in kunt vriezen voor een volgende keer (zo'n heel blok gaat er bij mij nooit doorheen, haha)
En sushi, daar sta ik ook wel een beetje om bekend, zonder vis, want dat eet ik niet.
De rijst maak ik gewoon standaard zoals het hoort, ik heb verschillende manieren van rollen en vormen van het internet gehaald, en qua vullig doe ik er van alles en nog wat in.
Totaal niet traditioneel, maar de eerste keer dat ik sushi at was ik al vegetariër, en ik vind het op deze manier lekker.
Paar voobeeldjes:
Gunkan sushi gevuld met silken tofu geprakt met miso, mayonaise en een beetje wasabi, bestrooid met geroosterd sesamzaad

Tempe (gestoomd en verkruimeld) gemendg met mayo en schiracha of sambal, en vaak ook sesamzaadjes, in een rol met komkommer of rettich.

Harde groentes in repen (wortel, bleekselder, aubergine, zoete aardappel etc) even aanbakken, en een beetje zacht laten worden met sojasaus en rijstwijn tot het vocht weg is, in combinatie met rauwe groentes of avocado in een rol of wat dunner gesneden op nigiri sushi.
Zelfde doe ik ook wel eens met stevige tofu, en ik gebruik ook wel groentes uit de oven, of tempura.

En vaak een beetje plantaardige kaviaar er op, ik koop dat gewoon bij de ikea, en het heeft echt iets "visserigs" vind ik.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 20:20
0.48% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jemig wat komen hier fijne recepten voorbij!! De helft heb ik nog nooit gegeten, maar wat klinkt het lekker!

Mijn 'specialiteit' is toch wel de snert. Weliswaar van spliterwten, recept van mijn oma (Beppe, wij zijn Fries).

3 van onze kinderen zijn in de herfst/ winter jarig en visite vraagt altijd of ze snert mogen blijven eten, haha...

En zo voor makkelijk vragen de kinderen hier thuis met stip op 1; de 'Mac- Mem' (Mac- Moeder). Haha...
Weliswaar gewoon een hamburger (angus) op broodje met alle 'toppings' ervoor in schaaltjes erbij, en dan migen ze zelf stapelen, hihi.
Gevulde aardappel/aardappel kroket (vulling; gehakt)

https://youtu.be/GZZq7yMJdj4

Afbeelding

Gevulde zalm (vulling: kreeft, roomkaas en parmezan o.a.)

Afbeelding

https://youtu.be/mrV0RR61LFQ

Dessert/tussendoortje: maisbrood / corn bread

https://youtu.be/CGt1bQsRemI


Afbeelding

Dit zijn niet 1 op 1 de recepten die ik gebruik maar dit zijn wel de gerechten.
anoniem_378266 wijzigde dit bericht op 26-08-2019 20:23
30.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
26-08-2019 20:05
Nee hoor dat kan door niet gefrustreerd met calorieen om te gaan en voldoende vetten te eten.
Zo werkt dat bij mij niet hoor en ik heb er al een leven lang ervaring mee.

Maakt voor mij niet uit of de calorieén uit vet komen of uit koolhydraten, teveel is teveel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
26-08-2019 19:58
Nee hoor, lekker in de chili con carne.

Mijn tante gooide daar banaan in. Vond ik ook niet zo ;-)
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
26-08-2019 20:26
Mijn tante gooide daar banaan in. Vond ik ook niet zo ;-)
Getverderrie, banaan? Dat lijkt me echt heel goor, haha! Maar ik houd dan ook totaal niet van banaan, dus da's dubbel 'bah', haha!
Alle reacties Link kopieren
Eurus schreef:
26-08-2019 20:26
Mijn tante gooide daar banaan in. Vond ik ook niet zo ;-)
In de bami is dat best lekker maar nog beter: gebakken in boter, poedersuiker erop en dan bovenop de bami. Maar ja.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Spinazietaart met uitgebakken spekjes is hier favoriet
Ik heb ooit ergens dit gegeten en zelf nagemaakt: pasta met :
olijfolie, peterselie, kappertjes, zongedroogde tomaat, ui, knoflook, verse zwarte peper en artisjokharten.
Het is dus wat hier staat. Super makkelijk alleen moet je dus goede ingrediënten hebben.

Verder kan ik goed vlees kruiden.
Alle reacties Link kopieren
Loempia taart, oogt heel leuk, is gezond en niet teveel calorieën.. En echt heel lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven