De échte musthaves

28-08-2019 17:02 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
De babyuitzet.... iedere (aanstaande) ouder heeft er mee te maken (gehad) en zo nu wij ook.

Ik word he-le-maal gek van alle opties en keuzes... Lees ik bijv. hydrofiele luiers... zoek ik ze op zijn ze er in tig verschillende maten verkrijgbaar. De één zweert bij die grote doeken (die bijv. erg prijzig zijn) en de ander zegt je moet er van elke maat wat hebben... en hoeveel is nou écht handig om te hebben?

Kortom, ik ben op zoek naar ervaringen van ouders die mij vertellen... dit waren mijn échte musthaves en hier kon ik helemaal niks mee! Van de hoeveelheid en maten van hydrofiele luiers tot het melkpoeder doseerbakje...
pipootje schreef:
29-08-2019 08:24
Ik snap niet hoe je hydrofiele doeken niet kan gebruiken.
Wat leg je dan in het ledikant onder het hoofdje om spuugmondjes op te vangen?
Hier werd er nauwelijks gespuugd.

Op het verschoningskussen gebruikten we de onderleggers die in het kraampakket zitten bovenop de hoes voor eventuele ongelukjes tijdens het verschonen.

Voor het afdrogen gebruiken we andere doeken (geen idee wat het materiaal daarvan is, maar het is soepeler).

Tijdens het voeden gebruiken we dan weer slabbetjes om melk op te vangen/af te vegen.

De xl hydrofiele luiers gebruiken we dan nog wel eens als dekentje in de maxi cosi of kinderwagen.
Oh en wat geloof ik niemand gebruikt bij een pasgeborene en wat wel op de uitzetlijst staat, is een kam en borstel.
Echt superpersoonlijk dit.
Een aantal dingen vraagt gewoon om heel rustig nadenken en voorstellen hoe je iets wil/wat bij je past.

Zo dachten wij vooraf dat we een kinderwagen nauwelijks zouden gaan gebruiken. Toch soort van gezwicht, en conclusie: we hebben hem inderdaad nauwelijks gebruikt.
Draagdoek en draagzak dan weer wel, daar zijn we de hele wereld mee rondgereisd.

Babyshampoo is het enige verzorgingsproduct dat we gebruikten, en zelfs nog steeds eigenlijk. Zoon is 2. Hij wordt er prima schoon van en heeft verder nooit wat nodig gehad.

Niet of nauwelijks gebruikt hier:
wipstoel (had ik niet)
slabbetjes
sloffen
luiertas
box
schoenen, die kochten we pas toen hij echt wilde gaan lopen

Superfijn:
overslagrompers in de kleine maten
draagdoek en later de Tula
hydrofiele doeken
heel goedkoop handkolfje, werkte goed genoeg
babylepeltjes
puckababy. Alle maten.

Als je in Nederland woont is het ook gewoon zo besteld, je hebt het zo in huis! Vooral niet te druk om maken zou ik zeggen.
Zilver_ schreef:
29-08-2019 09:57
Echt superpersoonlijk dit.

wipstoel

en die vond ik ideaal.
Wipstoel op tafel met baby, als wij gingen eten.
Of ze keek mee, als ik stond te koken of douchen
Scheelde een boel gedoe en gehuil.
Voor de eerste maanden;

- grote hydrofielen (om kind in te wikkelen, af te drogen, op te verschonen, onder te laten slapen etc etc)
- draagzak (kind had veel krampjes en mama-honger) Ik had zelf de Manduca, die kan al vanaf helemaal het begin.
- babynestje (let op: wel echt alleen gebruiken als je er zelf bij in de buurt en wakker bent, ze zijn echt niet veilig om ze echt in te laten slapen)
- poedertoren
- héél veel spenen en speenkoorden (die dingen raken echt overal kwijt)
- co-sleeper (kind werd nog vaak wakker en zo kon ik vanuit mijn eigen bed gewoon even een hand oid op hem leggen en dan werd hij weer rustig)
Natte tosti..
Oh en een wipstoel vond ik toen hij een paar maanden was ook echt ideaal. Wij hadden de babyswing ofzoiets, die kon schommelen en wippen. Heeft hij ook heel vaak in gelegen en gespeeld.
Natte tosti..
gsleutel schreef:
28-08-2019 19:03
Ik vind overslagrompers juist verschrikkelijk. Gaan op een of andere manier altijd raar zitten hier. Hier alleen maar Hema stretch rompers, met korte mouwen of hemd model. Lange mouwen vind ik te veel gefrut met zo'n kleintje. Bij poepexplosies kunnen ze naar beneden uit (tip!) zodat niet alles onder zit.
Hier ook! Grote voorstander van de Hema rompers. Wij hebben de overslagrompers ongebruikt weggedaan. Man en ik vonden ze allebei ondingen. Drukknopjes die nooit goed dicht zaten. Een puzzel. Een kwestie van voorkeur dus.

Zelfde geldt voor hydrofielen. Ik heb er massa’s. Vooral omdat ik in mijn zwangere hamsterbui had begrepen dat men ze massaal gebruikt. ‘Je kan er nooit te veel van hebben’. Wij gebruikten ze in het begin wel (vooral onder het hoofdje bij het slapen, zodat je niet constant het laken verschoond ivm teruggeven melk), maar al heel snel niet meer. Ik heb er laatst veel weggedaan (zoon is 1,5, maar wij gebruiken het echt al heel lang niet). Wel gebruik ik veel monddoekjes van de zeeman. Omdat zoon bij het eten (spaghetti enzo) alles tot achter zn oren smeert. Maar dat is een volgende fase en zo bij gekocht :-D

Mijn tip. Koop wat je echt leuk en mooi vindt, dat hoort ook bij de voorpret. Maar niet omdat het moet, nodig is, of handiger is. Wat je nodig hebt: kind, jezelf, bedje, maxicosi en kinderwagen . . Qua kleertjes: goede set rompers en wat luiers en kleertjes om te starten. Fles en melkpoeder als je geen borstvoeding kan of wil geven. Voor de rest. Bol.com bezorgt soms zelfs dezelfde dag en via hm en Hema zijn babykleertjes ook binnen no time binnen. Ik heb echt heel veel van de uitzetlijst nauwelijks gebruikt. Soms kan je ook lenen (bv de kruiken, babybedje enzo, heb je kort nodig) Moetjes: stem ze af met de kraamzorg bij de intake
Het is allemaal zo persoonlijk. Via internet bestel je zo bij als je het nodig hebt.

Niet/nauwelijks gebruikt:
  • overslagrompers
  • overtrek voor verschoonkussen (in het begin gebruikten we altijd een overtrek en deze moesten we constant vervangen, inmiddels gebruiken we het kussen gewoon zonder overtrek, veel makkelijker
  • mooie dure leren luiertas. Ik heb er een, alleen een rugzak bleek veel handiger om spullen mee te nemen want dan heb ik beide handen vrij
  • hydrofielen
  • schoenen of sloffen voor baby, hij trok ze direct uit en tolereert het pas sinds hij kan lopen
  • babyfoon; als zoontje huilt, hoor ik hem door het hele huis, het voegt niks toe. Als ik bij ouders in groter huis ben, gebruik ik een app op de telefoon
  • wipstoel, hadden we niks mee
  • te veel verzorgingsproducten, baby was je met name met water. Bleek toen hij geboren was
  • mijn mooie dekentjes voor in ledikant. Zoon heeft een half jaar naast me in zn wiegje geslapen. Daarna ging hij over naar zijn kamertje en ledikant. Een week later draaide hij en ging hij in een slaapzakje. Helaas heb ik mijn mooie dekentjes van Koeka nooit gebruikt.
Geleend:
  • badje (moest van kraamzorg, maar al snel namen we hem gewoon mee in de douche/ons bad)
  • kruiken (moest ook van kraamzorg. Zij heeft ze gebruikt in de eerste week)
Jep een rugzak als luiertas heb ik ook, ontzettend handig.
Het is eigenlijk een “gewone”
rugzak. Ik vond de standaard luiertassen zo lelijk.
Rugzak is ook veel handiger wanneer je met een dreumes/ peuter op pad gaat. Die bungelt niet zo.
Ik heb eigenlijk de lijst aangehouden vanuit de kraamzorgorganisatie.
Zowel bij de eerste als tweede zwangerschap.
Sommige dingen bleken niet/nauwelijks nodig te zijn.

Kruiken en mutsjes bij onze dochters waren niet nodig, alleen de eerste uren hebben ze beiden een mutsje op gehad, daarna al snel af. Ze konden zich prima op temperatuur houden, maar hadden dan ook het geluk om in warm weer geboren te worden en beiden (ruim) 9 pond waren. Kruiken staan dus ongebruikt in de kast hier.

Verder heb ik heel veel besteld bij bol.com de weken na de geboorte van de eerste.

Wat ik zelf erg handig vond:

- babynestje, op de bank ‘s avonds sliep oudste dochter prima tot een maand of 3,5-4. Dochter 2 slaapt vooral in de box in het nestje. Wel onder toezicht.
- overslagrompers van de h&m. Iets over het hoofd was bij oudste dochter echt een crime, overslagrompers waren veel beter te doen. En die zijn een blijven gebruiken bij dochter 2.
- meerdere aankleedkussens, 2 boven, 1 beneden.
-voetenzak voor in de maxicosi en een aparte voetenzak voor de kinderwagen. Geen gedoe met jasjes, dekentjes die afgetrapt werden.
- onze Joolz kinderwagen, zo’n belachelijk dure. Heerlijke wagen, rijdt soepel en ik vind ‘m nog steeds erg mooi.
-draagzak, maar dan vooral voor dochter 2. Met 2 kinderen onder de 2 moet ik toch een mogelijkheid hebben om beiden tevreden ten houden. Met de tula free to grow gaat dat gelukkig aardig. Bij dochter 1 nauwelijks gebruikt, was niet echt nodig en ik vond het zelf niet prettig. Dochter trouwens ook niet..
- meegroeikinderstoel van Kidsmill. Eerst met wipper op de stoel, zodat dochter 1 bij ons aan tafel kon zitten tijdens het eten, wipper kon ook los gebruikt worden. Nu zit dochter 1 op de stoel zelf en dochter 2 in de wipper. Super handig! Lijkt erg op de tripp Trapp van stokke, maar wij vonden deze mooier ;-)

Zonde van de aankoop in ons geval:

- philley ( poedercontainer die met een klik een schepje poeder in de fles gooit). Het werkt niet naar behoren. De ene keer krijgen we wel de juiste hoeveelheid poeder, de andere keer niet. Gewoon de standaard poedertorens hier.
- ledikantdekens, dochter 1 lag in een puckababy piep, daarna in een slaapzak. Lakentje wilde ik nog wel eens gebruiken om wat strakker toe te dekken, maar de dekens heb ik nooit echt gebruikt. Dochter 2 gaat haar oudere zus achterna, nu nog in de piep, straks in een slaapzak.
-winterjas voor een baby in maat 68. Een lekker dik vestje met knopen of dikke voetenzak werken in mijn ogen veel handiger dan een dikke jas met rits. Had altijd het gevoel dat ze zou stikken van een hitte. Nauwelijks gebruikt.

Verder hebben we bij dochter 2 bijna geen kleding gekocht. Door ervaring met de eerste kwamen we erachter dat veel merken haar toch niet zo goed zaten. Nu is dochter 2 weer heel anders in proportie en is het uitvinden wat haar wel goed zit. Bovendien is kleding zo gekocht ( of gekregen).
Onesies/boxpakjes werkten bij de eerste niet handig, ze had vaak te lange benen om normaal in die pakjes te passen. En met verschonen zat ik altijd met die knoopjes te ruziën.
Ook broekjes met voetjes eraan werkten niet.
Sokken trok ze ook uit, Kruidvat sokjes waren nog de beste optie.

Het is gewoon heel erg afhankelijk van je kind.
Ik zou aanhouden wat de kraamzorgorganisatie aangeeft.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 15:41
5.50% gewijzigd
GoodmorningSunshine schreef:
29-08-2019 09:49
Oh en wat geloof ik niemand gebruikt bij een pasgeborene en wat wel op de uitzetlijst staat, is een kam en borstel.
Ik wel hoor! Mijn zoontje vond haren kammen met zo’n zacht borsteltje en een beetje olie echt heeeeeerlijk. Werd ‘ie helemaal lodderig van en dan viel hij heerlijk in slaap.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
29-08-2019 14:46
Ik wel hoor! Mijn zoontje vond haren kammen met zo’n zacht borsteltje en een beetje olie echt heeeeeerlijk. Werd ‘ie helemaal lodderig van en dan viel hij heerlijk in slaap.
en was de kam niet om Berg weg te halen??
lilalinda schreef:
29-08-2019 14:55
en was de kam niet om Berg weg te halen??
Geen idee die van mij had dat niet.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Oh kind is hier ook bijna 2 en heb nog nooit de haren gekamd.

Ik ben trouwens ook een groot fan van overslagrompers, het was geen makkelijke bevalling en kind heeft een hele tijd niks over het hoofd willen hebben. Dit was dan veel fijner.

En qua stoel zou ik echt de tripp trapp aanraden. Veel tweedehands ook te krijgen en oerdegelijk.
Natte tosti..
Het is echt zo afhankelijk van wat je kind en jullie prettig vinden. Dat is moeilijk te voorspellen, vooral bij een eerste lijkt me.

Onze must haves waren veel hydrofieldoeken, vooral de 30x30
Overslagrompers vond vooral mijn man handig
Stretch draagdoek
Veel billendoekjes zonder geur en tissues om het weer droog te deppen.

Wat we allemaal niet nodig hadden:
Babynestje, wipper, comode, box (wel een boxkleed), co-sleeper, ledikant met al het beddengoed, slaapzakken, inbakerdoek, voedingskussen, shampoo en lotions (eerste jaar alleen maar water gebruikt), schoentjes, kruiken, babybad hebben we ook weinig gebruikt want ze ging al snel in het grote bad met ons.

Achteraf gezien hadden we veel kunnen uitsparen..

Ohja, voor de geboorte hebben we ook hard gewerkt aan haar slaapkamer. Hoefde ook niet. :-)
anoniem_385505 wijzigde dit bericht op 29-08-2019 17:24
7.40% gewijzigd
Kam en borstel hier wel gebruikt. Kam idd voor de berg. En borstel gebruik ik om na het badje zijn haartjes te kammen. Want hij heeft veel haar met zijn 7 maanden.

Philley is vernieuwd. En werkt nu veel beter. Wij zijn er erg blij mee. Sterker nog ik heb er 2!
MevrouwTomatensoep schreef:
29-08-2019 15:39
Oh kind is hier ook bijna 2 en heb nog nooit de haren gekamd.

Ik ben trouwens ook een groot fan van overslagrompers, het was geen makkelijke bevalling en kind heeft een hele tijd niks over het hoofd willen hebben. Dit was dan veel fijner.

En qua stoel zou ik echt de tripp trapp aanraden. Veel tweedehands ook te krijgen en oerdegelijk.
Dan heeft je kind vast niet veel haar :P Mijn zoon heeft een woeste bos die maandelijks bij de kapper gepoogd wordt te beteugelen, zo hard groeit het. Hij heeft iets tussen kort en halflang (meer aan de korte kant) in en als ik het niet kam heeft hij dreads.

Zou hij wel willen, niet kammen. Want het doet pijn.
JustMeDaan schreef:
29-08-2019 15:56
Kam en borstel hier wel gebruikt. Kam idd voor de berg. En borstel gebruik ik om na het badje zijn haartjes te kammen. Want hij heeft veel haar met zijn 7 maanden.

Philley is vernieuwd. En werkt nu veel beter. Wij zijn er erg blij mee. Sterker nog ik heb er 2!
De philley heb ik net 3 weken geleden gekocht, maar hier werkt het echt waardeloos.. Jammer genoeg, het idee vind ik echt top! Zowel de Hero voeding als de albert Heijn voeding komt van de 10x draaien, er 3x niet volledig uit. Paar keer getest, want soms vond ik de flesjes zo raar ogen. Bleek dus te weinig poeder te zijn. Werd er al voor gewaarschuwd door de kraamverzorgende, zij had het ook al vaker meegemaakt.
must-haves:
- hydrofielen & xl hydrofielen (vooral met een spugertje, hoef je niet elke keer het hele bed/kinderwagenbak te verschonen)
- Een goed voedingskussen, die kun je ook gebruiken tijdens de zwangerschap voor jezelf
- Niet van de lijstjes: Zo’n spiegel voor achterin de auto, dat je baby kunt zien vind ik erg prettig

niet nodig:
- jassen (wel een vestje zonder capuchon en dekentje)
Ja de trip trap stoel. Top stoel!

Wij hebben de borstel en kam ook vanaf het begin gebruikt. Dochter had bij de geboorte al lang en veel haar.
lux- schreef:
29-08-2019 16:01
Dan heeft je kind vast niet veel haar :P Mijn zoon heeft een woeste bos die maandelijks bij de kapper gepoogd wordt te beteugelen, zo hard groeit het. Hij heeft iets tussen kort en halflang (meer aan de korte kant) in en als ik het niet kam heeft hij dreads.

Zou hij wel willen, niet kammen. Want het doet pijn.
Hee hee! Pijnlijk onderwerp! :puh:

HIj heeft vooral erg fijn en steil haar. En om er toch nog íets van te maken laten we het sinds een tijdje ook maar grotendeels opscheren dus inderdaad, valt ook echt weinig te kammen.

Best vreemd, aangezien we beide véél krul hebben en ik ontzettend dik en veel haar heb.
Natte tosti..
Chantilly21_2 schreef:
29-08-2019 16:29
De philley heb ik net 3 weken geleden gekocht, maar hier werkt het echt waardeloos.. Jammer genoeg, het idee vind ik echt top! Zowel de Hero voeding als de albert Heijn voeding komt van de 10x draaien, er 3x niet volledig uit. Paar keer getest, want soms vond ik de flesjes zo raar ogen. Bleek dus te weinig poeder te zijn. Werd er al voor gewaarschuwd door de kraamverzorgende, zij had het ook al vaker meegemaakt.
Hier ook Hero voeding. Nu heb ik me wel op een of andere manier aangeleerd ff te tikken met de philley op de fles voor ik verder draai.
MevrouwTomatensoep schreef:
29-08-2019 17:23
Hee hee! Pijnlijk onderwerp! :puh:

HIj heeft vooral erg fijn en steil haar. En om er toch nog íets van te maken laten we het sinds een tijdje ook maar grotendeels opscheren dus inderdaad, valt ook echt weinig te kammen.

Best vreemd, aangezien we beide véél krul hebben en ik ontzettend dik en veel haar heb.
Oh sorry :hihi: komt vast vanzelf goed. Zelfs kale baby’s krijgen haar (sommigen, zoals bij ‘n vriendin van mij ;) ) zelfs pas met 2.5 :P en kan niet zeggen dat die (inmiddels kleuter) de harigheidsprijs zal winnen maar ‘t is gewoon een prima bos.

Mijn zoon daarentegen wordt denk ik een behaarde aap als man. Man en ik zijn allebei harig en hij heeft donker haar en ik zie nu al donkerblond dons op zijn rug O_O (mijn man heeft geen rughaar). Hoop maar dat als we een dochter krijgen dat die dan van een (weinig behaarde) melkboer komt :P
Grote hydrofielen (ik had ze van de Hema) zijn ook handig om je baby op het CB even in te wikkelen, als ze met alleen een luier mee naar binnen moeten. En ik gebruikte ze ook als soort inbaker-/wikkeldoek bij de laatste voeding voor de nacht: dat bleef lekker warm en zo kon ik zoon veel makkelijker slapend terugleggen in de wieg, zonder dat-ie wakker schrok.
Wat je ècht nodig hebt is een bedje met 2 dekentjes en 2 matrashoezen, 4 a 5 setjes kleding, en voeding+fles in geval van fv, maxi en een stuk of 10 hydrofielen.

Bij borstvoeding zijn van die voedingstopjes ook niet nodig, ondingen vond ik het. Gewone hemdjes zaten fijner.

De rest is afhankelijk van wat voor kind je hebt en wat je zelf prettig vindt.

Elke (kleding)winkel heeft weer andere maatvoering. Mijn baby met lang bovenlijf krijg ik niet in Zara truitjes gepropt bijvoorbeeld. Dan zijn het net slechte Naveltruitjes. Hematruitjes hebben weer smalle mouwen, en daar passen die worstarmpjes dan weer niet in. Broekjes met voetjes eraan zakken standaard van die billen af. Maarja: Dat zie je pas als de baby er is. Net zoals kleuren die niet zo mooi bleken te staan. Koop gewoon niks in maat 50 behalve een paar rompers , 4 ofzo. De rest bestel je lekker vanuit je kraambed!

De rompers van de Zeeman gaan trouwens goed mee in de was.

Kinderwagen vond ik zelf wel handig, voor zowel binnen als buiten. Op Marktplaats worden veel goede wagens voor een lage prijs aangeboden.

Wat ik heel handig vond en vind:
-Biotex en een stuk of 2 emmers om in te weken. Daar krijg ik de poep/ kots/ etensvlekken goed mee uit de kleertjes.

-kleine thermosfles. Doe daar water in op perfecte drinktemperatuur en zet dat klaar. Geen gedoe met fleswarmers en meteen een flesje klaar als de baby honger heeft. En je stopt hem zo in je babytas als je op pad gaat.

Triptrap: nu zoon kan zitten superhandig. Maar de eerste 7 maanden niet gebruikt.

Je krijgt veel cadeautjes in de kraamtijd. Vooral kleertjes en knuffels. Koop ze dus zelf niet teveel. Scheelt heel veel zooi 😅.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven