Treinreisinspiratie

04-09-2019 11:20 63 berichten
Mijn dochter heeft vliegangst en een duidelijk politiek standpunt omtrent de noodzaak van pleziervluchten, ik heb vliegschaamte en mijn man wil graag veel van de wereld zien. Dus bedacht ik, de trein, dat zou nog eens wat zijn.
Ondertussen snuister ik vol plezier op treinreiswinkel, maar ik raak wat bedolven onder de informatie. Wat zou nou leuk zijn om te doen? Twee weken treinen, ongeveer, maar ook overnachtingen tussendoor op plekken waar je niet hulpeloos bent zonder auto. Iets leuks of iets moois zien. Liever niet naar Rusland of andere landen met dubieuze politiek. (Wel jammer, want de Transsiberie-express leek me dan weer fantastisch). Budget is afhankelijk van hoe leuk het is.

Heeft iemand hier ervaringen of ideeën?
Alle reacties Link kopieren
Leuk is wat jij/jullie leuk vinden om te doen. Dat is per persoon verschillend, dus ga je op het Viva forum verschillende antwoorden krijgen, waardoor je nog steeds door de bomen het bos niet meer ziet.
Love is the meaning of life
Tof woord, vliegschaamte :)

Treinreis staat ook nog op mijn lijstje. Zwitserland lijkt mij fantastisch. Ik lees ook veel over Schotland. Canada lijkt me ook leuk, maar dan moet je wel eerst vliegen...
Wat een leuk idee! Ik ben zelf afgelopen winter naar Noord-Zweden gereisd en dat was erg goed te doen, met comfortabele nachttreinen. De prijs viel me ook reuze mee: Stockholm - Murjek was rond de €70 (ter vergelijking: Dat is ongeveer Amsterdam - Wenen). Naar Oekraïne schijnt ook goed te doen te zijn via Polen, en het westen is mooi en veilig!
elfjetwaalfje schreef:
04-09-2019 11:24
Leuk is wat jij/jullie leuk vinden om te doen. Dat is per persoon verschillend, dus ga je op het Viva forum verschillende antwoorden krijgen, waardoor je nog steeds door de bomen het bos niet meer ziet.
Dit.
Je krijgt hier minimaal 25 verschillende opties, net als wat je bij de Treinreiswinkel ziet.

Kies eerst een land of regio en borduur daarop verder.
elfjetwaalfje schreef:
04-09-2019 11:24
Wellicht heeft iemand hier een fantastische treinreis gemaakt en wil dat graag delen. Dat is een beetje wat ik hoop.
Mijn ouders hebben een keer via treinreiswinkel een treinrondreis door Zwitserland gedaan. Daarbij is de treinreis echt het doel van je vakantie. Ze hebben geloof ik her en der een dag extra in de steden ingepland om op die manier nog wat meer te zien. Eventueel kun je in zo'n stad natuurlijk ook nog gewoon 1 of 2 dagen een auto huren om echt iets te zien.

Ik zou wel een rondreis door Schotland willen maken. Volgens mij zie je dan echt nog steeds heel veel van de highlands. Eventueel hier of daar nog weer een dagje langer blijven.
Qua land is het zo dat ik Zwitserland/Italië overweeg (of een combinatie), maar bevreesd ben dat Zwitserland vooral erg prijzig is.
Ik ben gek op de Balkan, maar mijn laatste treinervaring in Oost-Europa (toen was ik nog jong dus ik weet niet hoe representatief dat is) was vooral dat alles heel erg langzaam ging. Dus als iemand ervaring heeft met een leuk traject op de Balkan, graag. Zou het mogelijk zijn naar Noord-Griekenland te treinen of is dat een debiel idee? Of heeft iemand ooit al eens de Baltische Staten betreind?

Kijk, ik vind echt heel veel leuk ;)
Naar mijn ervaring is in Oostenrijk en Zwitserland het openbaar vervoer heel goed, niet alleen treinen maar ook bussen. Daardoor kun je je ook ter plaatse nog makkelijk verplaatsen en wat meer zien. Sommige bussen gaan wel alleen in het toeristen-hoogseizoen. Wanneer wil je gaan?

In de winter is er ook de sneeuw-Thalys naar de Franse Alpen, mocht een sneeuwvakantie je trekken.
Zwitserland is erg mooi en goed geregeld met ov. Noorwegen is ook echt aan te raden, maar is onhandiger om daar te komen.
Oost-Europa vind ik een beetje twijfelachtig, zeker als gezinsvakantie. Je hebt daar wel behoorlijk kans op vertraging.

Zwitserland is weliswaar duur, maar is misschien goedkoper als je het zelf organiseert in plaats van zo'n kant-en-klare reis te kopen?

Veel landen hebben wel bepaalde aanbiedingen.
In Peru door het Andesgebergte heb ik een mooie lange treinreis gemaakt. In Australie ook een paar prachtige routes. Zet je over die onnozele vliegschaamte heen want als je niet naar Rusland wil om bijv de Mongolie express te rijden, dan kom je niet ver. Je kunt immers niet per trein naar Noord Amerika.

Hopelijk laat je man zich niet weerhouden wat van de wereld te zien door die vliegschaamtehype van jou en je dochter.
Binnen Europa kun je veel beter de auto pakken, want veel goedkoper en sneller dan een trein, zeker als je voor 3 personen kaartjes moet kopen en overal over moet stappen met alle bagage.
redbulletje schreef:
04-09-2019 11:37
In Peru door het Andesgebergte heb ik een mooie lange treinreis gemaakt. In Australie ook een paar prachtige routes. Zet je over die onnozele vliegschaamte heen want als je niet naar Rusland wil om bijv de Mongolie express te rijden, dan kom je niet ver. Je kunt immers niet per trein naar Noord Amerika.

Hopelijk laat je man zich niet weerhouden wat van de wereld te zien door die vliegschaamtehype van jou en je dochter.
Er is veel moois te zien op vliegafstand, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar er is ook zoveel moois in Europa, maar dat wordt dan weer vergeten door de ik-moet-ver-weg-op-reis-hype. Dus om nou meteen alle vakanties in Europa af te schrijven vind ik nogal kortzichtig.
Betty_Slocombe schreef:
04-09-2019 11:30
Of heeft iemand ooit al eens de Baltische Staten betreind?
* steekt vinger op *

Ik. Maar in de Baltische landen rijden heel weinig treinen, dus het meeste vervoer vindt daar plaats per bus (luxe touringcars op lange trajecten).
In Litouwen heb ik zeven jaar geleden met de trein gereisd, dat ging langzaam (als in: machinist die met de hand de wissel nog goed moest zetten...), maar het was absoluut een leuke ervaring. Letland en Estland nam ik overal de bus, wat ook prima geregeld is.

Je kunt de Baltische landen vanuit het noorden van Duitsland met de ferry bereiken, dus dat zou moeten kunnen zonder vliegen.
stokbootje schreef:
04-09-2019 11:39
Er is veel moois te zien op vliegafstand, dat zal ik zeker niet ontkennen. Maar er is ook zoveel moois in Europa, maar dat wordt dan weer vergeten door de ik-moet-ver-weg-op-reis-hype. Dus om nou meteen alle vakanties in Europa af te schrijven vind ik nogal kortzichtig.
Maar waarom dan met de trein als je met de auto veel sneller en goedkoper kunt reizen? Bovendien heb je ter plaatse dan vervoer om dingen te gaan bezichtigen, de bergen in te rijden e.d. Met de trein moet je op locatie ook nog een auto huren.
Of je gaat naar Zuid-Duitsland met een Schönes-Wochenende-Ticket. Bodenmeer, kastelen bezoeken.... en dan alleen even over de grens met Zwitserland/Oostenrijk heen wippen en weer terug.
stippensokken schreef:

In Litouwen heb ik zeven jaar geleden met de trein gereisd, dat ging langzaam (als in: machinist die met de hand de wissel nog goed moest zetten...), maar het was absoluut een leuke ervaring. Letland en Estland nam ik overal de bus, wat ook prima geregeld is.
Haha, dat klinkt tof!
In Tsjechië is de trein er ook meer voor inwoners van frummeldorpjes, langere afstanden van stad naar stad worden per touringcar gedaan. Weet niet hoe dat in de rest van centraal/oost-Europa is.
redbulletje schreef:
04-09-2019 11:41
Maar waarom dan met de trein als je met de auto veel sneller en goedkoper kunt reizen? Bovendien heb je ter plaatse dan vervoer om dingen te gaan bezichtigen, de bergen in te rijden e.d. Met de trein moet je op locatie ook nog een auto huren .
Oh, is dat een verplichting tegenwoordig? Mag je niet meer met een bus of taxi?

Klinkt misschien raar voor je, maar er zijn mensen die een hekel hebben aan autorijden, of die het gewoon fijn vinden om urenlang uit het raam te kijken naar het landschap. Een boek te lezen en op te kunnen staan wanneer ze dat zelf willen.

Ik vraag me overigens af of je bijvoorbeeld voor 80 euro vanuit Nederland naar München en weer terug kunt rijden met de auto, inclusief benzine en parkeerkosten ter plaatse. Trein kan heel voordelig zijn als je op tijd boekt.
stippensokken schreef:
04-09-2019 11:47
Oh, is dat een verplichting tegenwoordig? Mag je niet meer met een bus of taxi?

Klinkt misschien raar voor je, maar er zijn mensen die een hekel hebben aan autorijden, of die het gewoon fijn vinden om urenlang uit het raam te kijken naar het landschap. Een boek te lezen en op te kunnen staan wanneer ze dat zelf willen.

Ik vraag me overigens af of je bijvoorbeeld voor 80 euro vanuit Nederland naar München en weer terug kunt rijden met de auto, inclusief benzine en parkeerkosten ter plaatse. Trein kan heel voordelig zijn als je op tijd boekt.
Als je je ter plaatse dagelijks met een taxi rond moet laten rijden (bussen komen doorgaans niet op afgelegen weggetjes in mooie natuurgebieden) dan ben je volgens mij een godsvermogen kwijt.
Trein x 3 personen en vanuit Munchen moet je dan nog andere treinen nemen. In het hoogseizoen zal het ook niet zo goedkoop zijn waarschijnlijk. Naar Parijs kun je qua kosten ook beter vliegen dan de trein nemen had ik wel 'ns gezien.
In Zwitserland geen bus of taxi nodig gehad. Alles met een trein of treintje gedaan. Station zat op loopafstand van het hotel.
Phineas schreef:
04-09-2019 11:42
Of je gaat naar Zuid-Duitsland met een Schönes-Wochenende-Ticket. Bodenmeer, kastelen bezoeken.... en dan alleen even over de grens met Zwitserland/Oostenrijk heen wippen en weer terug.
Ja, dit zou ik echt het liefste doen. Maar mijn man wil graag iets "bijzonders" en het is verder een lieve man, dus ik gun hem ook wel iets.
Het gaat om de laatste week van april en de eerste week van mei. We zijn deze zomer ook met het gezin naar de Balkan geweest en dat is me goed bevallen, maar ik vond het erg vermoeiend daar auto te rijden.

Ik vind het ook een soort uitdaging (lelijk woord) om met de trein te gaan. En ik vind treinreizen ontspannend.
Zelf vind ik stedentripjes erg leuk om te doen met de trein. Met de trein eindig je meestal in het centrum van een stad, super handig! Het is wel handig om te bedenken of je de treinreis zelf ook leuk vind, of meer ziet als doel om je bestemming te bereiken. Beide kan, maar in het eerste geval zou ik eerder kiezen voor lokale intercity's (bijvoorbeeld in combinatie met een interrail-pas), in het tweede geval voor nachttreinen of snelle highspeed treinen (TGV, ICE, Thalys, etc). Of een combinatie: eerst een ruk afleggen met een nachttrein, daarna verder per lokale trein.
De site van Deutsche Bahn is handig om treinen mee te plannen (werkt beter/meer opties dan nsinternational). Voor het bedenken van routes kun je naast de treinreiswinkel ook inspiratie opdoen in artikelen of forums over Interrail.

Leuke bestemmingen vind ik bijvoorbeeld met de nachttrein naar Wenen (19 uur weg uit Nederland, 10 uur s ochtends in Wenen), of met de Thalys/TGV naar zuid-Frankrijk of Barcelona.
stippensokken schreef:
* steekt vinger op *

Ik. Maar in de Baltische landen rijden heel weinig treinen, dus het meeste vervoer vindt daar plaats per bus (luxe touringcars op lange trajecten).

Je kunt de Baltische landen vanuit het noorden van Duitsland met de ferry bereiken, dus dat zou moeten kunnen zonder vliegen.

Ja, daar was ik al een beetje bang voor. Dat was 15 jaar geleden in Hongarije ook zo. Maar ik had bedacht dat het intussen beter was. Ik zag al dat er geen goed langetrajectenspoor is in sommige gebieden daar. Mijn andere kind (ik heb er twee, wat ook niet goed voor het milieu is, natuurlijk :proud: ), is dan weer niet echt geschikt voor busvervoer (wagenziekte), dus dat beperk ik liever indien mogelijk.
Betty_Slocombe schreef:
04-09-2019 11:55
Ja, daar was ik al een beetje bang voor. Dat was 15 jaar geleden in Hongarije ook zo. Maar ik had bedacht dat het intussen beter was. Ik zag al dat er geen goed langetrajectenspoor is in sommige gebieden daar. Mijn andere kind (ik heb er twee, wat ook niet goed voor het milieu is, natuurlijk :proud: ), is dan weer niet echt geschikt voor busvervoer (wagenziekte), dus dat beperk ik liever indien mogelijk.
Gewoon opsplitsen: je andere kind met je man op vliegvakantie naar bijv Florida en jij met je dochter op treinvakantie ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven