Epoxy giethars doet eng
vrijdag 2 augustus 2019 om 22:26
Goedenavond allemaal!
Sinds een poosje kijk ik op YouTube filmpjes van mensen die de mooiste dingen maken met epoxy/resin.
Ik zag bij de Xenos een pakketje waarmee je met resin sieraden kon maken.
Uiteraard 2 flesjes die je 1 op 2 moet mengen.
Ik heb alles goed afgemeten met een weegschaaltje. Goed gemengd en in een vorm gegoten. Bij de eerste poging had ik wat teveel gemaakt waardoor er nog een hoeveelheid in de mengbeker zat. Dat ging opeens roken en knetteren en werd heel warm! Ik schrok me kapot en heb dat bekertje buiten gezet en daar knetterde het nog even door.
Toen ik van de schrik was bekomen was dacht ik ik probeer het gewoon nog een keer, maar nu minder.
Weer goed afgemeten en weer precies hetzelfde! Het wordt loeiheet, rookt, en er verzamelen zich luchtbellen onderop en het is ook meteen hard.
Ik heb Xenos al een berichtje gestuurd want dit is toch niet goed?
Iemand ervaring hiermee?
Ik voel me nu echt zo'n mislukte professor haha! (Die van de film Flubber!)
Sinds een poosje kijk ik op YouTube filmpjes van mensen die de mooiste dingen maken met epoxy/resin.
Ik zag bij de Xenos een pakketje waarmee je met resin sieraden kon maken.
Uiteraard 2 flesjes die je 1 op 2 moet mengen.
Ik heb alles goed afgemeten met een weegschaaltje. Goed gemengd en in een vorm gegoten. Bij de eerste poging had ik wat teveel gemaakt waardoor er nog een hoeveelheid in de mengbeker zat. Dat ging opeens roken en knetteren en werd heel warm! Ik schrok me kapot en heb dat bekertje buiten gezet en daar knetterde het nog even door.
Toen ik van de schrik was bekomen was dacht ik ik probeer het gewoon nog een keer, maar nu minder.
Weer goed afgemeten en weer precies hetzelfde! Het wordt loeiheet, rookt, en er verzamelen zich luchtbellen onderop en het is ook meteen hard.
Ik heb Xenos al een berichtje gestuurd want dit is toch niet goed?
Iemand ervaring hiermee?
Ik voel me nu echt zo'n mislukte professor haha! (Die van de film Flubber!)
maandag 26 augustus 2019 om 19:55
Redballoon schreef: ↑26-08-2019 11:47Ik heb m'n steampunk tray af!
Heb m geprobeerd om op Pinterest te zetten om aan jullie te kunnen laten zien, hoop dat het gelukt is!
Prachtig! Ziet er heel mooi uit.
anoniem_380790 wijzigde dit bericht op 05-09-2019 20:14
Reden: Link verwijderd
Reden: Link verwijderd
5.61% gewijzigd
woensdag 4 september 2019 om 16:57
Redballoon schreef: ↑26-08-2019 11:47Ik heb m'n steampunk tray af!
Heb m geprobeerd om op Pinterest te zetten om aan jullie te kunnen laten zien, hoop dat het gelukt is!
*Knip*
donderdag 5 september 2019 om 16:30
Yaay! Dat is nog best snel zeg!
Veel plezier met prutsen!
donderdag 5 september 2019 om 20:23
En, is het binnengekomen?
Ik heb gisteren mijn pakketjes van Alixpress gekregen en ben vandaag lekker aan de gang geweest.
Ik kon niet wachten om ermee aan de slag. Nu kan ik niet wachten tot het droog is.
Er zaten druppelaars bij, uitgeprobeerd en deze geven af en toe luchtbellen in de giethars merkte ik. Met een satéprikker kon ik ze weer doorprikken. Ik vond het handig werken, vooral bij de kleinere mallen.
Met de vloeistoffen is het lekker spelen, je krijgt de leukste effecten.
Ik vind het een heerlijk nieuwe hobby, die ik nog regelmatig ga doen. Maar elke keer zie ik weer nieuwe dingen die ik dan wil hebben. Zoals het mooie bladgoud, kan je weer hele leuke dingen mee creeëren. Ik wordt er wat hebberig van.
donderdag 5 september 2019 om 20:59
Ik heb deze besteld. https://polyestershoppen.nl/epoxy/epoxy ... gIbb_D_BwE Het is erg duur, maar omdat ik redelijk kleine spullen maak kan ik vrij lang met zo'n fles.
vrijdag 6 september 2019 om 18:55
Heb je poeder?SombraOnline schreef: ↑06-09-2019 17:27Helaas niet m'n vormpjes die waren binnengekomenWel m'n pigment, het is in elk geval iets
![]()
Ik had ook een potje pigment poeder besteld. Zat echt zo vreselijk weinig in
vrijdag 6 september 2019 om 19:26
Nee, ik heb vloeibaar pigment besteld. Kijken of dat wat isRedballoon schreef: ↑06-09-2019 18:55Heb je poeder?
Ik had ook een potje pigment poeder besteld. Zat echt zo vreselijk weinig in![]()
Kreeg net een melding van PostNL dat er morgen een pakje voor mij komt van... AliExpress
¡Apagando las luces!
donderdag 3 oktober 2019 om 17:45
Zijn jullie nog lekker bezig met de giethars?
Zelf vind ik het een heerlijke hobby en heb er nog lang niet genoeg van. Gebruiken jullie een gasbrander tegen de luchtbellen? Ik niet, maar denk er aan om een aan te schaffen. Dacht er geen last van te hebben maar zie soms piepkleine bubbels, vind ik toch zonde.
Kan je een gasbrander bij de Gamma kopen die hiervoor geschikt is? En werkt dat echt?
Zelf vind ik het een heerlijke hobby en heb er nog lang niet genoeg van. Gebruiken jullie een gasbrander tegen de luchtbellen? Ik niet, maar denk er aan om een aan te schaffen. Dacht er geen last van te hebben maar zie soms piepkleine bubbels, vind ik toch zonde.
Kan je een gasbrander bij de Gamma kopen die hiervoor geschikt is? En werkt dat echt?
donderdag 3 oktober 2019 om 17:48
Ik heb redelijk wat dingen gemaakt
Vooral kleine dingen. Grotere durf ik nog niet aan, ook vanwege de prijs van epoxy.
Ik gebruik een crème brûlée brandertje, werkt perfect. M'n moeder was er iets minder blij mee
Maar bij de Action hebben ze er eentje voor nog geen 2 euro, dat vond ik het nog wel waard.
Brandertje niet te lang erop houden, het is echt minder dan een halve seconde nodig.
Ik gebruik een crème brûlée brandertje, werkt perfect. M'n moeder was er iets minder blij mee
Brandertje niet te lang erop houden, het is echt minder dan een halve seconde nodig.
¡Apagando las luces!
donderdag 3 oktober 2019 om 19:29
Het stond bij de kookspullen, ja
Onze Action is niet zo heel lang geleden verbouwd, dus alle aanstekers en dergelijke liggen nu bij de kookspullen. Geen idee of dat bij jouw Action ook zo is.
Bij mij gebeurde er niks mis de mallen, ik was eerder bang dat de epoxy in de fik vloog. Dat gebeurt denk ik alleen als je de vlam echt te lang erop houdt.
Hooguit een halve seconde is echt genoeg. En blijven bewegen! Niet op één plek houden.
Bij mij gebeurde er niks mis de mallen, ik was eerder bang dat de epoxy in de fik vloog. Dat gebeurt denk ik alleen als je de vlam echt te lang erop houdt.
Hooguit een halve seconde is echt genoeg. En blijven bewegen! Niet op één plek houden.
¡Apagando las luces!
donderdag 3 oktober 2019 om 19:36
Ik ben ook lekker bezig
ben bezig met mijn derde anderhalve liter haha! Wel dure hobby inderdaad...
Vorige week ging het flink mis. Ik had zelf een mal gemaakt maar die ging toch lekken.
Alles zat eronder, kreeg het zo moeilijk schoon!
Ik heb nu 2x gehad dat ik het bijna niet meer uit de mal kon halen omdat het vast zat. Heb nu lossingswax gekocht. Hoop dat dat helpt!
Ik gebruik ook zo'n creme brulee brander. Werkt prima!
Ben zooo benieuwd naar jullie creaties! Kunnen er foto's geplaatst worden?
Vorige week ging het flink mis. Ik had zelf een mal gemaakt maar die ging toch lekken.
Alles zat eronder, kreeg het zo moeilijk schoon!
Ik heb nu 2x gehad dat ik het bijna niet meer uit de mal kon halen omdat het vast zat. Heb nu lossingswax gekocht. Hoop dat dat helpt!
Ik gebruik ook zo'n creme brulee brander. Werkt prima!
Ben zooo benieuwd naar jullie creaties! Kunnen er foto's geplaatst worden?
donderdag 3 oktober 2019 om 19:42
Kan wel even wat plaatsen, van de rest heb ik geen foto’s

Tandjes van m’n kittens. Heb het tandje van mijn kitten uit het kettinkje gehaald, deze epoxy is veel helderder. Had een kattenmalletje gekocht op AliExpress en m’n vriend wilde het tandje van zijn kitten daarin. Heb ik uiteindelijk ook voor die van mij gedaan
Oh, en het lijkt echt alsof de zwarte versie heel stoffig is, maar ik had hem hier net uit m’n tas gehaald
Er zit gelukkig geen stof in de epoxy zelf
Tandjes van m’n kittens. Heb het tandje van mijn kitten uit het kettinkje gehaald, deze epoxy is veel helderder. Had een kattenmalletje gekocht op AliExpress en m’n vriend wilde het tandje van zijn kitten daarin. Heb ik uiteindelijk ook voor die van mij gedaan
Oh, en het lijkt echt alsof de zwarte versie heel stoffig is, maar ik had hem hier net uit m’n tas gehaald
¡Apagando las luces!
vrijdag 4 oktober 2019 om 07:31
O leuk zeg! Echt goed gelukt!SombraOnline schreef: ↑03-10-2019 19:42Kan wel even wat plaatsen, van de rest heb ik geen foto’s![]()
Tandjes van m’n kittens. Heb het tandje van mijn kitten uit het kettinkje gehaald, deze epoxy is veel helderder. Had een kattenmalletje gekocht op AliExpress en m’n vriend wilde het tandje van zijn kitten daarin. Heb ik uiteindelijk ook voor die van mij gedaan![]()
Oh, en het lijkt echt alsof de zwarte versie heel stoffig is, maar ik had hem hier net uit m’n tas gehaaldEr zit gelukkig geen stof in de epoxy zelf
![]()
Kreeg je het tandje zomaar uit de epoxy van eerder? Das knap!
vrijdag 4 oktober 2019 om 09:28
Bedankt voor de tips, Sombra. Zo moet het lukken! Soms komt er best een leuk kunstwerkje uit, maar dan zit er weer zo'n vervelende bubbel in.
Zo vervelend.
Wat een leuk kunstwerkje, Sombra. Goed gelukt. Gebruik je het als een sleutelhanger of is ie meer voor de sier?
Redballoon, dat geeft een troep, hè? Ik had dat deze week ook. Had zo'n ronde mal, die bestaat uit 2 helften boven op elkaar. Het ging prima, totdat ik deze ging verplaatsen.
Wat een zooi. En zo zonde van de epoxy.
Wat een leuk kunstwerkje, Sombra. Goed gelukt. Gebruik je het als een sleutelhanger of is ie meer voor de sier?
Redballoon, dat geeft een troep, hè? Ik had dat deze week ook. Had zo'n ronde mal, die bestaat uit 2 helften boven op elkaar. Het ging prima, totdat ik deze ging verplaatsen.
vrijdag 4 oktober 2019 om 12:40
Ik kom toevallig dit topic tegen en heb misschien een tip voor het heet worden en knetteren. Als je na het mengen de epoxy verdeelt over een aantal kleine bakjes (zeg een stuk of 5 ofzo) verleng je de verwerkingstijd. Tijdens het verhardingsproces wordt epoxy warm, en hoe groter de hoeveelheid in een beker, hoe sneller het hard wordt, en dus hoe heter het wordt. Als je het verdeelt in kleinere hoeveelheden merk je ook wel dat die bakjes een beetje warm worden, maar niet in een keer loeiheet en het is nog tot ongeveer 30-40 minuten goed te verwerken.
Mallen lekken heel erg snel, dat spul gaat echt overal doorheen. Om dat een beetje te begrenzen kun je het beste beginnen met een dunne transparante laag expoxy en die helemaal uit laten harden voordat je er een tweede laag overheen giet. De eerste laag lekt dan misschien een beetje, maar vult daarmee ook alle gaatjes dus zodra dat hard is lekt het niet meer en hoef je niet teveel te verspillen.
Mallen lekken heel erg snel, dat spul gaat echt overal doorheen. Om dat een beetje te begrenzen kun je het beste beginnen met een dunne transparante laag expoxy en die helemaal uit laten harden voordat je er een tweede laag overheen giet. De eerste laag lekt dan misschien een beetje, maar vult daarmee ook alle gaatjes dus zodra dat hard is lekt het niet meer en hoef je niet teveel te verspillen.
vrijdag 4 oktober 2019 om 20:38
Wat lief dat je je tips deelt!Raiola schreef: ↑04-10-2019 12:40Ik kom toevallig dit topic tegen en heb misschien een tip voor het heet worden en knetteren. Als je na het mengen de epoxy verdeelt over een aantal kleine bakjes (zeg een stuk of 5 ofzo) verleng je de verwerkingstijd. Tijdens het verhardingsproces wordt epoxy warm, en hoe groter de hoeveelheid in een beker, hoe sneller het hard wordt, en dus hoe heter het wordt. Als je het verdeelt in kleinere hoeveelheden merk je ook wel dat die bakjes een beetje warm worden, maar niet in een keer loeiheet en het is nog tot ongeveer 30-40 minuten goed te verwerken.
Gelukkig gebruik ik die gekke epoxy van de Xenos niet meer.
Das een goed idee zeg! Zo ga ik het de volgende keer doen, Eerst een klein laagje. Dankjewel!
vrijdag 4 oktober 2019 om 20:39
Oooh die had ik ook! Ging bij mij direct mis, was totaal niet geschikt want het sloot niet aan. Heb wel m'n geld terug gekregen gelukkig.Blijenvrij schreef: ↑04-10-2019 09:28
Redballoon, dat geeft een troep, hè? Ik had dat deze week ook. Had zo'n ronde mal, die bestaat uit 2 helften boven op elkaar. Het ging prima, totdat ik deze ging verplaatsen.![]()