Pubergedrag

10-09-2019 14:33 72 berichten
Gewoon even benieuwd....

Ik lees soms de topics over pubergedrag, gewoon om een beetje te weten te komen wat mij te wachten staat.

Maar nu vroeg ik me iets af... Hoe ging dat dan vóór de pubertijd? Waren de verwachtingen toen anders waardoor bepaalde dingen je niet stoorden, of deden de kinderen voorheen wel dingen netjes?

Bijvoorbeeld: schoenen middenin de kamer.
Was het dan zo dat je van een jonger kind niet verwachtte dat ie zijn schoenen zelf netjes neer zou zetten, of deed je kind het voorheen wel en is dat opeens in de pubertijd weer "weggezakt"?

Ik ben erg benieuwd hoe dat dan precies zit, want ik kan me er nog zo weinig bij voorstellen momenteel.
Anyco schreef:
10-09-2019 16:29
Ik gun je vier keer een normale puberteit.

Ja wij zijn blij dat hij het licht heeft gezien, jong genoeg om er later geen gevolgen van te hebben (VOG).
Lief...

Hij heeft aan jullie waarschijnlijk een heel goed vangnet gehad. Dat is minstens zo belangrijk.
Hij was er gelukkig ruim op tijd bij.
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
10-09-2019 16:28
Maar eh, een vraag van een n00b denk ik, je hoeft ze als ouder toch niet overal naar toe te brengen en op te halen?
Hoeft ook niet.
Maar wat iemand eerder al zei, is ook afhankelijk van waar je woont.
Een feestje drie dorpen verder is voor mij no go om s'nachts door het veld naar huis te fietsen., bij 1 dorp verder overigens ook niet.
consuelabananahammok schreef:
10-09-2019 16:19
Jee ancyo, dat is pittig.
Nee, dat zou je niet drie keer ( of zelfs twee keer) kunnen doorstaan.
Je hebt gewoon niet altijd in de hand welke keuzes je kind gaat maken, dit kan helaas ook een scenario zijn .
Hoop dat betere tijden nu gaan aanbreken voor jullie en je kind.

Het ging in zo'n tempo allemaal dat het soms nu pas doordringt hoe heftig het was.
Die heftige verhalen met pubers die op het verkeerde spoor raken of helemaal depressief ken ik ook uit mijn omgeving. Ik prijs me dus gelukkig dat het blijft bij de normale puberkuren en een occasionele stommiteit.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
lilalinda schreef:
10-09-2019 16:20
wij zijn met oudste heel diep gegaan. Maar die werd zelfdestructief, had vooral last van zichzelf. (depressie, GGZ etc) Je staat erbij, kijkt er naar en wil graag iets doen.

Waren paar zware jaren, fijn om daar doorheen te zijn
Jullie ook al zo'n heftige tijd met puber.
Ja, je bent compleet machteloos.
Waardeloos is dat.
En fijn dat het bij jullie verleden tijd is.
Als ik bedenk dat ze in het beste geval 20 procent van mijn puberfratsen overneemt binnenkort dan krijg ik al een paniekaanval. Ik hoop zo dat ze het niet nodig vindt..
Wel rot om te horen hoe ver sommige pubers gaan.
Ik vond de leeftijd 9/10 veel zwaarder, overal discussie over. Nu zijn ze 17/15 en het gaat gewoon goed. Maar ben ook makkelijk denk ik....
consuelabananahammok schreef:
10-09-2019 15:06
Als ze klein zijn leer je de van alles aan en is streng zijn nog indrukwekkend.
Dan krijgen ze een paar jaar een soort van alzheimer en vergeten ze Ineens alles waar je jaren zo op hebt lopen ploeteren en is een strenge blik ook niet meer indrukwekkend.
Dan worden ze volwassen, gaan op zichzelf wonen en dan blijken ze zich alles weer ineens te herinneren en word je er als je op bezoek komt even op gewezen dat je je jas op de kapstok kan hangen en niet over de stoel.

Ik zeg wel eens tegen middelste, dat als hij op zich zelf woont ik dat op bezoek kom en:

- mijn jas op de bank gooi.
- mijn schoenen half onder de salontafel gooi.
- uitgebreidheid naar de wc ga zonder de toiletborstel te gebruiken.
- vervolgens mijn handen was in de keuken en het water langs de kastjes laat druipen.
- mors met mijn koffie, thee of wat ik ook maar te drinken krijg en dat dan half wegveeg met mijn sok.
- op alle ramen in de deuren mijn handafdruk achterlaat.
Etc.

Verwonderd vraagt hij zich af waarom, zulke dingen doet hij immers nooit. Behalve als hij haast heeft of moe is of nog tig andere vage smoezen.
Wat een heftige verhalen hebben sommige mensen meegemaakt zeg, jeetje!

tegelijk herken ik sommige dingen ook weer van mijn man en van mezelf, wij laten zelf ook regelmatig dingen slingeren :-$ dus in hoeverre ik daar iets van kan zeggen tegen mijn puberzoon over een paar jaar? Ik denk niet veel eigenlijk. Zou hypocriet zijn
belgali schreef:
10-09-2019 14:56
En die verpakkingen op het aanrecht waren erg logisch, want "zo kon ik zien wat op was en dus op het boodschappenlijstje moest";)
Dat vind ik toch al best pro-actief meedenken voor een puber :-D
Hahaha Andersom, ik dacht vandeweek, wat kleeft die vensterbank toch? Dus ik ga wat dichterbij en mijn oog valt op de muur onder de vensterbank en achter de bank - volkomen geel van de sinaasappelsap.
Da's handig, moet ze gedacht hebben, da's achter de bank, niemand die het ziet. Wel dus.
lilalinda schreef:
10-09-2019 16:06
nog een nadeel: seks als ze al slapen, kan niet meer 's avonds
Gelukkig slapen ze uit (in het weekend)

Zaterdagavond ze gaan alle drie uit/verjaardag/ film etc, en beloven thuis te zijn om 1:30 en 3:00 uur. De laatste vertrekt om 21:45. Wij zien onze kans schoon en duiken om 22:00 uur samen tussen de lakens.

22:15 gestommel beneden. Kind 1 komt thuis, want niet helemaal fit. Al snel komt er gesnurk uit zijn kamer maar ook weer gestommel beneden. De film was uitverkocht.....

We gaan dan maar gewoon slapen, de zin is er nu wel af.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 21:16
0.08% gewijzigd
:rofl: die seksverhalen
In retrospect heb ik medelijden met mijn ouders.
En maakt het nou in de puberleeftijd nou nog (veel) uit of je er één, twee, drie of meer hebt?

Ja financieel neem ik aan, maar wat is verder de impact?
belgali schreef:
10-09-2019 14:56
En die verpakkingen op het aanrecht waren erg logisch, want "zo kon ik zien wat op was en dus op het boodschappenlijstje moest";)

Die van mij legde lege verpakkingen terug in de kast. Had ik dan trek erin, greep ik mis. Gaf ik aan, dat ik Bastognekoeken ook lekker vind en dat het fijn is als ik niet misgrijp. Eerstvolgende keer zat er nog eentje in. 'Ja, ik heb toch ook voor jou nog bewaard' was het antwoord. :mrgreen:
wij slapen nooit.
iceteapeach schreef:
10-09-2019 18:12
Die van mij legde lege verpakkingen terug in de kast. Had ik dan trek erin, greep ik mis. Gaf ik aan, dat ik Bastognekoeken ook lekker vind en dat het fijn is als ik niet misgrijp. Eerstvolgende keer zat er nog eentje in. 'Ja, ik heb toch ook voor jou nog bewaard' was het antwoord. :mrgreen:
:rofl:
Onze puber maakt meer rommel dan "vroeger" omdat hij:
-Nu 12 keer per dag brood smeert, uiteraard met culinaire hoogstandjes als 3 soorten beleg met ketchup
-6 paar schoenen heeft ipv 1
-2/3 keer per dag omkleed (ook ivm sport)
-Hij nu zelf drinken uit de kelder trekt ipv het voorheen klaarstaande bekertje limonade
-hij zelf spullen koopt waarvan hij de verpakking laat slingeren
-bovenstaande dingen liever "Straks" opruimt omdat hij met zn vrienden moet chillen of uitrusten
Wat betreft het kattekwaad en opstandig zijn schijnt dan weer functioneel te zijn voor het loskomen van je ouders en het zelfstandig worden.
Dat valt hier gelukkig nog mee,maar ik krijg ook wel eens buikpijn als ik aan mezelf denk vroeger .depressief, niet meer thuis willen wonen op mn 17e, niet met mn ouders willen praten omdat ik me onbegrepen voelde .ondanks dat ik fantastisch lieve ouders had. Is allemaal goed gekomen, maar ik hoop dat mijn kinderen minder worstelen en mijn hulp en steun willen aannemen.
clueless17 wijzigde dit bericht op 10-09-2019 18:38
36.78% gewijzigd
Mijn oudste had het heel zwaar. Maar vroeger dan we verwacht hadden. Ze is heel diep gegaan en wij met haar.
Vreselijke periode maar nu gaat het gelukkig beter
Mijn jongste daar kan ik nu de puberbingo mee uittekenen. Heerlijk vind ik het. Gewoon lekker puber. Niks dramatisch, puur het gezucht en gesteun wat je verwacht
Andersom schreef:
10-09-2019 17:59
Zaterdagavond ze gaan alle drie uit/verjaardag/ film etc, en beloven thuis te zijn om 1:30 en 3:00 uur. De laatste vertrekt om 21:45. Wij zien onze kans schoon en duiken om 22:00 uur samen tussen de lakens.

22:15 gestommel beneden. Kind 1 komt thuis, want niet helemaal fit. Al snel komt er gesnurk uit zijn kamer maar ook weer gestommel beneden. De film was uitverkocht.....

We gaan dan maar gewoon slapen, de zijn is er nu wel af.
Wij stoten elkaar op zaterdagochtend om 8 uur wakker. Seks! Zin in of geen zin!! :)
Heftige verhalen sommige van jullie. Hoop dat alle pubers en min of meer ongeschonden uitkomen :hug:
friezinnetje2014 schreef:
10-09-2019 16:09

Afbeelding
Als je met een 8 jarige al 90% van de puberbingo kan invullen, is de puberteit dan ook eerder afgelopen :$ ?
Mijn oudste maakt zijn hele leven al rommel. Net als zijn moeder vroeger. Mijn moeder sleepte eindeloos achter mij aan. Ruim je rommel op. Je komt te laat. Bla bla bla.

Het kwam vanzelf goed. Eigenlijk is het vooral heel naar als je kind ontspoort. Ik zie het best veel. Normale, leuke, intelligente ouders hebben ze allemaal, maar dat helpt lang niet altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven