P &R amsterdam, hoe werkt dat?
woensdag 11 september 2019 om 21:08
Ik ben een beetje wereldvreemd geloof ik, tenminste wat ov in nl betreft. Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van park en ride en ben zeker al 10 jr niet meer met ov geweest of in amsterdam geweest. Ik moet erheen voor werk. Ik wil niet met de trein want dat vind ik te omslachtig en heb ik een hekel aan bus en trein.
Ik wil met de auto maar moet op het leidseplein zijn. Autorijden in die drukke stad lijkt me niks als je dat niet gewend zijn en de parkeerkosten zijn sky high. Dus park en ride lijkt me een goede optie. Maar hoe werkt dat precies? Welke moet ik hebben? Moet ik eerst naar station en dan naar leidse plein met de bus? Kan ik ook rechtstreeks? Ik heb geen ov chipkaart ofzo, moet ik die kopen of kan ik gewoon met pin betalen in de bus? Iemand zei dat het 1 euro kost maar ik las ook ergens dat een dagkaart parkeren daar 30 euro kost.
Heeft iemand hier ervaring mee die me kan uitleggen hoe het werkt? Krijg daar nu al stress van
Ik wil met de auto maar moet op het leidseplein zijn. Autorijden in die drukke stad lijkt me niks als je dat niet gewend zijn en de parkeerkosten zijn sky high. Dus park en ride lijkt me een goede optie. Maar hoe werkt dat precies? Welke moet ik hebben? Moet ik eerst naar station en dan naar leidse plein met de bus? Kan ik ook rechtstreeks? Ik heb geen ov chipkaart ofzo, moet ik die kopen of kan ik gewoon met pin betalen in de bus? Iemand zei dat het 1 euro kost maar ik las ook ergens dat een dagkaart parkeren daar 30 euro kost.
Heeft iemand hier ervaring mee die me kan uitleggen hoe het werkt? Krijg daar nu al stress van
donderdag 12 september 2019 om 10:22
Toevallig gisteren ook voor het eerst gedaan, we zijn naar P + R Rai gereden (maar ik las dat de P+R plekken daar gesloten zijn van 12 t/m 17 september!).
is wel makkelijk te bereiken vanaf de snelweg A10, opletten dat je de de goede (P+R) ingang inrijdt. bij deze garage krijg je geen parkeerkaartje, maar jouw kenteken wordt gescand.
Dan de automaten zoeken waar je een OV-chipkaart kunt kopen. Buiten de tramhalte opgezocht (op google maps kun je zien welke trams bij een bepaalde halte stoppen). Inchecken met kaartje, bij de goede halte uitgestapt en weer uitgecheckt.
Terugweg: inchecken in tram, uitgechekt bij Rai, toen bij betaalautomaat betaald door kenteken in te tikken in combinatie met scannen van Ov-chipkaart.
Omdat we voor 10 uur waren kostte parkeren 8 euro en de ov-chipkaartjes 5,50 per 2 personen. Daarna ben je zo weer op de snelweg A10.
Ging eigenlijk allemaal best vlot en makkelijk.
is wel makkelijk te bereiken vanaf de snelweg A10, opletten dat je de de goede (P+R) ingang inrijdt. bij deze garage krijg je geen parkeerkaartje, maar jouw kenteken wordt gescand.
Dan de automaten zoeken waar je een OV-chipkaart kunt kopen. Buiten de tramhalte opgezocht (op google maps kun je zien welke trams bij een bepaalde halte stoppen). Inchecken met kaartje, bij de goede halte uitgestapt en weer uitgecheckt.
Terugweg: inchecken in tram, uitgechekt bij Rai, toen bij betaalautomaat betaald door kenteken in te tikken in combinatie met scannen van Ov-chipkaart.
Omdat we voor 10 uur waren kostte parkeren 8 euro en de ov-chipkaartjes 5,50 per 2 personen. Daarna ben je zo weer op de snelweg A10.
Ging eigenlijk allemaal best vlot en makkelijk.
Ozo.
donderdag 12 september 2019 om 11:24
TO: Als je me een pb stuurt met datum en tijd, regel ik een gratis parkeerplekje voor je in de buurt van ArenA op 4 minuten lopen van metro Bullewijk.
https://9292.nl/reisadvies/amsterdam_bu ... angeTime=0
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 12 september 2019 om 12:07
Kijk eens op spoordeelwinkel, daar vind je vaak treinkaartjes voor € 20 per dag. Deze bijvoorbeeld (https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/uitje ... eklas.html). Misschien kun je met de auto naar de treinstation bij jou in de buurt en vanaf daar verder met de trein. Je hebt dan alleen een kaartje nodig om vanaf het treinstation naar het Leidseplein te komen.Bloemetjefresia schreef: ↑11-09-2019 22:11Ik woon in een dorp waardoor ik een uur in de bus moet zitten voor ik op eindhoven station ben. En dan nog naar adam ook op de terugweg zie ik dat niet zitten eerlijk gezegd. Goedkoper weet ik niet. Een treinkaartje kost 40 euro retour. Ik denk dat de auto goedkoper is.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 12 september 2019 om 12:54
Die aanbieding is door de week ook pas na 9 uur geldig.Belle73 schreef: ↑12-09-2019 12:07Kijk eens op spoordeelwinkel, daar vind je vaak treinkaartjes voor € 20 per dag. Deze bijvoorbeeld (https://www.ns.nl/spoordeelwinkel/uitje ... eklas.html). Misschien kun je met de auto naar de treinstation bij jou in de buurt en vanaf daar verder met de trein. Je hebt dan alleen een kaartje nodig om vanaf het treinstation naar het Leidseplein te komen.
Iemand had het over de hoofdprijs, maar op en neer naar Amsterdam is 250 km. Dat kost ook niet niks aan benzine, en dan heb je de parkeer en ov kosten nog. Zoveel scheelt het niet hoor, of je met de auto of de trein gaat.
.
donderdag 12 september 2019 om 16:13
Als je alléén gaat is de trein zeker voordeliger. Met zijn tweetjes is het vaak al kielekiele en met drie is de auto meestal voordeliger.impala schreef: ↑12-09-2019 12:54Die aanbieding is door de week ook pas na 9 uur geldig.
Iemand had het over de hoofdprijs, maar op en neer naar Amsterdam is 250 km. Dat kost ook niet niks aan benzine, en dan heb je de parkeer en ov kosten nog. Zoveel scheelt het niet hoor, of je met de auto of de trein gaat.
(250 km is ongeveer 40 Euro aan benzine, als je diesel, elecrisch of gas rijdt is het goedkoper. Parkeren kost in Amsterdam 4-7,50 per uur voor een dag cursus is dat 32 - 60 Euro parkeren. Op een P en R is het wel vaak voordeliger maar dan ben je weer (veel) langer onderweg. En je hebt de afschrijving van je auto nog)
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
(HL Mencken)
donderdag 12 september 2019 om 16:39
Met de auto naar Eindhoven station, dan koop je een treinkaartje checked in, en stap je in Amsterdam uit, checked uit, en loop je met Google Maps naar het Leidse plein! Terug weg idem. Treinkaartje kun je misschien ook wel met een actie kopen bij de kruitvat, hema enz....dat scheelt veel geld! Als ik jou reacties zo lees lijkt mij dit het verstandigst voor een eerste keer.Bloemetjefresia schreef: ↑11-09-2019 22:11Ik woon in een dorp waardoor ik een uur in de bus moet zitten voor ik op eindhoven station ben. En dan nog naar adam ook op de terugweg zie ik dat niet zitten eerlijk gezegd. Goedkoper weet ik niet. Een treinkaartje kost 40 euro retour. Ik denk dat de auto goedkoper is.
donderdag 12 september 2019 om 17:16
Zeker 25 minuten. Ik denk zelfs 35 als het een beetje druk is.
Maar TO is nog aan het werk denk ik. Dus ik herhaal mezelf nog even: Ik kan je gratis laten parkeren en daarvoor hoeven we elkaar niet te ontmoeten. Stuur maar een pb als je dat wat vindt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
donderdag 12 september 2019 om 20:24
Nou ben even bijgelezen na een lange dag werk. Lief van je oudblond maar na al jullie reacties heb ik toch besloten met de trein te gaan en op best te parkeren. Qua kosten zal het al met al niet veel schelen maar qua gedoe en stress wel. Ik neem wat leeswerk mee voor in de trein.
Bedankt voor het mee denken!
Ben blij dat ik dit niet al te vaak hoef. Kan me niet voorstellen hoe het is als je zoveel moet reizen voor je werk.
Ben blij dat ik dit niet al te vaak hoef. Kan me niet voorstellen hoe het is als je zoveel moet reizen voor je werk.
donderdag 12 september 2019 om 20:32
Waar?

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
donderdag 12 september 2019 om 20:41
Ja dat zag ik ja. Ik koop gewoon een normaal kaartje.Vlaginvaas schreef: ↑12-09-2019 20:31Let op wat eerder gezegde is dat je met actirkaartjes/spoordeelwinkelkaartjes pas na 9.00 mag reizen!!!!
donderdag 12 september 2019 om 20:42
Dan ben je er dus aan gewend. Andere mensen staan doodsangsten uit als ze met de auto ergens heen moeten.Bloemetjefresia schreef: ↑12-09-2019 20:24Nou ben even bijgelezen na een lange dag werk. Lief van je oudblond maar na al jullie reacties heb ik toch besloten met de trein te gaan en op best te parkeren. Qua kosten zal het al met al niet veel schelen maar qua gedoe en stress wel. Ik neem wat leeswerk mee voor in de trein.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 12 september 2019 om 21:59
Koop beter een (anonieme) ov chipkaart en zet daar 40-50 euro op. Dan kun je ook met de tram heen en weer als je wilt. Chippen is een stuk goedkoper dan een los kaartje kopen.
(Neem lijn 1, 2 of 11 vanaf het CS aan de rechterkant als je het station verlaat)
Maar je kunt ook geluk hebben en iemand treffen met een abonnement of kortingskaart. Jij mag dan met 40% korting meereizen als je dan samenreiskorting activeert. Let wel dat kan alléén als je voor 15:30 of na 18:30 incheckt op de terugweg. Voor de heenreis betaal je sowieso de volle prijs omdat je voor negenen incheckt.
Bedenk trouwens ook dat de treinen behoorlijk vol kunnen zijn in de spits. Het kan zijn dat je een (deel) moet staan.
Puritanism:
(HL Mencken)
(HL Mencken)
vrijdag 13 september 2019 om 00:20
Ik weet niet wanneer je naar Amsterdam moet, en hoevaak je er naar toe moet, maar misschien kun je een NS flex abonnement overwegen.
www.ns.nl/flex
Er staat dat het een week duurt als je nog geen persoonlijke OV kaart hebt.
Dan zou je bijv een dalvoordeelabo kunnen nemen, als je voor 6:30 incheckt reis je met korting en is het nog niet zo druk.
Best 06:15, Amsterdam CS 07:45, lekker broodje kopen en lopen naar je cursuslokatie. Best lekker als je al 1,5 uur in de trein hebt gezeten!
Of met dezelfde OV kaart in de tram stappen.
www.ns.nl/flex
Er staat dat het een week duurt als je nog geen persoonlijke OV kaart hebt.
Dan zou je bijv een dalvoordeelabo kunnen nemen, als je voor 6:30 incheckt reis je met korting en is het nog niet zo druk.
Best 06:15, Amsterdam CS 07:45, lekker broodje kopen en lopen naar je cursuslokatie. Best lekker als je al 1,5 uur in de trein hebt gezeten!
Of met dezelfde OV kaart in de tram stappen.
vrijdag 13 september 2019 om 10:07
vrijdag 13 september 2019 om 13:07
Bij de IKEA zekerOudblond schreef: ↑12-09-2019 11:24TO: Als je me een pb stuurt met datum en tijd, regel ik een gratis parkeerplekje voor je in de buurt van ArenA op 4 minuten lopen van metro Bullewijk.

You can never have too many hats, gloves and shoes
vrijdag 13 september 2019 om 13:09
Ja joh, is ook veel relaxter. Dan kan je inderdaad nog wat lezen. Op de A2 staat ook vaak file op meerdere punten.Bloemetjefresia schreef: ↑12-09-2019 20:24Nou ben even bijgelezen na een lange dag werk. Lief van je oudblond maar na al jullie reacties heb ik toch besloten met de trein te gaan en op best te parkeren. Qua kosten zal het al met al niet veel schelen maar qua gedoe en stress wel. Ik neem wat leeswerk mee voor in de trein.
You can never have too many hats, gloves and shoes
vrijdag 13 september 2019 om 13:21
Ja dat zou ik ook doen. Heb je meteen een ov chip card, dat kan altijd nog eens van pas komen. Je betaalt er wel 7,50 borg voor, dat geld ben je kwijt (kun je niet gebruiken om mee te reizen) maar de card blijft 5 jaar geldig.
Met die card kun je dus zowel in de trein als in de bus/tram/metro inchecken. Om met de trein te kunnen, moet er minimaal 20 euro saldo op staan (ook als je maar 1 station mee gaat, ze weten immers niet waar je gaat uitstappen!) , maar dat maak jij dus wel op naar Best. Het kopen van een los retourtje uit de automaat (ipv inchecken met je ovcard op heenweg en opnieuw op de terugweg) is niet goedkoper dan twee keer enkele reis. Misschien zijn papieren treinkaartjes zelfs wel iets duurder. (edit: inderdaad, 50 ct duurder).
De rit met de tram naar het Leidseplein kost 1,36 enkele reis met een chipcard. Koop je een los kaartje in de tram, dan ben je duurder uit. Contant betalen in de tram kan sowieso niet.
Edit : ik zie dat Adam-Best 19,20 kost. Omdat je 20 euro saldo op je kaart moet hebben voor de terugreis hou je dus aan het eind saldo over op je card. Meer dan 80 ct ook, je moet er nl 45 euro opzetten voor de hele reis. (Je hebt 42,52 nodig maar je kunt er alleen per 5 euro saldo opzetten). Daarnaast moet je dus 7,50 betalen voor de card. Als je de ov kaart de komende 5 jaar niet meer gaat gebruiken, ben je iets goedkoper uit als je alles los koopt.
Voor de tramrit moet je dan een 2x 1 uurskaartje kopen, dat kost je 6,10 euro. Het voordeel is dus uiteindelijk beperkt, en je levert enorm in op gemak wat nu moet je onderweg twee keer naar een automaat (trein en tram) en anders koop je vooraf een chipcard, die laad je vooraf op en dan heb je er onderweg geen omkijken meer naar.
impala wijzigde dit bericht op 13-09-2019 14:14
32.11% gewijzigd
.
vrijdag 13 september 2019 om 13:58
vrijdag 13 september 2019 om 14:01
Die 7,50 is inderdaad geen borg. Excuus. Dat ben je gewoon kwijt.
Saldo dat je overhoudt kun je dus 5 jaar gebruiken. Of terug laten betalen, maar dat is wel een beetje gedoe. Je kunt het niet gewoon 'terugpinnen' bij een automaat.
Het is allemaal idd best ingewikkeld, als je zelden met het ov gaat! Ook toeristen snappen er geen bal van.
.
vrijdag 13 september 2019 om 14:11
Oh ja, check vooral de NS reisplanner de dag voor je vertrekt en ook de ochtend van vertrek!
Ik keek net hoeveel Adam-Best kost, en zag dat die route vandaag verstoord is. Dat kan dus ook nog gebeuren.
Dan zet de NS wel bussen in, of je krijgt een alternatieve route voorgesteld, maar dat kost dus meer tijd.
Maar ja, met de auto kun je ook vast komen te staan door een ongeluk ofzo...
Ik keek net hoeveel Adam-Best kost, en zag dat die route vandaag verstoord is. Dat kan dus ook nog gebeuren.
Dan zet de NS wel bussen in, of je krijgt een alternatieve route voorgesteld, maar dat kost dus meer tijd.
Maar ja, met de auto kun je ook vast komen te staan door een ongeluk ofzo...
.
vrijdag 13 september 2019 om 14:55
impala schreef: ↑13-09-2019 14:01Die 7,50 is inderdaad geen borg. Excuus. Dat ben je gewoon kwijt.
Saldo dat je overhoudt kun je dus 5 jaar gebruiken. Of terug laten betalen, maar dat is wel een beetje gedoe. Je kunt het niet gewoon 'terugpinnen' bij een automaat.
Het is allemaal idd best ingewikkeld, als je zelden met het ov gaat! Ook toeristen snappen er geen bal van.
Even een aanvulling: Ik vond het geld terugkrijgen geen gedoe. Je kunt op hun site het verlopen kaartnummer en je rekeningnummer invullen en dan krijg je het teruggestort. Dat kun je dus doen vanachter je computer, vond ik zelf wel makkelijk.