Verliefd op 'n ander
vrijdag 13 september 2019 om 15:25
Ik (v, 32) ben 7 jaar samen met mijn vriend. Sinds ongeveer een jaar heb ik gevoelens voor een goede vriend van mij, die mijn vriend ook kent. Ik heb mijn vriend verteld over de gevoelens en plan A was: wegstoppen. Dat ging een tijdje, al kostte het mij veel moeite en pijn. Maar een maand geleden op een festival heb ik met die vriend gezoend, en sindsdien zijn de gevoelens echt niet meer onder de duim te houden. Ook dit heb ik mijn vriend verteld en hij is (in 2e instantie) heel begripvol. We hadden eerder al halve plannen om onze relatie meer open te maken en mijn vriend is bereid toe te staan dat ik binnen grenzen afspreek en zoen met mijn 'crush'.
Maar ik voel mij elke dag verscheurd door de drang om constant bij degene te zijn waar ik verliefd op ben, en verder te willen gaan, elkaar op elke mogelijke manier liefhebben. Terwijl ik een vriend heb... Af en toe wat zoenen en afspreken met die ander is niet genoeg voor mij. Daarin speelt ook mee dat ik vooralsnog weinig voor mijzelf opkwam, en het nu zat ben om mijn vriend of anderen nog dingen voor mij te laten bepalen. Als mijn vriend bepaalt wat, hoe en wanneer ik met die ander mag doen, voelt dat voor mij heel onvrij en hebben mijn hevige gevoelens nog steeds geen uitlaatklep.
Ik heb het er dus met mijn vriend over gehad om de relatie te verbreken. Het probleem daarmee is echter, dat er verder niks mankeert aan onze relatie. Natuurlijk zijn er wat haken en ogen, maar we hebben veel constructieve ideeen om daarmee om te gaan. We houden van elkaar en hebben een sterke basis. Bovendien zijn mijn gevoelens heel verklaarbaar. Maar dat maakt nog niet dat ze weggaan...
Overigens geloof ik niet meer in één vaste partner voor heel je leven...
Maar ik voel mij elke dag verscheurd door de drang om constant bij degene te zijn waar ik verliefd op ben, en verder te willen gaan, elkaar op elke mogelijke manier liefhebben. Terwijl ik een vriend heb... Af en toe wat zoenen en afspreken met die ander is niet genoeg voor mij. Daarin speelt ook mee dat ik vooralsnog weinig voor mijzelf opkwam, en het nu zat ben om mijn vriend of anderen nog dingen voor mij te laten bepalen. Als mijn vriend bepaalt wat, hoe en wanneer ik met die ander mag doen, voelt dat voor mij heel onvrij en hebben mijn hevige gevoelens nog steeds geen uitlaatklep.
Ik heb het er dus met mijn vriend over gehad om de relatie te verbreken. Het probleem daarmee is echter, dat er verder niks mankeert aan onze relatie. Natuurlijk zijn er wat haken en ogen, maar we hebben veel constructieve ideeen om daarmee om te gaan. We houden van elkaar en hebben een sterke basis. Bovendien zijn mijn gevoelens heel verklaarbaar. Maar dat maakt nog niet dat ze weggaan...
Overigens geloof ik niet meer in één vaste partner voor heel je leven...
vrijdag 13 september 2019 om 16:07
Verliefdheid gaat ook weer over. Als een open relatie oké is voor jullie zou ik het even aankijken wat de verliefdheid verder doet voordat ik mijn relatie zou verbreken. Geniet van de verliefdheid meestal duurt het niet zo lang, en je vriend vindt het allemaal goed. Super toch!
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 13-09-2019 18:11
38.35% gewijzigd
vrijdag 13 september 2019 om 16:09
Alleen zoenen en verder niks, en vervolgens verlang je naar meer... Zo werken die dingen nu eenmaal, dat heet lustgevoel. Niks mis mee, maar wel als je een relatie hebt, open of niet en je verliefd bent op die ander. Bespreek het met je vriend, en als dat leidt tot verbreken van contact met die ander, dan zij dat zo.
vrijdag 13 september 2019 om 16:32
Je geeft aan dat zoenen lang meer niet voldoende is voor jou (met - heel knap - goedkeuring van je huidige vriend). Dat is een groot probleem. Mijn advies:
Uitmaken met je huidige vriend, en verder gaan met die jongen gaan waar je smoorverliefd op bent. Niet verder prutsen, geen stiekeme dingen doen, gewoon volledig openheid van zaken geven. Soms is houden van gewoon niet genoeg om een relatie in stand te kunnen houden. Een risicovolle stap, maar misschien is de sprong het waard.
Tenzij het 'houden van' en de liefde voor je huidige vriend zwaarder weegt, dan per direct en resoluut al het contact met die andere jongen verbreken.
Op polyamorie na - wat vanuit alle partijen een heleboel vergt - denk ik dat de mogelijkheden erg beperkt blijven.
Uitmaken met je huidige vriend, en verder gaan met die jongen gaan waar je smoorverliefd op bent. Niet verder prutsen, geen stiekeme dingen doen, gewoon volledig openheid van zaken geven. Soms is houden van gewoon niet genoeg om een relatie in stand te kunnen houden. Een risicovolle stap, maar misschien is de sprong het waard.
Tenzij het 'houden van' en de liefde voor je huidige vriend zwaarder weegt, dan per direct en resoluut al het contact met die andere jongen verbreken.
Op polyamorie na - wat vanuit alle partijen een heleboel vergt - denk ik dat de mogelijkheden erg beperkt blijven.
Hakuna matata
Allee ge hebt het of nie
Allee ge hebt het of nie
vrijdag 13 september 2019 om 16:36
vrijdag 13 september 2019 om 17:19
True! Maar zoals ik het lees wil TO haar relatie niet opgeven en haar partner ook niet, vandaar dat ik polyamorie ter sprake bracht.
vrijdag 13 september 2019 om 17:22
In een relatie moet je nu eenmaal rekening met elkaar houden. Je vriend geeft zijn grenzen aan. Als die jou benauwen, dan maak je het uit.Motormeis schreef: ↑13-09-2019 15:25Daarin speelt ook mee dat ik vooralsnog weinig voor mijzelf opkwam, en het nu zat ben om mijn vriend of anderen nog dingen voor mij te laten bepalen. Als mijn vriend bepaalt wat, hoe en wanneer ik met die ander mag doen, voelt dat voor mij heel onvrij en hebben mijn hevige gevoelens nog steeds geen uitlaatklep.
... en een bordje yoghurt
vrijdag 13 september 2019 om 17:45
Het klinkt dat je naar je verliefdheid ook in een andere fase in je leven komt en vrij wil zijn op meerdere vlakken.
Ik denk dat je dit beter met je vriend verder kan gaan ontdekken dan alle schepen achter je te verbranden.
Deze man lijkt goed bij je te passen en mee met je willen groeien. Dat is goud waard.
Ik heb zelf nu 20 jaar een relatie en ben de vaagste persoon ever, en heb ook heel erg rang gehad zelf te bepalen en had het ook nodig om meer mezelf te kunnen zijn, meer ruimte.
Ik ben heel blij dat ik mijn gevoel hierin heb gevolgd, ik KON geen afscheid nemen van mijn man en wilde hem niet kwijt, ik zag alleen scenario's dat hij iets lelijks zou doen en ik dan een reden zou hebben weg te gaan.
Maar zelf het verbreken, nee, daarvoor was het niet sterk genoeg
Ik ben achteraf heel blij dat we het samen hebben weten op te lossen.
Ik denk dat je dit beter met je vriend verder kan gaan ontdekken dan alle schepen achter je te verbranden.
Deze man lijkt goed bij je te passen en mee met je willen groeien. Dat is goud waard.
Ik heb zelf nu 20 jaar een relatie en ben de vaagste persoon ever, en heb ook heel erg rang gehad zelf te bepalen en had het ook nodig om meer mezelf te kunnen zijn, meer ruimte.
Ik ben heel blij dat ik mijn gevoel hierin heb gevolgd, ik KON geen afscheid nemen van mijn man en wilde hem niet kwijt, ik zag alleen scenario's dat hij iets lelijks zou doen en ik dan een reden zou hebben weg te gaan.
Maar zelf het verbreken, nee, daarvoor was het niet sterk genoeg
Ik ben achteraf heel blij dat we het samen hebben weten op te lossen.
vrijdag 13 september 2019 om 17:47
Wat een rare situatie. Je bent verliefd op een ander en je vriend zit een beetje toe te kijken hoe je daarmee omgaat.
Je zegt dat er niets mankeert aan je relatie. Natuurlijk wel. Je wordt niet voor niets verliefd op een ander. Is je vriend zo wanhopig dat hij dit pikt?
Waarom zou je nog bij je vriend blijven als je zo graag bij die ander wilt zijn?
Je zegt dat er niets mankeert aan je relatie. Natuurlijk wel. Je wordt niet voor niets verliefd op een ander. Is je vriend zo wanhopig dat hij dit pikt?
Waarom zou je nog bij je vriend blijven als je zo graag bij die ander wilt zijn?
vrijdag 13 september 2019 om 18:19
vrijdag 13 september 2019 om 20:16
Het is tijd om je vleugels uit te slaan. Die grenzen die je vriend stelt zijn natuurlijk geem échte grenzen. Het zijn manieren van je vriend om het controleerbaar voor hem te houden en jou in controle. Als je al tijden voelt dat je het zat bent om verteld te worden wat je wel en niet kan doen, dan is het tijd om door te gaan. Soms realiseren we ons dat het tijd is. Dat signaal komt soms in de vorm van verliefdheid. Zoals ik lees heb je geen kinderen met hem, dus dat is geen belemmering in ieder geval....
vrijdag 13 september 2019 om 21:23
Dat idee is ter sprake gekomen. De vriend waar ik verliefd op ben is er wel voor in (hij heeft immers niks te verliezen t.o.v. nu), maar m'n vriend is er alleen oke mee binnen zijn grenzen. Dus wel zoenen, ms ook ooit seks, maar bv. niet dat ik ze even vaak zie. En dat zou ik dan wel willen. Al lijkt het me ook nogal een opgave m'n tijd en aandacht te verdelen tussen 2 mannen die beiden alle aandacht voor mij hebben.
vrijdag 13 september 2019 om 21:31
Dat 'openen' is in praktijk nog niet gebeurd. Omdat we er nog niet over uit waren hoe het er dan uit moest zien zodra er gevoelens bij komen. En ja, natuurlijk vind ik het dan oke als hij ook dingen met anderen doet. Wat hij in zekere zin al gedaan heeft. Ik wens hem toe ook zo'n verliefdheid te voelen, dat we het elkaar kunnen gunnen en samen blij zijn en verhalen uitwisselen. Maar ik ben idd bang dat hij zich in bochten wringt. Hij zegt zelf nog niet precies te weten wat hij wel/niet oke zou vinden, we hebben zoiets tenslotte allebei nooit eerder gedaan...
vrijdag 13 september 2019 om 21:34
Ja, dat is geheel wederzijds, zoals vast inmiddels al bleek.