Verliefd op 'n ander

13-09-2019 15:25 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik (v, 32) ben 7 jaar samen met mijn vriend. Sinds ongeveer een jaar heb ik gevoelens voor een goede vriend van mij, die mijn vriend ook kent. Ik heb mijn vriend verteld over de gevoelens en plan A was: wegstoppen. Dat ging een tijdje, al kostte het mij veel moeite en pijn. Maar een maand geleden op een festival heb ik met die vriend gezoend, en sindsdien zijn de gevoelens echt niet meer onder de duim te houden. Ook dit heb ik mijn vriend verteld en hij is (in 2e instantie) heel begripvol. We hadden eerder al halve plannen om onze relatie meer open te maken en mijn vriend is bereid toe te staan dat ik binnen grenzen afspreek en zoen met mijn 'crush'.
Maar ik voel mij elke dag verscheurd door de drang om constant bij degene te zijn waar ik verliefd op ben, en verder te willen gaan, elkaar op elke mogelijke manier liefhebben. Terwijl ik een vriend heb... Af en toe wat zoenen en afspreken met die ander is niet genoeg voor mij. Daarin speelt ook mee dat ik vooralsnog weinig voor mijzelf opkwam, en het nu zat ben om mijn vriend of anderen nog dingen voor mij te laten bepalen. Als mijn vriend bepaalt wat, hoe en wanneer ik met die ander mag doen, voelt dat voor mij heel onvrij en hebben mijn hevige gevoelens nog steeds geen uitlaatklep.
Ik heb het er dus met mijn vriend over gehad om de relatie te verbreken. Het probleem daarmee is echter, dat er verder niks mankeert aan onze relatie. Natuurlijk zijn er wat haken en ogen, maar we hebben veel constructieve ideeen om daarmee om te gaan. We houden van elkaar en hebben een sterke basis. Bovendien zijn mijn gevoelens heel verklaarbaar. Maar dat maakt nog niet dat ze weggaan...
Overigens geloof ik niet meer in één vaste partner voor heel je leven...
Het-groepje schreef:
13-09-2019 17:45
Het klinkt dat je naar je verliefdheid ook in een andere fase in je leven komt en vrij wil zijn op meerdere vlakken.
Ik denk dat je dit beter met je vriend verder kan gaan ontdekken dan alle schepen achter je te verbranden.
Deze man lijkt goed bij je te passen en mee met je willen groeien. Dat is goud waard.
Dat is ook zeker goed advies...
wat een gedoe
maak het uit en ga het leuk hebben met jezelf
viva-amber schreef:
13-09-2019 18:19
Openheid is niet alleen met anderen omgaan maar ook eerlijk zijn naar jezelf en je partner. TO wil deze relatie niet en de relatie met de ander wel maar zij hakt geen knopen door.
Zit ook wat in. Ik nam 2-3 weken om er goed over na te denken, en die zijn nu voorbij. Idd tijd om een knoop door te hakken.
appeltje78 schreef:
13-09-2019 20:16
Het is tijd om je vleugels uit te slaan. Die grenzen die je vriend stelt zijn natuurlijk geem échte grenzen. Het zijn manieren van je vriend om het controleerbaar voor hem te houden en jou in controle. Als je al tijden voelt dat je het zat bent om verteld te worden wat je wel en niet kan doen, dan is het tijd om door te gaan. Soms realiseren we ons dat het tijd is. Dat signaal komt soms in de vorm van verliefdheid. Zoals ik lees heb je geen kinderen met hem, dus dat is geen belemmering in ieder geval....
Zeker waar. Dank voor deze reactie. Een argument wat voor mij zwaar weegt is dat het voor mij een enorme stap in zelfontwikkeling en zelfliefde zou zijn als ik ook hierin zou gaan doen wat ik zelf wil. Inderdaad vleugels uitslaan. Helaas krijg je daar weinig begrip voor want dat vindt men maar zelfzuchtig en kortzichtig (inclusief vriendlief...). Dit punt vind ik belangrijker dan wat er verder al dan niet tot stand komt met die vriend. Het is een soort levensles die ik moet leren.
En inderdaad, hij wil het controleerbaar houden. In praktisch/technisch opzicht kan hij alles oplossen, hij kan er absoluut niet tegen dat hij dit niet kan oplossen. Het is niet dat hij (of anderen) me vertelt wat ik wel/niet moet doen, het is dat ik een zeer afwachtende houding aanneem en kijk wat anderen aangeven en wat ze willen en mij daar meestal naar schik. En achteraf pas bedenk hoe ik het zelf eigenlijk had gewild. Maar ik maak hier al stappen in. Zo bekeken kan ik de verliefdheid inderdaad als signaal om verder te gaan interpreteren.
Kinderen zijn er idd niet. Ook niet getrouwd en we wonen zelfs niet samen. Dus dat scheelt.
Sjaantje37 schreef:
13-09-2019 20:45
The Seven year itch
Dus dat is echt een ding haha? :p Ik hoorde er al van.
Samen genieten van de verliefdheid van je partner op een ander... Ik begrijp dat niet. Ligt je vent naast je over die ander te fantaseren.
creativeguy schreef:
13-09-2019 16:09
Bespreek het met je vriend, en als dat leidt tot verbreken van contact met die ander, dan zij dat zo.
Dat heb ik gedaan de vorige keer dat ik verliefd werd op iemand. Die kende ik verder niet, maar hier gaat het om m'n beste vriend. Dat contact wil ik niet verbreken. Bovendien loopt de relatie m.i. deuken op van elke grote opoffering die je ervoor doet. Sommige opofferingen zijn te groot.
Ik bespreek wel alles met m'n vriend, want ik geloof dat het zonder eerlijkheid sowieso gedoemd is.
Update: na bellen hebben we afgesproken 2 weken denktijd te nemen. Ik heb aangegeven dat ik geen manieren meer zie waarop het kan werken in deze situatie en dat ook niet zie veranderen in 2 weken. Maar hij wil het graag op een rijtje zetten. Dus dat wil ik hem zeker niet ontzeggen.
Motormeis schreef:
13-09-2019 22:03
Dat heb ik gedaan de vorige keer dat ik verliefd werd op iemand. Die kende ik verder niet, maar hier gaat het om m'n beste vriend. Dat contact wil ik niet verbreken. Bovendien loopt de relatie m.i. deuken op van elke grote opoffering die je ervoor doet. Sommige opofferingen zijn te groot.
Ik bespreek wel alles met m'n vriend, want ik geloof dat het zonder eerlijkheid sowieso gedoemd is.
Dus je wordt meerdere keren verliefd op een ander en gaat dat uitgebreid bespreken met je partner?
Mijn hemel, je zou van minder opdrogen.
Maak het gewoon uit als zo veel een grote opoffering voor je is.
Motormeis schreef:
13-09-2019 22:12
Update: na bellen hebben we afgesproken 2 weken denktijd te nemen. Ik heb aangegeven dat ik geen manieren meer zie waarop het kan werken in deze situatie en dat ook niet zie veranderen in 2 weken. Maar hij wil het graag op een rijtje zetten. Dus dat wil ik hem zeker niet ontzeggen.
Wees eens een een grote meid, neem zelf het initiatief en beeindig deze relatie.
Het is niks en wordt ook niks (meer).
Motormeis schreef:
13-09-2019 22:12
Toevoeging: als het hem helpt om het te accepteren als het uitgaat, zie ik die 2 weken als een win. Hij is nu vooral emotioneel, maar kan dingen heel goed duidelijk krijgen voor zichzelf. Wellicht concludeert hij hetzelfde als ik: er is geen manier meer te vinden in deze warboel.
Motormeis schreef:
13-09-2019 21:31
Dat 'openen' is in praktijk nog niet gebeurd. Omdat we er nog niet over uit waren hoe het er dan uit moest zien zodra er gevoelens bij komen. En ja, natuurlijk vind ik het dan oke als hij ook dingen met anderen doet. Wat hij in zekere zin al gedaan heeft. Ik wens hem toe ook zo'n verliefdheid te voelen, dat we het elkaar kunnen gunnen en samen blij zijn en verhalen uitwisselen. Maar ik ben idd bang dat hij zich in bochten wringt. Hij zegt zelf nog niet precies te weten wat hij wel/niet oke zou vinden, we hebben zoiets tenslotte allebei nooit eerder gedaan...
Geldt dat ook voor je nieuwe crush?
Motormeis schreef:
13-09-2019 15:25
Af en toe wat zoenen en afspreken met die ander is niet genoeg voor mij. Daarin speelt ook mee dat ik vooralsnog weinig voor mijzelf opkwam, en het nu zat ben om mijn vriend of anderen nog dingen voor mij te laten bepalen. Als mijn vriend bepaalt wat, hoe en wanneer ik met die ander mag doen, voelt dat voor mij heel onvrij en hebben mijn hevige gevoelens nog steeds geen uitlaatklep.
Ik heb het er dus met mijn vriend over gehad om de relatie te verbreken. Het probleem daarmee is echter, dat er verder niks mankeert aan onze relatie. Natuurlijk zijn er wat haken en ogen, maar we hebben veel constructieve ideeen om daarmee om te gaan. We houden van elkaar en hebben een sterke basis. Bovendien zijn mijn gevoelens heel verklaarbaar. Maar dat maakt nog niet dat ze weggaan...
Overigens geloof ik niet meer in één vaste partner voor heel je leven...
.
3 zinnen die ik heel opvallend vond in de OP.

Ik snap niet precies wat je verwacht met dat 'dat voelt voor mij onvrij', euh, ja....je gaat vreemd met een ander, over het algemeen vinden partners daar wat van tenzij je andere afspraken hebt, die jullie dus niet hebben.

Ik zou in deze situatie echt niet voor een 'open relatie' gaan, want als ik jou lees is dat niet wat je wil. Je bent verliefd op een ander en wil daar helemaal in opgaan. Een open relatie kan alleen met duidelijke afspraken en kaders. Op deze manier zie ik gebeuren dat jij helemaal opgaat in die nieuwe verliefdheid en dat je vriend even op het wachtbankje mag tot jij weer zin hebt in hem. Of niet. Omdat je tot de ontdekking komt dat je 'toch verder met die ander wil'. Ik zou dit als ik jouw vriend was niet willen.

Maar misschien zie jij het helemaal anders voor je gezien je schrijft 'er mankeert verder helemaal niks aan onze relatie' ....behalve dan dat je ergens een soort van wrok lijkt te koesteren, omdat je 'niet voor jezelf opkwam'. Het is alsof je frustratie uit - nu mag ik lekker bepalen. Dat lijkt me echt geen gezonde basis. Zoals je schrijft komt dit niet op mij over als een relatie de verder goed zit en gezond is. Het klinkt wel alsof je niet kan kiezen en geen knoop durft door te hakken, omdat je bang bent om te verliezen.
Motormeis schreef:
13-09-2019 21:55
Zeker waar. Dank voor deze reactie. Een argument wat voor mij zwaar weegt is dat het voor mij een enorme stap in zelfontwikkeling en zelfliefde zou zijn als ik ook hierin zou gaan doen wat ik zelf wil. Inderdaad vleugels uitslaan. Helaas krijg je daar weinig begrip voor want dat vindt men maar zelfzuchtig en kortzichtig (inclusief vriendlief...). Dit punt vind ik belangrijker dan wat er verder al dan niet tot stand komt met die vriend. Het is een soort levensles die ik moet leren.
En inderdaad, hij wil het controleerbaar houden. In praktisch/technisch opzicht kan hij alles oplossen, hij kan er absoluut niet tegen dat hij dit niet kan oplossen. Het is niet dat hij (of anderen) me vertelt wat ik wel/niet moet doen, het is dat ik een zeer afwachtende houding aanneem en kijk wat anderen aangeven en wat ze willen en mij daar meestal naar schik. En achteraf pas bedenk hoe ik het zelf eigenlijk had gewild. Maar ik maak hier al stappen in. Zo bekeken kan ik de verliefdheid inderdaad als signaal om verder te gaan interpreteren.
Kinderen zijn er idd niet. Ook niet getrouwd en we wonen zelfs niet samen. Dus dat scheelt.
.
Ja, natuurlijk is het dat ook als je geen rekening houdt met de belangen en behoeftes van je partner - jullie hebben immers een relatie. Het staat je helemaal vrij om je persoonlijk te ontwikkelen en zelfliefde te beoefenen enz. enz., maar niet ten koste van een ander. Dus als je dat wil is dat natuurlijk helemaal prima, maar wees eerlijk en maak het eerst uit met je vriend.

Ik wil ook niet dat mijn man zichzelf persoonlijk gaat ontwikkelen met een scharreltje of seksvriendinnetje of minnares of potentiële nieuwe liefde. Als hij het idee heeft dat dat nodig is om zelfliefde te beoefenen en zich persoonlijk te ontwikkelen moet hij dat vooral doen, maar dan wel zonder mij.
Maf verhaal . Wat is dit voor onzin ?

""Daarin speelt ook mee dat ik vooralsnog weinig voor mijzelf opkwam, en het nu zat ben om mijn vriend of anderen nog dingen voor mij te laten bepalen. Als mijn vriend bepaalt wat, hoe en wanneer ik met die ander mag doen, voelt dat voor mij heel onvrij en hebben mijn hevige gevoelens nog steeds geen uitlaatklep.""

Dus je vriend wordt hier even dubbel afgezeken ? Omdat jij zoent en verliefd bent ?

Ga even normaal doen zeg. Is dit forum je safe place ? Met alleen maar ja kinikkers ?

Walgelijk. Stel eens voor dat jij de man was. Die was hier compleet afgezeken

BAH
Verliefdheid op die ander gaat ook over he. Is hij nog steeds zo aantrekkelijk als je met hem een tijdje een relatie hebt in plaats van met je eigen vriend?
Of was het dan voor de spanning of een vlucht uit je huidige relatie?
( ja ik heb het zelf meegemaakt, lange relatie, heel erg verliefd op een ander. Relatie uitgemaakt en na een maand was alle interesse in die ander opeens weg. Denk nu dat mijn relatie gewoon niet goed was en ik een reden zocht om weg te gaan ofzo.)
Maar toch, nieuwe verliefdheid is altijd leuker/spannender dan een relatie van jaren dus denk dat je dat altijd blijft houden in welke relatie dan ook. Het is alleen wat je ermee doet. Als je je helemaal open gaat stellen voor die ander en ermee gaat zoenen en al maak je het alleen maar erger.
Dus ik zou zeggen of het contact helemaal verbreken met je Crush. Of je maakt het uit met je vriend met risico als vrijgezel een tijdje door het leven te gaan. Wat ook geen ramp is imo
Hai TO,

Je OP is innerlijk tegenstrijdig. Er is een sterke basis, jullie hebben constructieve ideeën en zijn al zeven jaar samen, maar tegelijk zou je je niet vrij genoeg voelen als vriend in een open relatie zou bepalen wanneer je naar de man mag vluchten waar je momenteel zo ongeveer elke minuut van de dag mee door zou willen brengen.

Niet lullig bedoeld, maar: :nooo:

Open relaties komen in het woordenboek van Argentovivo zeker voor, maar niet op deze manier. De basis daartoe lijkt niet aanwezig. Dit klinkt meer als lang samen geweest, maar uiteen gegroeid en beiden nu (begrijpelijk!) pogingen doen er nog iets van te maken. Als reactie op jouw hevige verliefdheid op een ander.

Terwijl de werkelijke basis ontbreekt. Er is geen in de kern, vooraf onderling genomen besluit samen te zijn met evt. uitspattingen naar anderen. Het lijkt meer een noodgreep voor de ontstane situatie, al dan niet van jouw vriend en/of jullie beiden.

Wat er ook van komt, sterkte in deze voor alle betrokkenen lastige situatie.

:hug:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Argentovivo schreef:
14-09-2019 04:30
Hai TO,

Je OP is innerlijk tegenstrijdig. Er is een sterke basis, jullie hebben constructieve ideeën en zijn al zeven jaar samen, maar tegelijk zou je je niet vrij genoeg voelen als vriend in een open relatie zou bepalen wanneer je naar de man mag vluchten waar je momenteel zo ongeveer elke minuut van de dag mee door zou willen brengen.

Niet lullig bedoeld, maar: :nooo:

Open relaties komen in het woordenboek van Argentovivo zeker voor, maar niet op deze manier. De basis daartoe lijkt niet aanwezig. Dit klinkt meer als lang samen geweest, maar uiteen gegroeid en beiden nu (begrijpelijk!) pogingen doen er nog iets van te maken. Als reactie op jouw hevige verliefdheid op een ander.

Terwijl de werkelijke basis ontbreekt. Er is geen in de kern, vooraf onderling genomen besluit samen te zijn met evt. uitspattingen naar anderen. Het lijkt meer een noodgreep voor de ontstane situatie, al dan niet van jouw vriend en/of jullie beiden.

Wat er ook van komt, sterkte in deze voor alle betrokkenen lastige situatie.

:hug:
Dit bedoelde ik dus met mijn eerste post.
Sjaantje37 schreef:
13-09-2019 20:45
The Seven year itch

Dat ging ook al door mijn hoofd..
En wat dacht je van de quarterlife crisis en de dolende dertiger manie?!
Ik heb destijds zelf (ook op mijn 32e) de kont in de krib en de neus in de wind gegooid.. het had niet weinig gescheeld of ik had er bijna alles mee gemolesteerd wat me lief is..
Dus pas wel op met het toegeven aan onrust, ontevredenheid en bevliegingen. Ze zijn van tijdelijke aard maar de pijnlijke gevolgen kunnen blijvend zijn.
Je kunt je hart misschien verliezen, maar verlies nooit je kop!
Pindakaasjes schreef:
14-09-2019 07:10
Dat ging ook al door mijn hoofd..
En wat dacht je van de quarterlife crisis en de dolende dertiger manie?!
Ik heb destijds zelf (ook op mijn 32e) de kont in de krib en de neus in de wind gegooid.. het had niet weinig gescheeld of ik had er bijna alles mee gemolesteerd wat me lief is..
Dus pas wel op met het toegeven aan onrust, ontevredenheid en bevliegingen. Ze zijn van tijdelijke aard maar de pijnlijke gevolgen kunnen blijvend zijn.
Je kunt je hart misschien verliezen, maar verlies nooit je kop!
Hier ook rond die leeftijd bijna alles opgegeven wat ik had.
En niet alleen ik. Ik zie het om mij heen ook!
Maar ik moet ook zeggen dat ik dat soort gevielens ook voor een ander had.
Ja, wegstoppen. Dat heb ik ook gedaan.
Al 2 jaar denk ik elke fucking dag aan hem. Het is vreselijk.
Ben benieuwd of dat ooit over gaat.

En TO: he relatie om deze reden openen werkt niet.
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
14-09-2019 08:35
Hier ook rond die leeftijd bijna alles opgegeven wat ik had.
En niet alleen ik. Ik zie het om mij heen ook!
Maar ik moet ook zeggen dat ik dat soort gevielens ook voor een ander had.
Ja, wegstoppen. Dat heb ik ook gedaan.
Al 2 jaar denk ik elke fucking dag aan hem. Het is vreselijk.
Ben benieuwd of dat ooit over gaat.

En TO: he relatie om deze reden openen werkt niet.
Dam moet je je relatie verbreken vind ik. Als je altijd aan een ander denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven