Neutje schait'n.....dussssssss

06-04-2009 16:35 322 berichten
Jahaa mensen,

Ik ben dus verhuisd van A naar B of eigenlijk van het westen naar het oosten van het land.

Prachtig vind ik het hier!

De weilanden, de velden, de vennen, bos en beemd. Schitterend werkelijk....

Wel wennen hoor. Poeh, dat merk ik nu wel, dat ik erg moet wennen aan mijn nieuwe stee. Ik vind de mensen hier doorgaans erg aardig, er is aandacht voor elkaar, het is gemoedelijk, men zwaait naar elkaar, bekend en onbekend en ik zwaaide vervolgens vorige week, per ongeluk natuurlijk, met een borst, die uit mijn (te wijde) shirt hing terug, naar een hond uilatende buurman. Nee, het bevalt me hier op zich allemaal prima.

Ik heb alleen een taalprobleem zo nu en dan. Levert geinige dingen op wel, daarom ook dit topic, in de hoop op meer zalige taaldingesen binnen onze eigen landsgrenszen (daarbuiten mag ook natuurlijk).

Zo hebben we al weken, eigenlijk sinds we hier wonen, nog regelmatig bouwvakkers over de vloer, die de laatste klussen doen. Op dit moment is dat voornamelijk stratenmaken maar enniehoe, ik sta dan koffie te maken voor de mannen en dan zeg ik bijvoorbeeld tegen Dirk: Dirk, wil jij koffie? En dan zegt Dirk: Ja, dat mag wel....(eigenlijk zegt Dirk: 'joa da ma wè...' maar goed, laat ik het niet in het dialect gaan opschrijven want dat kan ik niet en ik wil geen Drenthen tegen het veen of zandhoofd stoten natuurlijk, ik wil hier oud (of nog ouder) worden.

Bij het weggaan is het in mijn geboortetaalgebied gebruikelijk om te zeggen: 'fijne/prettige avond/dag/weekend', daarop wordt dan gemiddeld gereageerd met een al dan niet welgemeend: 'bedankt, jij ook!' of eventueel (je hoort het niet meer zo vaak als vroeger):'insgelijks!'

De bouwjongens hier zeggen op mijn hartelijke wens:'Niet minderrrrrrr!' (en dan moet je de -t achter de 'niet' nog wegdenken he). Ik moest daar eerst eens goed over nadenken. Vooral over dat 'niet minder' dus. Ik vind 'm wel heel goed eigenlijk. Ik wens die man een fijn weekend en hij zegt (neem ik aan) dat hij het niet voor minder doet. Nah, dat vind ik een puike instelling waar ik me van harte bij aansluit. Het zal nog even oefenen worden maar ik ben vast van plan om 'm ook te gaan gebruiken.

Tot zover waar ik nog wel uit kom.

Lastiger wordt het als ik vandaag dit lees in het weekbericht van mijn dochters school:

's Middags is er niet alleen eitje-tikken maar ook zullen de groepen 1 t/m 4 eitjes gaan zoeken (kijk, dit snap ik allemaal nog), en de groepen 5 t/m 8 gaan neutje schait'n.

Het eerste wat bij me opkomt is dan; ben ik blij dat mijn dochter pas in groep 1 zit zeg! Anders zou ze toch maar mooi met school gaan neutje schait'n! Waar moet dat heen met de jeugd van tegenwoordig als die kinderen gewoon op school al een beetje gaan zitten neutje schait'n zeg! Ik bedoel, ben ik daarvoor de grote stad ontvlucht, om er dan in zuid-oost Drenthe tot de ontdekking te komen dat hier gewoon keihard neutje geschait wordt?!

Maar waar het feitelijk op neerkomt is natuurlijk dat ik geen idee heb wat neutje schait'n is. Misschien is het wel enig en wil ik het iedere dag doen. Geen idee!

Ook bekend met dit soort heerlijke taal gewen dingen?

En kan iemand me vertellen wat neutje schait'n bij benadering of het liefst helemaal betekent?
Alle reacties Link kopieren
quote:bosbloemen schreef op 06 april 2009 @ 19:01:

Heerlijk topic.

Ben verslaafd aan Drenthse land, was braaf ingeburgerd verhuisd vriendje

maar ''later'' ga ik er vast wel wonen! Drentenieren bedoel je?
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
quote:jesluc schreef op 06 april 2009 @ 18:59:

[...]

En de inwoners van Siddeburen zeggen Sibboern.Ehm ja, dat zeiden ze bij ons ook in het Gronings (ik woonde in de omgeving van Siddeburen), maar in het Nederlands is het dus Sídde-buren.
quote:nostradame schreef op 06 april 2009 @ 18:45:

[...]

Ik denk dat ik weet wat Upselen zijn dankzij het liedje "Hupzelen Hennie" van de Bende van Baflo Bill (Hupzelen zijn bretels).

Waar ik vandaan kom, zeggen ze 'hulp-zelen', dat is volgens mij de verklaring van dit woord - zelen zijn banden of linten, en de hulp bestaat uit het feit dat oe de boxe niet vant gat glet tuulk.
Voor Eleonora om te studeren.

Het drentse volkslied

Ik heb u lief mijn heerlijk landje

Mijn enig Drentheland

Ik min de eenvoud in uw schoonheid

'k Heb u mijn hart verpand

Mijn taak vervuld' ik blijde

Waarheen ook plicht mij riep

Uw geest was 't die mij leidde

Daarom vergeet 'k u niet

'k Hoor nog de lieve held're klokjes

Bij zinkend' avondzon

Als schaapjes keerden van de heide

En moeder met ons zong

O, kon ik nog eens horen

Dat lied in 't schemer uur

En vaders schoon vertelsel

Bij 't vrolijk knappend vuur

'k Zie nog uw brink met forse eiken

Waar ik mijn makkers vond

Waar ik mijn tenen mandje vulde

Met eikels glad en rond

Daar bij die oude linde

kwam 'k met mijn vrienden saam

Zo menig vriend ging henen

De schors bewaart zijn naam

De ruige boswal langs uw velden

Was mijn luilekkerland

Die gaf mij heerlijk zoete bramen

Uit milde gulle hand

Daar gaarde ik de brandstof

Voor 't oud en heilig vuur

Als lente's adem wekte

Uw sluim'rende natuur

Waar nog de koele held're veldplas

Uw vredig beekje voedt

Daar in dat wijde bruine heivlak

Waar wulp en korhoen broedt

Daar koelde ik mijn leden

In 't nat van zuivere wel

Daar heb ik leren zwieren

Op ijzers blank en snel

Die beelden uit dat zoet verleden

Wat blijven zij mij bij

Vaak heb ik zware strijd gestreden

Dan hielpen, sterkten zij

En nu ten volle dankbaar

Wijd 'k u mijn beste lied

Mijn heilrijk heerlijk Drenthe

Vergeten kan 'k u niet
ik kom ook uit drenthe, maar dacht dat ik wel behoorlijk abn sprak (vergeleken met 't drents/groningse mengelmoesje wat mij nfamilie spreekt is dat ook zo)

maar toen ik een aantal jaren geleden een jaar in 't midden van het land woonde en werkte, bleek ik toch af en toe wel abracadabra te spreken .... zo erg dat er op een gegeven moment een drentse woordenlijst opgesteld werd...

de meeste dingen zijn al genoemd, maar kneuterig ben ik nog niet tegen gekomen...zijn er niet-drenthen in huis die weten wat 't betekent?
kneuterig = zoiets als huiselijke gezelligheid
Ik weet wat kneuterig is, en ik kom niet uit Drenthe. Maar wel uit Salland, dus ik tel niet eigenlijk.
quote:mika65 schreef op 06 april 2009 @ 19:15:

kneuterig = zoiets als huiselijke gezelligheidDat is het in het Nederlands, maar in het Drents is het iets anders.
Volgens mij is kneuterig gewoon Nederlands!

edit: het staat ook gewoon in mijn NL-woordenboek.
kneuterig kan ook boers, saai betekenen
Ik bin blij veur ie dat ie in 't oosten bint gaan wonen.

't is hier inderdaad onmeunig mooi hier en ie goat zo nog nich wer noar 't westen heen . Ik woon zelf in twente. Ik weet 't is onmeunig mooi wonen hier. geniet ervan! doe de keender, wichter en de man de groeten!

eenmaal nen tukker altied nen tukker
Pailientje, dank je wel hoor, mooi bericht en ik begreep het gewoon!
Ik vind het zo leuk om te lezen dat jullie allemaal zo trots zijn op Drenthe.

Komen jullie eens koffie doen?
Geweldig om te lezen allemaal

Ik woon ook alweer heel wat jaartjes in Drenthe.

Als ik mijn friese familie spreek dan vinden ze dat ik behoorlijk plat praat terwijl ik het idee heb dat ik gewoon ABN spreek.

Jij komt er wel Eleonora, je hebt humor en een taaltalent dus als het dan niet goed komt........

ik kom graag een bakkie doen maar dan wel krentewegge erbij hoor...........
ja goeiedag eem ja

ik gooi mie der ook nog moar eem tuzzen ook aal hebbn ie al twei bladzieden volmaggelt ja...

ik woon midden int aldernoarst mooie grunn en ik goa voak eem keer op hozzevörrels mit schienvat in haand over de beune...

en elke keer dat ik mit woagen uut stad rie noar mien mooie dörpke bink bliede dat k ter wonen mag!

ik wins die dat nooit minder!
Goeidag 'eem! Hou'ist?

Leuk topic! Ik ben geboren in Friesland, ben tien jaar geleden verhuisd naar Groningen (Grunn Stad) voor mijn studie en ben er vooralsnog blijven plakken. Op dit moment werk ik in een Gronings dorp in een verpleeghuis. Aan het eind van de dag heb ik mijn portie Grunnings of Grunnigers wel gehad. Ik heb ook in een Fries verpleeghuis gewerkt en doordat ik zelf Fries kon verstaan en ietsje spreken, had ik sneller een ingang voor een gesprek. Dat mis ik nu soms wel. Ik heb altijd meteen contact wanneer ik vertel waar ik vandaan kom...er is nl. een eeuwige strijd tussen de Friezen en de Grunnigers, alhoewel de mensen all well wat milder worden naar elkaar toe. Het is eerder de Noorderlingen tegen de rest van het land, hahaha!

Het echte platte Gronings zal ik nooit kunnen spreken.. Doe wel mijn best, door veel woorden te vragen aan de bewoners, heb een cd van Ede Staal in de auto en een Grunniger Spreuken kalender. Even die van vandaag: Beder n gat ien klomp as aansom.

Ik ben zelf Nederlands opgevoed en spreek naar mijn idee ook keurig ABN. Maar het schijnt ook de toon van mijn stem te zijn. Beetje zingend (komt door de friese achtergrond). En toch soms ook een beetje plat. Maar dat is dan voor de lol!

Weten jullie trouwens wat een pakjedrager is? En ik schijn het woord immers ook veel te gebruiken. Teveel of verkeerd. Of het woord zinnig. Ik ben erg zinnig op het gebied van mannen!

O, ja en nog een toegift: http://www.youtube.com/watch?v=WoXXxhvI ... re=related

O, ja en ik heb vandaag geleerd wat neutje schait'n is!!!! Toevallig! Dat was dan ook de reden om dit topic te gaan lezen. Ik kende deze traditie niet. Heb uitleg gehad maar ik snap er nog niet heel veel van. Ik weet dat je walnoten op een rij moet leggen. En met een kogel de walnoten weg moet proberen te schieten. De achterste of een rijtje?? Je kan om geld spelen, om cadeaus, om de noten. Het gebeurde vroeger vaak in hele gezelschappen. De schuur werd er speciaal voor opgeruimd.
quote]piekjuh schreef op 06 april 2009 @ 20:24:

Even die van vandaag: Beder n gat ien klomp as aansom.[/quote]

Ik had bijna mijn thee over 't beeldscherm van de laptop heen geproest! Ging net goed! En met een pakjesdrager bedoel je gewoon de bagagedrager op de fiets??

Mijn vriend heeft 't altijd over rekkies, kennen jullie die ook?

Heeft even geduurd voordat ik daar elastiekjes van kon maken en dan ben ik toch nog wel een echte Drent...[
Ja, pakjedrager is een bagagedrager achterop de fiets. Is dit ook bekend in de rest van het land?

Rekkies ken ik wel als in rekkertje. Maar dat is niet Fries geloof ik. Daar zeggen ze heulastiek. En hullie en zullie, haha!
Oh heerlijk topic dit.

Stel je eens een doodnormale conversatie op een doodnormale dag voor, tussen een Drent ( ik) en een import Drent (Vriend)

Paque: Lieverd, wat bi'j toch cuum??

Vriend: De wattes?

Paque: Nou anders ben je ook zo reurig!

Paque: Ach, doe het raam eens los.

Vriend: Dat gaat niet ik heb geen schroevendraaier bij de hand.

Paque: Soll'n wij nog kunn'n skeuvelloop'n disse winter?

Vriend:

Ik heb nog veel meer (voor niet Drenten) onbegrijpelijke uitdrukkingen, Vriend noemt mij tegenwoordig: " miss Drenthe 2008" .
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
tja zinnig...

dat hoor ik ook vaak..

en wat is dan wel een eelske mette??

anyone?

cuum ken ik ook maar wij noemen dat: kuin

en het is een rekkertje.
Oh ja, dialect wat niet veel mensen kennen:

Doe maor in t Vikkie.

En nee, vikkie is geen brand/ vuur.

Mogen jullie raden wat t wel is!
en vörlijk (niet te verwarren met vrolijk) als in een vörlijk wichtje.
vorlijk= vroeg rijp?

en Doe moar in't Vikkie= geef maar aan de hond?!
Nee, Vikkie is ook geen hond.

HOewel ik trouwens geloof dat Vikkie meer overijssels is. ( ik ben dan ook een grensgeval...)
quote:piekjuh schreef op 06 april 2009 @ 21:17:

vorlijk= vroeg rijp?

en Doe moar in't Vikkie= geef maar aan de hond?!

klopt heulemoal!

en ik wil nou wel eens weten wat een vikkie is....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven