Co-ouderschap
zondag 15 september 2019 om 14:00
Kinderbescherming is erbij betrokken. Is dat iets standaard/normaal bij een scheiding?Apatura schreef: ↑15-09-2019 13:07Dit kan bijna niet waar zijn of je verzwijgt veel.
Bij scheiding zijn jullie verplicht om een ouderschapsplan op te stellen. Wat staat hier in? Is dit er al of zitten jullie nog in het traject? Wie heeft jullie hier in begeleid?
Ik heb t hele traject net gehad via mediator dus praat geen onzin.
zondag 15 september 2019 om 14:01
Maar dat deed je niet. Je vond toen 6 dagen prima.Droom19 schreef: ↑15-09-2019 13:47Er is dus verder geen ander verhaal.
Ik vind persoonlijk dat als je uit elkaar gaat dat het 50/50 moet.
Daar vecht ik ook nog steeds voor.
Daarom mijn vraag hoe het berekend wordt in uren dat je daadwerkelijk er voor je kind bent, of in dagen.
Dat laatste dus!
Ik weet voldoende!!!!
Dank jullie wel!
En ja het gaat om de uren dat verblijven bij hem qua verantwoording. Dus ook school en bso ect.
zondag 15 september 2019 om 14:06
Zeker niet standaard, alleen als er ‘iets’ is. Dat zou heel goed ook alleen de onenigheid over de dagen kunnen zijn.Lucifer2018 schreef: ↑15-09-2019 14:00Kinderbescherming is erbij betrokken. Is dat iets standaard/normaal bij een scheiding?
zondag 15 september 2019 om 14:09
Nee zeker niet.Lucifer2018 schreef: ↑15-09-2019 14:00Kinderbescherming is erbij betrokken. Is dat iets standaard/normaal bij een scheiding?
TO zegt elders dat ze al 5 jaar in een vechtscheiding ligt. Dat + kinderbescherming er bij is voor mij een teken dat er wel een anders verhaal is.
Been there, done that, got the T-shirt.
zondag 15 september 2019 om 14:10
Lucifer2018 schreef: ↑15-09-2019 14:00Kinderbescherming is erbij betrokken. Is dat iets standaard/normaal bij een scheiding?
Nee.
zondag 15 september 2019 om 14:11
Nee, alleen bij heftige echtscheidingen of intrekken gezag etc.Lucifer2018 schreef: ↑15-09-2019 14:00Kinderbescherming is erbij betrokken. Is dat iets standaard/normaal bij een scheiding?
zondag 15 september 2019 om 14:22
Droom19 schreef: ↑15-09-2019 13:47Er is dus verder geen ander verhaal.
Ik vind persoonlijk dat als je uit elkaar gaat dat het 50/50 moet.
Daar vecht ik ook nog steeds voor.
Daarom mijn vraag hoe het berekend wordt in uren dat je daadwerkelijk er voor je kind bent, of in dagen.
Dat laatste dus!
Ik weet voldoende!!!!
Dank jullie wel!
50/50 was bij ons thuis ook niet zo, en toch zijn mijn ouders een voorbeeld van hoe je uit elkaar kan gaan en het belang van kinderen voorop kan stellen. Daarbij: hoe ver woon je nu van vader en school/BSO vandaan? Als dat (bijvoorbeeld) 30 autominuten is, is dat toch helemaal geen reële wens? Om je van goed advies te voorzien, is het handig dat dit soort informatie ook duidelijk is.
zondag 15 september 2019 om 14:50
Goh, helemaal niet verwacht dit antwoord.
Dus het is niet het hele verhaal.
TO heeft ooit zelf ingestemd met 6 dagen. Ze geeft daar een hele vage reden voor, er zijn allerlei partijen bij betrokken die ze vergeet te noemen. Ze heeft het voornamelijk over geld. En niet over tijd. Ja, over tijd dat kinderen op school zitten of op de BSO en of dat wel meetelt want anders heeft ze meer recht op geld.
En is echt wel een nog een stuk verhaal dat TO niet verteld of weg laat.
zondag 15 september 2019 om 16:20
Kinderbescherming komt erbij zodra 1 van de 2 naar de rechter gaat, standaardprocedure.Lucifer2018 schreef: ↑15-09-2019 14:00Kinderbescherming is erbij betrokken. Is dat iets standaard/normaal bij een scheiding?
Hier hebben ze op basis van 1 gesprek met mij, 1 met ex en 1 met kind een rapport geschreven. Dat rapport is vervolgens door de rechtbank weer in de prullenbak gegooid, was te slecht en onvolledig om iets mee te kunnen.
Ze constateerde wel dat behalve het gedoe in de rechtszaak, er geen verdere zorgen waren en geen bemoeienis nodig was.
zondag 15 september 2019 om 17:26
Maar waarom dan?forumfossiel schreef: ↑15-09-2019 12:08In Nederland wijzen kinderrechters kinderen sneller toe aan de moeder dan aandeel vader
zondag 15 september 2019 om 17:34
Co ouderschap is in principe de eerste keus, maar als dat niet mogelijk is ;Omdat doorgaans de moeder voor de scheiding al een grotere rol in de fysieke zorg voor de kinderen had, omdat kinderrechters zelf vaak vrouw zijn en omdat ergens in de maatschappij het vooroordeel dat vrouwen beter kunnen zorgen dan mannen en kinderen bij hun moeder horen, heel diep zit ingebakken. Zelfs als je als rechter je bewust bent van deze bias, is het nog steeds heel lastig om dat idee los te laten.
zondag 15 september 2019 om 17:52
In België spreekt de rechter gewoon co-ouderschap uit, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen (ouder niet in staat om voor kind te zorgen, grote afstand...) of tenzij de ouders het gewoon eens zijn over een andere regeling. Maar de rechter zal nooit de kinderen aan de moeder toewijzen "omdat ze nu eenmaal een vrouw is"...
zondag 15 september 2019 om 18:05
Ik weet niet of dat mbt kinderen hier is. Zou wel eerlijker zijn. Moeders hebben hier erg veel te zeggen. Vaders moeten vaak schikken aan moeders wil. Moeders komen ook met veel weg.Rosanna1985 schreef: ↑15-09-2019 17:49Maar is er dan geen wet (zoals in België) die zegt dat mannen en vrouwen gelijk moeten behandeld worden?
Aan de andere kant zijn er ook veel vaders die weekendregeling wel lekker vinden hoor. Het is niet standaard co in elk geval. Je moet ook een heel plan in leveren wat vaak ontzettend veel strijd geeft en zelden werkt.
zondag 15 september 2019 om 19:03
Hier ook niet.Rosanna1985 schreef: ↑15-09-2019 17:52In België spreekt de rechter gewoon co-ouderschap uit, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen (ouder niet in staat om voor kind te zorgen, grote afstand...) of tenzij de ouders het gewoon eens zijn over een andere regeling. Maar de rechter zal nooit de kinderen aan de moeder toewijzen "omdat ze nu eenmaal een vrouw is"...
zondag 15 september 2019 om 19:07
In België is het ook normaal dat beide ouders fulltime, of in ieder geval evenveel werken.Rosanna1985 schreef: ↑15-09-2019 17:52In België spreekt de rechter gewoon co-ouderschap uit, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen (ouder niet in staat om voor kind te zorgen, grote afstand...) of tenzij de ouders het gewoon eens zijn over een andere regeling. Maar de rechter zal nooit de kinderen aan de moeder toewijzen "omdat ze nu eenmaal een vrouw is"...
In Nederland werken vrouwen vaak maar 20 - 24 uur en zijn dus twee volle dagen thuis bij de kinderen. Die kinderen zijn er dus aan gewend dat pappa werkt en mamma voor ze zorgt.
Als de ouders en dan niet uitkomen mbt co- ouderschap redeneert de rechter dat de rolverdeling waarbij moeders zorgt niet omgegooid wordt omdat dat dan niet in het belang van de kinderen is. Dus de officiële reden is niet omdat ze vrouw is, maar omdat de kinderen voor de scheiding al substantieel meer bij haar verbleven.
zondag 15 september 2019 om 19:09
Dit.forumfossiel schreef: ↑15-09-2019 19:07In België is het ook normaal dat beide ouders fulltime, of in ieder geval evenveel werken.
In Nederland werken vrouwen vaak maar 20 - 24 uur en zijn dus twee volle dagen thuis bij de kinderen. Die kinderen zijn er dus aan gewend dat pappa werkt en mamma voor ze zorgt.
Als de ouders en dan niet uitkomen mbt co- ouderschap redeneert de rechter dat de rolverdeling waarbij moeders zorgt niet omgegooid wordt omdat dat dan niet in het belang van de kinderen is. Dus de officiële reden is niet omdat ze vrouw is, maar omdat de kinderen voor de scheiding al substantieel meer bij haar verbleven.
zondag 15 september 2019 om 19:27
Droom19 schreef: ↑15-09-2019 11:57Ik bedoel ik heb ze in 4 weken bijna 100 uur en hij in 4 weken bijna 60 uur.
Wij hadden een koophuis, ik kon niet net een uitkering de hypotheek betalen.
Dus moest ik de echtelijke woning uit.
In het belang van onze kinderen heb ik ze bij vader gelaten ivm met vertrouwde omgeving en school etc.
Altijd gedacht dat het wel eerlijk zou verlopen.....
Nu heb ik een prachtig appartement in een kinderrijke groene wijk met voldoende slaapkamers.
De kinderbescherming wil ook dat de kinderen meer bij mij zijn maar ja de rechter he?
Ex is verbaal ook erg sterk.....
Nee, hij heeft ze pak em beet vijf dagen per week. School/BSO/slapen telt ook gewoon mee natuurlijk.
zondag 15 september 2019 om 19:49
Lucifer2018 schreef: ↑15-09-2019 19:29Ja... maar dat wil TO niet meetellen. Want dan kan ze geen geld vragen aan hem.
Ik vind het sowieso een bijzondere vraag. Zouden er veel weekendvaders geld toe krijgen van hun ex?
zondag 15 september 2019 om 19:50
Wil je nou geld of de kinderen?