Geld & Recht alle pijlers

Bijstand royaal?!

19-09-2019 08:28 3007 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.

Inkomsten: 1283

bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210

Uitgaven 687

huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51

Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-09-2019 09:27
Ik ontvang minder aan uitkering en heb geen recht op toeslagen e.d. En die uitkering is afgeleid van een HBO salaris.

Ik schrik hier ook een beetje van.
Bedoel je dat jij minder uitkering ontvangt dan de mijnheer uit de OP?
Want dan heb je zeker recht op zorgtoeslag.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
19-09-2019 09:29
Bedoel je dat jij minder uitkering ontvangt dan de mijnheer uit de OP?
Want dan heb je zeker recht op zorgtoeslag.
Of misschien heeft ze nog een partner.
lise1985 schreef:
19-09-2019 09:27
Ik ontvang minder aan uitkering en heb geen recht op toeslagen e.d. En die uitkering is afgeleid van een HBO salaris.

Ik schrik hier ook een beetje van.
Waarschijnlijk een partner met een inkomen ?
Solomio schreef:
19-09-2019 09:29
Bedoel je dat jij minder uitkering ontvangt dan de mijnheer uit de OP?
Want dan heb je zeker recht op zorgtoeslag.
Ik heb een partner die mij gelukkig financieel kan ondersteunen.
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
19-09-2019 08:41
Klopt is ook scheef. Een vriendin van mij werkt nu in de zorg en verdient het zelfde als bijstandsniveau, eigenlijk minder. Ze krijgt minder toeslagen.. Maar werkt wel heel de week.

Bijstandsgerechtigden kunnen ook nog aanvragen doen voor participatie (250,-) en individuele inkomsten (420,-) per jaar en Kwijtschelding.

Erg krom.
Welke toeslagen krijgt ze dan minder?
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-09-2019 09:32
Ik heb een partner die mij gelukkig financieel kan ondersteunen.
Dan begrijp ik je post nog minder. Dan is je situatie toch heel anders?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-09-2019 09:29
Bedoel je dat jij minder uitkering ontvangt dan de mijnheer uit de OP?
Want dan heb je zeker recht op zorgtoeslag.
Ze reageerde op een post over een gezin dat meer uitkering kreeg dan een politieagent. Ik neem aan dat ze schrikt van wat zij krijgen?
Solomio schreef:
19-09-2019 09:33
Dan begrijp ik je post nog minder. Dan is je situatie toch heel anders?
Klopt ik verdien minimum en werk vier dagen net boven bijstand zo te lezen , maar heb een partner . Echt bijstand lijkt me geen walhalla en voel ook geen rare jaloezie of oneerlijkheid .
Solomio schreef:
19-09-2019 09:33
Dan begrijp ik je post nog minder. Dan is je situatie toch heel anders?
Gelukkig wel.
Anders had ik inderdaad recht op toeslagen gehad, maar had ik niet of nauwelijks rond kunnen komen, ondanks dat ik een prima betaalde HBO-functie had.
Ik misgun bijstandsgerechtigden niks, maar zoals TO de balans opmaakt lijkt het inderdaad vrij royaal t.o.v. werknemersuitkeringen of salarissen.
Yildizlar schreef:
19-09-2019 09:36
Klopt ik verdien minimum en werk vier dagen net boven bijstand zo te lezen , maar heb een partner . Echt bijstand lijkt me geen walhalla en voel ook geen rare jaloezie of oneerlijkheid .
Hier idem.

Overigens denk ik wel dat de vriend van TO werk zou kunnen vinden als hij dat zou willen. Genoeg mensen met een dergelijke achtergrond die bijvoorbeeld in de landbouw aan de slag gaan.
lise1985 schreef:
19-09-2019 09:37
Gelukkig wel.
Anders had ik inderdaad recht op toeslagen gehad, maar had ik niet of nauwelijks rond kunnen komen, ondanks dat ik een prima betaalde HBO-functie had.
Ik misgun bijstandsgerechtigden niks, maar zoals TO de balans opmaakt lijkt het inderdaad vrij royaal t.o.v. werknemersuitkeringen of salarissen.


Als jij alleen zou wonen in een huurwoning zou jij ook meer krijgen dan nu, zeker inclusief toeslagen. Je vergelijkt appels met peren.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb je geloept. Die hele obsessie met sparen....heel leuk echter tegenwoordig verlies je geld wanneer je spaart.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Marana schreef:
19-09-2019 09:38
Als jij alleen zou wonen in een huurwoning zou jij ook meer krijgen dan nu, zeker inclusief toeslagen. Je vergelijkt appels met peren.
Ik snap wat je zegt hoor, maar het is allebei fruit, en daarom toch interessant om te vergelijken.
nadine1988 schreef:
19-09-2019 08:34
Wat aardig dat je de financien van je vriend even wereldkundig maakt... 😕
Nou dit idd!
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
19-09-2019 09:37
Gelukkig wel.
Anders had ik inderdaad recht op toeslagen gehad, maar had ik niet of nauwelijks rond kunnen komen, ondanks dat ik een prima betaalde HBO-functie had.
Ik misgun bijstandsgerechtigden niks, maar zoals TO de balans opmaakt lijkt het inderdaad vrij royaal t.o.v. werknemersuitkeringen of salarissen.
Aangezien TO nogal wat kostenposten over het hoofd ziet, lijkt het me verstandig om te twijfelen aan de juistheid van de bedragen die ze noemt.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
19-09-2019 09:38
Als jij alleen zou wonen in een huurwoning zou jij ook meer krijgen dan nu, zeker inclusief toeslagen. Je vergelijkt appels met peren.
Dit, plus dat TO het rijtje met lasten ook niet compleet voorschotelt.
yette schreef:
19-09-2019 09:40
Aangezien TO nogal wat kostenposten over het hoofd ziet, lijkt het me verstandig om te twijfelen aan de juistheid van de bedragen die ze noemt.
Daar was ik inmiddels ook achter ja. Evenals haar kunsten als financieel beheerder of hoe je het ook wil noemen.
Het klopt ook niet. Iemand die 1000 euro uitkering krijgt, heeft evenveel toeslagen als iemand die 1000 euro met werken verdient. Ook allerlei extraatjes van de gemeente gaan bijv naar mensen met max 110% van het bijstandsniveau, ongeacht of je daarvoor werkt.
Verschil ontstaat wel een paar duizend hoger, net op de grens wel/geen sociale huur. Er zijn wel meer rare dingen. Iemand met een inkomen van 70.000 euro heeft netto honderden euro’s minder te besteden dan een koppel met 2 x 35.000 euro.
Alle reacties Link kopieren
Joehoe TO, lees je ook nog mee?
Zijn meerdere vragen aan je gesteld, deze beantwoorden zou lief zijn.
Verdien wat meer dan wat het bijstands niveau maar houd ook niet veel over.
Boodschappen vind ik erg duur maar even een avondje uit eten en wat drinken is ook niet bepaald voordelig.

Nou heb ik een auto en neem regelmatig het ov als op de fiets te ver is en moet zeggen dat dit ook wel wat minder mag.

Als deze vriend ook nog een abonnement(en) heeft, wellicht een hobby, soms een verjaardagscadeau koopt en iets moet vervangen dan is dat bedrag niet hoog.
Alle reacties Link kopieren
Dé manier om een vriendschap om zeep te helpen dit..
.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-09-2019 09:09
De bijstand loopt niet via het UWV dus verplicht contact met het UWV heb je niet.

Zo sneu dat je vriend zijn financiele gegevens misbruikt om een punt te maken en dat er vervolgens allemaal mensen op gaan reageren die de ballen verstand hebben van zaken.

Hij heeft geen 600 vrij te besteden. Hij moet nog boodschappen doen, kleding kopen, sociaal leven/sport/ eigen risico ziektekosten betalen.

Jammer dat hij iemand heeft getroffen die zijn privacy niet respecteert en die op internet haar oordeel uitspreekt over 'een vriend' terwijl iedereen er even over heen mag pissen....walgelijk.
Dit dus. Walgelijk!! Gaf het net ook al aan. Wat een vriendin ben je dan...
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
19-09-2019 09:41
Het klopt ook niet. Iemand die 1000 euro uitkering krijgt, heeft evenveel toeslagen als iemand die 1000 euro met werken verdient. Ook allerlei extraatjes van de gemeente gaan bijv naar mensen met max 110% van het bijstandsniveau, ongeacht of je daarvoor werkt.
Verschil ontstaat wel een paar duizend hoger, net op de grens wel/geen sociale huur. Er zijn wel meer rare dingen. Iemand met een inkomen van 70.000 euro heeft netto honderden euro’s minder te besteden dan een koppel met 2 x 35.000 euro.
Gelukkig dit scheelt mij weer typen.
Het maakt echt niks uit voor kwijtscheldingen en toeslagen of je inkomsten 1000 euro zijn vanuit een uitkering of 1000 euro zijn vanuit werk.

En gelukkig hebben anderen ook het lijstje in de OP aangevuld want uiteraard zijn er veel meer maandelijkse vaste lasten. Overigens zou ik ook adviseren er een uitvaartpolis bij op te starten als die er nog niet is. Dat kan soms al vanaf 5 euro per maand en kan, zeker als er sprake is van een vrouw en/of kinderen (die hoeven niet meer in huis te wonen) een hoop gedoe en kosten besparen.

Ik zou mijn aangenomen taak als ik jou was weer terug schuiven en kijken of meneer via een (vrijwilligers) organisatie een beter iemand kan treffen die hem gaat helpen financiën in het oog te houden.
Jij bent bevooroordeeld en bovendien vergeet je de helft.

Mijn schoonmoeder zit al jaren in de bijstand weet echt wel hoe je zuinig moet leven, springt nooit eens uit de bocht en begint nu echt te merken dat ze een probleem heeft als apparaten stuk gaan. De eerste jaren red je het, meestal, allemaal wel de moeilijkheid is jaar na jaar het vol te houden.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2019 09:04
Nergens voor nodig inderdaad, allemaal overbodige luxe. Net als kleding.

Of schoenen, verzorgingsproducten, bril, kapper, tandarts. Nergens voor nodig.

Of maandelijks geld opzij zetten voor gemeentelijke belastingen, verplicht eigen risico en onverwachte kosten is ook niet nodig met zo'n riant inkomen. Echt niet nodig.

Of geld voor een fiets of ander (openbaar) vervoer. Hij heeft toch benen. Dus niet nodig.

Of geld voor scholing om geen digibeet en analfabeet meer te zijn, niet meer afhankelijk te zijn van anderen en een betere toekomst te hebben. Totaal niet nodig.

Tjee, wie denkt die man dat hij is om hier te kunnen leven als een koning mens. Vluchteling en een menswaardig bestaan hebben. Niet nodig.

Sowieso, gelijkwaardigheid en mensenrechten. Niet nodig.

Hij had moeten weten dat je hier alleen rechten hebt als je hier geboren bent én blond haar en blauwe ogen hebt. We moeten natuurlijk wel aan de buitenkant kunnen zien dat je een 'echte' Nederlander bent. Al het andere telt niet. Een andere achtergrond en identiteit dan 'Nederlands'. Niet nodig.

En dan mist hij ook nog zijn familie, de rakker. Gevlucht is gevlucht. Dan mag je ook nooit meer denken aan de goede dingen die je hebt moeten achterlaten. Laat staan dat je ze ooit zou willen terug zien. Is namelijk nergens voor nodig.

Pffff, echt hoor, had hij voor zijn geboorte maar een andere moeder uit moeten zoeken om hem te baren. De sukkel.

* sarcasme modus uit *

Dit topic over misplaatste afgunst ten aanzien van mensen die om wat voor reden dan ook in de bijstand zitten. Niet nodig.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Nou wij werken beiden fulltime op mbo-niveau en hebben eur 700 te besteden per maand met z’n drieën voor eten, kleding, recreatie. Ik begrijp hieruit dat als wij beiden stoppen met werken, dat het schip met geld dan binnen komt varen?

Een van mijn collega’s is de enige die werkt in de familie. Maar zijn neven en broers hebben vrijwel allemaal meer vrij te besteden dan hij, zegt hij altijd. Ik dacht dat het een kulverhaal was, maar als ik dit topic zie, heeft hij misschien gelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven