Tijdverlenging ADD
woensdag 25 september 2019 om 18:43
Hey ik kreeg van een psycholoog 2 jaar geleden de diagnose ADD met daarbij dus een add verklaring om tijdverlenging te krijgen voor toetsen en examens, waarvan ik altijd gebruik heb moeten maken. Iets later kwam ik bij een andere psycholoog. Daar waren ze er nog overtuigder van dat ik ADD heb. Kort geleden ben ik verder onderzocht door psychiaters etc en zij betwijfelen enorm of ik ADD heb. Nu ben ik naar een nieuwe school gegaan en voor verlenging van examentijd hebben zij mijn add verklaring nodig. Deze heb ik dus nog van mn eerst genoemde psycholoog. Ik ga deze opsturen, maar wat nou als mijn nieuwe school van mn nieuwe psycholoog/psychiaters te horen krijgt dat ik helemaal geen ADD heb (als dat zo blijkt te zijn). Krijg ik dan een boete voor al die jaren wel tijdverlening? Of worden er behaalde examens ongeldig verklaard? Verder heb ik een hele hoop problemen, waarvoor ik die tijdverlening zeker zou behoren te krijgen en hard nodig heb, maar er zijn natuurlijk regels.... dat het alleen bij ad(h)d en dyslectie mag. Verder betwijfel ik het opsturen van de verklaring naar mijn nieuwe school niet. Ik ga dat wel doen, want ik weet hoe hard ik het nodig heb. Vooral op dit moment in een erg moeilijke tijd en voor mijn stress- en faalangstproblemen
woensdag 25 september 2019 om 18:47
woensdag 25 september 2019 om 18:51
Dat is illegaal en dat kan je aangeven bij de school.liekelaalieke schreef: ↑25-09-2019 18:48Dank voor je bericht! Dat mogen ze wel. Dat is al eerder gebeurd bij mij. Nu wil mn nieuwe school dat ook, dus ik ben bang dat ze dan naar mn add gaan vragen.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 25-09-2019 18:57
2.46% gewijzigd
woensdag 25 september 2019 om 18:56
liekelaalieke schreef: ↑25-09-2019 18:48Dank voor je bericht! Dat mogen ze wel. Dat is al eerder gebeurd bij mij. Nu wil mn nieuwe school dat ook, dus ik ben bang dat ze dan naar mn add gaan vragen.
Nee, dat mogen ze niet. Ze mogen jou om een verklaring vragen, maar ze mogen geen contact opnemen met je behandelaar. En al namen ze contact op met je behandelaar, dan mocht je behandelaar geen uitspraken doen over jou.
woensdag 25 september 2019 om 18:58
Dat mag echt niet hoor. Of je moet er zelf toestemming voor hebben gegeven. Medische gegevens mogen nooit zomaar opgevraagd worden buiten jou om.liekelaalieke schreef: ↑25-09-2019 18:48Dank voor je bericht! Dat mogen ze wel. Dat is al eerder gebeurd bij mij. Nu wil mn nieuwe school dat ook, dus ik ben bang dat ze dan naar mn add gaan vragen.
woensdag 25 september 2019 om 18:58
Nee, wees maar niet bang. Ze denken nu dat je mogelijk geen ADD hebt maar dat is op dit moment niet zo. Dan geldt nu nog je oude verklaring.
Je dient hem nu in bij de examencommissie, die moet sowieso rond deze tijd al bij Cito de ‘vrijstellingen’ aanvragen. Die vrijstelling blijft geldig zolang je daar op school zit, ook al komt er een andere diagnose.
Maar ik vermoed dat als je sowieso een andere diagnose krijgt het valt onder de richtlijnen. Ook mensen met ass, odd of andere psychiatrisch probleem krijgen verlenging.
Ben je het er zelf mee eens dat het mogelijk geen ADD is?
Je dient hem nu in bij de examencommissie, die moet sowieso rond deze tijd al bij Cito de ‘vrijstellingen’ aanvragen. Die vrijstelling blijft geldig zolang je daar op school zit, ook al komt er een andere diagnose.
Maar ik vermoed dat als je sowieso een andere diagnose krijgt het valt onder de richtlijnen. Ook mensen met ass, odd of andere psychiatrisch probleem krijgen verlenging.
Ben je het er zelf mee eens dat het mogelijk geen ADD is?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 25 september 2019 om 19:03
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -onderwijs
Geldt ook voor mbo, tenzij het onderdeel van de opleiding bijv tijdsdruk vereist of het per se moeten halen van een bepaald soort rekentoets vereist is voor je diploma, dan krijg je wel extra tijd maar geen aangepast examen zoals nu bij het rekenexamen wel is.
Geldt ook voor mbo, tenzij het onderdeel van de opleiding bijv tijdsdruk vereist of het per se moeten halen van een bepaald soort rekentoets vereist is voor je diploma, dan krijg je wel extra tijd maar geen aangepast examen zoals nu bij het rekenexamen wel is.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.