De woonmarkt in Eindhoven
woensdag 25 september 2019 om 20:49
Mijn wooncarriere in een van de duurste regio's van het land lijkt definitief gestrand te zijn in een piepkleine sociale huurwoning waar ik hardstikke scheef in woon. Hoewel ik inmiddels een prima inkomen heb (een 'middeninkomen', denk ik), zijn de woonmogelijkheden hier in de omgeving de laatste tijd niet bepaald toegenomen.
Nu doet zich misschien de mogelijkheid voor tot een baan in Eindhoven (zelfde salaris als nu ongeveer). Aangezien mijn roots daar liggen, mijn opgroeiende neefjes en nichtjes daar in de buurt wonen en ik er familie en andere connecties heb is die optie nu in overweging.
Mijn ideaal zou zijn een huisje of appartement voor mij en vriend, met liefst 3 slaapkamers (1 slaap, 1 voor werk en 1 extra voor spullen/kasten/boeken, etc.). Iets met minimaal een frisse badkamer en keuken, een bescheiden tuintje en/of een (berg)zolder is bonus. Wat sfeer in de buurt is ook zeer gewenst.
Vriend is ruim ouder dan ik, heeft een zzp-verleden met weinig pensioenvooruitzichten en kan wegens minder dan 10 jaar verwijderd zijn van AOW-leeftijd waarschijnlijk niet meer bijdragen aan hypotheek. Ons gezamenlijke inkomen zal naar verwachting dan ook niet blijvend het huidige niveau houden. Mijn inkomen is dus het uitgangspunt, en ook daar zou ik graag nog wat ademruimte in overhouden buiten het woonbudget. Mocht mijn partner bijvoorbeeld zorg nodig hebben op den duur zou ik de optie willen houden om bijvoorbeeld een dag minder te gaan werken. Spaargeld is er inmiddels wel, voldoende voor kosten koper, notaris, wat schilderen/behangen/vloer/meubels en eventueel voor een klein deel van de koopsom. Binnen dit plaatje zou ik inzetten op een koopsom van ergens rondom de 230.000. (Tijdelijk) huren kan ook, liefst rond de 800 p.m.
Nu krijg ik op Funda het idee dat kopen voor dit bedrag niet onmogelijk is, maar dat het aanbod ook zeker niet overhoudt. Het Eindhovens Dagblad bericht recentelijk dat ook in Eindhoven de koopmarkt danig aan het overkoken is en dat het eisenpakket van de gemeente aan nieuwe woningen de bouw van starterswoningen en middenhuur niet ten goede komt. Ik zie wel wat nieuwbouwprojecten, maar dat is of sociale huur of appartementen van ruim 300 k en hoger, beiden niet binnen mijn bereik.
Ik sla me voor mijn hoofd als ik straks mijn huidige vaste baan inruil voor een baan op een gezegende reisafstand en ik dan moet constateren dat een woning met een voor mij comfortabel budget niet tot de mogelijkheden behoort. Vandaar dat ik razend benieuwd ben naar de recente ervaringen met kopen dan wel huren in Eindhoven (of andere inzichten die kunnen helpen om een verstandig besluit te nemen in deze).
Nu doet zich misschien de mogelijkheid voor tot een baan in Eindhoven (zelfde salaris als nu ongeveer). Aangezien mijn roots daar liggen, mijn opgroeiende neefjes en nichtjes daar in de buurt wonen en ik er familie en andere connecties heb is die optie nu in overweging.
Mijn ideaal zou zijn een huisje of appartement voor mij en vriend, met liefst 3 slaapkamers (1 slaap, 1 voor werk en 1 extra voor spullen/kasten/boeken, etc.). Iets met minimaal een frisse badkamer en keuken, een bescheiden tuintje en/of een (berg)zolder is bonus. Wat sfeer in de buurt is ook zeer gewenst.
Vriend is ruim ouder dan ik, heeft een zzp-verleden met weinig pensioenvooruitzichten en kan wegens minder dan 10 jaar verwijderd zijn van AOW-leeftijd waarschijnlijk niet meer bijdragen aan hypotheek. Ons gezamenlijke inkomen zal naar verwachting dan ook niet blijvend het huidige niveau houden. Mijn inkomen is dus het uitgangspunt, en ook daar zou ik graag nog wat ademruimte in overhouden buiten het woonbudget. Mocht mijn partner bijvoorbeeld zorg nodig hebben op den duur zou ik de optie willen houden om bijvoorbeeld een dag minder te gaan werken. Spaargeld is er inmiddels wel, voldoende voor kosten koper, notaris, wat schilderen/behangen/vloer/meubels en eventueel voor een klein deel van de koopsom. Binnen dit plaatje zou ik inzetten op een koopsom van ergens rondom de 230.000. (Tijdelijk) huren kan ook, liefst rond de 800 p.m.
Nu krijg ik op Funda het idee dat kopen voor dit bedrag niet onmogelijk is, maar dat het aanbod ook zeker niet overhoudt. Het Eindhovens Dagblad bericht recentelijk dat ook in Eindhoven de koopmarkt danig aan het overkoken is en dat het eisenpakket van de gemeente aan nieuwe woningen de bouw van starterswoningen en middenhuur niet ten goede komt. Ik zie wel wat nieuwbouwprojecten, maar dat is of sociale huur of appartementen van ruim 300 k en hoger, beiden niet binnen mijn bereik.
Ik sla me voor mijn hoofd als ik straks mijn huidige vaste baan inruil voor een baan op een gezegende reisafstand en ik dan moet constateren dat een woning met een voor mij comfortabel budget niet tot de mogelijkheden behoort. Vandaar dat ik razend benieuwd ben naar de recente ervaringen met kopen dan wel huren in Eindhoven (of andere inzichten die kunnen helpen om een verstandig besluit te nemen in deze).
woensdag 25 september 2019 om 20:54
Wij wonen niet in Eindhoven maar wel die regio en het is een ramp
. Hier betaal je voor tussenwoning al meer dan dat in ieder geval. Huizen die 4 jaar geleden jouw budget hadden, gaan nu voor soms wel 100.000 meer weg als ze in juiste wijk staan. Wat te koop komt, is binnen 2 weken verkocht mits niet aan superdrukke straat oid.
woensdag 25 september 2019 om 20:54
https://www.funda.nl/koop/eindhoven/hui ... ijlant-10/
Dit vind ik qua interieur/indeling een leuke woning. De buurt is alleen wat minder (de staat van de buitenkant van de woningen is over het algemeen nogal droefgeestig).
Dit vind ik qua interieur/indeling een leuke woning. De buurt is alleen wat minder (de staat van de buitenkant van de woningen is over het algemeen nogal droefgeestig).
woensdag 25 september 2019 om 20:58
https://www.funda.nl/koop/verkocht/eind ... eerpad-52/
Deze recentelijk verkochte stemt mij ook hoopvol, maar ziet er veel beter uit dan het gemiddelde aanbod in deze prijsklasse.
Deze recentelijk verkochte stemt mij ook hoopvol, maar ziet er veel beter uit dan het gemiddelde aanbod in deze prijsklasse.
woensdag 25 september 2019 om 20:59
Due-scimmie schreef: ↑25-09-2019 20:54Wij wonen niet in Eindhoven maar wel die regio en het is een ramp. Hier betaal je voor tussenwoning al meer dan dat in ieder geval. Huizen die 4 jaar geleden jouw budget hadden, gaan nu voor soms wel 100.000 meer weg als ze in juiste wijk staan. Wat te koop komt, is binnen 2 weken verkocht mits niet aan superdrukke straat oid.
Hm, klinkt bekend. Word ik niet blij van...
woensdag 25 september 2019 om 21:04
woensdag 25 september 2019 om 21:08
JonathanStrange schreef: ↑25-09-2019 21:04Het probleem is vaak dat je aan Funda naar mijn weten niet kunt zien voor hoeveel het uiteindelijk is verkocht, dat kan nogal tegenvallen (vanuit de koper bezien). Ik begreep van een vriendin dat zij er al driekwart jaar niet tussenkomt, met ongeveer vergelijkbaar budget. Echt rottig.
Ja, op Funda zie je denk ik de oorspronkelijke vraagprijs erbij staan, als er flink hoger geboden is kom je daar waarschijnlijk alleen achter via het kadaster.
woensdag 25 september 2019 om 21:13
woensdag 25 september 2019 om 21:14
woensdag 25 september 2019 om 21:18
chocolol schreef: ↑25-09-2019 21:14Als ik zoek op alles tot 225.000 en minimaal 3 kamers, staan er in heel Eindhoven maar 20 beschikbare woningen op Funda. Dat is niet veel. Er zijn momenteel heel veel expats in Eindhoven voor tech en it bedrijven. Ik denk dat het lastig gaat worden voor je, voor dat bedrag.
Dit is mijn eerste huizenzoektoch in tijden, en voor een eerste koophuis. Ik besef dat het feit dat er woningen op Funda staan niet wil zeggen dat je die ook kunt krijgen, of dat ze niet toch stiekem duurder zijn, of dat er toch ook nog bijkomende kosten zijn. Analyses zoals die van jou helpen ook om een realistische blik op het geheel te krijgen. Dus dank daarvoor.
woensdag 25 september 2019 om 21:33
Best een raar gevoel trouwens. Ik heb dus een prima inkomen, maar in mijn segment zijn de mogelijkheden dan toch best beperkt. De overheid komt zo meteen wel achter de scheefhuurder aan, maar andere opties zijn er niet zo veel. Gezinsinkomen is op dit moment meer dan acceptabel, maar niet representatief voor de draagkracht op langere termijn. Sparen doe ik met een zekere ijver, maar zelfs met de ruimte die we nu hebben houd je al sparend de stijging op de woningmarkt niet bij.
woensdag 25 september 2019 om 21:54
Tip: Begin met makelaars benaderen voor een zoekopdracht. Wij hebben daardoor een huis bezichtigd dat nog niet op Funda staat en vanochtend bod uitgebracht.
Mocht je in de regio ook kijken, zou ik wegblijven uit de gebieden rondom high Tech Campus en ASML. Hier wordt veel opgekocht door expats. Helmond is dan bijvoorbeeld goedkopere optie.
Mocht je in de regio ook kijken, zou ik wegblijven uit de gebieden rondom high Tech Campus en ASML. Hier wordt veel opgekocht door expats. Helmond is dan bijvoorbeeld goedkopere optie.
woensdag 25 september 2019 om 22:05
Due-scimmie schreef: ↑25-09-2019 21:54Tip: Begin met makelaars benaderen voor een zoekopdracht. Wij hebben daardoor een huis bezichtigd dat nog niet op Funda staat en vanochtend bod uitgebracht.
Oh, spannend, hopelijk kom je er doorheen met je bod!
Helmond zou inderdaad Plan B kunnen zijn, maar is voor mij qua gevoel wel wat minder aantrekkelijk dan Eindhoven. Dus dan wordt het weer de afweging of het totale plaatje van de stap naar het zuiden opweegt tegen wat ik nu heb. Voordeel is wel dat ik in Helmond ook de nodige connecties heb, dus daar hoeft het niet aan te liggen
Wel lastig allemaal, een leuk leven is toch een totaalpakket van fijn werken en leuk wonen, maar het lukt natuurlijk nooit om die puzzelstukjes allemaal tegelijk gelegd te krijgen. Dus voelt het wel wat riskant om nu (aangenomen dat die baan inderdaad een optie blijkt te zijn) op een ding in te zetten in de hoop dat de rest ook goed komt binnen afzienbare tijd.
woensdag 25 september 2019 om 22:17
Ik woon sinds enige tijd in Helmond en dat bevalt zo goed. Veel cultureel te beleven ook. Jammer dat de stad nog steeds een slechte naam heeft, want het is zo enorm veranderd. Vanuit Helmond ben je overigens net ze snel in hartje Eindhoven al wanneer je van een van de buitenwijken van Eindhoven naar het centrum wil.
En Helmond heeft zeker woningen die aan jullie eisen voldoen. Zoek eens op de vossenbuurt en daaromheen bijvoorbeeld. Wellicht brouwhuis en dierdonk. Ik zag een leuk huis op de helmondselaan te koop staan en daar in de buurt komen binnenkort ook 50 nieuwbouwwoningen. Ik zou zeggen, welkom! Wel je best een keer een rondleiding geven in de leuke buurtjes
En Helmond heeft zeker woningen die aan jullie eisen voldoen. Zoek eens op de vossenbuurt en daaromheen bijvoorbeeld. Wellicht brouwhuis en dierdonk. Ik zag een leuk huis op de helmondselaan te koop staan en daar in de buurt komen binnenkort ook 50 nieuwbouwwoningen. Ik zou zeggen, welkom! Wel je best een keer een rondleiding geven in de leuke buurtjes
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
woensdag 25 september 2019 om 22:22
Dit is een leuke straat met jaren 30 woningen bv. Geen idee wat je smaak overigens is hoor. Ook veel nieuwbouw in de buurt.
https://www.funda.nl/koop/helmond/huis- ... edijk-174/
https://www.funda.nl/koop/helmond/huis- ... edijk-174/
woensdag 25 september 2019 om 22:32
https://www.funda.nl/koop/helmond/huis- ... sedijk-64/
Een voorbeeld in brouwhuis
https://www.funda.nl/koop/helmond/huis- ... straat-18/
Bloemenbuurt
https://www.funda.nl/koop/helmond/huis- ... ealaan-61/
Je kijkt uit op de hertjes van het park
Een voorbeeld in brouwhuis
https://www.funda.nl/koop/helmond/huis- ... straat-18/
Bloemenbuurt
https://www.funda.nl/koop/helmond/huis- ... ealaan-61/
Je kijkt uit op de hertjes van het park
woensdag 25 september 2019 om 22:46
@Juniper, fijn dat je het naar je zin hebt in Helmond! Ik ken gelukkig meer tevreden inwoners. Ik geloof meteen dat het er inmiddels goed wonen is 
Het is vooral een gevoelsding dat ik Eindhoven als iets stadser en internationaler zie, en dat trekt mij ook aan de stad waar ik nu woon. Ik woon nu wel in een rustig buurtje, maar je voelt dat het een stad is (of zo, moeilijk uit te leggen).
Bedankt voor je Funda-search, die laatste twee zien er leuk uit, en hertjes zijn natuurlijk altijd een bonus. In het eerste voorbeeld hebben de bewoners wat overmatig uitgepakt met de marmerlook tegels, naar mijn smaak. Dan ga ik toch meer voor hout en een stucwerkje
Het is vooral een gevoelsding dat ik Eindhoven als iets stadser en internationaler zie, en dat trekt mij ook aan de stad waar ik nu woon. Ik woon nu wel in een rustig buurtje, maar je voelt dat het een stad is (of zo, moeilijk uit te leggen).
Bedankt voor je Funda-search, die laatste twee zien er leuk uit, en hertjes zijn natuurlijk altijd een bonus. In het eerste voorbeeld hebben de bewoners wat overmatig uitgepakt met de marmerlook tegels, naar mijn smaak. Dan ga ik toch meer voor hout en een stucwerkje
woensdag 25 september 2019 om 23:25
anoniem16121612 schreef: ↑25-09-2019 22:47Eindhoven is lastig. Veel overbieders, veel vraag. Ik woon in een gewoon hoekhuis en krijg weleens de vraag of ik wil verkopen. Prijzen stijgen snel. En dat is niet nieuw, al 2 jaar gaat het enorm hard hier.
Misschien kun je met de winst een villa kopen in Helmond
Maar niet echt goed nieuws voor de potentiele starter op die markt, natuurlijk.
donderdag 26 september 2019 om 08:14
In goede buurten staan tegenwoordig geen goedkope huizen meer. Er zijn wél buurten die door renovatie en nieuwbouw veel beter zijn geworden, zéker als ze onder beschermd stadsgezicht staan. Verder is het belangrijk om na te gaan welke voorzieningen je in de buurt wil hebben: een station, een winkelcentrum, scholen, sportvelden of grote stadsparken?
Zuid is duurder dan noord, en bepaalde stadsdelen zijn te mijden. Deels vanwege extreme prijzen, deels vanwege extreme asocialen. Te duur zijn Strijp S, Strijp R, alles in het centrum. Te asociaal zijn Nieuwbouwwijk rondom Vredesplein, Hemelrijken, Kruisstraat, gebied rondom Karel de Grotelaan.
De voormalige achterstandswijk Woensel West is nu herbouwd, leuke winkeltjes, veel creatieve sector, redelijk veilig. En dicht bij een station en het centrum.
Achtse Barrier is wat verder weg, maar er staan redelijk geprijsde jaren 70 woningen, voormalig premie A.
De dorpen rondom zijn ook duur, behalve Son en Geldrop. Allebei niet echt leuke dorpjes. Best is er ook nog, heeft zelfs een station, maar is een sfeerloos plaatsje.
Leuke dorpen zijn Nuenen, Nederwetten, Wintelre, Eersel, Oirschot, Leende.
Zuid is duurder dan noord, en bepaalde stadsdelen zijn te mijden. Deels vanwege extreme prijzen, deels vanwege extreme asocialen. Te duur zijn Strijp S, Strijp R, alles in het centrum. Te asociaal zijn Nieuwbouwwijk rondom Vredesplein, Hemelrijken, Kruisstraat, gebied rondom Karel de Grotelaan.
De voormalige achterstandswijk Woensel West is nu herbouwd, leuke winkeltjes, veel creatieve sector, redelijk veilig. En dicht bij een station en het centrum.
Achtse Barrier is wat verder weg, maar er staan redelijk geprijsde jaren 70 woningen, voormalig premie A.
De dorpen rondom zijn ook duur, behalve Son en Geldrop. Allebei niet echt leuke dorpjes. Best is er ook nog, heeft zelfs een station, maar is een sfeerloos plaatsje.
Leuke dorpen zijn Nuenen, Nederwetten, Wintelre, Eersel, Oirschot, Leende.