De woonmarkt in Eindhoven
woensdag 25 september 2019 om 20:49
Mijn wooncarriere in een van de duurste regio's van het land lijkt definitief gestrand te zijn in een piepkleine sociale huurwoning waar ik hardstikke scheef in woon. Hoewel ik inmiddels een prima inkomen heb (een 'middeninkomen', denk ik), zijn de woonmogelijkheden hier in de omgeving de laatste tijd niet bepaald toegenomen.
Nu doet zich misschien de mogelijkheid voor tot een baan in Eindhoven (zelfde salaris als nu ongeveer). Aangezien mijn roots daar liggen, mijn opgroeiende neefjes en nichtjes daar in de buurt wonen en ik er familie en andere connecties heb is die optie nu in overweging.
Mijn ideaal zou zijn een huisje of appartement voor mij en vriend, met liefst 3 slaapkamers (1 slaap, 1 voor werk en 1 extra voor spullen/kasten/boeken, etc.). Iets met minimaal een frisse badkamer en keuken, een bescheiden tuintje en/of een (berg)zolder is bonus. Wat sfeer in de buurt is ook zeer gewenst.
Vriend is ruim ouder dan ik, heeft een zzp-verleden met weinig pensioenvooruitzichten en kan wegens minder dan 10 jaar verwijderd zijn van AOW-leeftijd waarschijnlijk niet meer bijdragen aan hypotheek. Ons gezamenlijke inkomen zal naar verwachting dan ook niet blijvend het huidige niveau houden. Mijn inkomen is dus het uitgangspunt, en ook daar zou ik graag nog wat ademruimte in overhouden buiten het woonbudget. Mocht mijn partner bijvoorbeeld zorg nodig hebben op den duur zou ik de optie willen houden om bijvoorbeeld een dag minder te gaan werken. Spaargeld is er inmiddels wel, voldoende voor kosten koper, notaris, wat schilderen/behangen/vloer/meubels en eventueel voor een klein deel van de koopsom. Binnen dit plaatje zou ik inzetten op een koopsom van ergens rondom de 230.000. (Tijdelijk) huren kan ook, liefst rond de 800 p.m.
Nu krijg ik op Funda het idee dat kopen voor dit bedrag niet onmogelijk is, maar dat het aanbod ook zeker niet overhoudt. Het Eindhovens Dagblad bericht recentelijk dat ook in Eindhoven de koopmarkt danig aan het overkoken is en dat het eisenpakket van de gemeente aan nieuwe woningen de bouw van starterswoningen en middenhuur niet ten goede komt. Ik zie wel wat nieuwbouwprojecten, maar dat is of sociale huur of appartementen van ruim 300 k en hoger, beiden niet binnen mijn bereik.
Ik sla me voor mijn hoofd als ik straks mijn huidige vaste baan inruil voor een baan op een gezegende reisafstand en ik dan moet constateren dat een woning met een voor mij comfortabel budget niet tot de mogelijkheden behoort. Vandaar dat ik razend benieuwd ben naar de recente ervaringen met kopen dan wel huren in Eindhoven (of andere inzichten die kunnen helpen om een verstandig besluit te nemen in deze).
Nu doet zich misschien de mogelijkheid voor tot een baan in Eindhoven (zelfde salaris als nu ongeveer). Aangezien mijn roots daar liggen, mijn opgroeiende neefjes en nichtjes daar in de buurt wonen en ik er familie en andere connecties heb is die optie nu in overweging.
Mijn ideaal zou zijn een huisje of appartement voor mij en vriend, met liefst 3 slaapkamers (1 slaap, 1 voor werk en 1 extra voor spullen/kasten/boeken, etc.). Iets met minimaal een frisse badkamer en keuken, een bescheiden tuintje en/of een (berg)zolder is bonus. Wat sfeer in de buurt is ook zeer gewenst.
Vriend is ruim ouder dan ik, heeft een zzp-verleden met weinig pensioenvooruitzichten en kan wegens minder dan 10 jaar verwijderd zijn van AOW-leeftijd waarschijnlijk niet meer bijdragen aan hypotheek. Ons gezamenlijke inkomen zal naar verwachting dan ook niet blijvend het huidige niveau houden. Mijn inkomen is dus het uitgangspunt, en ook daar zou ik graag nog wat ademruimte in overhouden buiten het woonbudget. Mocht mijn partner bijvoorbeeld zorg nodig hebben op den duur zou ik de optie willen houden om bijvoorbeeld een dag minder te gaan werken. Spaargeld is er inmiddels wel, voldoende voor kosten koper, notaris, wat schilderen/behangen/vloer/meubels en eventueel voor een klein deel van de koopsom. Binnen dit plaatje zou ik inzetten op een koopsom van ergens rondom de 230.000. (Tijdelijk) huren kan ook, liefst rond de 800 p.m.
Nu krijg ik op Funda het idee dat kopen voor dit bedrag niet onmogelijk is, maar dat het aanbod ook zeker niet overhoudt. Het Eindhovens Dagblad bericht recentelijk dat ook in Eindhoven de koopmarkt danig aan het overkoken is en dat het eisenpakket van de gemeente aan nieuwe woningen de bouw van starterswoningen en middenhuur niet ten goede komt. Ik zie wel wat nieuwbouwprojecten, maar dat is of sociale huur of appartementen van ruim 300 k en hoger, beiden niet binnen mijn bereik.
Ik sla me voor mijn hoofd als ik straks mijn huidige vaste baan inruil voor een baan op een gezegende reisafstand en ik dan moet constateren dat een woning met een voor mij comfortabel budget niet tot de mogelijkheden behoort. Vandaar dat ik razend benieuwd ben naar de recente ervaringen met kopen dan wel huren in Eindhoven (of andere inzichten die kunnen helpen om een verstandig besluit te nemen in deze).
donderdag 26 september 2019 om 12:33
Heb je ook al eens met een hypotheekadviseur gesproken? Misschien zijn er wel mogelijkheden om je budget iets hoger te maken, maar dat kunnen wij vanaf hier natuurlijk niet zien. Want dat zou voor mij de eerste stap zijn, weten welke mogelijkheden er financieel gezien zijn en welke maandlasten daarbij horen.
Daarnaast informeren via een makelaar, gaan huizen idd boven de vraagprijs weg en zo ja, hoeveel? Hier (hondsrug) gaan de huizen vaak net onder de vraagprijs, soms een keer erboven, maar zeker niet veel.
Eindhoven ken ik niet, maar er zijn genoeg huizen te koop in de categorie tot 250.000 euro.
Daarnaast informeren via een makelaar, gaan huizen idd boven de vraagprijs weg en zo ja, hoeveel? Hier (hondsrug) gaan de huizen vaak net onder de vraagprijs, soms een keer erboven, maar zeker niet veel.
Eindhoven ken ik niet, maar er zijn genoeg huizen te koop in de categorie tot 250.000 euro.
donderdag 26 september 2019 om 14:59
Ik - echte Eindhovense - ben verhuisd naar mijn vriend in Helmond. Aanvankelijk wilden we samen een huis kopen in Eindhoven, maar dat was echt niet te vinden binnen ons budget. Huizen zijn al verkocht voor ze überhaupt op Funda staan.
Een sociale huurwoning? Pas als je 8 a 9 jaar ingeschreven staat maak je misschien kans. Particulier is er wel wat te vinden, maar niet voor 800 euro en met 3 slaapkamers.
Eerlijk gezegd stond het idee om in Helmond te gaan wonen me best tegen. Heb er dan ook lang over gedaan om de beslissing te maken om mijn fijne kleine appartement in Eindhoven op te geven. Maar in mijn omgeving zie ik steeds meer mensen uitwijken naar Helmond.
Helmond is echt niet meer wat het geweest is. En - zoals Juniper al schreef - je staat met de trein binnen 10 minuten in hartje Eindhoven. Ik zou deze optie serieus in overweging nemen.
Een sociale huurwoning? Pas als je 8 a 9 jaar ingeschreven staat maak je misschien kans. Particulier is er wel wat te vinden, maar niet voor 800 euro en met 3 slaapkamers.
Eerlijk gezegd stond het idee om in Helmond te gaan wonen me best tegen. Heb er dan ook lang over gedaan om de beslissing te maken om mijn fijne kleine appartement in Eindhoven op te geven. Maar in mijn omgeving zie ik steeds meer mensen uitwijken naar Helmond.
Helmond is echt niet meer wat het geweest is. En - zoals Juniper al schreef - je staat met de trein binnen 10 minuten in hartje Eindhoven. Ik zou deze optie serieus in overweging nemen.
donderdag 26 september 2019 om 15:04
Eh, waar? Vertel dat dan even tegen 75% van mijn huizenzoekende vrienden want niemand kan wat vinden. Ze staan wel voor die prijs te koop, dat klopt, maar ze gaan absoluut niet voor die prijs weg of zijn al weg als ze een uur op Funda staan.wilma36 schreef: ↑26-09-2019 12:33Heb je ook al eens met een hypotheekadviseur gesproken? Misschien zijn er wel mogelijkheden om je budget iets hoger te maken, maar dat kunnen wij vanaf hier natuurlijk niet zien. Want dat zou voor mij de eerste stap zijn, weten welke mogelijkheden er financieel gezien zijn en welke maandlasten daarbij horen.
Daarnaast informeren via een makelaar, gaan huizen idd boven de vraagprijs weg en zo ja, hoeveel? Hier (hondsrug) gaan de huizen vaak net onder de vraagprijs, soms een keer erboven, maar zeker niet veel.
Eindhoven ken ik niet, maar er zijn genoeg huizen te koop in de categorie tot 250.000 euro.
Disclaimer: in kleine, afgelegen dorpen staat wel eens wat, ja, maar daar willen veel starters (terecht) niet wonen en vaak hebben die huizen ook nog eens enorm veel onderhoud nodig want zijn ze dusdanig verouderd dat je er niet meer dood gevonden wilt worden.
donderdag 26 september 2019 om 20:26
De randstad is de duurste regio in Nederland. Maar ik denk dat Eindhoven en omstreken wel op de tweede plaats mag staan.
Eindhoven is economisch blooming. Het heeft veel werkgelegenheid te bieden en er is veel te doen. Je kunt misschien in de buurt van Eindhoven gaan wonen maar ik vrees dat dat niet zoveel verschil maakt. Helmond ligt dichtbij, Nuenen nog dichterbij maar dat wordt aan Eindhoven vastgebouwd en zal niet veel schelen in prijs. Son en Breugel is ook om de hoek, daar staan al appartementen aan het kanaal, en in de toekomst wordt er daar nog meer gebouwd. Dus kijk eens verder. En pleeg eens een telefoontje met een makelaar in Eindhoven in wat voor prijsklasse je moet denken en waar er mogelijkheden liggen.
Helmond is opgebloeid, en heeft veel te bieden tegenwoordig.
Eindhoven is economisch blooming. Het heeft veel werkgelegenheid te bieden en er is veel te doen. Je kunt misschien in de buurt van Eindhoven gaan wonen maar ik vrees dat dat niet zoveel verschil maakt. Helmond ligt dichtbij, Nuenen nog dichterbij maar dat wordt aan Eindhoven vastgebouwd en zal niet veel schelen in prijs. Son en Breugel is ook om de hoek, daar staan al appartementen aan het kanaal, en in de toekomst wordt er daar nog meer gebouwd. Dus kijk eens verder. En pleeg eens een telefoontje met een makelaar in Eindhoven in wat voor prijsklasse je moet denken en waar er mogelijkheden liggen.
Helmond is opgebloeid, en heeft veel te bieden tegenwoordig.
donderdag 26 september 2019 om 22:38
https://www.rosendaalmakelaardij.nl/pro ... eindhoven/
Geen idee of deze ook op Funda staat maar kwam hem toevallig tegen
Geen idee of deze ook op Funda staat maar kwam hem toevallig tegen
donderdag 26 september 2019 om 22:47
vrijdag 27 september 2019 om 00:21
Ik heb je een pb gestuurd.Foechoer schreef: ↑25-09-2019 21:18Dit is mijn eerste huizenzoektoch in tijden, en voor een eerste koophuis. Ik besef dat het feit dat er woningen op Funda staan niet wil zeggen dat je die ook kunt krijgen, of dat ze niet toch stiekem duurder zijn, of dat er toch ook nog bijkomende kosten zijn. Analyses zoals die van jou helpen ook om een realistische blik op het geheel te krijgen. Dus dank daarvoor.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
zaterdag 28 september 2019 om 14:08
Dank iedereen voor het meedenken! Nu Helmond zo vaak genoemd wordt ben ik dan toch ook wel benieuwd wat daar de ervaringen zijn met het ertussen komen. Ik zie daar in het aanbod toch wel een paar leuke dingen, zelfs ook een nieuwbouwproject met iets dat wel binnen mijn budgetrange zou kunnen vallen. Mogelijk zit er ook nog wat rek in het budget, maar daarvoor zou ik inderdaad een financieel adviseur moeten spreken.