Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
Blijenvrij schreef:
27-09-2019 09:31
Nou, als hier een gezin voor etenstijd voor de deur staat die ineens wil meeëten zou ik spontaan in de stress schieten. En zou het erg onfatsoenlijk vinden. Dat is het niet als dat een soort ongeschreven regel is in jullie vriendschap, waarvan je echt zeker weet dat de ander het prima vind. Soort zoekt soort denk ik dan maar. Ik heb gelukkig niet dit soort gezellige vrienden of familie. Dat past niet bij me. Als het wel bij je past, prima natuurlijk. Maar ga er niet vanuit veel mensen zo in elkaar steken.
Nou zal het echt heel zelden gebeuren dat er 4 mensen om kwart voor zes spontaan op je stoep staan ; “ wat schaft de pot? Wij schuiven aan “ .
FV heeft het over een paar uur van te voren “ mogen we bij jou eten “ ( en dat doe ik zelf ook zo ) en ik benoemde de thee/ koffie/ wijn en dan uitnodigen/ uitgenodigd worden “ want het is nog zo gezellig “ .

Hoe dan van die uitvreters er bij gehaald worden...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Duchesnea schreef:
27-09-2019 15:18

Nee ? Hier in Vlaanderen is het heel normaal om ‘s avonds een eenvoudige broodmaaltijd te eten en ‘s middags warm, zeker bij de oudere generaties.
oh, er zullen ongetwijfeld in Nederland ook zat gezinnen zijn die 's avonds brood eten. Maar ik zelf ken in ieder geval niemand die spontaan een eetafspraak met vrienden maakt en dan "gezellig" een broodje kaas of een boterham met pindakaas gaat eten.

Ik vind het ook weer een heel bijzondere vraag. Ken jij wel mensen die afspreken om gezellig samen te eten en dan zoiets eten dan?
Am Yisrael Chai!
redbulletje schreef:
27-09-2019 11:30
Ik ben thuis al opgevoed met eerst bellen (anno nu dus appen) om te vragen of het gelegen komt. Zomaar voor de deur staan is gewoon raar, zeker in de tijd dat iedereen aan z'n mobiel vastgeplakt zit. Dan kun je even appen om te vragen of iemand tijd/zin heeft.
Ik ben thuis dus echt opgevoed met een eindje wandelen / fietsen en “ even kijken of ome Piet en tante Toos thuis zijn “ . En dan geen uren blijven, maar gewoon even een bakkie oid. Dus voor mij is spontaan bij iemand langsgaan echt heel doodgewoon. Bij mijn mans kant ook. En gelukkig zijn mijn schoondochters ook zo opgevoed.
blijfgewoonbianca schreef:
26-09-2019 22:16
Zo gaat het hier niet ; iemand komt effe een bakkie doen en blijft hangen. Als ik niks zou vragen zouden ze rond - hun - kooktijd / lunchtijd weg gaan.
Ik ken(de) helaas andere mensen, die dat wel deden. Paar vrienden van ex en ook een bevriend gezin die dat soms deed. Om 6 uur binnen komen waaien en informeren wat we eten. Mijn ex was zogenaamd heel “gastvrij”, (dat zag ik hier ook al voorbij komen) wat dus inhield dat ik maar moest gaan koken met wat ik in huis had en dat was meestal te weinig. En dan was ik ongezellig volgens hem. En als we dan bij hun uitgenodigd werden stonden er 2 pakjes mini crackertjes met een half kuipje kruidenboter op tafel, voor ons allemaal, zogenaamd omdat ze nooit lunchen. En als avondeten werd er friet gehaald die we zelf betalen moeten. En bij mijn ex vrienden werden we al helemaal nooit uitgenodigd. Het komt wel beetje van 2 kanten natuurlijk.
Duchesnea schreef:
27-09-2019 11:56
Dus eigenlijk is het, voor wat hoort wat. Omdat jij zo gastvrij bent, moeten anderen dat ook maar zijn op een moment dat jou uitkomt. Ik nodig zelf ook regelmatig vrienden uit op het laatste moment maar ik verwacht daar helemaal niets voor terug.
Ik vraag me trouwens werkelijk af hoe dat dan gaat. Als je mij zou bellen met de vraag wat ik ga eten, en ik ben van plan zoals vanavond spinazie te maken, met een aardappel en een ei (zonder sausjes want daar houd ik niet van) , met water als drank. Of brood met kaas. Is dat dan goed genoeg voor je of ga je stiekem toch denken : wat een armoe, je had toch wel minstens limonade voor de kinderen kunnen halen, of iets lekkerders maken. Of zeg je dan, nee bedankt, ik bel wel iemand anders ?
Ik zou mijn spinazie bewaren, of er iets lekkerders mee maken, als mijn vriendin zou vragen of ze mee kan eten.
Maar ....het gaat helemaal niet om luxe eten. Als ik een kaarsje in het midden zet en ik doe het water in een karaf dan is dat dikke prima. Mijn vriendin komt niet vanwege honger, maar voor mij.
27-09-2019 16:55
Ik ben thuis dus echt opgevoed met een eindje wandelen / fietsen en “ even kijken of ome Piet en tante Toos thuis zijn “ . En dan geen uren blijven, maar gewoon even een bakkie oid. Dus voor mij is spontaan bij iemand langsgaan echt heel doodgewoon. Bij mijn mans kant ook. En gelukkig zijn mijn schoondochters ook zo opgevoed.
Mijn ouders maakten meestal van doodgewone dingen die moeten een soort uitje. Dus in plaats van de gewone boodschappen in de buurt te doen, gingen we dat dan ergens in een andere stad doen en dan konden we daar gelijk even een wandeling maken / naar een speeltuin / een ijsje eten of dus kijken of tante Truus thuis was die daar dan ook woonde. En dat eindigde dus regelmatig in hele leuke spontane gezelligheid waar ik fijne herinneringen aan heb. Dat probeer ik dus ook in ere te houden.
Am Yisrael Chai!
fashionvictim schreef:
27-09-2019 17:20
Mijn ouders maakten meestal van doodgewone dingen die moeten een soort uitje. Dus in plaats van de gewone boodschappen in de buurt te doen, gingen we dat dan ergens in een andere stad doen en dan konden we daar gelijk even een wandeling maken / naar een speeltuin / een ijsje eten of dus kijken of tante Truus thuis was die daar dan ook woonde. En dat eindigde dus regelmatig in hele leuke spontane gezelligheid waar ik fijne herinneringen aan heb. Dat probeer ik dus ook in ere te houden.
Dat maakt het voor ons doodgewoon, waar de ander het dus onbeschoft vindt. Is eigenlijk best gek : ik kom echt uit het meest degelijke, keurige gezin ever.
Als jij belt met "wat eet je vanavond" mag ik dan ook antwoorden "dat zijn je zaken niet", FV?

Want na de 3de keer zomaar weer bij mij binnenvallen of ineens last minute willen mee-eten (lees: zelf te lui zijn om te koken) zou ik écht geen zin meer hebben om mijn eten te delen.
Ik heb honger en ik wil rustig eten zonder pottenkijkers daarbij.
Tenzij dus 3 dagen vooraf gepland.

Of ik zou accuut ineens niet thuis zijn (komen eten? nee, ik moet naar mijn grootmoeder - die al 15 jaar dood is) / mijn telefoon gewoon niet meer opnemen als ik zie dat jij het weer bent.

Het zou mij op de duur écht tegensteken dat je weer om 4 uur denkt te bellen / appen om mijn eten te komen stelen.
Ik heb er geen probleem mee wanneer mensen onverwacht voor etenstijd voor mijn deur staan, al gebeurt dat heel zelden.
Ik ben altijd gastvrij; zet de TV uit, bied frisdrank, koffie , fruitsap of een glas wijn aan.
In het geval dat er kinderen bij zijn: als oma van 6 heb ik hier een halve speelgoedwinkel in de speelkamer staan ;)
Een diepvriespizza en enkele loempia's uit de diepvriezer zijn in no time klaar, dus ik heb er geen probleem mee dat ze blijven eten.
Marnamai schreef:
27-09-2019 17:45
Als jij belt met "wat eet je vanavond" mag ik dan ook antwoorden "dat zijn je zaken niet", FV?

Want na de 3de keer zomaar weer bij mij binnenvallen of ineens last minute willen mee-eten (lees: zelf te lui zijn om te koken) zou ik écht geen zin meer hebben om mijn eten te delen.

Of ik zou accuut ineens niet thuis zijn (komen eten? nee, ik moet naar mijn grootmoeder - die al 15 jaar dood is) / mijn telefoon gewoon niet meer opnemen als ik zie dat jij het weer bent.

Het zou mij op de duur écht tegensteken dat je weer om 4 uur denkt te bellen / appen om mijn eten te komen stelen.
Stelen dan nog wel? :-o
Toch een vraagje Marnamai; heb jij wel vrienden?
Moemoe64 schreef:
27-09-2019 17:52
Waar slaat dat nou weer op, sorry hoor. Dus je hebt alleen vrienden als je bereid bent last minute je eten te delen en dat je daarna zelf nog honger hebt en er geen zin in had doet er niet toe?
Marnamai schreef:

Pffff.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
27-09-2019 18:01
Dus je hebt alleen vrienden als je bereid bent last minute je eten te delen en dat je daarna zelf nog honger hebt en er geen zin in had doet er niet toe?
Wat een dikke, vette onzin, zeg. Bahbah.
27-09-2019 17:01
Ik zou mijn spinazie bewaren, of er iets lekkerders mee maken, als mijn vriendin zou vragen of ze mee kan eten.
Maar ....het gaat helemaal niet om luxe eten. Als ik een kaarsje in het midden zet en ik doe het water in een karaf dan is dat dikke prima. Mijn vriendin komt niet vanwege honger, maar voor mij.

Precies. Ik lees steeds het woord etentje, maar het is gewoon samen eten, geen tig gangen diner.
Moemoe64 schreef:
27-09-2019 17:52
Jep.

Alleen wil ik dus zelf kunnen bepalen wanneer ik die uitnodig in mijn huis.

Ik nodig mezelf ook niet zomaar uit bij een ander thuis en al helemaal niet last minute.

Ik ga nog liever last minute buitenshuis een glas drinken met hen.
Waarbij er na 2 à 3 uur afscheid genomen wordt en ieder weer zijn kant opgaat.
Marnamai schreef:

Zo gaan normale mensen niet met hun vrienden om.
Star² schreef:
27-09-2019 18:09
Zo gaan normale mensen niet met hun vrienden om.
Weet ik ook wel, maar ik zou de 3de of de 4de keer toch écht véél zin hebben om dat eruit te flappen. als je weer eens jezelf wil uitnodigen.
Ik hou niet van samen eten.
Wel samen uit eten, maar niet thuis.
Ik hou van samen kletsen, met of zonder koffie, samen winkelen, maar niet samen eten.
Brrrrrrrr.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik waai soms maar voor een kwartiertje - of nog minder - aan omdat ik dan zelf moet werken / koken / oid. Mij een bult of iemand rommel heeft, in zijn pyama loopt of zegt dat ie over 3 minuten de deur uit moet: ik had gewoon zin om diegene even te zien. Niet om in een toonpaleis te zitten en een drie sterren menu te eten.
Marnamai schreef:
27-09-2019 18:10
Weet ik ook wel, maar ik zou de 3de of de 4de keer toch écht véél zin hebben om dat eruit te flappen. als je weer eens jezelf wil uitnodigen.
Ook als je zelf al 4 keer bent uitgenodigd of spontaan bent blijven hangen voor het eten ? Want daar heeft FV het over, he.
Solomio schreef:
27-09-2019 18:13
Ik hou niet van samen eten.
Wel samen uit eten, maar niet thuis.
Ik hou van samen kletsen, met of zonder koffie, samen winkelen, maar niet samen eten.
Brrrrrrrr.

Misschien als je wat meer zou lusten dat het al anders zou zijn ?
27-09-2019 18:15
Misschien als je wat meer zou lusten dat het al anders zou zijn ?
Als ik meer zou lusten én als ik meer plezier in koken zou hebben.

Maar ik zie dat de laatste pagina's vooral gaan over of je wel of niet mensen laat meeëten of dat je bij mensen gaat eten.
Blijkbaar is dat toch een belangrijk criterium voor gastvrijheid.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
27-09-2019 18:14
Ook als je zelf al 4 keer bent uitgenodigd of spontaan bent blijven hangen voor het eten ? Want daar heeft FV het over, he.
Ik nodig mezelf nergens zomaar uit.
En ik blijf al helemaal niet ongepland ergens hangen.

Die paar keer dat ik ergens mee-eet is dat volledig vooraf gepland.
Ik heb een huishouden te runnen en een hongerige man die wil weten waar ie aan toe is.
En of ie voor 1 of voor 2 personen moet boodschappen doen.

En ik wil dus zelf ook graag vooraf weten waar ik aan toe ben / wat de planning is.
Anders loopt mijn hoofd over.
(Je ziet mij liever niet crashen en een epilepsie-aanval doen door de stress.)
27-09-2019 18:06
Wat een dikke, vette onzin, zeg. Bahbah.
Onzin nog wel? Daar ging het hier toch over? Als je niet bereid bent om voor vrienden alles om te gooien omdat ze zichzelf uitnodigen heb je blijkbaar ineens geen vrienden? Ben blij dat mijn vrienden die ik nu heb niet zo zijn. De anderen kunnen nu gezellig rond etenstijd bij mijn ex aanbellen. Blij dat ik daarvan af ben.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
27-09-2019 18:29
Onzin nog wel? Daar ging het hier toch over? Als je niet bereid bent om voor vrienden alles om te gooien omdat ze zichzelf uitnodigen heb je blijkbaar ineens geen vrienden? Ben blij dat mijn vrienden die ik nu heb niet zo zijn. De anderen kunnen nu gezellig rond etenstijd bij mijn ex aanbellen. Blij dat ik daarvan af ben.
Ik heb hier gelukkig een vent die er identiek aan mij in staat qua mee-eten :-).

Als hij wel continu last minute volk zou binnen laten die maar moeten mee-eten mag ie zelf koken en verschuil ik me wel boven in de slaapkamer tot ze buiten zijn. En als ie dat ongezellig vindt heeft ie pech gehad.

Ik wil gerust zijn vrienden uitnodigen en er een 7-gangendiner voor klaarmaken, maar dan wel vooraf gepland.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 27-09-2019 18:35
7.31% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven