Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here

woensdag 25 september 2019 om 10:14

woensdag 25 september 2019 om 10:23

woensdag 25 september 2019 om 10:25
woensdag 25 september 2019 om 10:26
in 1953 misschien, maar in mijn ÜberHollandse omgeving is gastvrijheid tegenwoordig echt heel normaal-Darkside- schreef: ↑25-09-2019 10:25
In Nederland heerst nou eenmaal niet de zoete inval cultuur, dus de meesten rekenen niet op onverwachte eters.

woensdag 25 september 2019 om 10:30
want?-Darkside- schreef: ↑25-09-2019 10:29Ahja, dus gastvrijheid heeft echt alleen maar met eten uitdelen te maken.
woensdag 25 september 2019 om 10:31
(Bijna) iedereen is hier welkom. We hebben vaak vrienden over de vloer, sowieso op de vrijdag, vaak ook nog in het weekend en ook regelmatig door de week.
We hebben ook meermaals mensen in 'nood' in huis genomen voor een bepaalde tijd.
Mee-eten gebeurd niet vaak, maar kan altijd wel. Ik ben enorm slecht in porties berekenen, dus man en ik hebben altijd ruim voldoende. Zo niet, is een extra pieper zo geschild en anders is er nog Thuisbezorgd.
Hapjes en drankjes heb ik niet altijd voor gasten in huis, maar er is altijd wel koffie en thee, cola, bier en wijn . Als ik iets plan is er wel chips of kaas-met-toastjes, maar anders eigenlijk nooit.
We hebben ook meermaals mensen in 'nood' in huis genomen voor een bepaalde tijd.
Mee-eten gebeurd niet vaak, maar kan altijd wel. Ik ben enorm slecht in porties berekenen, dus man en ik hebben altijd ruim voldoende. Zo niet, is een extra pieper zo geschild en anders is er nog Thuisbezorgd.
Hapjes en drankjes heb ik niet altijd voor gasten in huis, maar er is altijd wel koffie en thee, cola, bier en wijn . Als ik iets plan is er wel chips of kaas-met-toastjes, maar anders eigenlijk nooit.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor

woensdag 25 september 2019 om 10:35
En dat. Ze bestellen zelf maar lekker wat.Madeliefjees schreef: ↑25-09-2019 10:26Ja hallo, thuisbezorgd. Dat kost ook allemaal niks. Wij hadden dit weekend een pizza samen, 17 euro.
Vond t toch echt veel geld. Dus onaangekondigt bezoek rond etenstijd: moven.
Ik vind het heel leuk om eters te krijgen, maar dan wel aangekondigd. Als ik al sta te koken of net aan tafel gaan is dat gewoon vervelend.
Ik koop voor een hele maand vlees in de vriezer dus ik haal eruit wat nodig is. Een keihard bevroren biefstuk binnen 5 minuten ontdooien, is niet smakelijk.
Dus qua vlees kan ik al niks aanbieden. Extra pasta, rijst, aardappelen en groente wel. Ik zal niemand wegsturen en mijn best doen iets aan te bieden, maar beleefdheid komt van 2 kanten. De gasten kunnen ook bedenken dat onaangekondigd rond etenstijd met een lege maag aankomen ook best brutaal is.
woensdag 25 september 2019 om 10:36
Maar hoe onaangekondigd komt bezoek?
Vriendinnen van mijn pubers komen voor mij onaangekondigd langs. Maar vrienden van ons appen toch echt meestal even: Ben je thuis
Binnenvallers, zijn hooguit de buren omdat je elkaar bij de voordeur treft of een klusapparaat wil lenen

woensdag 25 september 2019 om 10:37
het is voor jou dus een assertiviteitsprobleem?-Darkside- schreef: ↑25-09-2019 10:35Ik zal niemand wegsturen en mijn best doen iets aan te bieden, maar beleefdheid komt van 2 kanten. De gasten kunnen ook bedenken dat onaangekondigd rond etenstijd met een lege maag aankomen ook best brutaal is.
woensdag 25 september 2019 om 10:39
nee hoor, dat zeg ik nergens en suggereer ik ook niet-Darkside- schreef: ↑25-09-2019 10:36Omdat jij suggereert dat niet 1-2-3 eten hebben voor onaangekondigde gasten, of daar geen zin in hebben, ongastvrij is.
Ik reageer op jouw aanname, dat Hollanders niet gastvrij zijn, en daar merk ik in mijn vriendenkring geen verschil tussen Hollanders, Surinamers, Turken etc.
woensdag 25 september 2019 om 10:41
Lady*Voldemort schreef: ↑25-09-2019 10:36Ik heb zo'n mat voor de deur liggen met ROT OP erop. Dat scheelt wel iets ja.

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
woensdag 25 september 2019 om 10:43
Ik vind het prima al komt iemand gewoon even aanwaaien om hoi te zeggen of ff een theetje/limonade oid te drinken. Alcohol hebben we niet altijd in huis. Das dan jammer als ze daar net trek in hadden. Het liefst heb ik wel dat mensen aangekondigd even komen eten. Onaangekondigd gebeurt het eigenlijk nooit. Iedereen heb ook een beetje zen eigen ding rond etenstijd kinderen enzo.