Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
vrijdag 27 september 2019 om 18:35
Ik zal wel een kreng gevonden worden maar ik ben absoluut niet gastvrij voor ongepland bezoek. Komt denk ik ook mede doordat ik nog studeer hoor; niet fijn als mensen dan onaangekondigd langs (willen) komen. Mijn moeder was overigens net zo dus misschien een beetje van haar overgenomen. Daarnaast wil ik graag mijn huis netjes hebben als er mensen langskomen en heb ik gewoon een heel druk leven waar momenteel niet zo veel plaats is voor spontaniteit. Met name omdat mensen vaak veel te lang blijven hangen (ook vriendinnen als je de volgende dag 6:00 begint met werken).
Mijn vader was het tegenovergestelde; daar waren 24/7 mensen over de vloer. Vreselijk vond ik dat als kind! Nooit eens rustig iets voor jezelf kunnen doen want er werd ook van je verwacht dat je beneden bleef zitten.
Als ik dan afspreek met vriendinnen of familie mogen ze overigens altijd komen eten enzo. Maar slapen dan weer niet; opzouten
... yep, ik ben een kreng hè?
Mijn vader was het tegenovergestelde; daar waren 24/7 mensen over de vloer. Vreselijk vond ik dat als kind! Nooit eens rustig iets voor jezelf kunnen doen want er werd ook van je verwacht dat je beneden bleef zitten.
Als ik dan afspreek met vriendinnen of familie mogen ze overigens altijd komen eten enzo. Maar slapen dan weer niet; opzouten

vrijdag 27 september 2019 om 18:39
Gelukkig maar voor je, ik kon daar wel eens gek worden van zijn zogenaamde vrienden die alleen maar kwamen om zich vol te vreten met eten dat ik dan maar moest gaan koken/regelen, want “daar zijn het vrienden voor, blablabla” Hij had ook geen moeite met vrienden “kopen”, van geld dat we niet hadden. Ik wel, en dan was ik de gebeten hond, maar ach hij heeft die vrienden nu helemaal voor zichzelf denk ik dan.Marnamai schreef: ↑27-09-2019 18:34Ik heb hier gelukkig een vent die er identiek aan mij in staat qua mee-eten.
Als hij wel continu last minute volk zou binnen laten die maar moeten mee-eten mag ie zelf koken en verschuil ik me wel boven in de slaapkamer tot ze buiten zijn. En als ie dat ongezellig vindt heeft ie pech gehad.

vrijdag 27 september 2019 om 18:44
Jouw vraag aan je vriendin was ‘ wat doe je met het eten’ want je wou met je gezin daar gaan eten. Je nodigt jezelf uit, zeg je zelf. Dat noem ik dus geen eetafspraak. Mijn antwoord zou dan inderdaad regelmatig ‘boterham met kaas’ zijn. En als je hier spontaan binnen zou vallen en zou verwachten mee te kunnen eten, dan zou dat ook zijn wat ik je kon aanbieden. Ik heb wel twee soorten kaas.fashionvictim schreef: ↑27-09-2019 16:52oh, er zullen ongetwijfeld in Nederland ook zat gezinnen zijn die 's avonds brood eten. Maar ik zelf ken in ieder geval niemand die spontaan een eetafspraak met vrienden maakt en dan "gezellig" een broodje kaas of een boterham met pindakaas gaat eten.
Ik vind het ook weer een heel bijzondere vraag. Ken jij wel mensen die afspreken om gezellig samen te eten en dan zoiets eten dan?

vrijdag 27 september 2019 om 18:44
Schaapje11 schreef: ↑27-09-2019 18:35Ik zal wel een kreng gevonden worden maar ik ben absoluut niet gastvrij voor ongepland bezoek. Komt denk ik ook mede doordat ik nog studeer hoor; niet fijn als mensen dan onaangekondigd langs (willen) komen. Mijn moeder was overigens net zo dus misschien een beetje van haar overgenomen. Daarnaast wil ik graag mijn huis netjes hebben als er mensen langskomen en heb ik gewoon een heel druk leven waar momenteel niet zo veel plaats is voor spontaniteit. Met name omdat mensen vaak veel te lang blijven hangen (ook vriendinnen als je de volgende dag 6:00 begint met werken).
Als ik dan afspreek met vriendinnen of familie mogen ze overigens altijd komen eten enzo. Maar slapen dan weer niet; opzouten... yep, ik ben een kreng hè?
Nee hoor. Je volste recht.

vrijdag 27 september 2019 om 18:47
Dan ben ik ook een krengSchaapje11 schreef: ↑27-09-2019 18:35Als ik dan afspreek met vriendinnen of familie mogen ze overigens altijd komen eten enzo. Maar slapen dan weer niet; opzouten... yep, ik ben een kreng hè?

vrijdag 27 september 2019 om 18:47
Als ik naar bed wil, dan zeg ik gewoon 'ik ga je/jullie er uit gooien' en dan begin ik de glazen in de vaatwasser te zetten.Schaapje11 schreef: ↑27-09-2019 18:35Met name omdat mensen vaak veel te lang blijven hangen (ook vriendinnen als je de volgende dag 6:00 begint met werken).
En dat is wederzijds, want vrienden zeggen dat ook tegen mij indien van toepassing.

vrijdag 27 september 2019 om 18:48
Een hond in bad???Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑27-09-2019 18:47Dan ben ik ook een krengik heb liever ook geen logees. Zeker niet als ze gewoon in dezelfde stad wonen, ik zit met de rommel. En ontbijt maken voor de hele bende en maar hopen dat ze daarna naar huis gaan. Oja en dan moest de hond ineens uitgelaten worden in dat bos vlakbij ons, want dat was zo’n fijne plek waar de hond kon rennen. En daarna of ze hond even bij ons in bad mochten doen. En uiteraard ook nog even lunchen voor vertrek. En wie mocht de afwas doen en rotzooi in de douche opruimen daarna? Juist.
Ik zou zeggen, hier is de tuinslang en dan spuiten ze 'm maar af en laten ze 'm in de tuin of in hun auto, maar bij mij binnen komt ie niet.

vrijdag 27 september 2019 om 18:49
redbulletje schreef: ↑27-09-2019 18:47Als ik naar bed wil, dan zeg ik gewoon 'ik ga je/jullie er uit gooien' en dan begin ik de glazen in de vaatwasser te zetten.
En dat is wederzijds, want vrienden zeggen dat ook tegen mij indien van toepassing.
" Kom (tegen huisgenoot of denkbeeldige huisgenoot) we gaan eens slapen, want de visite wil weg"

vrijdag 27 september 2019 om 18:54
Logees mogen komen en zijn van harte welkom, maar dan wel gepland.Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑27-09-2019 18:47Dan ben ik ook een krengik heb liever ook geen logees. Zeker niet als ze gewoon in dezelfde stad wonen, ik zit met de rommel. En ontbijt maken voor de hele bende en maar hopen dat ze daarna naar huis gaan. Oja en dan moest de hond ineens uitgelaten worden in dat bos vlakbij ons, want dat was zo’n fijne plek waar de hond kon rennen. En daarna of ze hond even bij ons in bad mochten doen. En uiteraard ook nog even lunchen voor vertrek. En wie mocht de afwas doen en rotzooi in de douche opruimen daarna? Juist.
Want anders slapen ze tussen het kattenhaar.
Het logeerbed is namelijk ook één van de favo plaatsen van onze 3 katten.
Als ik weet dat je komt was ik de lakens en hou ik de katten buiten.
En je moet er ook tegenkunnen dat ik een nachtmens ben.
Met een ochtendhumeur als iemand mij verplicht in 't weekend op te staan voor 11 uur.
De meesten in mijn omgeving weten dat gelukkig

Als ze dan toch gepland komen ... enkel in weekends en vakanties.
Ik doe niet aan logees als ik moet werken.
(We hebben 1 logeerbed en dat wordt gemiddeld 1 keer om de 2 à 3 jaar gebruikt.
Daarvoor ga ik niet de katten een heel jaar van bed proberen te houden.
Het zou waarschijnlijk anders zijn als we kinderen hadden of elke week logees.)
De logeerkamer wordt overigens ook gebruikt als boekenkamer en fitness-ruimte.
Je moet er dus ook tegenkunnen dat de halve kamer vol met boekenrekken staan en dat er een fiets in 't midden van de kamer staat.
Je krijgt wel uitgebreid ontbijt.
Die ene keer dat er dan toch iemand blijft slapen, wil ik best om koffiekoeken, croissants, broodjes, is er fruitsap, ...
En dat ik met afwas zit ... so be it.
Zolang er niet ineens 10 man in mijn living op een veldbed ligt, kan mij dat niet schelen.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 27-09-2019 18:57
8.13% gewijzigd

vrijdag 27 september 2019 om 18:54
Vraag het me niet, ik zou zoiets nooit vragen. Maar dan komt mijn ex weer in beeld: “maar natuurlijk mag dat!” Stralend glimlachend. En toen ze eindelijk weg waren en ik pissig was over de rotzooi, dan hoefde ik dat niet meteen schoon te maken volgens hem. Dus liever als hij er niet was, dan kon ik er ook niet over zeuren naar hem toe. Lekker makkelijk toch? Zo kan iedereen gastvrij zijn, als je zelf niet naar de rommel omkijkt. Ben wel eens benieuwd hoe hij dat nu doet in zijn huis.redbulletje schreef: ↑27-09-2019 18:48Een hond in bad???
Ik zou zeggen, hier is de tuinslang en dan spuiten ze 'm maar af en laten ze 'm in de tuin of in hun auto, maar bij mij binnen komt ie niet.

vrijdag 27 september 2019 om 18:59
Niet.Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑27-09-2019 18:54Vraag het me niet, ik zou zoiets nooit vragen. Maar dan komt mijn ex weer in beeld: “maar natuurlijk mag dat!” Stralend glimlachend. En toen ze eindelijk weg waren en ik pissig was over de rotzooi, dan hoefde ik dat niet meteen schoon te maken volgens hem. Dus liever als hij er niet was, dan kon ik er ook niet over zeuren naar hem toe. Lekker makkelijk toch? Zo kan iedereen gastvrij zijn, als je zelf niet naar de rommel omkijkt. Ben wel eens benieuwd hoe hij dat nu doet in zijn huis.
Nu maakt ie de rommel bij een ander

Want hij is single, eenzaam, zijn geld is op, de maand is tekort, ... en zij mogen wel eens iets terugdoen voor al zijn vrijgevigheid van vroeger.
(En de helft van die single vrienden van toen heeft nu waarschijnlijk een partner.)

vrijdag 27 september 2019 om 19:00
Hier kan alles en ik vind het allemaal even gezellig! Ongepland bezoek, mee eten, logeren, ik heb nergens een probleem mee
ik heb sowieso een logeerbed klaar staan altijd, er is ook altijd wel een koekje, chips en drinken in huis en als er ineens iemand aanschuift met eten dan vinden we daar wel wat op.
Ik hoopte ook altijd dat Eddy Zoey langs zou komen voor het programma “nu we er toch zijn”, leek me zo gezellig!

Ik hoopte ook altijd dat Eddy Zoey langs zou komen voor het programma “nu we er toch zijn”, leek me zo gezellig!

vrijdag 27 september 2019 om 19:03
Nou nou, je bent een heuse bed en breakfast met late-checkoutLidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑27-09-2019 18:47Dan ben ik ook een krengik heb liever ook geen logees. Zeker niet als ze gewoon in dezelfde stad wonen, ik zit met de rommel. En ontbijt maken voor de hele bende en maar hopen dat ze daarna naar huis gaan. Oja en dan moest de hond ineens uitgelaten worden in dat bos vlakbij ons, want dat was zo’n fijne plek waar de hond kon rennen. En daarna of ze hond even bij ons in bad mochten doen. En uiteraard ook nog even lunchen voor vertrek. En wie mocht de afwas doen en rotzooi in de douche opruimen daarna? Juist.

vrijdag 27 september 2019 om 19:05
Hahaha hier andersom; vroeger als er mensen in de tienertijd bij me wilde slapen moest ik echt altijd wachten tot mijn logees eindelijk wakker waren rond een uur of 1, terwijl ik zelf om half 9 echt naarst mn bed stondMarnamai schreef: ↑27-09-2019 18:54Logees mogen komen en zijn van harte welkom, maar dan wel gepland.
Want anders slapen ze tussen het kattenhaar.
Het logeerbed is namelijk ook één van de favo plaatsen van onze 3 katten.
Als ik weet dat je komt was ik de lakens en hou ik de katten buiten.
En je moet er ook tegenkunnen dat ik een nachtmens ben.
Met een ochtendhumeur als iemand mij verplicht in 't weekend op te staan voor 11 uur.
De meesten in mijn omgeving weten dat gelukkig.
Als ze dan toch gepland komen ... enkel in weekends en vakanties.
Ik doe niet aan logees als ik moet werken.
(We hebben 1 logeerbed en dat wordt gemiddeld 1 keer om de 2 à 3 jaar gebruikt.
Daarvoor ga ik niet de katten een heel jaar van bed proberen te houden.
Het zou waarschijnlijk anders zijn als we kinderen hadden of elke week logees.)
De logeerkamer wordt overigens ook gebruikt als boekenkamer en fitness-ruimte.
Je moet er dus ook tegenkunnen dat de halve kamer vol met boekenrekken staan en dat er een fiets in 't midden van de kamer staat.
Je krijgt wel uitgebreid ontbijt.
Die ene keer dat er dan toch iemand blijft slapen, wil ik best om koffiekoeken, croissants, broodjes, is er fruitsap, ...
En dat ik met afwas zit ... so be it.
Zolang er niet ineens 10 man in mijn living op een veldbed ligt, kan mij dat niet schelen.

vrijdag 27 september 2019 om 19:06
Je bent gastvrij of je bent het niet, hé

vrijdag 27 september 2019 om 19:10
Denk dat hij het nu op laat ruimen door z’n nieuwe vriendin. Echt een pareltje die ex van mij, was na 10 jaar blij ervan af te zijn. Dit was uiteraard niet zijn enige rare trekje, maar irritant dat dit was!Marnamai schreef: ↑27-09-2019 18:59Niet.
Nu maakt ie de rommel bij een ander.
Want hij is single, eenzaam, zijn geld is op, de maand is tekort, ... en zij mogen wel eens iets terugdoen voor al zijn vrijgevigheid van vroeger.
(En de helft van die single vrienden van toen heeft nu waarschijnlijk een partner.)
vrijdag 27 september 2019 om 19:11
Ik heb het nu al vijf keer uitgelegd, kennelijk wil je het niet begrijpen. "Wat doe je met het eten?" is gewoon het excuus om elkaar te zien en afhankelijk van het antwoord eet ik bij hen, zij bij mij, gaan we uit eten of halen we iets af. Waarbij de balans vaker uitslaat naar dat ik voor iedereen kook want ik vind koken voor veel mensen het makkelijkst. Maar inderdaad, soms komt het zo uit dat ik bedenk dat ik zin heb om af te spreken maar ook geen zin heb om te koken en dan nodig ik mezelf dus uit. En dat vindt niemand onbeleefd of vervelend.Duchesnea schreef: ↑27-09-2019 18:44Jouw vraag aan je vriendin was ‘ wat doe je met het eten’ want je wou met je gezin daar gaan eten. Je nodigt jezelf uit, zeg je zelf. Dat noem ik dus geen eetafspraak. Mijn antwoord zou dan inderdaad regelmatig ‘boterham met kaas’ zijn. En als je hier spontaan binnen zou vallen en zou verwachten mee te kunnen eten, dan zou dat ook zijn wat ik je kon aanbieden. Ik heb wel twee soorten kaas.
Am Yisrael Chai!

vrijdag 27 september 2019 om 19:21
Nou zeg dat

Allerergste voorval dat ik me kan herinneren is toen zijn broer en schoonzus in paniek bij ons voor de deur stonden op een vrijdagavond, dat ze dat weekeind een bruiloft hadden aan de andere kant van het land, en dat de oppas die ze geregeld hadden voor het hele weekeind (ze zouden daar overnachten in een hotel) had afgezegd, ziek ofzo. Voor hun 3 kinderen van 1 2,5 en 4 jaar oud. Of wij de kinderen wilden nemen dat weekeind. Mijn oudste was toen 3 en jongste een half jaar oud. En weet je wat hij zei, nadat ze weg waren en hij ze verzekerd had dat alles goed kwam? Dat hij afgesproken had met vrienden om zaterdagavond/nacht te gaan stappen, ik redde het wel alleen?? Ik heb gedreigd zijn zus op te bellen dat hij zijn afspraak niet kon nakomen aangezien hij ging stappen. Toen is hij wel thuisgebleven en heeft het hele weekeind met een chagrijnige rotkop rondgelopen, klagend dat 5 kinderen zo druk waren. Tsja. Dat was meteen de laatste keer, meehelpen was namelijk niet zijn bedoeling toen hij zei dat ze welkom waren het weekeind. Alsof ik wel even 5 kinderen alleen aankan terwijl hij aan het stappen en uitslapen is?
Maar joh dat is gelukkig verleden, ik geniet nu van mijn rust met mijn kinderen en vrienden die gewoon op afspraak komen.
vrijdag 27 september 2019 om 19:27
Wat jammer dat je daar geen ervaring mee hebt. Is heel leuk hoor, om vriendinnen te hebben waar je eigenlijk alleen even een bakkie gaat doen omdat je elkaar toevallig bij de supermarkt tegenkwam ("kom anders even gezellig een kopje thee drinken!" ) en waarmee het dan zo gezellig is dat je halverwege de middag alle kinderen en echtgenoten appt dat ze allemaal naar huis X moeten komen omdat je met zijn allen gaat barbecuen, gourmetten, kaasfonduen, mosselen eten of gewoon een ordinair pastaatje.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 27 september 2019 om 19:33
Ik geef gelijk grif toe dat ik kennelijk in een heel bevoorrechte omgeving verkeer. Want ik ken niemand die zijn "eten moet delen" en "daarna zelf nog honger heeft" als er spontaan mensen komen eten. Gelukkig hebben wij het allemaal zo goed dat we niet alleen volle vriezers, koelkasten en voorraadkasten hebben maar ons ook kunnen permitteren om een maandmenu bij de Chinees te gaan halen ofzo.Lidl’s-Annie-Aardbei schreef: ↑27-09-2019 18:01Waar slaat dat nou weer op, sorry hoor. Dus je hebt alleen vrienden als je bereid bent last minute je eten te delen en dat je daarna zelf nog honger hebt en er geen zin in had doet er niet toe?
Ik kan me voorstellen dat het heel anders is als je sowieso nauwelijks rond kan komen of moeite hebt om in je eigen eerste levensbehoeften te voorzien.
Am Yisrael Chai!
vrijdag 27 september 2019 om 19:47
Het klinkt overigens wel heel gezellig ja!fashionvictim schreef: ↑27-09-2019 19:27Wat jammer dat je daar geen ervaring mee hebt. Is heel leuk hoor, om vriendinnen te hebben waar je eigenlijk alleen even een bakkie gaat doen omdat je elkaar toevallig bij de supermarkt tegenkwam ("kom anders even gezellig een kopje thee drinken!" ) en waarmee het dan zo gezellig is dat je halverwege de middag alle kinderen en echtgenoten appt dat ze allemaal naar huis X moeten komen omdat je met zijn allen gaat barbecuen, gourmetten, kaasfonduen, mosselen eten of gewoon een ordinair pastaatje.

vrijdag 27 september 2019 om 21:04
Marnamai schreef: ↑27-09-2019 17:45Als jij belt met "wat eet je vanavond" mag ik dan ook antwoorden "dat zijn je zaken niet", FV?
Want na de 3de keer zomaar weer bij mij binnenvallen of ineens last minute willen mee-eten (lees: zelf te lui zijn om te koken) zou ik écht geen zin meer hebben om mijn eten te delen.
Ik heb honger en ik wil rustig eten zonder pottenkijkers daarbij.
Tenzij dus 3 dagen vooraf gepland.
Of ik zou accuut ineens niet thuis zijn (komen eten? nee, ik moet naar mijn grootmoeder - die al 15 jaar dood is) / mijn telefoon gewoon niet meer opnemen als ik zie dat jij het weer bent.
Het zou mij op de duur écht tegensteken dat je weer om 4 uur denkt te bellen / appen om mijn eten te komen stelen.

Zo denk zelfs ik nog niet, en ik hou echt, echt niet van koken... maar samen eten vind ik wel gezellig, ook spontaan.
Als mensen me vragen 'wat schaft de pot vandaag' dan vraag ik meestal: 'wat wil je dat de pot schaft/wat jij wil'

Maar eten stelen... je wisselt toch ook af? De ene keer bij jou, de andere keer weer bij de ander.

zaterdag 28 september 2019 om 08:12
Dat heeft zeker ook invloed. Als je er ruimer bijzit is het natuurlijk makkelijk even de Chinees te bellen of naar een restaurantje te gaan. Ik heb een laag inkomen en moet zeker wel op mijn uitgaven letten. Als jij doordeweeks met gezin van 4 personen komt binnenvallen en de Chinees wil bellen voor het maandmenu, kost mij dat 5x 16€, plus drank ( en in het weekend 20€ pp ). Want je laat je gasten natuurlijk niet betalen. Misschien peanuts voor jou en je vriendenkring, maar voor mij weegt dat wel op mijn budget.fashionvictim schreef: ↑27-09-2019 19:33Ik geef gelijk grif toe dat ik kennelijk in een heel bevoorrechte omgeving verkeer. Want ik ken niemand die zijn "eten moet delen" en "daarna zelf nog honger heeft" als er spontaan mensen komen eten. Gelukkig hebben wij het allemaal zo goed dat we niet alleen volle vriezers, koelkasten en voorraadkasten hebben maar ons ook kunnen permitteren om een maandmenu bij de Chinees te gaan halen ofzo.
Ik kan me voorstellen dat het heel anders is als je sowieso nauwelijks rond kan komen of moeite hebt om in je eigen eerste levensbehoeften te voorzien.

zaterdag 28 september 2019 om 11:50
Ik zou het juist als een heel groot compliment zien als ik zou merken dat mensen (gepland of ongepland) aan het "aandringen" zijn om te kunnen blijven eten. Of aan het hinten zijn naar wat je kookt etc.
Echt, ik zie daar niks kwaads of vervelends in. Is toch ontzettend leuk om te horen te krijgen? Ik zou glunderen van trots! Ik vang nooit meer complimenten over het eten. Vind koken inmiddels ook een stuk minder leuk.
Echt, ik zie daar niks kwaads of vervelends in. Is toch ontzettend leuk om te horen te krijgen? Ik zou glunderen van trots! Ik vang nooit meer complimenten over het eten. Vind koken inmiddels ook een stuk minder leuk.
zaterdag 28 september 2019 om 11:58
Ja, dat is ook een van de redenen waarom ik het zelf leuk vind, ik ben eigenlijk helemaal niet zo dol op koken maar ik vind het wel heel leuk om te zien dat mijn kinderen en familie en vrienden er erg van genieten om bij mij te eten. Dus daar zit voor mij het plezier. En ik heb zelf natuurlijk ook smaakpapillen dus ik proef zelf ook wel dat ik best wel lekker kan koken.NYC schreef: ↑28-09-2019 11:50Ik zou het juist als een heel groot compliment zien als ik zou merken dat mensen (gepland of ongepland) aan het "aandringen" zijn om te kunnen blijven eten. Of aan het hinten zijn naar wat je kookt etc.
Am Yisrael Chai!