Nomen est omen?

26-09-2019 20:20 373 berichten
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.

Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
28-09-2019 13:07
Wat boeit het nou wat de naam van je arts, private banker of schoonmaakster is? Dat zegt toch helemaal niets over iemands kwaliteiten?
tuurlijk wel.

ik wil alleen maar een private banker die Onno Louis Frederik heet.
maar die is nergens te vinden, dus heb ik er geen.
wij slapen nooit.
Suðri schreef:
28-09-2019 13:07
Wat boeit het nou wat de naam van je arts, private banker of schoonmaakster is? Dat zegt toch helemaal niets over iemands kwaliteiten?
Zeker niet.
Maar ze leggen een cv van Djayson misschien opzij voor accountant en van Charlotte Sophie voor schoonmaakster.
Ik denk dat het probleem meer bij recruitment ligt dan bij de afnemers van diensten.
Ben wel benieuwd of de namen die nu niet meer hip zijn, dat ooit weer gaan worden. Erika ofzo. Iemand in bedrijf waar ik ooit werkte had een hoge functie en heette Shirley, daar moest ik echt aan wennen. Denk bij die naam aan eerder aan een kapster.
klavertje-vier2019 schreef:
28-09-2019 13:13
Ik vind het echt onzin dat je naam zou bepalen wat je kan maken van je leven. Net zo'n onzin als dat je huidskleur, afkomst en meer van dat soort factoren daarvoor beslissend zouden zijn. In iedere naam, kleur, afkomst zijn kinderen te vinden die het geweldig doen en kinderen die er niets van het leven bakken.

Je naam, je kleur of je afkomst zijn geen doorslaggevende factoren. Je karakter, je inzet, je intelligentie (zowel IQ als EQ) en je doorzettingsvermogen zijn dat wel. Natuurlijk helpt het als je dat van huis uit hebt meegekregen door erfelijke en sociale factoren en zijn bepaalde namen in bepaalde sociale milieus meer gangbaar. Maar je draait oorzaak en gevolg wat mij betreft om als je zegt dat alles begint met de naam die je hebt gekregen.

De meeste ouders verzinnen de naam al voordat hun kind geboren is, dus voordat ze überhaupt nog maar iets weten van wat voor soort kind dit zal worden.
Kinderen worden niet geboren in een neutrale omgeving, helaas.
Nitflex schreef:
28-09-2019 12:55
Ik vind het gek dat er altijd maar één kant op wordt gedacht. Mijn kaknaam met dubbele achternaam werkt op momenten ook belemmerend. Ik denk dat ik als maatschappelijk werker meer tijd nodig zou hebben om vertrouwen op de bouwen bij probleemjeugd om maar een voorbeeld te noemen. Ik kom bij voorbaat al rijk en bevoorrecht over. In de politiek zou dat ook lastig kunnen zijn.
Maar die kant werkt het toch ook juist op? (Dat mensen om die reden niet willen kiezen voor Frédérique en Floris-Jan)

Al denk ik wel dat je gelijk hebt dat mensen sneller zullen twijfelen over "te ordinair" dan over "te bekakt"

Klopt het bij jou trouwens wel qua afkomst? Ik vind de namen mooi maar Jayviano was even raar geweest als Roderick. Eigenlijk past alleen top 10 bij ons als ik puur afga op hoe we overkomen en toch hebben we dat tot ieders verbazing bij de eerste niet gedaan.
ekeim schreef:
28-09-2019 13:15
Ben wel benieuwd of de namen die nu niet meer hip zijn, dat ooit weer gaan worden. Erika ofzo. Iemand in bedrijf waar ik ooit werkte had een hoge functie en heette Shirley, daar moest ik echt aan wennen. Denk bij die naam aan eerder aan een kapster.
Kijk, hier kun je dus duidelijk zien dat er blijkbaar meer is waar mensen op letten dan je prestaties alleen. En dat is een extra horde voor alle Priscilla's en Dilano's.
ekeim schreef:

Mijn kapster heet Shirley! :mrgreen:
ekeim schreef:
ik aan Shirley Temple.
die behalve actrice ook ambassadeur was.
wij slapen nooit.
NYC schreef:
28-09-2019 13:17
Maar die kant werkt het toch ook juist op? (Dat mensen om die reden niet willen kiezen voor Frédérique en Floris-Jan)

Al denk ik wel dat je gelijk hebt dat mensen sneller zullen twijfelen over "te ordinair" dan over "te bekakt"

Klopt het bij jou trouwens wel qua afkomst? Ik vind de namen mooi maar Jayviano was even raar geweest als Roderick. Eigenlijk past alleen top 10 bij ons als ik puur afga op hoe we overkomen en toch hebben we dat tot ieders verbazing bij de eerste niet gedaan.
Bij mij zou top 10 niet passen, iig niet de Nederlandse versie, naam van zoon is wel een Marokkaanse top 10 naam.
Ik heb geen idee hoe mijn kind of kinderen anders zouden heten, misschien wel Marieke voor een meisje, zo noemde mijn oma zichzelf en ze zou dat verdienen, daarnaast vind ik het ook een leuke naam.
whateverever wijzigde dit bericht op 28-09-2019 13:22
3.93% gewijzigd
klavertje-vier2019 schreef:
Je naam, je kleur of je afkomst zijn geen doorslaggevende factoren.

Was het maar zo.

De meeste ouders verzinnen de naam al voordat hun kind geboren is, dus voordat ze überhaupt nog maar iets weten van wat voor soort kind dit zal worden.

De omgeving waarin je wordt geboren is niet neutraal hè.
whateverever schreef:
28-09-2019 13:16
Kinderen worden niet geboren in een neutrale omgeving, helaas.
Nee en dat is ook totaal niet wat ik schreef.
ekeim schreef:
Ik hoop en denk het wel. Mia, Fien en Betty zijn ook weer hip terwijl ze dat decennialang niet geweest zijn. Kom je iemand tegen die zo heet dan is ze of ouder dan zestig of jonger dan tien.

Ik voorspel terugkeer van:
Wim, Sander, Benny, Paul, Suzanne, Ellen en Marieke.
Ik heb een naam die zowel in het Nederlands als in het Engels prima kan, maar dan wel compleet anders klinkt. Binnen mijn werkveld is het fijn om het internationaal wel te kunnen gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld een oom Dick, toen hij in het buitenland woonde heeft hij zijn naam tijdelijk veranderd.

Bij een eerder genoemd voorbeeld als Shirley merk ik dat het voor mij een andere klank krijgt in verschillende situaties. Hoor ik de naam bijvoorbeeld in Nederland, dan gaat het richting tokkie. Bij een Amerikaanse vind ik het een heel normale naam, zonder 'oordeel' verder.

Ik merk wel dat ik het lastig vind om te bedenken hoe ik mijn eigen kind zou noemen. Dit komt doordat ik eerst jarenlang docent ben geweest en nu al een tijd in de psychiatrie werk; er komen zoveel namen voorbij die je altijd met iets blijft associëren.
Ik denk trouwens ook niet dat de naam van een kind mogelijkheden of onmogelijkheden met zich meebrengt mbt diens toekomst, maar wel dat de ouders met de keuze voor een bepaalde naam bewust of onbewust iets willen zeggen over zichzelf.
NYC schreef:
28-09-2019 13:17

Ik ben half zwart, half wit, dus het klopt wel qua afkomst, maar mijn uiterlijk matcht daar dan op het eerste gezicht niet mee voor veel mensen. Als je mijn naam op papier ziet verwacht men een blond corps-type, terwijl ik er meer als Meghan Markle uitzie (niet zo mooi natuurlijk).
valentinamaria schreef:
tuurlijk wel.

ik wil alleen maar een private banker die Onno Louis Frederik heet.
maar die is nergens te vinden, dus heb ik er geen.
Wat naar voor je :hug:
Suðri schreef:
28-09-2019 13:38
Wat naar voor je :hug:
ja erg he?

elke week loop ik die banken binnen om te vragen of ze al een Onno hebben...
laatst wilden ze mij een Tanja aansmeren, Tanja, obsceen gewoon.

dus ligt die 1,1 miljoen nog steeds onder mijn bed.
wij slapen nooit.
Nitflex schreef:
28-09-2019 13:36
Ik ben half zwart, half wit, dus het klopt wel qua afkomst, maar mijn uiterlijk matcht daar dan op het eerste gezicht niet mee voor veel mensen. Als je mijn naam op papier ziet verwacht men een blond corps-type, terwijl ik er meer als Meghan Markle uitzie (niet zo mooi natuurlijk).
Bedoelde het ook niet zozeer qua uiterlijk maar meer qua achtergrond (bevoorrecht, elitair). Of klinkt je naam elitair maar ben je qua afkomst heel volks? Ik zou ook verbaasd zijn wanneer Hugo Laurens Roderick op het woonwagenkamp blijkt te wonen of uit een familie van generatielange arme sloebers.
valentinamaria schreef:
28-09-2019 13:42
ja erg he?

elke week loop ik die banken binnen om te vragen of ze al een Onno hebben...
laatst wilden ze mij een Tanja aansmeren, Tanja, obsceen gewoon.

dus ligt die 1,1 miljoen nog steeds onder mijn bed.
Misschien wel beter met de huidige rentestand. Maar een Tanja, ongehoord gewoon. Heb je een klacht ingediend?
Suðri schreef:
28-09-2019 13:44
Misschien wel beter met de huidige rentestand. Maar een Tanja, ongehoord gewoon. Heb je een klacht ingediend?
Nee, want bij de klantenservice werkt alleen een Olivia van Huijte de Bruyne, dat kan dus ook echt niet.
NYC schreef:
28-09-2019 13:42
Bedoelde het ook niet zozeer qua uiterlijk maar meer qua achtergrond (bevoorrecht, elitair). Of klinkt je naam elitair maar ben je qua afkomst heel volks? Ik zou ook verbaasd zijn wanneer Hugo Laurens Roderick op het woonwagenkamp blijkt te wonen of uit een familie van generatielange arme sloebers.
Mijn ouders zijn eerste generatie ondernemers uit een arbeidersmilieu en ik heb een klassiek Franse naam en mijn broer een typisch Nederlandse naam, die waar wij wonen best apart is maar niet gek.
Mijn naam was rond 1975 in Limburg tijdelijk heel erg populair, die van broer hebben ze op tv gezien in de aftiteling van een tvprogramma, dat is een veel beter verhaal. ;)
whateverever wijzigde dit bericht op 28-09-2019 13:50
2.35% gewijzigd
Suðri schreef:
28-09-2019 13:44
ik ben in huilen uitgebarsten.
dat ze zo weinig rekening houden met mijn gevoelens, ongehoord.
wij slapen nooit.
Mijn eigen (roep) naam is bijzonder impopulair op het moment, geen kind krijgt die naam nog, te ouderwets!

Hoe zou je ingeschat worden met een ouderwetse naam, dat is ook een oud(erwets) mens?
aviv_13 schreef:
28-09-2019 13:53
Mijn eigen (roep) naam is bijzonder impopulair op het moment, geen kind krijgt die naam nog, te ouderwets!
Ik ben dan altijd zó nieuwsgierig!! Te ouderwets kan ik me bijna niet voorstellen, maar als ik dan iets moet bedenken dan denk ik aan: Trui, Willeke, Ans, Joke, zoiets dergelijks.
JonathanStrange schreef:
28-09-2019 13:54
Ik ben dan altijd zó nieuwsgierig!! Te ouderwets kan ik me bijna niet voorstellen, maar als ik dan iets moet bedenken dan denk ik aan: Trui, Willeke, Ans, Joke, zoiets dergelijks.
Gea. Er heten echt te weinig mensen Gea.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven