Nomen est omen?

26-09-2019 20:20 373 berichten
In het afgrijselijkenamentopic blijft het een af en toe terugkerende discussie, maar die is daar niet helemaal op zijn plaats, vandaar hier.

Is een naam een voorspelling van karakter en gedrag van een kind? Bestaan er tokkienamen? Trek jij conclusies op basis van de namen van mensen die je leert kennen? Mag jouw Sophie niet met Sharona spelen? Kun je tandarts worden als je Djayden heet? Of moeten mensen accepteren dat Nederland in 2019 een diversiteit aan voornamen kent? Heb je zelf rekening gehouden met de sociaal-economische status van de voornaam van je kind?
Voornu schreef:
28-09-2019 17:16
Wat kennen veel mensen hier veel advocaten.
Ik ken er maar één. Maar ik weet me ook meestal redelijk te gedragen, en ik ben niet ruzieachtig van aard :D
Alle reacties Link kopieren
Fossa schreef:
27-09-2019 14:50
Ik ben wel benieuwd wat mensen bedoelen als ze zeggen dat hun kind een tijdloze naam heeft. Ik kan maar heel weinig namen bedenken die al decennia lang veel aan kinderen worden gegeven.

Maarten misschien? Die was volgens het Meertens instituut constant tussen 1880 en 1940 met 200 geboortes per jaar, schiet dan naar een hoogtepunt van zo'n 800 geboortes in de jaren 80 en daarna terug naar ongeveer 80 geboortes nu. Ofwel, over twintig jaar is Maarten waarschijnlijk niet 'tijdloos' meer, maar gewoon ouderwets.

Anna dan? Die zat van 1880 tot 1960 constant op zo'n 3000 geboortes per jaar en zakte daarna af. Zit al sinds 1975 constant op zo'n 700 geboortes per jaar.
Hebreeuws. Uit het oude testament.
Natte tosti..
RogerPriddy schreef:
28-09-2019 16:52
Ik heb een kaknaam, zoiets als Claire Sophie. Heeft inderdaad voor- en nadelen.
Onze zoon (3j) heeft een naam zoiets als Pieter. Expres gekozen voor een naam die niet milieugebonden (denk ik) is.
Pieter is in mijn beleving dan weer behoorlijk 'kak'.
Maar zo zie je hoe die beleving verschilt.
anoniem_370132 wijzigde dit bericht op 28-09-2019 19:49
4.64% gewijzigd
renske1975 schreef:
27-09-2019 18:45
Maar wat voor een soort namen zijn dat dan?
Emma, Sophie, Fleur, Daan?
Die namen zijn niet gek, maar zo saai en kleurloos..
Lucas, Gabriël, Michaël, Daniël, Elias... Vind ik niet kleurloos.
Natte tosti..
MevrouwTomatensoep schreef:
28-09-2019 19:49
Lucas, Gabriël, Michaël, Daniël, Elias... Vind ik niet kleurloos.
Zeker niet kleurloos. Leuke namen, geen twijfel hoe je het uitspreekt, normaal geschreven, helemaal prima mi!
_Monti_ schreef:
28-09-2019 19:49
Pieter is in mijn beleving dan weer behoorlijk 'kak'.
Maar zo zie je hoe die beleving verschilt.
Pieter is hier echt een naam voor boerenkinderen. Kak zou hier iets zijn wat totaal niet past: Floris-Jan of Geneviève ofzo.
NYC schreef:
28-09-2019 14:40
Heb je dat andersom ook? Dat je denkt: ik zou maar uitkijken met Roderick en Willem-Frederik, want ik zie ze geen bouwvakker of tatoeëerder worden met zo'n naam...
Wel topcrimineel.
Betty_Slocombe schreef:
28-09-2019 19:53
Pieter is hier echt een naam voor boerenkinderen. Kak zou hier iets zijn wat totaal niet past: Floris-Jan of Geneviève ofzo.
Amsterdam hier: erg kak.
Fossa schreef:
28-09-2019 20:28
Wel topcrimineel.
Haha, ja dat dan weer wel.
JonathanStrange schreef:
26-09-2019 22:20
Niet in het Nederlands, wel in het Engels/Amerikaans. Ik zou eerst altijd Mi-cha-el zeggen.
Huh?

Michael is geen Nederlandse naam, maar Engels/Amerikaans en wordt dus ook zó uitgesproken.

Ik 'ken' aardig wat Michaels en die worden allemaal als Maikel uitgesproken
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
28-09-2019 23:33
Huh?

Michael is geen Nederlandse naam, maar Engels/Amerikaans en wordt dus ook zó uitgesproken.

Ik 'ken' aardig wat Michaels en die worden allemaal als Maikel uitgesproken
Nou volgens mij is het origineel Hebreeuws, van die aartsengel weet je wel. En de naam komt in allerlei talen in allerlei varianten voor. En in het Nederlands kan je het met of zonder trema schrijven en allemaal uitspreken als mi-cha-el.
Wel grappig in dit verband;
Tokkie is gewoon een familienaam, totdat het gezin op televisie verscheen.
Ditzelfde geldt voor een voornaam , als er een "verkeerd" iemand bekend wordt met jouw voornaam, is je voornaam gelijk niet goed meer, hoe chique je naam ook is.
Leuk om dit zo allemaal te lezen! Bij bepaalde namen dacht ik “ohja!” Die had ik in mijn klas of stageklas..! Ik noem er wat die ik nog weet.

Groep 5 schooljaar 98-99:Anton, Bruce, Mandy, Lisa, Bram, Lianne, Nick, Hilde, Sander, Dennis.

Groep 6 (met 7 en 8) Schooljaar 99-2000: Rieneke, Nienke, Chantal, Annelien, Wilco, Daan, Niel, Marloes, Anne-Marie,

En een poos later :) stage bij de kleuters van 2011 & 2012:
Mathijs, Jasper, Marwin, Jorren, Levi, Falco, Marieke, Leatitia, Elisa, Anniek, Tabitha, Margretha, Michiel, Jolijn, Meike, Louise, Lianne, Anouk, Jadyn, Linette, Lefert, Daniël, Gijs, Gideon, Jonathan, Floor, Julin, Iris, Joëlle. Deze zitten nu inmiddels in klas 2 of 3
chardo wijzigde dit bericht op 29-09-2019 07:56
4.09% gewijzigd
Never stop making wishes♡
ClumsyNinja schreef:
29-09-2019 01:57
Nou volgens mij is het origineel Hebreeuws, van die aartsengel weet je wel. En de naam komt in allerlei talen in allerlei varianten voor. En in het Nederlands kan je het met of zonder trema schrijven en allemaal uitspreken als mi-cha-el.

Wat zij zegt ;-)
ClumsyNinja schreef:
29-09-2019 01:57
Het is vandaag zijn feestdag.
Veel van de geknutselde ‘tokkie’ namen zie ik pas de laatste jaren veel voorbij komen. Dus die namen zal je niet veel tegenkomen bij advocaten oid omdat veel van deze kinders nog op de basisschool zitten. :) Ik gok dat over 20 jaar de namen veel diverser zijn, in elk vak gebied.
Betty_Slocombe schreef:
28-09-2019 19:53
Hier in de omgeving is Pieter eerder kak dan boers.
NYC schreef:
29-09-2019 08:05
Het is vandaag zijn feestdag.
Klopt. Shana Tova 5780 voor een ieder die het viert overigens...

Namen met een hyphen/koppelteken hebben doorgaans wel iets kakkineus vind ik: Anne-Clair, Jan-Pieter, etc. Zelfs Jan-Willen als top crimineel ;-)

Mijn dochter's naam heeft ook een hyphen, maar ook omdat haar naam als zo vreselijk populair is en wij er toch een 'draai' aan wilde geven.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
29-09-2019 22:02
Mijn dochter's naam heeft ook een hyphen, maar ook omdat haar naam als zo vreselijk populair is en wij er toch een 'draai' aan wilde geven.
Laat me raden: Lies-Sanne!
ikBedoelHetGoed schreef:
29-09-2019 22:11
Laat me raden: Lies-Sanne!
Of Suus-Anne ,, Roos-Anne
Never stop making wishes♡
Chardo schreef:
30-09-2019 09:14
Of Suus-Anne ,, Roos-Anne
Isa-Belle kan ook nog.
Baggal schreef:

Namen met een hyphen/koppelteken hebben doorgaans wel iets kakkineus vind ik: Anne-Clair, Jan-Pieter, etc. Zelfs Jan-Willen als top crimineel ;-)

Het gebruik van het woord 'hyphen' is sowieso kakkineus.
Be yourself, but maybe not always.
Week 28 van de Extremely Demotivational Calendar
Baggal schreef:

Oh vreselijk. Klassieke naam net even anders willen doen.
Als ie te populair naar je smaak is, kies je toch een andere? Het is niet zo dat er een beperkt aantal namen is.
permis schreef:
30-09-2019 16:09
Oh vreselijk. Klassieke naam net even anders willen doen.
Als ie te populair naar je smaak is, kies je toch een andere? Het is niet zo dat er een beperkt aantal namen is.
Wellicht, maar wij vonden dit toch echt de allerleukste naam die bovendien zowel in het Nederlands als in het Engels prima uitspreekbaar en gangbaar is (gezien het feit dat onze dochter de Britse nationaliteit heeft) ;-). Ach, wat een ander er van vindt, vind ik dan niet zo belangrijk. Ik hoop dat onze dochter er ook blij mee is...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik heb wel (voor)oordelen bij namen, voornamelijk over de ouders, de namengevers. Bij de ouders van Shayquan, Laicerey en Destiny zie ik totaal andere mensen (met ander uiterlijk interesses en beroepen) voor me dan bij de ouders van Lieke en Thomas.
En weer anders bij Bink en Zon.

De ene ouder schat ik ook een stuk hoog opgeleider in dan de ander. Iedereen die kan raden wie dan, heeft dus dezelfde ideeën.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven