Bijstand royaal?!
donderdag 19 september 2019 om 08:28
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
zaterdag 28 september 2019 om 23:28
Gemeentelijke belastingen.
zaterdag 28 september 2019 om 23:36
Klopt, maar vaak zit je bruto dan toch net te hoog. Bij kwijtschelding wordt niet naar het netto-bedrag gekeken.Leergierig schreef: ↑28-09-2019 23:33Mensen met een baan die weinig verdienen kunnen ook kwijtschelding
aanvragen. Dat staat los van de bijstand. Net zoals huur- en zorgtoeslag.
zaterdag 28 september 2019 om 23:39
Dat maakt toch niks uit?
Ze kijken of bij iedereen naar de bruto-bedragen, of bij iedereen naar de netto-bedragen.
Ongeacht waar dat geld vandaan komt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 28 september 2019 om 23:53
Het maakt veel uit of je naar bruto- of naar nettobedragen kijkt. Iemand met bruto modaal heeft veel meer dan iemand met een bruto bijstandsuitkering. Als je echter naar de netto-bedragen kijkt dan is dat verschil veel kleiner. Zeker als de persoon met modaal ook nog eens in een dure huurwoning of koopwoning woont.
zondag 29 september 2019 om 00:00
Ja, maar het ging erom of iemand met een laag salaris ook recht heeft op kwijtschelding.Fizz schreef: ↑28-09-2019 23:53Het maakt veel uit of je naar bruto- of naar nettobedragen kijkt. Iemand met bruto modaal heeft veel meer dan iemand met een bruto bijstandsuitkering. Als je echter naar de netto-bedragen kijkt dan is dat verschil veel kleiner. Zeker als de persoon met modaal ook nog eens in een dure huurwoning of koopwoning woont.
En dan maakt het dus niet uit, want ofwel er wordt bij iedereen (zowel uitkering als werkend) naar bruto gekeken, ofwel er wordt bij iedereen naar netto gekeken.
Overigens zou dat dan wrsch voor de werkende gunstiger uitpakken als er naar bruto gekeken wordt, want als werkende heb je recht op arbeidskorting, waardoor je minder belasting hoeft te betalen dan iemand met een uitkering.
Als je dus bruto exact hetzelfde verdient als een bruto uitkering, hou je netto toch meer over.
Maar volgens mij kijken ze voor kwijtschelding naar de netto-bedragen.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 00:06
Ik lees op de websites van de grote steden, dat je voor kwijtschelding in aanmerking komt als je een inkomen op bijstandsniveau hebt en daar zit je als fulltime werkende vrijwel altijd boven.Solomio schreef: ↑29-09-2019 00:00Ja, maar het ging erom of iemand met een laag salaris ook recht heeft op kwijtschelding.
En dan maakt het dus niet uit, want ofwel er wordt bij iedereen (zowel uitkering als werkend) naar bruto gekeken, ofwel er wordt bij iedereen naar netto gekeken.
Overigens zou dat dan wrsch voor de werkende gunstiger uitpakken als er naar bruto gekeken wordt, want als werkende heb je recht op arbeidskorting, waardoor je minder belasting hoeft te betalen dan iemand met een uitkering.
Als je dus bruto exact hetzelfde verdient als een bruto uitkering, hou je netto toch meer over.
Maar volgens mij kijken ze voor kwijtschelding naar de netto-bedragen.
zondag 29 september 2019 om 00:09
Lees even terug waar deze discussie een reactie op was.
Iemand schreef dat een vriendin minder verdiende dan bijstand en dat mensen in de bijstand dan ook nog kwijtschelding konden aanvragen.
Daarop werd uitgelegd dat je ook met een laag loon kwijtschelding kunt aanvragen.
Lastig discussiëren als je niet ingaat op waar het om gaat.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 00:27
Mijn verhaal was in zijn algemeenheid. Waarschijnlijk heeft die vriendin teveel vermogen, want bij kwijtschelding mag je geen vermogen hebben.Solomio schreef: ↑29-09-2019 00:09Lees even terug waar deze discussie een reactie op was.
Iemand schreef dat een vriendin minder verdiende dan bijstand en dat mensen in de bijstand dan ook nog kwijtschelding konden aanvragen.
Daarop werd uitgelegd dat je ook met een laag loon kwijtschelding kunt aanvragen.
Lastig discussiëren als je niet ingaat op waar het om gaat.

zondag 29 september 2019 om 01:47
Ik heb nog nooit een uitkering gehad. Niet eens ww, gewoon niets. Maar toch ben ik knal links.
Ik herken me ook helemaal niet in dan uitgeknepen voelen. Ben altijd verbaasd als ik dat zie staan, vraag me dan bijna af of we in hetzelfde land wonen. We hebben het hier zo vreselijk goed en we hebben zo’n geluk hier geboren te zijn. En we hebben niets gedaan om dat te verdienen he, was ook maar toeval. Dus ik deel dat graag met anderen die meer pech hadden dan ik.
Ik herken me ook helemaal niet in dan uitgeknepen voelen. Ben altijd verbaasd als ik dat zie staan, vraag me dan bijna af of we in hetzelfde land wonen. We hebben het hier zo vreselijk goed en we hebben zo’n geluk hier geboren te zijn. En we hebben niets gedaan om dat te verdienen he, was ook maar toeval. Dus ik deel dat graag met anderen die meer pech hadden dan ik.
zondag 29 september 2019 om 03:55
@ClumsyNinja, ik weet niet wie het had over uitgeknepen voelen (kon dat niet terugvinden), maar de belastingdruk vind ik pittig. Daar krijg je ook veel voor terug, bijv. goede wegen, ziekenhuizen, zorg, sociaal stelsel etc. Persoonlijk voel ik me niet uitgeknepen, maar je kunt niet belastingen maar blijven verhogen.
Je schrijft dat we het hier zo vreselijk goed hebben. Ik vind ook dat ik het goed heb, maar de tegenstellingen worden steeds groter. Kinderen met honger naar school, mensen bij de voedselbank, mensen die zorg mijden, sociale werkplaatsen die sluiten, mensen die het financieel niet meer rond krijgen. Gemeenten die steeds vaker aanvragen krijgen voor schuldhulp, mensen met leefgeld van € 40,- per week. Er zijn gewoon mensen in Nederland met wie het niet goed gaat, in tegenstelling tot jij en ik.
Je schrijft graag dat je dat deelt met anderen die meer pech hadden dan jij. Wat is jouw limiet? Hoe meer mensen we binnenhalen, hoe meer het kost. Iedere euro kan maar 1x besteed worden. Ik heb liever dat het geld besteed wordt om iedereen in Nederland een leefbaar bestaan te blijven geven. Dat mensen niet door de bodem zakken van hun bestaan. De kwetsbaren ondersteunen.
We hebben een humane plicht om oorlogsvluchtelingen op te nemen, maar om hen te blijven helpen (en de mensen in onze eigen samenleving), moeten we een limiet stellen aan economische vluchtelingen. Anders kan je niemand meer helpen.
Je schrijft dat we het hier zo vreselijk goed hebben. Ik vind ook dat ik het goed heb, maar de tegenstellingen worden steeds groter. Kinderen met honger naar school, mensen bij de voedselbank, mensen die zorg mijden, sociale werkplaatsen die sluiten, mensen die het financieel niet meer rond krijgen. Gemeenten die steeds vaker aanvragen krijgen voor schuldhulp, mensen met leefgeld van € 40,- per week. Er zijn gewoon mensen in Nederland met wie het niet goed gaat, in tegenstelling tot jij en ik.
Je schrijft graag dat je dat deelt met anderen die meer pech hadden dan jij. Wat is jouw limiet? Hoe meer mensen we binnenhalen, hoe meer het kost. Iedere euro kan maar 1x besteed worden. Ik heb liever dat het geld besteed wordt om iedereen in Nederland een leefbaar bestaan te blijven geven. Dat mensen niet door de bodem zakken van hun bestaan. De kwetsbaren ondersteunen.
We hebben een humane plicht om oorlogsvluchtelingen op te nemen, maar om hen te blijven helpen (en de mensen in onze eigen samenleving), moeten we een limiet stellen aan economische vluchtelingen. Anders kan je niemand meer helpen.
leergierig wijzigde dit bericht op 29-09-2019 04:01
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
1.52% gewijzigd

zondag 29 september 2019 om 06:36
Hopelijk is deze post provocerend, want anders heb je een betreurenswaardig beeld over ondernemers. De aannemer die enkele jaren geleden voor mij werkte had ook Polen in dienst; werden correct betaald, draaiden inderdaad lange dagen (zoals zovelen in de bouw) en hij sprak er gewoon Duits mee (avondschool voor gevolgd). Waarom dan Polen: omdat hij niemand meer vond die het werk wou doen. Dat zie je trouwens in alle onaantrekkelijke sectoren: wie legt er de klinkers, wie brengt 's de pakjes rond, wie draait de nachtshiften in de fabriek,...?VivaYfke schreef: ↑28-09-2019 21:40Ben jij echt zo naïef? Ja, de oost -Europeanen krijgen volgens de CAO betaald over de 40 uur die ze volgens het CAO moeten werken maaaaarrr je wil niet weten hoeveel overuren ze maken en daar toe verplicht worden.
Gelukkig niet allemaal maar er zijn teveel mensen die wel 12 uur of meer per dag werken en maar voor 8 uur betaald worden.
Het is niet voor niks dat de boeren en tuinders en op de bouw deze mensen willen want een Nederlander is zo gek niet. Gelukkig maar want het is pure slavernij.
Over de Polen kunnen we binnenkort trouwens stoppen als ik deze bron mag geloven.
https://www.demorgen.be/nieuws/polen-ke ... ~bdaba343/

zondag 29 september 2019 om 06:52
Misschien is het vetgedrukte een bewuste overdrijving en zie ik het niet, maar anders is het nonsens.Solomio schreef: ↑28-09-2019 22:36Het valt mij op dat mensen met een baan denken dat mensen met een uitkering erg dom zijn en niet begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.
Mensen met een baan zijn kritischer?
Yeah, right.
Wat jij schrijft is wat mij betreft zo ongelofelijk simplistisch, al is het alleen al omdat je blijkbaar niet over de landsgrenzen kunt kijken.
Want o jee, straks krijgen wij het hier mss wat slechter.
O nee, de mensen met een baan natuurlijk niet, de mensen zonder baan wel.
Dat de helft van de rest van de wereld sowieso crepeert, ofwel door armoede, ofwel door oorlog, ofwel door wat dan ook, maakt dat ik deze hele discussie steeds hypocrieter ga vinden.
De superioriteit die mensen met een baan zichzelf aanmeten wordt steeds stuitender.
Omdat je in staat bent te werken voor je geld ben je niet ineens een beter mens.
Als ik dit topic als uitgangspunt neem is zelfs het tegendeel waar.
Gelukkig ken ik ook een hoop mensen met een betaalde baan die niet zo ver van de realiteit zijn afgedwaald.
De voorbije eeuw is de wereld vrediger geworden, minder personen lijden honger en het armoedecijfer daalt.
Wat de voorbije jaren wel steeds vaker naar voren komt is dat de middenklasse in zowel de VS als in West-Europa aan het krimpen is en in die zin kan ik best wat begrip opbrengen voor de bitterheid in sommige reacties hier.
Goede berichten van leergierig.
zondag 29 september 2019 om 08:04
Blijft jammer dat dit topic deze wending heeft genomen, maar volgens mij zegt niemand dat we ongelimiteerd mensen moeten opnemen in Nederland.Leergierig schreef: ↑29-09-2019 03:55@ClumsyNinja, ik weet niet wie het had over uitgeknepen voelen (kon dat niet terugvinden), maar de belastingdruk vind ik pittig. Daar krijg je ook veel voor terug, bijv. goede wegen, ziekenhuizen, zorg, sociaal stelsel etc. Persoonlijk voel ik me niet uitgeknepen, maar je kunt niet belastingen maar blijven verhogen.
Wel liggen daar fundamentele keuzes aan ten grondslag, want hoe het belastinggeld verdeeld wordt is een politieke keuze.
En dan kies ik voor andere prioriteiten dan jij blijlbaar.
Je hebt het over economische vluchtelingen. Dat die er zijn lijkt me logisch: als je in een land woont waar je niet de mogelijkheden hebt om je kinderen zelfs maar voldoende te voeden, dan snap ik dat je op zoek gaat naar een plek waar je je kinderen wel in leven kunt houden.
Ook is het logisch dat 'wij' niet al die mensen kunnen opnemen.
Daar gaat wat mij betreft de discussie ook helemaal niet over.
Wat mij mateloos irriteert is dat deze mensen denigrerend 'gelukszoekers' worden genoemd, door mensen die het rete-goed hebben en bang zijn dat ze mss niet meer 3x per jaar op vakantie kunnen.
We zijn allemaal op zoek naar geluk.
En dit is dus een mondiaal probleem: ik denk dat er in theorie genoeg is om iedereen op aarde van een bestaanszekerheid te voorzien. Maar in dit soort discussies gaat het niet verder dan onze landsgrenzen en de angst dat 'wij' mss wat in moeten leveren.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 08:35
Je hebt niet goed gelezen. Ik schreef dat de belastingdruk al heel hoog is, maar dat als je iedereen hier toelaat en een uitkering verstrekt het systeem instort, omdat het onbetaalbaar wordt. Bij een te klein aantal werkenden r.o.v. het aantal mensen met een uitkering zal je die eerste groep dus moeten uitknijpen. Gat is dus een toekomstbeeld dat ik schets.ClumsyNinja schreef: ↑29-09-2019 01:47Ik heb nog nooit een uitkering gehad. Niet eens ww, gewoon niets. Maar toch ben ik knal links.
zondag 29 september 2019 om 08:39
Als je je druk maakt over de verhouding werkenden-niet werkenden dan is de instroom uit het buitenland een te verwaarlozen factor. De vergrijzing heeft een veel en veel grotere impact. Zo veel zelfs, dat we er niet meer aan ontkomen om mensen uit het buitenland hier heen te halen om al het werk dat gedaan moet worden te kunnen doen (en voldoende belasting te kunnen ophalen om alle uitgaven te kunnen dekken).Fizz schreef: ↑29-09-2019 08:35Je hebt niet goed gelezen. Ik schreef dat de belastingdruk al heel hoog is, maar dat als je iedereen hier toelaat en een uitkering verstrekt het systeem instort, omdat het onbetaalbaar wordt. Bij een te klein aantal werkenden r.o.v. het aantal mensen met een uitkering zal je die eerste groep dus moeten uitknijpen. Gat is dus een toekomstbeeld dat ik schets.
zondag 29 september 2019 om 08:44
Ja, de term gelukszoekers is eigenlijk meer van toepassing op mensen die excessief consumeren. Die dus een groter deel van de welvaart die we met zijn allen in de wereld te verdelen hebben voor zichzelf opeisen dan ze nodig hebben om goed te leven. Die daarmee het deel dat anderen in staat zou stellen om ook een beetje een leuk bestaan te hebben voor zichzelf opeisen. Gewoon omdat het kan. Maar bij het idee alleen al dat we moeten gaan consuminderen gaan bij velen de haren recht overeind staan.
Je mag in Nederland wel discussiëren over het bestedingspatroon van mensen in de bijstand, maar van de bestedingen van mensen met een inkomen dat daar ruim boven ligt mag je niks vinden. Toch zou het goed zijn om daar eens wat vaker over te praten, want grondstoffen, schoon water, en leefruimte raken steeds schaarser.
Je mag in Nederland wel discussiëren over het bestedingspatroon van mensen in de bijstand, maar van de bestedingen van mensen met een inkomen dat daar ruim boven ligt mag je niks vinden. Toch zou het goed zijn om daar eens wat vaker over te praten, want grondstoffen, schoon water, en leefruimte raken steeds schaarser.
merano wijzigde dit bericht op 29-09-2019 09:30
0.42% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.
zondag 29 september 2019 om 08:46
merano schreef: ↑29-09-2019 08:44Ja, de term gelukszoekers is eigenlijk meer van toepassing op mensen die excessief consumeren. Die dus een groter deel van de welvaart die we met zijn allen in de wereld te verdelen hebben voor zichzelf opeisen dan ze nodig hebben om goed te leven. Die daarmee het deel dat anderen in staat zou stellen om ook een beetje een leuk bestaan te hebben voor zichzelf opeisen. Gewoon omdat het kan. Maar bij het idee alleen al dat we moeten gaan consuminderen gaan bij velen de haren recht overeind staan.
Je mag in Nederland wel discussiëren praten over het bestedingspatroon van mensen in de bijstand, maar van de bestedingen van mensen met een inkomen dat daar ruim boven ligt mag je niks vinden. Toch zou het goed zijn om daar eens wat vaker over te praten, want grondstoffen, schoon water, en leefruimte raken steeds schaarser.

Passend onderschrift heb je hierbij.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 08:52
Met economische vluchtelingen bedoel ik mensen die vluchten om het beter te krijgen. Die uit de armoede willen. Geen honger, maar meer willen. Begrijpelijk, maar onmogelijk om allemaal op te nemen. Denk eerlijk gezegd dat mensen die hun kinderen niet kunnen voeden geen geld hebben om te vluchten. De vallen wat mij betreft trouwens onder echte vluchtelingen en geen economische vluchtelingen.
Ik denk ook dat er in principe in de wereld genoeg is om iedereen van een bestaanszekerheid te voorzien en te voeden. Dat zal echter nooit gebeuren.
Ja, dat is heel wrang. Sommige mensen weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen met hun geld en anderen..vul maar in...
Daarom bestaat ontwikkelingshulp. Door overheden en landen, maar ook bijvoorbeeld Bill Gates die veel aan liefdadigheid doet.
ClumsyNinya zei dat het toeval is dat we hier geboren zijn, dat we geluk hebben daarmee. Daarom wil ze dat graag delen met met mensen die meer pech hebben.
Vandaar mijn vraag wat dan haar limiet is. Om het concreet te maken.
Ik denk ook dat er in principe in de wereld genoeg is om iedereen van een bestaanszekerheid te voorzien en te voeden. Dat zal echter nooit gebeuren.
Ja, dat is heel wrang. Sommige mensen weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen met hun geld en anderen..vul maar in...
Daarom bestaat ontwikkelingshulp. Door overheden en landen, maar ook bijvoorbeeld Bill Gates die veel aan liefdadigheid doet.
ClumsyNinya zei dat het toeval is dat we hier geboren zijn, dat we geluk hebben daarmee. Daarom wil ze dat graag delen met met mensen die meer pech hebben.
zondag 29 september 2019 om 08:56
Ook op ontwikkelingshulp is veel bezuinigd.
Daar zie ik 2 oorzaken voor:
Ten eerste het idee van de maakbaarheid van het leven: die arme landen zouden ook heus rijk(er) kunnen zijn, als ze maar wat beter hun best deden.
En ten tweede: diezelfde angst dat we 'hier' mss wat moeten inleveren, zodat ze 'daar' niet meer omkomen van de honger.
Daar zie ik 2 oorzaken voor:
Ten eerste het idee van de maakbaarheid van het leven: die arme landen zouden ook heus rijk(er) kunnen zijn, als ze maar wat beter hun best deden.
En ten tweede: diezelfde angst dat we 'hier' mss wat moeten inleveren, zodat ze 'daar' niet meer omkomen van de honger.
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 09:00
Maar wat wil je dan horen? Concrete aantallen van hoeveel mensen we kunnen opnemen? Hoeveel het mag kosten? Hoe 'echt' vluchteling ze moeten zijn?Leergierig schreef: ↑29-09-2019 08:52
David Dunning
David Dunning
zondag 29 september 2019 om 09:02
Joh, mijn leerlingen, komend uit de rijkste gezinnen van Nederland, vertrekken ook naar New York, Engeland, Hong Kong, Parijs, weet ik het waar om het beter te krijgen en iedereen vindt dat doodnormaal, ‘gelijk heb je’, ‘je moet uit het leven halen wat er in zit’, goede carrièremogelijkheden etc.Leergierig schreef: ↑29-09-2019 08:52Met economische vluchtelingen bedoel ik mensen die vluchten om het beter te krijgen. Die uit de armoede willen. Geen honger, maar meer willen. Begrijpelijk, maar onmogelijk om allemaal op te nemen. Denk eerlijk gezegd dat mensen die hun kinderen niet kunnen voeden geen geld hebben om te vluchten. De vallen wat mij betreft trouwens onder echte vluchtelingen en geen economische vluchtelingen.
zondag 29 september 2019 om 09:07
Ik wil het minder idealistisch maken, iets om over na te denken. Het is heel nobel om iedereen met pech te helpen, maar dat
kan niet. Ik verwacht heus geen getallen en de IND beoordeelt wie wel en niet.
zondag 29 september 2019 om 09:10
Kom op, je begrijpt best het verschil! Jouw leerlingen voorzien in hun eigen onderhoud en zijn meer expats.Mevrouw75 schreef: ↑29-09-2019 09:02Joh, mijn leerlingen, komend uit de rijkste gezinnen van Nederland, vertrekken ook naar New York, Engeland, Hong Kong, Parijs, weet ik het waar om het beter te krijgen en iedereen vindt dat doodnormaal, ‘gelijk heb je’, ‘je moet uit het leven halen wat er in zit’, goede carrièremogelijkheden etc.
Dit is een drogreden.

zondag 29 september 2019 om 09:19
merano schreef: ↑29-09-2019 08:44Ja, de term gelukszoekers is eigenlijk meer van toepassing op mensen die excessief consumeren. Die dus een groter deel van de welvaart die we met zijn allen in de wereld te verdelen hebben voor zichzelf opeisen dan ze nodig hebben om goed te leven. Die daarmee het deel dat anderen in staat zou stellen om ook een beetje een leuk bestaan te hebben voor zichzelf opeisen. Gewoon omdat het kan. Maar bij het idee alleen al dat we moeten gaan consuminderen gaan bij velen de haren recht overeind staan.
Je mag in Nederland wel discussiëren praten over het bestedingspatroon van mensen in de bijstand, maar van de bestedingen van mensen met een inkomen dat daar ruim boven ligt mag je niks vinden. Toch zou het goed zijn om daar eens wat vaker over te praten, want grondstoffen, schoon water, en leefruimte raken steeds schaarser.
Dit inderdaad! Dat je het je kunt veroorloven betekent niet dat je meer hoeft te kopen dan je nodig hebt.