Bijstand royaal?!
donderdag 19 september 2019 om 08:28
Ik heb sinds kort met een vriend van mij afgesproken om voor een jaar zijn geld te beheren. Ik ga voor hem minimaal 5000 euro proberen te sparen; 400 per maand plus wat vakantiegeld.Hij heeft nogal een gat in zijn hand en wil graag zijn familie bezoeken in land van herkomst. Hij is van oorsprong asielzoeker en nogal een digibeet/ half analfabeet.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
Toen ik zijn inkomsten en uitgaven onder de loep nam was ik toch best wel verbaasd over het vrij te besteden bedrag van 600 euro.
Inkomsten: 1283
bijstandsuitkering 974 (excl vakantiegeld)
zorgtoeslag 99
huurtoeslag 210
Uitgaven 687
huur 453
GWL 85
zorgverzekering 80
mobiel 8
TV/internet 51
Als ik het zo bekijk is de bijstand best royaal. Toch? Tuurlijk geen zorgkosten en goedkope sociale huurwoning (Bij hogere huur krijg je ook meer toeslag), maar dan nog is er m.i genoeg ruimte om dit op te vangen.
zaterdag 28 september 2019 om 20:10
en jij dacht dat dat ook gebeurde?Fizz schreef: ↑28-09-2019 20:09Jouw uitleg? Dat alle Polen zwaar onderbetaald worden? Ook Polen moeten volgens de CAO worden betaald, net zoals iedere Nederlander dat wordt. Het probleem is alleen dat veel Polen hoge huisvestingskosten hebben. Daar hebben bijstandsgerechtigden meestal minder last van, omdat zij in een sociale huurwoning wonen en huurtoeslag krijgen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 28 september 2019 om 20:10
Ik heb nergens een aantal genoemd, maar er zijn hier forummers die beweren dat ze er helemaal niet zijn.
zaterdag 28 september 2019 om 20:11
Nee, als de werkgevers de Polen huisvesting aanbieden mogen ze de huur van het loon afhouden.Fizz schreef: ↑28-09-2019 20:09Jouw uitleg? Dat alle Polen zwaar onderbetaald worden? Ook Polen moeten volgens de CAO worden betaald, net zoals iedere Nederlander dat wordt. Het probleem is alleen dat veel Polen hoge huisvestingskosten hebben. Daar hebben bijstandsgerechtigden meestal minder last van, omdat zij in een sociale huurwoning wonen en huurtoeslag krijgen.
Dan stoppen ze 8 Polen in een stacaravan en houden ze van ieder 500 euro huur in.
Daarom zijn die Polen zo goedkoop.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 28 september 2019 om 20:12
Als dat niet gebeurt dan kun je daar een melding van maken. Ik heb in mijn werk heel veel met arbeidsmigranten te maken en die krijgen wel degelijk volgens de CAO betaald. Je bent als werkgever zelfs strafbaar als je je niet aan de regels houdt. De arbeidsmarkt is nu zo overspannen, dat werkgevers zich ondertussen ook aan die regels houden, want anders loopt het personeel weg en gaat bij een ander aan de slag die meer betaalt.
zaterdag 28 september 2019 om 20:14
Dat zijn vaak de malafide uitzendbureaus. De werkgever betaalt conform de CAO en een arbeidsmigrant kan ook zelf voor huisvesting zorgen. In mijn regio schuiven ze ondertussen door naar sociale huurwoningen als zij lang genoeg op de wachtlijst staan.
zaterdag 28 september 2019 om 20:16
wat ik wel niet oke vind, eigenlijk is TO een beetje bewindvoerder en die zet hier gewoon de financiële gegevens van zijn klant ook al is het een vriend, gewoon voor iedereen te kijk!
is het om haat te zaaien? want echt een vriend ben je dan niet?
zou jij het leuk vinden dat ze ineens uw prive gegevens online kunnen vinden?
zaterdag 28 september 2019 om 20:18
We hebben nooit meer iets van TO gehoord.Tinkerbell1988 schreef: ↑28-09-2019 20:16wat ik wel niet oke vind, eigenlijk is TO een beetje bewindvoerder en die zet hier gewoon de financiële gegevens van zijn klant ook al is het een vriend, gewoon voor iedereen te kijk!
zaterdag 28 september 2019 om 20:20
Die gegevens zijn nou ook weer niet zo uitgebreid en specifiek dat we de persoon kunnen herleiden.Tinkerbell1988 schreef: ↑28-09-2019 20:16wat ik wel niet oke vind, eigenlijk is TO een beetje bewindvoerder en die zet hier gewoon de financiële gegevens van zijn klant ook al is het een vriend, gewoon voor iedereen te kijk!
De bedragen zijn zeer algemeen.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 28 september 2019 om 20:20
Die gegevens zijn nou niet zo herkenbaar dat je meteen weet dat het om Piet de Vries uit Groningen gaat toch?Tinkerbell1988 schreef: ↑28-09-2019 20:16wat ik wel niet oke vind, eigenlijk is TO een beetje bewindvoerder en die zet hier gewoon de financiële gegevens van zijn klant ook al is het een vriend, gewoon voor iedereen te kijk!
Zo spannend zijn die gegevens toch helemaal niet?
zaterdag 28 september 2019 om 20:21
zaterdag 28 september 2019 om 20:22
En wie zegt dat TO dat niet is?Tinkerbell1988 schreef: ↑28-09-2019 20:21Mss zijn de bedragen fictie maar dan nog als bewindvoerder en zeker als vriend hoor je betrouwbaar te zijn
Ze wekt niet de indruk dat ze er vandoor zal gaan met het geld van die vriend.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 28 september 2019 om 20:23
TO is geen bewindvoerder en hoezo zou ze onbetrouwbaar zijn?Tinkerbell1988 schreef: ↑28-09-2019 20:21Mss zijn de bedragen fictie maar dan nog als bewindvoerder en zeker als vriend hoor je betrouwbaar te zijn
Omdat ze wat algemene gegevens op internet gooit?

zaterdag 28 september 2019 om 21:14
Er zijn bedragen genoemd. Geen naam of adresgegevens ja!Tinkerbell1988 schreef: ↑28-09-2019 20:16wat ik wel niet oke vind, eigenlijk is TO een beetje bewindvoerder en die zet hier gewoon de financiële gegevens van zijn klant ook al is het een vriend, gewoon voor iedereen te kijk!

zaterdag 28 september 2019 om 21:40
Ben jij echt zo naïef? Ja, de oost -Europeanen krijgen volgens de CAO betaald over de 40 uur die ze volgens het CAO moeten werken maaaaarrr je wil niet weten hoeveel overuren ze maken en daar toe verplicht worden.
Gelukkig niet allemaal maar er zijn teveel mensen die wel 12 uur of meer per dag werken en maar voor 8 uur betaald worden.
Het is niet voor niks dat de boeren en tuinders en op de bouw deze mensen willen want een Nederlander is zo gek niet. Gelukkig maar want het is pure slavernij.

zaterdag 28 september 2019 om 21:52
TO is gewoon iemand die een rampentopic wilde openen. En met succes.minnimouse schreef: ↑28-09-2019 20:23TO is geen bewindvoerder en hoezo zou ze onbetrouwbaar zijn?
Omdat ze wat algemene gegevens op internet gooit?
zaterdag 28 september 2019 om 21:53
Polen werken ondertussen overal, zelfs bij Blokker achter de kassa. Die mensen krijgen echt wel een normaal salaris volgens de CAO. Daarnaast is de situatie voor Polen een heel stuk verbeterd en je doet nu net of iedere boer of tuinder die Polen in dienst heeft er een potje van maakt.VivaYfke schreef: ↑28-09-2019 21:40Ben jij echt zo naïef? Ja, de oost -Europeanen krijgen volgens de CAO betaald over de 40 uur die ze volgens het CAO moeten werken maaaaarrr je wil niet weten hoeveel overuren ze maken en daar toe verplicht worden.
Gelukkig niet allemaal maar er zijn teveel mensen die wel 12 uur of meer per dag werken en maar voor 8 uur betaald worden.
Het is niet voor niks dat de boeren en tuinders en op de bouw deze mensen willen want een Nederlander is zo gek niet. Gelukkig maar want het is pure slavernij.
Maar nog steeds heeft niemand mij uitgelegd waarom Polen die de taal niet spreken wel aan het werk gaan en statushouders die hier al vele jaren wonen het niet goed spreken van de taal als excuus gebruiken om niet aan de slag te gaan. Dan denk ik had eens wat meer moeite gedaan om Nederlands te leren en ook met gebrekkig Nederlands is er genoeg werk. De horeca staat te springen om personeel en als je niet goed Nederlands spreekt kun je prima functioneren als bijvoorbeeld afwashulp.

zaterdag 28 september 2019 om 22:01
Hier wonen ook Polen in de straat. Dat zijn geen stacaravans.
Ze zullen vast bestaan, maar genoeg die dus ook in een uitgebouwd huis zitten met max. 4 personen.
Met die 5 slaapkamers die ze hebben kunnen ze wel met het dubbele aantal erin.
Het zijn wel koophuizen waar ze inzitten die door een bedrijf oid zijn gekocht en waar ze vast teveel huur voor betalen.
Helaas heb ik nooit gesprekken met ze.
Wel met de Syriers. 6 van de 7 zitten thuis en 1 kind gaat naar school. Hij praat goed Nederlands. Maar met de rest kan je weinig communiceren.
Ik heb er eens een avond gezellig meegegeten enzo, maar prettig is het niet als ze allemaal gewoon Arabisch gaan zitten praten waar jij als enige Nederlander tussen zit.
Ik ben een tijdje voor 1 van het gezin taalmaatje geweest, maar dat werd me teveel.
Ik vind het echt jammer dat ze continu Arabisch spreken waar je bijzit. Ook in het buurthuis. Dan ben je met een groep van hun en ik met een vriendin, maar we verstaan er geen zak van.
Al zo vaak iets van gezegt, maar het veranderd niet. En dit gaat om mensen die al minstens 3 jaar in NL wonen.
Ze zullen vast bestaan, maar genoeg die dus ook in een uitgebouwd huis zitten met max. 4 personen.
Met die 5 slaapkamers die ze hebben kunnen ze wel met het dubbele aantal erin.
Het zijn wel koophuizen waar ze inzitten die door een bedrijf oid zijn gekocht en waar ze vast teveel huur voor betalen.
Helaas heb ik nooit gesprekken met ze.
Wel met de Syriers. 6 van de 7 zitten thuis en 1 kind gaat naar school. Hij praat goed Nederlands. Maar met de rest kan je weinig communiceren.
Ik heb er eens een avond gezellig meegegeten enzo, maar prettig is het niet als ze allemaal gewoon Arabisch gaan zitten praten waar jij als enige Nederlander tussen zit.
Ik ben een tijdje voor 1 van het gezin taalmaatje geweest, maar dat werd me teveel.
Ik vind het echt jammer dat ze continu Arabisch spreken waar je bijzit. Ook in het buurthuis. Dan ben je met een groep van hun en ik met een vriendin, maar we verstaan er geen zak van.
Al zo vaak iets van gezegt, maar het veranderd niet. En dit gaat om mensen die al minstens 3 jaar in NL wonen.
zaterdag 28 september 2019 om 22:09
Het valt me vaak op in dit soort topics dat degenen die een uitkering krijgen pro- vluchteling zijn.
Mensen die werken, zijn vaak kritischer. Wellicht omdat zij meer te maken hebben met de belastingdruk? Wat realistischer zijn hoe hard er voor dat geld gewerkt moet worden? Hoeveel belasting er van een salaris afgaat. Hoe de arbeidsmarkt veranderd is etc.
Voor degenen die een uitkering hebben. Hoe meer mensen Nederland moet onderhouden, hoe minder taart er overblijft voor iedereen. Als de taart met steeds meer mensen gedeeld moet worden, hoe minder iedereen kan krijgen. Het is helemaal niet in jullie eigen belang om meer mensen binnen te halen.
Echte vluchtelingen, prima. Maar we zullen de instroom van migranten echt moeten beperken. Ik kies liever voor het behoud van sociale zekerheid en goede zorg. Voor mezelf als ik het nodig ga hebben, maar ook voor de zieken, gehandicapten en ouderen. Om de bijstand, WIA, AOW etc. in stand te kunnen houden.
Mensen die werken, zijn vaak kritischer. Wellicht omdat zij meer te maken hebben met de belastingdruk? Wat realistischer zijn hoe hard er voor dat geld gewerkt moet worden? Hoeveel belasting er van een salaris afgaat. Hoe de arbeidsmarkt veranderd is etc.
Voor degenen die een uitkering hebben. Hoe meer mensen Nederland moet onderhouden, hoe minder taart er overblijft voor iedereen. Als de taart met steeds meer mensen gedeeld moet worden, hoe minder iedereen kan krijgen. Het is helemaal niet in jullie eigen belang om meer mensen binnen te halen.
Echte vluchtelingen, prima. Maar we zullen de instroom van migranten echt moeten beperken. Ik kies liever voor het behoud van sociale zekerheid en goede zorg. Voor mezelf als ik het nodig ga hebben, maar ook voor de zieken, gehandicapten en ouderen. Om de bijstand, WIA, AOW etc. in stand te kunnen houden.
zaterdag 28 september 2019 om 22:36
Het valt mij op dat mensen met een baan denken dat mensen met een uitkering erg dom zijn en niet begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.Leergierig schreef: ↑28-09-2019 22:09Het valt me vaak op in dit soort topics dat degenen die een uitkering krijgen pro- vluchteling zijn.
Mensen met een baan zijn kritischer?
Yeah, right.
Wat jij schrijft is wat mij betreft zo ongelofelijk simplistisch, al is het alleen al omdat je blijkbaar niet over de landsgrenzen kunt kijken.
Want o jee, straks krijgen wij het hier mss wat slechter.
O nee, de mensen met een baan natuurlijk niet, de mensen zonder baan wel.
Dat de helft van de rest van de wereld sowieso crepeert, ofwel door armoede, ofwel door oorlog, ofwel door wat dan ook, maakt dat ik deze hele discussie steeds hypocrieter ga vinden.
De superioriteit die mensen met een baan zichzelf aanmeten wordt steeds stuitender.
Omdat je in staat bent te werken voor je geld ben je niet ineens een beter mens.
Als ik dit topic als uitgangspunt neem is zelfs het tegendeel waar.
Gelukkig ken ik ook een hoop mensen met een betaalde baan die niet zo ver van de realiteit zijn afgedwaald.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 28 september 2019 om 22:47
Wat een hoop onzin schrijf je hier weer. Niemand schrijft dat hij een beter mens is omdat hij werkt. Het is alleen wel zo dat de werkende bevolking in Nederland al een heel groot deel van zijn inkomen aan belasting betaalt. Je kunt niet van werkenden in Nederland verwachten dat ze de halve wereld onderhouden. Als er te weinig mensen zijn die werken om het inkomen voor de niet-werkenden op te brengen, dan stort het systeem in. Je kunt mensen niet tot in het oneindige uitknijpen.Solomio schreef: ↑28-09-2019 22:36Het valt mij op dat mensen met een baan denken dat mensen met een uitkering erg dom zijn en niet begrijpen hoe de wereld in elkaar zit.
Mensen met een baan zijn kritischer?
Yeah, right.
Wat jij schrijft is wat mij betreft zo ongelofelijk simplistisch, al is het alleen al omdat je blijkbaar niet over de landsgrenzen kunt kijken.
Want o jee, straks krijgen wij het hier mss wat slechter.
O nee, de mensen met een baan natuurlijk niet, de mensen zonder baan wel.
Dat de helft van de rest van de wereld sowieso crepeert, ofwel door armoede, ofwel door oorlog, ofwel door wat dan ook, maakt dat ik deze hele discussie steeds hypocrieter ga vinden.
De superioriteit die mensen met een baan zichzelf aanmeten wordt steeds stuitender.
Omdat je in staat bent te werken voor je geld ben je niet ineens een beter mens.
Als ik dit topic als uitgangspunt neem is zelfs het tegendeel waar.
Gelukkig ken ik ook een hoop mensen met een betaalde baan die niet zo ver van de realiteit zijn afgedwaald.
zaterdag 28 september 2019 om 22:59
@solomio, ik vind mensen met een uitkering zeker niet dom!! Sterker nog, ik ben vorig jaar mijn baan kwijtgeraakt en mijn inkomen wordt nu nog aangevuld dor een gedeeltelijke WW- uitkering naast mijn huidige baan omdat ik minder verdien dan in vorige baan.
Zoals ik al zei in mijn post. Echte vluchtelingen zijn welkom, maar we zullen een grens moeten stellen aan mensen uit veilige landen die hier asiel willen aanvragen, economische vluchtelingen. We kunnen nu eenmaal niet iedereen opnemen. Hoe meer economische vluchtelingen, hoe minder ruimte en geld we voor echte vluchtelingen hebben. Mensen die de oorlog ontvluchten.
Ik ben niet superieur, zeker niet. Feit blijft dat ik wel werk en weet wat de eisen van de arbeidsmarkt zijn. Hoeveel eisen er worden gesteld, leeftijdsdiscriminatie etc., hoge werkdruk. Veel mensen die binnenkomen, zullen daar niet aan kunnen voldoen en aangewezen blijven op een bijstandsuitkering. Dat moeten we wel kunnen blijven opbrengen. Dat is in jouw belang, mijn belang, ieders belang. Er is maar zoveel geld wat we kunnen verdelen. De belasting kan niet steeds maar verhoogd blijven worden.
Nogmaals, ik ben blij met ons sociaal stelsel, maar geld is niet oneindig. Waarom niet wat kritischer?
Ik heb het goed, maar er gaan kinderen met honger naar school, mensen zijn aangewezen op de voedselbank, mensen die medicijnen niet ophalen ivm kosten of een bezoek aan de huisarts uitstellen. Moeten die het nog slechter gaan krijgen?
Zoals ik al zei in mijn post. Echte vluchtelingen zijn welkom, maar we zullen een grens moeten stellen aan mensen uit veilige landen die hier asiel willen aanvragen, economische vluchtelingen. We kunnen nu eenmaal niet iedereen opnemen. Hoe meer economische vluchtelingen, hoe minder ruimte en geld we voor echte vluchtelingen hebben. Mensen die de oorlog ontvluchten.
Ik ben niet superieur, zeker niet. Feit blijft dat ik wel werk en weet wat de eisen van de arbeidsmarkt zijn. Hoeveel eisen er worden gesteld, leeftijdsdiscriminatie etc., hoge werkdruk. Veel mensen die binnenkomen, zullen daar niet aan kunnen voldoen en aangewezen blijven op een bijstandsuitkering. Dat moeten we wel kunnen blijven opbrengen. Dat is in jouw belang, mijn belang, ieders belang. Er is maar zoveel geld wat we kunnen verdelen. De belasting kan niet steeds maar verhoogd blijven worden.
Nogmaals, ik ben blij met ons sociaal stelsel, maar geld is niet oneindig. Waarom niet wat kritischer?
Ik heb het goed, maar er gaan kinderen met honger naar school, mensen zijn aangewezen op de voedselbank, mensen die medicijnen niet ophalen ivm kosten of een bezoek aan de huisarts uitstellen. Moeten die het nog slechter gaan krijgen?
zaterdag 28 september 2019 om 23:16
sommigen denken echt dat geld van bijstand, echt gratis geld is he! die denken niet dat dat het ineens kan stoppen als ze de grens hebben overschreden. en dan klagen dat ze benefits gaan stoppen bij de een als het niet voor de ander kan. europa is niet ocmw van de wereld he ook bijstand moet bijgevuld worden.
zaterdag 28 september 2019 om 23:25
kwijtschelding voor wat?Someonenew schreef: ↑19-09-2019 08:41Klopt is ook scheef. Een vriendin van mij werkt nu in de zorg en verdient het zelfde als bijstandsniveau, eigenlijk minder. Ze krijgt minder toeslagen.. Maar werkt wel heel de week.
Bijstandsgerechtigden kunnen ook nog aanvragen doen voor participatie (250,-) en individuele inkomsten (420,-) per jaar en Kwijtschelding.
Erg krom.
zaterdag 28 september 2019 om 23:27
Gemeentelijke heffingen.