Instappen in de koophuizenmarkt?

29-09-2019 12:37 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een ander topic waarin ik toch een beetje schrok van de beperkte opties die ik zou hebben als ik van mijn huurwoning in de Randstad zou willen verhuizen naar de regio Eindhoven een wat algemenere vraag. Is het komende jaar uberhaupt een moment om als starter nog in te stappen in de koopmarkt?

Allerlei recente artikelen van banken geven aan dat de grootste stijging er inmiddels wel uit is, maar ook dat de gemiddelde verkoopprijs inmiddels ver boven het gemiddelde inkomen van de starter ligt. Het kabinet heeft maatregelen aangekondigd om de woningmarkt weer uit het slop te trekken en kopen weer aantrekkelijker te maken voor starters, maar de effecten daarvan moeten nog blijken en zullen zeker nog op zich laten wachten.

Ik heb mezelf altijd beloofd dat ik pas een huis zou kopen als ik de hypotheek comfortabel zou kunnen betalen en lucht zou overhouden voor terugval in inkomen, relatiebreuk en ander onheil. Inmiddels is die optie (een bescheiden woning in een nette maar niet luxe wijk voor een tonnetje of twee) niet-bestaand of tenminste uiterst zeldzaam. Ik huur dus nog steeds, maar inmiddels heel scheef en in een regio waar binnen mijn budget eigenlijk echt geen alternatieven meer zijn.

In Eindhoven heb ik mogelijk kans op nieuw werk en ben ik dichter bij familie, wat een grote pre zou zijn. Hoewel de markt daar ook zeer ongunstig is, is de kans op een woning waar partner en ik beiden ook wat eigen ruimte hebben toch groter. Dat zijn de voordelen.

Nadeel is dat ik voor een gemiddelde woning in de huidige staat van de markt toch een groot deel van mijn hypotheekruimte op mijn bovenmodale salaris nodig zal hebben. Partner heeft wel inkomen maar dat is onzeker en zal vermoedelijk niet op hetzelfde niveau blijven als nu. Daarbij komt dat als de markt weer gaat dalen een koopwoning al snel onder water komt te staan, met alle gevolgen van dien.

Ik ben benieuwd hoe andere starters op dit moment de afweging maken, of hoe je hier als doorgewinterde woningbezitter tegenaan kijkt. En als je een blik in de glazen bol wilt werpen wat betreft de ontwikkelingen voor de komende jaren, graag!

Starten op de koopmarkt, ja of nee?

Totaal aantal stemmen: 54

Ja, gewoon doen, je leeft maar een keer en je moet toch ergens beginnen (35%)
Ja, als je wacht op het afkoelen van de markt en de effecten van nieuw beleid kun je nog jaren wachten (31%)
Nee, door nu te kopen snij je jezelf financieel alleen maar in de vingers (11%)
Nee, over een of twee jaar zal de situatie een stuk gunstiger zijn (22%)
Floris1976 schreef:
29-09-2019 15:10
Uitgaande van het feit dat je naar een andere regio gaat (Randstad naar regio Eindhoven) en je daarvoor dus moet verhuizen kom je vermoedelijk in de particuliere huursector terecht.

Dat is argument 1 om te kopen.

Waarom? Er zijn prachtige huizen te huur in die sector.

Puur financieel gezien is het kopen over het algemeen interessanter dan huren omdat de maandlasten stabiel blijven terwijl de huur met de inflatie meestijgt. Reken op 2% per jaar en dan 10 tot 20 jaar lang!

Met kopen ben je op voorhand al de kosten koper kwijt, daar kun je een jaar(!) voor huren. Daarnaast moet je met kopen rekenen op 200 euro onderhoudskosten per maand (reservering die je opzij moet zetten voor schilderwerk, dak lekvrij houden, vloer/keuken/badkamer eens in de zoveel jaar vervangen, etc), die kosten heb je met huren niet.

De keuze om niet te kopen zit meer de vraag of je lang in het huis wil blijven kunnen wonen. Hoe korter je ergens verwacht te wonen hoe duurder vermoedelijk kopen is (over het algemeen).

Helemaal mee eens. Als je korter dan 10 jaar ergens blijft wonen is huren vaak goedkoper dan kopen.

Het opbouwen van vermogen door te kopen heeft op lange termijn veel voordelen.

Mijn eerste bericht niet gelezen? Opbouw vermogen? Naast alles wat ik aan rente had betaald, 9 jaar lang, was ik ook nog eens 50.000 euro kwijt.
Een huis kopen is geen enkele garantie voor vermogensopbouw. Wat veel mensen vergeten is dat je alle rente die je betaald hebt van de meerwaarde af moet trekken voordat je het rendement kunt bepalen.
madamecannibale schreef:
29-09-2019 14:47
Ik denk dat je prima in kan stappen maar wel goed in de gaten moet houden wat echt harde eisen zijn en waar je consessies op wil doen. Er zijn in Nederland nog steeds veel huizen onder de twee ton. Alleen zullen dat misschien meer klushuizen zijn of in minder leuke wijken.

Ik vond het zelf ook erg lastig om een concessie te doen. Ik wilde niet in een mindere wijk, voldoende ruimte en minimaal 3 slaapkamers en in ieder geval een klein tuintje. Voor mijn budget was dat eigenlijk niet mogelijk en dus ben ik gaan kijken waar ik wel op wilde toegeven en waar niet op.

Met een financieel adviseur heb ik heel goed alles doorgerekend. Uiteindelijk er voor gekozen om maximaal te lenen en al mijn spaargeld in te leggen (dat werd uiteraard afgeraden door de financieel adviseur) maar het is gelukkig wel goed gekomen. Verkijk je er echter niet in hoeveel het kost om een huis te onderhouden. Een koophuis heeft echt hogere kosten dan een huurhuis, ook qua verzekeringen en belastingen.
Goed om te horen dat het voor jou goed heeft uitgepakt. Klinkt hoopgevend!
De huizenmarkt is tot een bepaalde hoogte te voorspellen maar een exact punt bepalen voor koop of verkoop niet. De rente kan nog steeds lager want we zitten al bijna in een recessie en verder ingrijpen in de rente is dan vaak de enige oplossing.

In een recessie worden weer een hoop mensen ontslagen terwijl er nu meer geleend is dan normaal (4 tot 6 maal bruto jaarsalaris) en die mensen komen snel in de problemen bij werkeloosheid of scheiding. Deze mensen zullen met hun prijzen moetenzakken als ze niet te veel onder water willen komen te staan.

In jouw geval zou ik kijken of je woningruil kan doen, sommige verhuurders staan dit toe. Eenmaal in de buurt van Eindhoven zou ik nog een jaar of 2 wachten. Door recessie en stikstofverbod zal het ook goedkoper en eenvoudiger worden om een huis te verbouwen (ook grondstofprijzen zakken in een recessie dus bouwmaterialen worden ook goedkoper).

Uiteraard is dit mijn theorie en moet je altijd voor jezelf beslissen wat jij draagbaar vindt.
Tja... Ligt ook gewoon aan de situatie. Ik kon via sociale huur een dik jaar geleden een woning krijgen waardoor ik een relatief lage huur heb. Ik wilde in eerste instantie kopen, maar dat was in mijn woonplaats gewoon niet te doen. Alles was al bijna verkocht voordat het op Funda stond en de appartementen gingen voor 50.000 meer dan de vraagprijs (rond de 130.000) weg. Met daarbij een WOZ-waarde van maximaal 100.000 wist ik gewoon dat ik dat geld er nooit voor terug ging krijgen aangezien de markt echt wel weer ergens een keer wat gaat liggen. Ga ik dan vanuit. Na meerdere mislukte pogingen om iets te kopen en mee te gaan in het overbieden heb ik besloten om van mijn lange inschrijftijd bij de woningbouw gebruik te maken en via die weg een appartement te gaan huren. Ik had die keuze echter. Ik woon nu prima. Tuurlijk had ik liever een koopwoning gehad, maar niet op deze manier. Ik wacht gewoon rustig af tot het weer een beetje gaat liggen en heb die mogelijkheid ook. Hoef niet weg hier. En stiekem hoop ik dat de woningbouw wellicht dit appartement aan mij wil verkopen.
MrsLady schreef:
29-09-2019 15:18
Tuurlijk had ik liever een koopwoning gehad

Hoezo?
Marana schreef:
29-09-2019 15:21
Hoezo?
Omdat ik dan al iets aan het opbouwen was richting de toekomst en nu gewoon mijn geld (in vergelijking met een koopwoning) weg aan het gooien ben.
Foechoer schreef:
29-09-2019 15:17
Goed om te horen dat het voor jou goed heeft uitgepakt. Klinkt hoopgevend!
Gelukkig wel, ook al is ieders situatie weer anders natuurlijk.

Wat ik echt een voordeel vind aan een koophuis is dat je enigszins in kan schatten wat de kosten op lange termijn zijn. Als je een huis huurt stijgt de prijs toch meestal jaarlijks. Toen ik nog in een sociaal huurappartement woonde betaalde ik in het begin 580 euro, na 6 jaar was dit al opgelopen naar 680. Ik vond dat best snel gaan terwijl ik geen eens een scheefhuurder was. Ik weet nu wat ik de komende 30 jaar ga betalen. Ook al ben ik uiteraard nu wel zelf verantwoordelijk voor onderhoud.
MrsLady schreef:
29-09-2019 15:23
Omdat ik dan al iets aan het opbouwen was richting de toekomst en nu gewoon mijn geld (in vergelijking met een koopwoning) weg aan het gooien ben.

Nee, je gooit geen geld weg, zeker niet in de sociale huur. Zie mijn post bovenaan deze pagina: vermogensopbouw is absoluut niet gegarandeerd bij een koopwoning en veel mensen vergeten heel veel kosten mee te nemen in hun berekening. Jij huurt nu veel voordeliger.
madamecannibale schreef:
29-09-2019 15:26
Gelukkig wel, ook al is ieders situatie weer anders natuurlijk.

Wat ik echt een voordeel vind aan een koophuis is dat je enigszins in kan schatten wat de kosten op lange termijn zijn. Als je een huis huurt stijgt de prijs toch meestal jaarlijks. Toen ik nog in een sociaal huurappartement woonde betaalde ik in het begin 580 euro, na 6 jaar was dit al opgelopen naar 680. Ik vond dat best snel gaan terwijl ik geen eens een scheefhuurder was. Ik weet nu wat ik de komende 30 jaar ga betalen. Ook al ben ik uiteraard nu wel zelf verantwoordelijk voor onderhoud.

Wat zijn je kosten voor de lange termijn dan voor bijv je keuken, badkamer, dak, tuin, etc? Heb je die kosten ook zo goed inzichtelijk? Hoeveel zet je daarvoor opzij?
Marana schreef:
29-09-2019 15:28
Wat zijn je kosten voor de lange termijn dan voor bijv je keuken, badkamer, dak, tuin, etc? Heb je die kosten ook zo goed inzichtelijk? Hoeveel zet je daarvoor opzij?
Dat kun je wel redelijk inschatten toch. Natuurlijk zijn er altijd onverwachte kosten, daar moet je rekening mee hebben als je een koophuis hebt. Als mijn dak lek is moet ik het zelf laten repareren. Hier zal je een bedrag voor moeten reserveren.

Voor dingen als een tuin etc. moet je gewoon sparen, dat moet je ook in een huurhuis. Ik vind het verschil wel dat ik zelf in kan schatten wanneer ik wat uitgeef. Dit jaar heb ik veel geïnvesteerd en bijvoorbeeld een nieuw ventilatiesysteem, zonnepanelen, schutting en buitenschilderwerk aangeschaft. Allemaal dure uitgaven. Maar ik kan er ook voor kiezen de oude schutting nog een jaartje te laten staan bijvoorbeeld. Ik denk wat iemand hiervoor schreef. Ongeveer 200/250 per maand zal je wel moeten reserveren voor dit soort uitgaven.
madamecannibale schreef:
29-09-2019 15:39
Dat kun je wel redelijk inschatten toch. Natuurlijk zijn er altijd onverwachte kosten, daar moet je rekening mee hebben als je een koophuis hebt. Als mijn dak lek is moet ik het zelf laten repareren. Hier zal je een bedrag voor moeten reserveren.

Voor dingen als een tuin etc. moet je gewoon sparen, dat moet je ook in een huurhuis. Ik vind het verschil wel dat ik zelf in kan schatten wanneer ik wat uitgeef. Dit jaar heb ik veel geïnvesteerd en bijvoorbeeld een nieuw ventilatiesysteem, zonnepanelen, schutting en buitenschilderwerk aangeschaft. Allemaal dure uitgaven. Maar ik kan er ook voor kiezen de oude schutting nog een jaartje te laten staan bijvoorbeeld. Ik denk wat iemand hiervoor schreef. Ongeveer 200/250 per maand zal je wel moeten reserveren voor dit soort uitgaven.

Die iemand was ik zelf ;) Tuin moet je als huurder inderdaad ook zelf onderhouden, maar de andere genoemde kosten niet. Ik vond het behoorlijk stellig van je klinken dat je kunt inschatten wat je kosten zijn bij een koopwoning. Zo te lezen kun jij dat inderdaad goed. Ik heb ervaren dat veel huizenbezitters hier veel te weinig rekening mee houden, en dan mopperen over weer een lege spaarrekening dankzij 'onverwachte kosten' voor hun huis, terwijl dat kosten zijn waar je gewoon geld voor moet reserveren.
hypotheek, looptijd, en na Max dertig jaar is het huis van jou. Betaal je niks. Of je verkoopt het en gebruikt dat kapitaal om op je oude dag te huren. Momenteel is kopen in EHV goedkoper dan huren, bovendien blijf je bij huren altijd betalen.
Marana schreef:
29-09-2019 15:49
Die iemand was ik zelf ;) Tuin moet je als huurder inderdaad ook zelf onderhouden, maar de andere genoemde kosten niet. Ik vond het behoorlijk stellig van je klinken dat je kunt inschatten wat je kosten zijn bij een koopwoning. Zo te lezen kun jij dat inderdaad goed. Ik heb ervaren dat veel huizenbezitters hier veel te weinig rekening mee houden, en dan mopperen over weer een lege spaarrekening dankzij 'onverwachte kosten' voor hun huis, terwijl dat kosten zijn waar je gewoon geld voor moet reserveren.
Haha, sorry ik had niet gekeken wie het zei.

Natuurlijk kan ik niet in de toekomst kijken. Ik hoop bijvoorbeeld niet dat de vloerverwarming lek gaat want dat zou een duur geintje zijn. Maar met een koopwoning moet je inderdaad wel meer geld achter de hand hebben voor dat soort onvoorziene kosten. Er kan altijd van alles gebeuren, daling van inkomen, ziekte. Helaas kan je niet alles voorzien, maar het is wel verstandig om rekening te houden met in ieder geval de normale kosten.

Maarja zoals ik hiervoor ook al zei, ik vind dat er heel wat meer kosten bij een koopwoning dan bij een huurwoning komen kijken. Reken dat echt goed uit en bekijk dan wat je bereid bent te betalen en welke huizen binnen je mogelijkheden liggen.
Iemand zei het al heel mooi: een huis is om in te wonen. Ik heb op mijn 24e een huis (appartement dan) gekocht, omdat ik in een stand kwam te werken waar ik geen binding had, en dus 0 inschrijving. Particuliere huur was nauwelijks beschikbaar, koophuizen veel meer. Ik kocht dus omdat ik graag een dijn huis wilde tegen een prijs die ik kon betalen.

Uiteindelijk werd het huis naast het mijne (hetzelfde qua grootte/indeling/wijk etc) verhuurd voor 950/maand. Ik betaalde 350 hypotheek. Voor 600/maand kun je een hoop onderhoud en verzekeringen betalen hoor. Ik heb er uiteindelijk bijna 8 jaar gewoond (inderdaad ook de briljante 2007-2015). Ik heb het verkocht voor iets minder dan de aankoopprijs, maar door aflossing hoefde ik niet bij te leggen (en die zit dus al in die 300). Het verschil met huren was dus ruim 57.000 euro. Zoveel onderhoud had het nou ook weer niet nodig, en verzekeringen/ozb kostten ook geen 7000 per jaar.

Ik zal zeker niet beweren dat ik enorme winst heb gemaakt, maar ondanks dat ik formeel verlies heb geleden, was ik alsnog goedkoper uit dan met een huurhuis.
Marana schreef:
29-09-2019 15:27
Nee, je gooit geen geld weg, zeker niet in de sociale huur. Zie mijn post bovenaan deze pagina: vermogensopbouw is absoluut niet gegarandeerd bij een koopwoning en veel mensen vergeten heel veel kosten mee te nemen in hun berekening. Jij huurt nu veel voordeliger.
Ik vraag het me af hoor. Al het geld dat ik hier nu insteek zie ik nooit meer terug. Een groot deel van de kosten die je in een koopwoning steekt zie je uiteindelijk terug op het moment van verkoop. Uiteraard kan je net op een slecht moment (moeten) verkopen, maar dan nog krijg je er geld voor terug. Ik ga al het geld dat ik hier in heb gestoken nooit terug zien. Daarnaast vind ik het op dit moment vervelend dat ik een simpele keuken en badkamer heb. Ik zou graag investeren in een betere keuken en badkamer, maar dat heeft weinig zin gezien het een huurwoning is. Mijn muren zijn wit, omdat ik inmiddels voor de zoveelste keer in een paar jaar ben verhuisd en geen zin heb om weer straks de muren te moeten witten. Ook daarmee wordt je huis toch minder eigen. Maar zoals ik al zei... Op dit moment zaten er voor mij meer voordelen aan huren dan aan kopen. De markt is gewoon heel ongunstig op dit moment. Echter had ik liever een koopwoning gehad nu, omdat ik voldoende inkomen heb om reserves en dergelijke over te houden en de maandelijkse hypotheekkosten lager zouden zijn dan mijn huur. Daarnaast ben ik op dit moment ontzettend aan het scheefhuren (op het moment van verhuizing niet), dus ik houd ook nog een woning bezet voor iemand die met zijn/haar inkomen echt niet kan kopen. Geen haar op mijn hoofd die er echter aan denkt op dit moment de woningmarkt in te gaan.
MrsLady schreef:
29-09-2019 16:35
Ik vraag het me af hoor. Al het geld dat ik hier nu insteek zie ik nooit meer terug. Een groot deel van de kosten die je in een koopwoning steekt zie je uiteindelijk terug op het moment van verkoop.

Nou nee. Je zegt dat je het geld wat je in de huur steekt nooit meer terug ziet. Maar dat geldt net zo goed voor het geld wat je in de hypotheekrente steekt, en in het onderhoud wat nu de verhuurder voor je doet.

Als je een woning koopt met daarop 250.000 euro hypotheek, en je rente is 2% 30 jaar lang, dan betaal je 80.000 euro rente (en dus 250.000 euro aflossing) over die woning. En vooraf nog de kosten koper (ongeveer 10.000 euro). En jaarlijks de eigenwoningforfait. En gemiddeld 200 euro per maand onderhoudskosten = 72.000 euro in 30 jaar.
Ok, van die rente krijg je op dit moment nog de hypotheekrenteaftrek terug, maar die gaat ooit verdwijnen.

Een huur van gemiddeld 1000 euro kost je in die 30 jaar 360.000 euro. Ja, na die 30 jaar blijft je huur doorlopen, maar voor de koopwoning heb je in die 30 jaar dus al ongeveer 412.000 euro betaald exclusief eigenwoningforfait (en exclusief hypotheekrenteaftrek). En die eigenwoningforfait betaal je na 30 jaar ook nog steeds, net als de onderhoudskosten.
Marana schreef:
29-09-2019 16:55
Nou nee. Je zegt dat je het geld wat je in de huur steekt nooit meer terug ziet. Maar dat geldt net zo goed voor het geld wat je in de hypotheekrente steekt, en in het onderhoud wat nu de verhuurder voor je doet.

Als je een woning koopt met daarop 250.000 euro hypotheek, en je rente is 2% 30 jaar lang, dan betaal je 80.000 euro rente (en dus 250.000 euro aflossing) over die woning. En vooraf nog de kosten koper (ongeveer 10.000 euro). En jaarlijks de eigenwoningforfait. En gemiddeld 200 euro per maand onderhoudskosten = 72.000 euro in 30 jaar.
Ok, van die rente krijg je op dit moment nog de hypotheekrenteaftrek terug, maar die gaat ooit verdwijnen.

Een huur van gemiddeld 1000 euro kost je in die 30 jaar 360.000 euro. Ja, na die 30 jaar blijft je huur doorlopen, maar voor de koopwoning heb je in die 30 jaar dus al ongeveer 412.000 euro betaald exclusief eigenwoningforfait (en exclusief hypotheekrenteaftrek). En die eigenwoningforfait betaal je na 30 jaar ook nog steeds, net als de onderhoudskosten.
Dan ga je er van uit dat de huurprijs 1000,- blijft, terwijl alleen de afgelopen 6 jaar de huurprijzen al met 18,5% zijn gestegen (bron: https://www.woonbond.nl/nieuws/huur-sti ... r-inflatie)

Eigen woningforfait begin je pas echt te betalen als je hypotheek al een heel stuk is afgelost, daarvoor kan je het aftrekken van de belasting.

Daarnaast is het denk ik voor veel mensen niet een gemakkelijke keuze tussen kopen en huren. Voor sociale woningbouw komt lang niet iedereen in aanmerking, voor particulier (met inkomenseisen) ook niet. Maar een hypotheek is ook niet makkelijk te krijgen. Ik denk dat voor veel mensen de keuze daarvan af hangt, wat is mogelijk.
Maar met koop zijn na 30 jaar je maandlasten superlaag; wel fijn als je inkomen daalt omdat je met pensioen gaat.
Bij huur heb je dan nog steeds (alleen maar hogere) maandlasten.

En huizen zijn in de loop der jaren alleen maar meer waard geworden, dus een goede investering. Uiteraard kun je pech hebben als je in een dure periode gekocht hebt en in de crisis moest verkopen.
Daarom zou ik ook niet voor een flatje gaan, maar wachten tot ik een huis in een leuke buurt zou kunnen betalen waar ik heel veel jaren zou kunnen blijven.
madamecannibale schreef:
29-09-2019 17:23
Dan ga je er van uit dat de huurprijs 1000,- blijft, terwijl alleen de afgelopen 6 jaar de huurprijzen al met 18,5% zijn gestegen (bron: https://www.woonbond.nl/nieuws/huur-sti ... r-inflatie)

Eigen woningforfait begin je pas echt te betalen als je hypotheek al een heel stuk is afgelost, daarvoor kan je het aftrekken van de belasting.

Daarnaast is het denk ik voor veel mensen niet een gemakkelijke keuze tussen kopen en huren. Voor sociale woningbouw komt lang niet iedereen in aanmerking, voor particulier (met inkomenseisen) ook niet. Maar een hypotheek is ook niet makkelijk te krijgen. Ik denk dat voor veel mensen de keuze daarvan af hangt, wat is mogelijk.

Degene waar ik op reageer zit nu in een sociale huurwoning, dus met 1000 euro huur gemiddeld gezien 30 jaar lang zit ik al aan de hoge kant.
En eigenwoningforfait heb ik expres niet in de 4,5e ton meegerekend.

Ik zeg niet dat huren voor iedereen goedkoper is, maar mensen denken al snel dat huur altijd geld weggooien is en kopen nooit. Dat hardnekkige beeld probeer ik te weerleggen, met mijn persoonlijke voorbeeld op de eerste pagina en met dit rekenvoorbeeld.

Het is gewoon niet zo zwartwit. Dat maakt de keuze inderdaad niet zo makkelijk.
Marana schreef:
29-09-2019 16:55

Ik zei ook heel duidelijk dat je een groot deel van de kosten bij kopen wel nog terug ziet. Niet dat je alle kosten nog terug ziet. Daarnaast tel je bij de koopwoning ook de effectieve hypotheek mee waarbij je de waarde daarvan uiteindelijk in je huis terugziet. Dat lijkt me toch niet helemaal fair, want na 30 jaar huren heb je nog steeds niks en na 30 jaar een koopwoning heb je een eigen woning die een bepaald vermogen vertegenwoordigt. Dat is geen weggegooid geld dat je nooit meer terug ziet. Dat zie je terug zodra je de woning zou verkopen namelijk. Dus hoe je nu vergelijkt vind ik een wat scheve vergelijking. Dat je bij beide geld weggooit klopt. Bij de één levert het echter op de langere termijn iets op en bij de ander niets behalve nog meer huur betalen.
MrsLady schreef:
29-09-2019 21:32
Ik zei ook heel duidelijk dat je een groot deel van de kosten bij kopen wel nog terug ziet. Niet dat je alle kosten nog terug ziet. Daarnaast tel je bij de koopwoning ook de effectieve hypotheek mee waarbij je de waarde daarvan uiteindelijk in je huis terugziet. Dat lijkt me toch niet helemaal fair, want na 30 jaar huren heb je nog steeds niks en na 30 jaar een koopwoning heb je een eigen woning die een bepaald vermogen vertegenwoordigt. Dat is geen weggegooid geld dat je nooit meer terug ziet. Dat zie je terug zodra je de woning zou verkopen namelijk. Dus hoe je nu vergelijkt vind ik een wat scheve vergelijking. Dat je bij beide geld weggooit klopt. Bij de één levert het echter op de langere termijn iets op en bij de ander niets behalve nog meer huur betalen.
En de echte kosten zijn onvergelijkbaar. Rente, onderhoudskosten, kosten koper bij het huis van 250.000 euro uit het voorbeeld verdeeld over 30 jaar, dan kom je op 450 euro per maand aan kosten.
Veel lager dan de meeste huurwoningen.
Bovendien heb je dan na 30 jaar een huis in eigendom, dat in zoveel jaren ook nog flink in waarde is gestegen.

En je zit wanneer je inkomen daalt vanwege pensioen niet met enorm hoge maandelijkse kosten, bij particuliere huur wel. En ook bij sociale huur zijn je kosten hoger dan bij een volledig afgeloste hypotheek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven