Smart doel!
woensdag 2 oktober 2019 om 07:32
Ik doe de opleiding helpende plus. Nu moet ik voor een opdracht een smart doel bedenken. Praktijkgericht! Ik werk op een kleinschalige huiskamer waar 8 bewoners wonen. Dit praktijkgericht doel moet baat hebben voor mijzelf, mijn collega’s of mijn cliënten. Voorbeelden van klasgenootjes zijn: een manicuresetje samenstellen voor elke cliënt eentje op zijn/haar kamer, naametiketjes in de kleding van cliënt ect. Het doel wat je aandraagt moet je voorleggen aan collega’s in bjv een werkoverleg, moet uitvoerbaar zijn. Met mijn examen moet ik mijn doel aandragen, maar ook kunnen aantonen dat ik collega’s het heb voorgelegd, dmv het laten zetten als punt op de agenda van een werkoverleg, feedback vragen aan bijv collega’s ect. Ik zit me suf te prakkeseren maar kan niks bedenken
. Zal wel te moeilijk denken. Wil vanavond mijn collega op het werk ook nog even vragen. Wordt er gestresst van. Help wie heeft er evt nog een idee???
woensdag 2 oktober 2019 om 07:38
Tja als ik iets zelf kan bedenken ik mijn vraag hier niet had gesteld!Lucifer2018 schreef: ↑02-10-2019 07:35Het idee van dit soort dingen is dat je dat zelf kan bedenken.
woensdag 2 oktober 2019 om 07:40
Haha, grappenmaakster.Cinderella76 schreef: ↑02-10-2019 07:38Tja als ik iets zelf kan bedenken ik mijn vraag hier niet had gesteld!
En dan mogen anderen je huiswerk maken?
woensdag 2 oktober 2019 om 07:42
Nee hoor! Als ik maar een idee heb dan kan ik de rest prima zelf!Lucifer2018 schreef: ↑02-10-2019 07:40Haha, grappenmaakster.
En dan mogen anderen je huiswerk maken?
woensdag 2 oktober 2019 om 07:43
En het idee van een opleiding is dat je eigen inbreng hebt. Of ga je de rest van je werkzame leven je loopbaan vormgeven middels het Viva forum?Cinderella76 schreef: ↑02-10-2019 07:38Tja als ik iets zelf kan bedenken ik mijn vraag hier niet had gesteld!
woensdag 2 oktober 2019 om 07:48
Maak je niet druk, sommige mensen helpen niet zo graagCinderella76 schreef: ↑02-10-2019 07:38Tja als ik iets zelf kan bedenken ik mijn vraag hier niet had gesteld!
woensdag 2 oktober 2019 om 07:52
woensdag 2 oktober 2019 om 07:53
RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑02-10-2019 07:51Of.... sommige mensen willen een ander stimuleren om zelf na te denken![]()
Dat dus...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
woensdag 2 oktober 2019 om 07:59
Een beetje overdreven dit.RodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑02-10-2019 07:43En het idee van een opleiding is dat je eigen inbreng hebt. Of ga je de rest van je werkzame leven je loopbaan vormgeven middels het Viva forum?
Ik doe zelf de opleiding verzorgende ig, en zit nu in mijn laatste jaar.
In mijn eerste jaar vond ik dit soort opdrachten ook moeilijk, was steeds bang dat mijn ideeën niet goed waren en dacht te moeilijk.
Dan is soms een voorbeeld vragen best fijn, om te kijken of jezelf in de juiste richting zit te denken.
Gedurende de opleiding krijg je steeds meer zelfvertrouwen en heb je steeds minder hulp nodig.
TO:
Probeer klein te denken, dat is de sleutel.
Kijk kritisch rond op de afdeling, zijn er dingen waar jij tegen aan loopt of waarvan jij denkt dat kan beter.
Grijp je steeds bij het zelfde mis, en kost dit steeds tijd om dat te halen?
Of wordt er iets structureel niet goed gerapporteerd?
Wanneer je iets gevonden hebt, probeer het dan ook goed te onderbouwen waarom het beter is om het anders te doen.
Voorbeeld: kleding voorzien van naam bewoner.
Situatie: Jij merkt dat de kleding steeds bij de verkeerde bewoners komt te liggen, dit omdat hier geen naam in staat.
Probleem: Hierdoor moet je steeds kleding om wisselen, en dit kost onnodig extra tijd.
Oplossing: kleding voorzien van naam van bewoner.
Hoop dat je hier wat mee kan, en succes.
woensdag 2 oktober 2019 om 08:01
dat is hier vrij normaalRodeRoosOpWitteZijde schreef: ↑02-10-2019 07:43En het idee van een opleiding is dat je eigen inbreng hebt. Of ga je de rest van je werkzame leven je loopbaan vormgeven middels het Viva forum?
woensdag 2 oktober 2019 om 08:04
Ik kreeg net de reactie overwegen het eten aanlopen. Wij koken minimaal zelf op de afdeling ivm tijdsgebrek door complexe zorg. Nu heb ik vorige week pannenkoeken gebakken omdat ik extra was(boventallig). Dit vonden de bewoners erg lekker, hebben gesmuld. Misschien kan ik iets vaker koken als ik extra ben(boventallig)? Een lekkere schotel, nasi, macaroni, aardappels, groente vlees? Zou dat een idee zijn, om uit te werken?
woensdag 2 oktober 2019 om 08:05
SMART is ook gewoon vervelend af en toe. Ik vind het ook nog weleens lastig. Simpel denken = key. Let er wel op dat je alle punten van de SMART in het liefste 1 zin verwerkt. Ga eens tijdens de maaltijden rondkijken wat daar verbetert kan worden. Of veiligheid? Staat er iets op de afdeling wat de doorgang blokkeert (een tillift bijv.) waardoor bewoners kunnen vallen? Heb je meteen een stukje valgevaar meegenomen. Hou het klein en focus je op 1 situatie die je in kaart wil brengen. Succes!
woensdag 2 oktober 2019 om 08:06
thanks dank voor je reactie! Ik denk ook te moeilijk. Ben ook ruim 20 jaar uit het leren geweest, dus ik moet er weer helemaal inkomen!trikkie schreef: ↑02-10-2019 07:59Een beetje overdreven dit.
Ik doe zelf de opleiding verzorgende ig, en zit nu in mijn laatste jaar.
In mijn eerste jaar vond ik dit soort opdrachten ook moeilijk, was steeds bang dat mijn ideeën niet goed waren en dacht te moeilijk.
Dan is soms een voorbeeld vragen best fijn, om te kijken of jezelf in de juiste richting zit te denken.
Gedurende de opleiding krijg je steeds meer zelfvertrouwen en heb je steeds minder hulp nodig.
TO:
Probeer klein te denken, dat is de sleutel.
Kijk kritisch rond op de afdeling, zijn er dingen waar jij tegen aan loopt of waarvan jij denkt dat kan beter.
Grijp je steeds bij het zelfde mis, en kost dit steeds tijd om dat te halen?
Of wordt er iets structureel niet goed gerapporteerd?
Wanneer je iets gevonden hebt, probeer het dan ook goed te onderbouwen waarom het beter is om het anders te doen.
Voorbeeld: kleding voorzien van naam bewoner.
Situatie: Jij merkt dat de kleding steeds bij de verkeerde bewoners komt te liggen, dit omdat hier geen naam in staat.
Probleem: Hierdoor moet je steeds kleding om wisselen, en dit kost onnodig extra tijd.
Oplossing: kleding voorzien van naam van bewoner.
Hoop dat je hier wat mee kan, en succes.
woensdag 2 oktober 2019 om 08:40
Ik vind je idee mbt koken erg leuk. Simpel en doeltreffend.
Je kunt ook analyseren waarom die andere ideeën goed zijn. Ik neem aan dat het wel zo handig is als op elke kamer een manicuresetje ligt, want altijd bij de hand en elke bewoner zijn eigen setje is hygiënischer.
Zijn er nog meer van dit soort zaken? Die nu vaak centraal staan of op allerlei plekken liggen waardoor je tijd kwijt bent om deze te halen/zoeken? Of kleine dingen die alle bewoners gebruiken, maar die niet op elke kamer aanwezig zijn. Of dingen die steeds kwijt raken?
Je kunt ook analyseren waarom die andere ideeën goed zijn. Ik neem aan dat het wel zo handig is als op elke kamer een manicuresetje ligt, want altijd bij de hand en elke bewoner zijn eigen setje is hygiënischer.
Zijn er nog meer van dit soort zaken? Die nu vaak centraal staan of op allerlei plekken liggen waardoor je tijd kwijt bent om deze te halen/zoeken? Of kleine dingen die alle bewoners gebruiken, maar die niet op elke kamer aanwezig zijn. Of dingen die steeds kwijt raken?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 2 oktober 2019 om 09:14
Kun je geen vrijwilligers zoeken die bv elke week in ieder geval 1 keer vers koken. Bewoners die het leuk vinden kunnen dan helpen. De kok kan ook lekker aan de eettafel gaan zitten aardappels schillen of boontjes doppen. Alleen dat al zorgt voor gezelligheid, huiselijk en zet aan tot interactie.
Er gebeurt iets in huis en de geur van versgekookte soep zorgt voor een fijne sfeer en meer eetlust.
Ik werk in de woonverpleging en heb zelf 20 vrijwillige koks. Elke dag een verse soep, hoofdmaaltijd en een toetje. Eten is vaak een van de hoogtepunten van de dag waar de bewoners naar toeleven.
Draagt bij aan positieve gezondheid en persoonlijke zorg.
Er gebeurt iets in huis en de geur van versgekookte soep zorgt voor een fijne sfeer en meer eetlust.
Ik werk in de woonverpleging en heb zelf 20 vrijwillige koks. Elke dag een verse soep, hoofdmaaltijd en een toetje. Eten is vaak een van de hoogtepunten van de dag waar de bewoners naar toeleven.
Draagt bij aan positieve gezondheid en persoonlijke zorg.
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
woensdag 2 oktober 2019 om 09:16
Of een setje handdoekjes, massageolie en etherische geuren kopen. Op een vaste dag in de week, of naar behoefte, bewoners handmassage geven. Aanrakingen geven een moment van volledige aandacht en creëert rust en ontspannenheid. Zoek maar eens op complementaire zorg.
woensdag 2 oktober 2019 om 09:18
Om de zoveel tijd een verwenmiddag organiseren. Voetenbadje met bruisballen, iemand die nagellakjes wil doen, lekkere hapjes, rustig muziekje, misschien is er vanuit de families die krulspelden kan zetten of mooi model kan föhnen?
Als het bevalt kun je het standaard periodiek terug laten komen
woensdag 2 oktober 2019 om 09:44
Dat is wel leuk, maar denk ik niet wat de opleiding bedoelt. Het gaat waarschijnlijk om iets dat ze zorg beter maakt, door een proces te verbeteren waar je als verzorgende (mede) verantwoordelijk bent. Dus bv die labels in kleding, want dan raakt er minder kwijt. Juist kleine dingen die de zorg blijvend beter/makkelijker maken. Simpelweg iets extra’s doen dat buiten de gewone zorg valt, is uiteraard leuk, maar niet het verbeteren van het proces.Juniper_ schreef: ↑02-10-2019 09:18Om de zoveel tijd een verwenmiddag organiseren. Voetenbadje met bruisballen, iemand die nagellakjes wil doen, lekkere hapjes, rustig muziekje, misschien is er vanuit de families die krulspelden kan zetten of mooi model kan föhnen?
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld dat koken. Leuk idee, maar het is afhankelijk van dat iemand boventallig is. Het is een beetje gek om een proces te ontwerpen waar een boventallig iemand in voorkomt, want dan is diegene dus eigenlijk niet meer boventallig. Als je dit namelijk standaard zou invoeren, en een dag in de week iets kookt, heb je een probleem als er niemand boventallig is. Dan hebben de bewoners geen eten. Dat kan natuurlijk niet.
Dingen waar je aan kunt denken zijn inderdaad kleine dingen waar je steeds tegenaan loopt. Er is vast iets waar je de afgelopen maanden al meerdere keren over geklaagd hebt tegen collega’s of thuis. Zoals: ik moest vandaag al wéér de jurk van mevrouw X zoeken. Is er bv met eten iets wat onhandig is met het uitdelen, moeten mensen ergens lang wachten. Is er een bepaald soort eten wat vaak mis gaat qua knoeien en is daar een oplossing voor?
Hetzelfde voor alle andere onderdelen van de zorg. Omdat wij niet op jouw afdeling werken, kunnen wij ook niet zeggen waar het niet goed gaat.
Op mijn werk bv, werden vuilnisbakken vaak laat geleegd, omdat het erg onhandig was. Wilde je net wat weggooien, was hij eigenlijk vol. Zak er uit, maar dan moest je een nieuwe zien te vinden. Die lagen meestal in een schoonmaakhok een stuk verderop, en dan zat dat ook nog eens vaak op slot. Zat je weer met een vuilnisbak zonder zak er in. Oplossing: de rol met nieuwe zakken gewoon onder de huidige zak in de bak laten, ligt het niemand in de weg, en je hebt altijd snel een zak bij de hand. Met als gevolg dat mensen het veel vaker doen, want minder lastig. (En ja, ik weet dat dit in de schoonmaak gebruikelijk is, de tip kwam ook van onze schoonmaker. Maar het gaat niet om het meest originele idee ooit, het gaat om het oplossen van een probleem.)
woensdag 2 oktober 2019 om 10:16
Dit. Een oplossing gaat erom dat j e een situatie 'slim' aanvliegt, niet dat je 'extra' taken bedenkt.nausicaa schreef: ↑02-10-2019 09:44Dat is wel leuk, maar denk ik niet wat de opleiding bedoelt. Het gaat waarschijnlijk om iets dat ze zorg beter maakt, door een proces te verbeteren waar je als verzorgende (mede) verantwoordelijk bent. Dus bv die labels in kleding, want dan raakt er minder kwijt. Juist kleine dingen die de zorg blijvend beter/makkelijker maken. Simpelweg iets extra’s doen dat buiten de gewone zorg valt, is uiteraard leuk, maar niet het verbeteren van het proces.
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld dat koken. Leuk idee, maar het is afhankelijk van dat iemand boventallig is. Het is een beetje gek om een proces te ontwerpen waar een boventallig iemand in voorkomt, want dan is diegene dus eigenlijk niet meer boventallig. Als je dit namelijk standaard zou invoeren, en een dag in de week iets kookt, heb je een probleem als er niemand boventallig is. Dan hebben de bewoners geen eten. Dat kan natuurlijk niet.
Dingen waar je aan kunt denken zijn inderdaad kleine dingen waar je steeds tegenaan loopt. Er is vast iets waar je de afgelopen maanden al meerdere keren over geklaagd hebt tegen collega’s of thuis. Zoals: ik moest vandaag al wéér de jurk van mevrouw X zoeken. Is er bv met eten iets wat onhandig is met het uitdelen, moeten mensen ergens lang wachten. Is er een bepaald soort eten wat vaak mis gaat qua knoeien en is daar een oplossing voor?
Hetzelfde voor alle andere onderdelen van de zorg. Omdat wij niet op jouw afdeling werken, kunnen wij ook niet zeggen waar het niet goed gaat.
Op mijn werk bv, werden vuilnisbakken vaak laat geleegd, omdat het erg onhandig was. Wilde je net wat weggooien, was hij eigenlijk vol. Zak er uit, maar dan moest je een nieuwe zien te vinden. Die lagen meestal in een schoonmaakhok een stuk verderop, en dan zat dat ook nog eens vaak op slot. Zat je weer met een vuilnisbak zonder zak er in. Oplossing: de rol met nieuwe zakken gewoon onder de huidige zak in de bak laten, ligt het niemand in de weg, en je hebt altijd snel een zak bij de hand. Met als gevolg dat mensen het veel vaker doen, want minder lastig. (En ja, ik weet dat dit in de schoonmaak gebruikelijk is, de tip kwam ook van onze schoonmaker. Maar het gaat niet om het meest originele idee ooit, het gaat om het oplossen van een probleem.)
Dus: wat gaat er niet lekker, waar erger je je aan? Waarop krijg je vaak kritiek? Waarop héb je vaak kritiek? Wat zou de kwaliteit van leven verhogen van de bewoners en waarom en hoe meet je dat (de M van Meetbaar)?
Ik heb nooit problemen met voorbeelden geven, je moet de rest toch zelf uitwerken en inspiratie kan best helpen als je onzeker bent. Ik heb wel veel ervaring in verpleeghuizen, zeker met dementerende ouderen. Ik zal niet bij elk probleem een oplossing verzinnen, dat mag je zelf doen
- uitdroging in het verpleeghuis (kan er een extra drinkmoment ingelast worden?)
- cliënten met te weinig schone kleding
- weinig structuur in medicatie delen
- er wordt niet gelijktijdig een dubbele check gedaan bij medicatie, maar pas achteraf
- omdraaiing dag- en nachtritme cliënten
- vallen op de afdeling (schoenen en sloffen-controle, en richtlijnen voor aanschaf nieuwe producten bij nieuwe cliënten)
- activatie op dagelijkse basis
- problemen bij bedgebonden cliënten (doorligplekken, wasroutine, welke crèmes wel en welke niet)
En schrijf het dan smart op in 1 zin. Uitleg mag daaronder.
Succes!
woensdag 2 oktober 2019 om 11:04
Ik heb een doel uitgewerkt. Mijn idee is, doordat er op onze afdeling teveel complexe zorgvragers zijn , we geen tijd hebben om zelf te koken. Alleen vlees bakken we zelf( voor geurbeleving) maar de rest komt kant en klaar aan en warmen we op! Nu is mijn idee om op de dagen dat ik er ben of onze andere stagiaire we weer zelf gaan koken. Je bent dan met zijn drieën. Ik heb vorige week nog pannenkoeken gebakken. Kregen ze ook nooit, omdat daar geen tijd voor is. Nu wil ik as maandag met het werkoverleg dit voorleggen aan collega’s. Horen hoe hun hier tegenaan kijken. Ik kan dit dan als punt op de agenda laten zetten. En dit kan ik dan weer als bewijsstuk gebruiken bij mijn examen samen met de notulen die er gemaakt worden nadien. Hopelijk valt dit idee goed bij de collega’s.