kind noemt mij lelijk (geen OP)

woensdag 2 oktober 2019 om 20:28
Nou daar heeft TO echt wat aan, dat jij hier komt vertellen wat voor een naar mens Su wel niet is.alongwiththesunshine schreef: ↑02-10-2019 20:10Ik neem het voor TO op. Sinds wanneer geldt dat als zieken?
woensdag 2 oktober 2019 om 20:32
Ehm, ik lees de openingspost en het allereerste wat in mijn opkomt is: Je weet al dat je een kind moet opvoeden?
Wat een rare gedachten dat je haar zich zo laat gedragen en vervolgens jezelf terugtrekt en gaat bedenken hoe je dit kunt aanpakken en tegelijkertijd rekening met haar houden. Misschien moet je haar eens heel duidelijk maken dat ze zo niet over en tegen je mág praten, dat ze zich heeft te gedragen.
Hoe kan dit zo ver gekomen zijn?
8 jaar, en dan stampend en gillend door het huis? Is ze betoeterd?
Wat een rare gedachten dat je haar zich zo laat gedragen en vervolgens jezelf terugtrekt en gaat bedenken hoe je dit kunt aanpakken en tegelijkertijd rekening met haar houden. Misschien moet je haar eens heel duidelijk maken dat ze zo niet over en tegen je mág praten, dat ze zich heeft te gedragen.
Hoe kan dit zo ver gekomen zijn?
8 jaar, en dan stampend en gillend door het huis? Is ze betoeterd?
donderdag 3 oktober 2019 om 08:16
Pergamon schreef: ↑02-10-2019 16:24Get a grip. Echt hoor. je kind is 8. Super gefrustreerd. Weet even niet wat het met zichzelf aan moet. Je laat je door een gefrustreerde 8 jarige toch niet van je stuk brengen? Kinderen zeggen soms dingen die pijnlijk zijn. Aan jou om ze te begeleiden om dit niet zo te doen. I.p.v. iPad afpakken kan je ook het gesprek aangaan en vragen waarom ze zich zo rot voelt. Door je persoonlijk aangesproken te voelen maak je het 1) voor jezelf wel heel ingewikkeld 2) help je je dochter niet en 3) laat je je ook wel erg kennen.
Eens, praten is ook belangrijk - alleen moet er nog steeds een gevolg hangen aan respectloos gedrag. Iemand de huid vol schelden is gewoon niet oké. De Ipad afpakken is geen slechte optie.
Antoine de Saint-Exupéry: "Toutes les grandes personnes ont d'abord été des enfants (mais peu d'entre elles s'en souviennent)."
donderdag 3 oktober 2019 om 08:29
Dit voorval staat toch echt los van haar vader verder, JIJ hebt dit met haar nu, zie dat op te lossen en vraag jezelf af waarom ze zo doet, helemaal als het vaker voorkomt.hiske2020 schreef: ↑02-10-2019 16:22de vader en ik zijn nooit samen in haar bijzijn. hij praat wel over dat ik “ dik” ben en bijvoorbeeld als hij voice berichtjes stuurt dan is zijn opening hey fatty.. daar heeft ze dat dik van denk ik. Hij doet dit omdat hij denkt dat dit mij raakt terwijl ik gewoon slank ben.
Ik ben het gewoon even zat, dat ik niks goed kan doen in haar ogen. Ik doe alles voor haar, maar niks is ooit goed en alles is stom, niet goed genoeg. Merendeel van de ouders is niet eens gekomen, ik kom probeer behulpzaam te zijn en krijg de wind van voren. Van papa mag alles, geen regels, allemaal constante dure cadeaus.
voel me echt heel naar dat ik faal, terwijl ik niet weet wat ik nog zou moeten doen. Misschien haat ze mij wel echt, komt niet vaak iets liefs uit de laatste tijd
En zie het inderdaad voor wat het is, het is gedrag wat je niet wenst. Dat duidelijk maken en grenzen stellen.
Ik zou in gesprek gaan met je dochter... Heeft zij ook begeleiding om ergens te praten over alles? Want het is niet makkelijk voor haar als jij zo over haar vader denkt en hij ook stom doet over jou.
donderdag 3 oktober 2019 om 08:35
Niet alles gelezen, alleen de OP heb je een schop onder haar hol al geprobeerd.
Ze snakt naar grenzen, kinderen zonder respect voor hun ouders voelen zich ook verloren hoor.
Mijn dochter had een paar jaar geleden ook zo'n dag, boos commanderen en ik moest haar pony opzadelen en neehee dat kan jij niet en dat mag je wel en dat mag je niet, en alleen de paardrijjuf snapt het.
Ik zei daag ik haal je na de les weer op en ben in de auto gestapt.
Ze snakt naar grenzen, kinderen zonder respect voor hun ouders voelen zich ook verloren hoor.
Mijn dochter had een paar jaar geleden ook zo'n dag, boos commanderen en ik moest haar pony opzadelen en neehee dat kan jij niet en dat mag je wel en dat mag je niet, en alleen de paardrijjuf snapt het.
Ik zei daag ik haal je na de les weer op en ben in de auto gestapt.

donderdag 3 oktober 2019 om 08:39
@TO: wellicht is het boek how2talk2kids wel iets voor je? In dat boek wordt heel goed uitgelegd hoe je met je kind kunt praten en ze ook echt iets kan meegeven voor de toekomst. Ze leren het allemaal niet vanzelf, daar hebben ze echt hulp bij nodig en als een kind dat niet krijgt gaat het zichzelf dingen aanleren. En dat kan juist averechts werken.

donderdag 3 oktober 2019 om 08:40
Hoe onzeker ben jij dat je onaardige uitspraken van een kind serieus neemt? Dat is behoorlijk ernstig dat je je zo gekwetst voelt, dan sta je niet zo stabiel in het leven.
Het valt mij op dat je je niet zo begripvol lijkt te gedragen t.o.v. je kind. Je vindt haar volgens mij maar lastig en geeft haar de schuld van haar gedrag. Je weet dat het gedrag van kinderen ook vaak helemaal niets zegt over hun gedrag, maar over dat van de ouders?
En zo te lezen heeft jou kind het niet zo getroffen bij jou/jullie thuis, dus dat gedrag is volgens mij goed verklaarbaar. Kijk eens wat je aan je eigen gedrag kunt veranderen en stop eens met je kind een lastig kind te noemen. Volgens mij heb je niet zo goed door dat je niet zo lekker bezig bent als opvoeder.
Het valt mij op dat je je niet zo begripvol lijkt te gedragen t.o.v. je kind. Je vindt haar volgens mij maar lastig en geeft haar de schuld van haar gedrag. Je weet dat het gedrag van kinderen ook vaak helemaal niets zegt over hun gedrag, maar over dat van de ouders?
En zo te lezen heeft jou kind het niet zo getroffen bij jou/jullie thuis, dus dat gedrag is volgens mij goed verklaarbaar. Kijk eens wat je aan je eigen gedrag kunt veranderen en stop eens met je kind een lastig kind te noemen. Volgens mij heb je niet zo goed door dat je niet zo lekker bezig bent als opvoeder.
donderdag 3 oktober 2019 om 08:54
Klinkt wel alsof vader haar tegen je op zet, erg zeg.. en toch moet je grenzen aangeven precies op dat moment dat ze te ver gaat, al was je 200 kilo, roepen dat je lelijk en dik bent mag niet en dan ga je direct rechtsomkeert naar huis.
Dat is een duidelijke consequentie.
En als ze lief is natuurlijk ook belonen maar zie haar gedrag apart van haar karakter en neem het niet persoonlijk, pak het gedrag aan en laat haar ook weten wat je wel en niet accepteerd als het goed gaat ook dat opmerken en belonen.
Dat is een duidelijke consequentie.
En als ze lief is natuurlijk ook belonen maar zie haar gedrag apart van haar karakter en neem het niet persoonlijk, pak het gedrag aan en laat haar ook weten wat je wel en niet accepteerd als het goed gaat ook dat opmerken en belonen.
donderdag 3 oktober 2019 om 09:34
Even geloept.
Kinderen benoemen de dingen soms anders dan ze bedoelen. Omdat ze de woorden niet hebben, of omdat ze hun gevoelens niet begrijpen. Aan de ene kant een vader die het heeft over vakanties, een ander land en verhuizen (niet persé gekoppeld), aan de andere kant een moeder die de communicatie met die vader niet op orde heeft en daardoor gestresst is.
Vermoeden van mijn kant: ze heeft aandacht nodig. En dan niet het mee naar school gaan (niks mis mee) maar ga eens naast haar in bed liggen, lepeltje lepeltje, en wacht dan af. Babbel over wat normale dingetjes, gewoon simpel (ik moet morgen boodschappen doen, wat zal ik meenemen om ´s avond te eten?). In het donker, zonder oogcontact, is de kans groot dat ze je vertelt waar het nou eigenlijk écht om gaat.
Als het er echt niet uitkomt kun je de vraag eens stellen: Wat zou jij het allerliefst willen? En luister naar het antwoord. Fantaseer een beetje mee. Het kan waarschijnlijk niet (mijn dochter wilde een paard op haar kamer), maar ze voelen zich gehoord. En serieus genomen. Dat soort aandacht heeft ze nodig.
En dan zijn niet alle problemen opgelost, daarvoor gebeurt er momenteel te veel in haar leven. Maar het zal je relatie met haar wel verbeteren.
Kinderen benoemen de dingen soms anders dan ze bedoelen. Omdat ze de woorden niet hebben, of omdat ze hun gevoelens niet begrijpen. Aan de ene kant een vader die het heeft over vakanties, een ander land en verhuizen (niet persé gekoppeld), aan de andere kant een moeder die de communicatie met die vader niet op orde heeft en daardoor gestresst is.
Vermoeden van mijn kant: ze heeft aandacht nodig. En dan niet het mee naar school gaan (niks mis mee) maar ga eens naast haar in bed liggen, lepeltje lepeltje, en wacht dan af. Babbel over wat normale dingetjes, gewoon simpel (ik moet morgen boodschappen doen, wat zal ik meenemen om ´s avond te eten?). In het donker, zonder oogcontact, is de kans groot dat ze je vertelt waar het nou eigenlijk écht om gaat.
Als het er echt niet uitkomt kun je de vraag eens stellen: Wat zou jij het allerliefst willen? En luister naar het antwoord. Fantaseer een beetje mee. Het kan waarschijnlijk niet (mijn dochter wilde een paard op haar kamer), maar ze voelen zich gehoord. En serieus genomen. Dat soort aandacht heeft ze nodig.
En dan zijn niet alle problemen opgelost, daarvoor gebeurt er momenteel te veel in haar leven. Maar het zal je relatie met haar wel verbeteren.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
donderdag 3 oktober 2019 om 10:11
donderdag 3 oktober 2019 om 10:41
donderdag 3 oktober 2019 om 14:26
donderdag 3 oktober 2019 om 14:35
klinkt echt lief - zo deed ik het ook vroegerCeylon schreef: ↑03-10-2019 09:34
sterker nog: ook nu nog ga ik een of twee keer per week met mijn puber mee naar boven, trekken we het logeerbed uit en blijf ik een kwartiertje na bedtijd kletsen op de kamer in het halfdonker; waarover maakt niet eens zoveel uit maar die 1-op-1 aandacht is voor ons allebei zeer waardevol - omdat ze dat kwartiertje natuurlijk altijd probeert op te rekken, is ze opeens veel mededeelzamer op dat moment dan gedurende de rest van de dag

advies aan TO: ga aan de slag met jullie band en als je niet weet hoe, zoek dan hulp - het is natuurlijk niet niks wat er allemaal aan de hand is en jullie zullen er allebei onder lijden - ga dat niet op mekaar uitkuren, maar zoek opnieuw naar wat jullie bindt en zorg ervoor dat de liefde weer twee kanten kan opstromen
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
donderdag 3 oktober 2019 om 16:14
Als je 8 bent is dik en lelijk het standaard scheldwoord. Dat was in mijn tijd al zo. Ze zegt het omdat dat hetgene is wat jou het ergst kwetst in haar beleving.
Dat gezegd hebbende, een corrigerende tik is op zijn plaats als ze dat zegt. En huisarrest. Naar school wn verder nergens.
Dat gezegd hebbende, een corrigerende tik is op zijn plaats als ze dat zegt. En huisarrest. Naar school wn verder nergens.
Sugar and spice, and everything nice.

donderdag 3 oktober 2019 om 16:22
Kandijsuiker schreef: ↑03-10-2019 16:14Als je 8 bent is dik en lelijk het standaard scheldwoord. Dat was in mijn tijd al zo. Ze zegt het omdat dat hetgene is wat jou het ergst kwetst in haar beleving.
het is maar goed dat jij geen kinderen wilt

donderdag 3 oktober 2019 om 16:40

donderdag 3 oktober 2019 om 16:55
OP gelezen, hier een dochter van 7,5 die ook roept dat ze me haat als ze boos is. En dik komt af en toe ook voorbij ja. Ik laat het van me afglijden hoor. Ze meent het niet, ze roept het uit boosheid. We praten het wel uit als ze is afgekoeld en dan zegt ze ook wel sorry. Ik lees dus weinig geks eigenlijk

donderdag 3 oktober 2019 om 16:57
Het valt me op dat het altijd de meest onempathische, lompste mensen zijn die zo hard roepen dat ze vroeger zijn geslagen en dat ze daar alleen maar van zijn opgeknapt.ChristianeF schreef: ↑03-10-2019 16:26Corrigerende tik doet een hoop, ben ik ook groot mee geworden en ik ben er beter door geworden.

donderdag 3 oktober 2019 om 17:08
donderdag 3 oktober 2019 om 17:10
Als ze extra nukkig was op school en je overal mee moest helpen is het eerst wat in me op komt dat ze zenuwachtig was. Misschien was ze bang voor jouw oordeel, kritiek of is er een andere reden dat ze zenuwachtig was. Het helpen was dan bijvoorbeeld om je nabijheid te zoeken of steun of goedkeuring van je te krijgen.
Wat het precies is is aan jou: jouw rol is om door het gedrag heen te prikken en te kijken wat er nou echt aan de hand is op zo'n moment.
Wat het precies is is aan jou: jouw rol is om door het gedrag heen te prikken en te kijken wat er nou echt aan de hand is op zo'n moment.
menta wijzigde dit bericht op 03-10-2019 17:12
3.48% gewijzigd

donderdag 3 oktober 2019 om 17:16
Ja maar is het afzetten? Zo gek is het gedrag van de dochter van TO toch niet? De reactie van to is pas gek.