Neutje schait'n.....dussssssss

06-04-2009 16:35 322 berichten
Jahaa mensen,

Ik ben dus verhuisd van A naar B of eigenlijk van het westen naar het oosten van het land.

Prachtig vind ik het hier!

De weilanden, de velden, de vennen, bos en beemd. Schitterend werkelijk....

Wel wennen hoor. Poeh, dat merk ik nu wel, dat ik erg moet wennen aan mijn nieuwe stee. Ik vind de mensen hier doorgaans erg aardig, er is aandacht voor elkaar, het is gemoedelijk, men zwaait naar elkaar, bekend en onbekend en ik zwaaide vervolgens vorige week, per ongeluk natuurlijk, met een borst, die uit mijn (te wijde) shirt hing terug, naar een hond uilatende buurman. Nee, het bevalt me hier op zich allemaal prima.

Ik heb alleen een taalprobleem zo nu en dan. Levert geinige dingen op wel, daarom ook dit topic, in de hoop op meer zalige taaldingesen binnen onze eigen landsgrenszen (daarbuiten mag ook natuurlijk).

Zo hebben we al weken, eigenlijk sinds we hier wonen, nog regelmatig bouwvakkers over de vloer, die de laatste klussen doen. Op dit moment is dat voornamelijk stratenmaken maar enniehoe, ik sta dan koffie te maken voor de mannen en dan zeg ik bijvoorbeeld tegen Dirk: Dirk, wil jij koffie? En dan zegt Dirk: Ja, dat mag wel....(eigenlijk zegt Dirk: 'joa da ma wè...' maar goed, laat ik het niet in het dialect gaan opschrijven want dat kan ik niet en ik wil geen Drenthen tegen het veen of zandhoofd stoten natuurlijk, ik wil hier oud (of nog ouder) worden.

Bij het weggaan is het in mijn geboortetaalgebied gebruikelijk om te zeggen: 'fijne/prettige avond/dag/weekend', daarop wordt dan gemiddeld gereageerd met een al dan niet welgemeend: 'bedankt, jij ook!' of eventueel (je hoort het niet meer zo vaak als vroeger):'insgelijks!'

De bouwjongens hier zeggen op mijn hartelijke wens:'Niet minderrrrrrr!' (en dan moet je de -t achter de 'niet' nog wegdenken he). Ik moest daar eerst eens goed over nadenken. Vooral over dat 'niet minder' dus. Ik vind 'm wel heel goed eigenlijk. Ik wens die man een fijn weekend en hij zegt (neem ik aan) dat hij het niet voor minder doet. Nah, dat vind ik een puike instelling waar ik me van harte bij aansluit. Het zal nog even oefenen worden maar ik ben vast van plan om 'm ook te gaan gebruiken.

Tot zover waar ik nog wel uit kom.

Lastiger wordt het als ik vandaag dit lees in het weekbericht van mijn dochters school:

's Middags is er niet alleen eitje-tikken maar ook zullen de groepen 1 t/m 4 eitjes gaan zoeken (kijk, dit snap ik allemaal nog), en de groepen 5 t/m 8 gaan neutje schait'n.

Het eerste wat bij me opkomt is dan; ben ik blij dat mijn dochter pas in groep 1 zit zeg! Anders zou ze toch maar mooi met school gaan neutje schait'n! Waar moet dat heen met de jeugd van tegenwoordig als die kinderen gewoon op school al een beetje gaan zitten neutje schait'n zeg! Ik bedoel, ben ik daarvoor de grote stad ontvlucht, om er dan in zuid-oost Drenthe tot de ontdekking te komen dat hier gewoon keihard neutje geschait wordt?!

Maar waar het feitelijk op neerkomt is natuurlijk dat ik geen idee heb wat neutje schait'n is. Misschien is het wel enig en wil ik het iedere dag doen. Geen idee!

Ook bekend met dit soort heerlijke taal gewen dingen?

En kan iemand me vertellen wat neutje schait'n bij benadering of het liefst helemaal betekent?
Alle reacties Link kopieren
Tjeu = doei

of..."goudgoan" als afscheidsgroet
SaffronSkies schreef op 07 april 2009 @ 12:38:quote:maarre, serieus, wie van jullie praat echt nog in het dialect? Of heb je "slechts" een accent?

Mijn hele familie praat nog steeds Gronings met elkaar, dat wil zeggen: de opa's en oma's (leven niet meer) en de ooms en tantes. Bij mijn generatie is het gestopt. Dus onderling (ook waar de kids bij zijn/waren) is het Gronings, tegen de kinderen (ik, broertje, neven en nichten) Nederlands. Tegen de huisdieren wordt ook Nederlands gepraat.

Ik praatte vroeger flink plat, maar écht Gronings versta ik alleen maar en spreek ik niet. Ik kan het wel als ik mijn best doe.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 07 april 2009 @ 12:29:

Elke gek heeft zijn gebrek Elk hef wal wat, De ien an de kop, de aander an 't gat.

Of:

Iedere gek hef zien gebrek

ist nie an de oog'n dan ist we an de bek!
quote:SaffronSkies schreef op 07 april 2009 @ 12:38:

maarre, serieus, wie van jullie praat echt nog in het dialect? Of heb je "slechts" een accent?

Met familie praat ik in het dialect. In mijn werk (de zorg) vinden oudere mensen het ook vaak fijn als je plat proat, net of het een band schept. Tegen "import" spreek ik ABN, alhoewel er vast een flink accent in zal zitten. Maar ik ben trots op waar ik vandaan kom en schaam me er niet voor.

Maar Eleonora we staan als stugge noorderlingen bekend, klopt dat of valt het volgens jou wel mee?
quote:eleonora schreef op 07 april 2009 @ 08:29:

[...]

Meds, je hebt wel een beetje gelijk. Ik schoot meteen in de stress bij dat neutje schait'n. Je kent me he....snel zenuwachtig en zo. Zo ging het met het slootslempen ook. Gelukkig had jij toen de eerste keer die bêta blokkers toen bij je, anders hadden Wé en ik nooit zo glansrijk gewonnen....

Wel fijn dat je zo intens meeleeft Meds. Voor jouw doen was dit een ultralange en zeer meelevende posting.

Aan de woorden en gebruiken lijsten heb ik echt wat.

* Zijn er nou woorden die ik ünbedingt nodig ga hebben?

afbliev'n (vanwege die tiet die er wel eens uithangt)

* Moet ik altijd mijn schoenen uit als ik bij iemand binnenkom?

Schoenen? Schoenen? Je draagt toch zeker geen schoenen? Ie mut'n klomp'n an, en die zet ie in de biejkeuk'n

* Doen we hier ook aan Sint Maarten?

Nee wel aan foekepotterij

* Wat moet mijn dochter nou echt gaan doen qua plaatselijke hobby?

Ponyclub

* Wat roep je als je bij mensen binnenloopt via de achterdeur? Ik riep laatst 'joehoe!' bij de buren (schoenen uit gedaan), is dat goed of raden jullie me 'meujj' aan? Of 'Volllk!' of zo?

Oehoe is prima

* Wat moet ik absoluut leren bakken en wanneer presenteer je dat?

Balkenbrij, snert, kruutmoes en jan in de zak

* Mag ik Amsterdams praten (dat gebeurt soms vanzelf) of wordt dat niet op prijs gesteld?

Nee dan heb je het "hoog in de kop"

* Mag de was op zondag naar buiten?

* Vindt men het leuk als ik probeer de taal te spreken of is dat juist ontzettend stom er irritant en wordt dat als een belediging opgevat?

Het ligt eraan hoe snel je het oppakt. Het is niet moeilijk, de drent spreekt bij voorkeur in 3 woorden zinnen en niet meer dan 2 zinnen per gesprek, wat gebrom of gemompel wordt ook enorm op prijs gesteld

Ik heb zoveel vragen....
Bia het dialectse woord voor bodybuilder is

spier'nboer
quote:mika65 schreef op 06 april 2009 @ 23:29:

eelske, woor ik vandoan kom zegn we eels

bagagedrager = pakkiesdroager

Wie weet wat een liennepoale is.

En wat is een buuze?

als in buuzcentn

Simoon ik zeg ook vaak dat er geen kip te doen is. Is dat geen ABN dan?

Een buuze is een (broek)zak :-)

Buuzcentn is dan zakgeld.
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:wesje schreef op 07 april 2009 @ 11:01:

In het Westerkwartier zeggen ze als koekjes oud en slap zijn, dat ze "slof" zijn. Ik heb een tijdje in de Randstad gewoond. Toen zei ik dat ook een keer. Baas kwam oorspronkelijk uit Drenthe. Die begreep precies wat ik bedoelde. De rest keek me erg wazig aan!!

Leuk topic trouwens. Herkenbaar.Dat heb ik ook gehad. Ik vind slof ook de ideale beschrijving
Niet mijn regering en ik hoor niet meer bij het zogenaamde volk.
quote:SaffronSkies schreef op 07 april 2009 @ 12:38:

maandverband = steunzooln,

maarre, serieus, wie van jullie praat echt nog in het dialect? Of heb je "slechts" een accent?

Ik proat echt drents, fural met de familie.

As ik in de winkels ofzo ben dan probeer in abn te proaten wat mie nie altied goed lukn wil. Soms ook een handicap heur. Doarom hep ik er veur zorgt dat mien jongn goed abn leern.

Grappig dat bepaalde dingen toch net ff anders worden gezegd.

"Ieder gek hef zien gebrek, de een aan de voetn de ander aan de bek"

He Simoon woon je in de dierentuin??
Met de familie praot wij drents; mien vriend verstiet dan nie altied alles, dan ziej m maangs kiek'n waor giet dit over?

Ik probeer em wat in te burgern want ik wil geern weerum.
anoniem_32824 wijzigde dit bericht op 07-04-2009 18:34
Reden: woordtie vergeetn
% gewijzigd
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Leuk, zo'n inburgeringscursus! Dat had ik ook moeten hebben, toen ik in het hoge noorden geboren werd uit Westerse ouders. Nou ja, met mijn niet-spontane karakter sluit ik hier prima aan, alleen mijn gebrekkige taalgevoel gooit roet in het eten waardoor ik als tweede-generatie Noorderling er op het eerste gehoor nooit écht bij hoor. Maar gelukkig kan je met het uitspreken van wat korte zinnen - terwijl je lacht met je ogen ipv je mond - veel compenseren. Kop dr veur! (al is dat dan weer geen Drents, pffff).
Ik vind het erg vermakelijk dit Topic

Ik woon alweer jaren in drenthe maar kom toch wel weer leuke weetjes tegen.

En ik versta het redleijk maar ik heb hier in de buurt een wat oudere vrouw wonen die ik wel eesn tegen kom als ik de hond uitlaat.

Zij spreekt dus echt plat drents,,,,,,,

Ook tegen mijn zoon die soms een R heeft alsof hij voor kinderen voor kinderen solliciteerd.....(hij is4)

Hij verstaat dus de helft niet en kijkt mij dan vragend aan

Maar ja ik versta er soms ook de ballen van of ken de betekenis stomweg niet dus blijft ze het eindeloos herhalen alsof ik het na 10 keer ineens wel snap.....

En eleonora.........iemand noemde het al maar kabouterland is echt wel een keertje leuk hoor voor je kind .

Ik ben afhankelijk van het openbaar vervoer en tjezus wat een wereldreis kan 25 km dan zijn........

Dan is het mooie platteland wel ff minder maar goed als dat het ergste is.

Ik zou voor geen goud willen ruilen met iemand uit de randstad.
quote:Soundpost schreef op 07 april 2009 @ 20:35:

Leuk, zo'n inburgeringscursus! Dat had ik ook moeten hebben, toen ik in het hoge noorden geboren werd uit Westerse ouders. Nou ja, met mijn niet-spontane karakter sluit ik hier prima aan, alleen mijn gebrekkige taalgevoel gooit roet in het eten waardoor ik als tweede-generatie Noorderling er op het eerste gehoor nooit écht bij hoor. Maar gelukkig kan je met het uitspreken van wat korte zinnen - terwijl je lacht met je ogen ipv je mond - veel compenseren. Kop dr veur! (al is dat dan weer geen Drents, pffff).O Sound, wat ben ik toch stapel op je.........
quote:benmamma schreef op 07 april 2009 @ 21:27:

En eleonora.........iemand noemde het al maar kabouterland is echt wel een keertje leuk hoor voor je kind .

We zijn er geweest met haar. Ze vond het vreselijk hahahahaa!

Ze vond de kabouters doodeng. De dieren waren wel erg leuk. Ze wordt volgende week 5 en we dachten haar leuk mee te nemen naar kabouterland. Doen we dus maar niet. We gaan naar De Deugniet in Borger.

Jammer Benmamma, dat je niet met de auto kunt. Ik namelijk ook niet, ik heb nog geen rijbewijs maar ik les wel en ga in mei afrijden. Jij?

Als ik geslaagd ben kom ik je opzoeken
ellert en brammert, da's ok mooi!
quote:eleonora schreef op 07 april 2009 @ 11:15:

Anderen die in de buurt van Exloo wonen zijn ook welkom! Doen we thee onder de party tent met mooi weer!

En anders binnen (wel schoenen uit he...)Even weten hoor, ik was al weg uit Drenthe voor de partytent zich zo algemeen aandiende en las later dat in Drenthe een partytent een snakdak genoemd wordt en een barbecue een snakreuster is dat echt zo?
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.
Ik zou het niet weten Jasmine....

Maar de Drenthen hier zullen ongetwijfeld opheldering gaan geven.
quote:meds schreef op 08 april 2009 @ 00:52:

ellert en brammert, da's ok mooi!

Die twee reuzen, ja, fantastisch.

Voor een supergevoelig kind als die van mij misschien nog wat te hoog gegrepen maar over een paar jaar zeker!
Drouwenerzand is ook leuk. Attractiepark(je) en eten en drinken is inclusief!
EleonoraHelaas geen rijbewijs hier en ook niet aan het lessen is helaas te kostbaar als je van een utkering leeft en bovendien daarna eigenlijk toch  geen geld om een auto te kopen........Dus voor mij word het verkeerspark Assen............kan ik op de fiets komen.......

Enne je bent meer dan welkom om eens in Assen een bakkie tekomen doen!! en Neem vooral je mooie dochtewr mee misschien worden jouw dochter en mijn zoon wel een stelletje
Zou dat nou geen feest zijn Benmamma!

Ze is nog niet zo into the guys, ze is meer van de meiden nog, maar goed, je kunt niet weten.

Na 28 mei weet ik of ik de weg op mag. Dan wil ik best eens langskomen, wel leuk om eens naar Assen te rijden......
ach mijn guy kan erg meisjes achtig zijn incl gillen, make up op doen, en roze als absoluut favo kleur........

Of ze heeft pech en hij heeft zijn superstoeredag........is hij het mannetje in huis en dus de baas( denkt hij dan he, ff voor de duidelijkheid)
De Deugniet! Das lekker eten daar en erg leuk met de kids!

En nee... Ik woon niet IN de dierentuin, maar als het had gekund had ik het wel overwogen! (quoten gaat me nog niet zo best af)

Zeg Eleonora, hoe zijn jullie eigenlijk bij het dorpje gekomen waar je nu woont? Als je uit een ander deel van het land komt en je besluit naar het Noorden te verhuizen en dan ook nog eens in een dorp... Ben ik wel benieuwd hoe je dan uiteindelijk bij je huidige stekkie tercht bent gekomen.

Waar let je dan allemaal op?
Ik weet niet of het specifiek iets uit Drenthe is maar toen ik in hier kwam wonen viel het me op dat de mensen hier een zeer aparte vorm van werkwoorden hanteren.. Als in:

Ik ben iets nodig

Wij zijn iets nodig

En als je ze dan verbetert snappen ze écht niet dat het niet zo hoort..
Geweldig topic!

Geen ervaring, kom uit midden van land, maar moest wel 5 keer vragen wat ze nou eigenlijk zei, toen een vriendin zei dat de kat 'roppig in de pokkel was...'

Weet niet uit welke streek het komt, maar dat weet men hier vast wel!
Be yourself; everyone else is already taken - Oscar Wilde

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven