Tiener wil niet meer sporten

09-10-2019 14:12 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon van 11 jaar wil stoppen met zijn sport.
Hij heeft in het verleden 2 jaar gevoetbald, een blauwe maandag atletiek, en nu alweer 3 jaar judo.
Hij is momenteel geblesseerd en kan niet vol gaan voor judo. Hij gaat wel naar de lessen en doet mee waar hij kan en voor de rest zit ie te kijken.
Nu geeft hij net aan dat hij wil stoppen met judo en weet niet wat hij wel wil gaan doen.
Hij judoot 3 keer per week een uur en 2 keer per week een zaalvoetbal via een psv vereniging. Bij het laatste is het niet alleen zaalvoetbal maar ook gezond koken, de wijk opruimen en iets met ouderen doen. Erg leuk maar niet echt SPORT.

Hoe belangrijk is sporten bij jeugd? Hebben jullie kinderen die niet sporten? En wat kan ik doen om hem te motiveren?

Ik ben alleenstaande moeder en werk 32 uur verdeeld over 5 dagen. Ik ben woensdag en donderdag middag vrij.
Dus de sport van mijn zoon was ook een soort opvang, tijdens mijn werk. Als ie niet meer gaat sporten, zit ie thuis en wellicht op zijn telefoon of Playstation.
Ik heb daar dan geen controle op.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Groeten Joylinn
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 17:05
Ik heb dat dus ook t.a.v. sporten. Tis niet mijn hobby.
En ik vond het bizar te merken voor hoeveel mannen dit een dealbreaker is vinden van een partner. En dus letterlijk afhaken als je niet aan sport doet. Dan heb ik toch iets van WTF? Ineens hangt je waarde dus daar vanaf?
Voor mij is het belangrijker dat iemand iets te doen heeft in zijn leven, interesses, vrienden, hobbies enz. en wat aan zijn persoonlijke ontwikkeling doet, aktief of passief.
Maar of ie wel of niet sport? Voor mij nooit een maatstaf geweest om een man af te wijzen.
Zou ik wel doen, dus ik snap die mannen wel.
Jij hebt vast weer iets dat jij belangrijk vindt dat ik totaal niet belangrijk vind...
Blijenvrij schreef:
09-10-2019 17:03
Verplicht nog wel. Denk jij dat je een kind verplicht gaat sporten als hij dat zelf niet wil? Ja, als ze het willen, maar als ze het niet willen krijg je ze echt niet tot hun 18e op sport.
Hier gaat het over basisschool. Dan: ja. Nu leg je de basis voor vaardigheden. Of ze dan later (even) stoppen of minderen is niet zo erg. Dan pak je het veel sneller weer op dan iemand die nooit wat gedaan heeft.
Alle reacties Link kopieren
Met elf gaan ze nog niet trainen om een breed lijf te krijgen maar zodra ze zich man beginnen te voelen willen ze nog meer man lijken (brede borst) door zich te spuiten met anabolen.

Nu heb je nog even rust en kan je gezellig pimpampetten met hem. Ik zou het ervan nemen. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Op zijn 6de kan je hem misschien nog dwingen het jaar af te maken.
Op zijn 11de zou ik daar niet meer aan beginnen.

Volgend jaar gaat ie naar de middelbare, heeft ie bergen huiswerk en helemaal geen / nauwelijks tijd meer om 5 keer per week te sporten en af en toe nog eens af te spreken met een vriend.

Dan kan ie dus beter dit jaar maar wennen aan af en toe alleen thuis zijn.


Als ie ooit zelf met een nieuwe sport / hobby aankomt zou hij van mij best mogen testen. Maar ik zou hem niks meer gaan opdringen.
3thee schreef:
09-10-2019 17:11
Hier gaat het over basisschool. Dan: ja. Nu leg je de basis voor vaardigheden. Of ze dan later (even) stoppen of minderen is niet zo erg. Dan pak je het veel sneller weer op dan iemand die nooit wat gedaan heeft.
Welke speciale vaardigheden zijn dat? Die je alleen leert met sporten?
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 17:05
Ik heb dat dus ook t.a.v. sporten. Tis niet mijn hobby.
En ik vond het bizar te merken voor hoeveel mannen dit een dealbreaker is vinden van een partner. En dus letterlijk afhaken als je niet aan sport doet. Dan heb ik toch iets van WTF? Ineens hangt je waarde dus daar vanaf?
Voor mij is het belangrijker dat iemand iets te doen heeft in zijn leven, interesses, vrienden, hobbies enz. en wat aan zijn persoonlijke ontwikkeling doet, aktief of passief.
Maar of ie wel of niet sport? Voor mij nooit een maatstaf geweest om een man af te wijzen.
Offtopic. Maar ik kan me dus wel voorstellen dat als je zelf sportief bent (heb het hier niet perse over sportschoolfitties) het in ieder geval geen pre is. Zonder dat dat met iemands waarde te maken hoeft te hebben. Als iemand graag buiten is, al is het om te wandelen dan is het wel leuk om dat samen met partner te doen. Als je het hebt over vakanties en graag iets sportiefs doen of dagtochten in de bergen maken, dan is het wel zo fijn dat partner daarin ook geïnteresseerd is. Als partner alleen maar op het strand wil liggen in een resort is dat niet helemaal een match. Of het dan perse een dikke vette nee is dat ligt gewoon aan hoe het verder klikt. Dat ligt er dan ook aan wat "niet zo sportief" is en andere al dan niet gemeenschappelijke interesses en hoe geïnteresseerd je bent in elkaars hobby's natuurlijk.

Als je zelf niet sport dan zou het ook raar zijn als je mannen daar wel op afwees ;).
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 17:19
Welke speciale vaardigheden zijn dat? Die je alleen leert met sporten?
Je zou er op je 20ste maar eens achter moeten komen dat je eigenlijk beroeps-judoka wou worden :-D.
niet verplichten, vaak raken kinderen dan zo ongemotiveerd dat ze de rest van hun leven niet meer sporten.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-10-2019 17:29
Je zou er op je 20ste maar eens achter moeten komen dat je eigenlijk beroeps-judoka wou worden :-D.
Dan doe je dat toch?

Je zou maar op je 20e last hebben met je lijf vanwege judo blessures. Als je ziet hoe dat gaat... Ik durfde niet eens blijven kijken bij de les. Was zelf wel een martial arts fan, maar niet van judo.

Je zou maar op je 20e wereldberoemd zijn / gaan worden, omdat je géén judo/sport moest doen en je aandacht kon richten op iets wat je écht leuk vond!
Denk aan Mark Zuckerberg die op zijn 20e FB lanceerde en met zijn 23e de jongste self-made billionair was.
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 17:38
Dan doe je dat toch?

Je zou maar op je 20e last hebben met je lijf vanwege judo blessures. Als je ziet hoe dat gaat... Ik durfde niet eens blijven kijken bij de les. Was zelf wel een martial arts fan, maar niet van judo.

Je zou maar op je 20e wereldberoemd zijn / gaan worden, omdat je géén judo/sport moest doen en je aandacht kon richten op iets wat je écht leuk vond!
Denk aan Mark Zuckerberg die op zijn 20e FB lanceerde en met zijn 23e de jongste self-made billionair was.
Ik bedoelde het behoorlijk sarcastisch / ironisch.

Ik heb zelf niets met sport en ik vind al dat dwingelandij van "verplicht moeten sporten" maar niets.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-10-2019 17:40
Ik bedoelde het behoorlijk sarcastisch / ironisch.

Ik heb zelf niets met sport en ik vind al dat dwingelandij van "verplicht moeten sporten" maar niets.
haha, ik ergens ook, hoor. Ik vind het ook onzin, dat gedwing. Je kunt voor je kind niet invullen wat hij leuk moet vinden, en zou je ook finaal niet moeten doen.
Als volwassenen zitten er hele hordes bij therapeuten om áf te leren wat moeders of vaders er in gestampt heeft. Helemaal niet gezond.
kind voetbalt toch nog twee keer per week? als sport een goedkope opvang wordt is er wel iets mis denk ik.
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 17:42
haha, ik ergens ook, hoor. Ik vind het ook onzin, dat gedwing. Je kunt voor je kind niet invullen wat hij leuk moet vinden, en zou je ook finaal niet moeten doen.
Als volwassenen zitten er hele hordes bij therapeuten om áf te leren wat moeders of vaders er in gestampt heeft. Helemaal niet gezond.
Hear hear f*cking hear!!!
S-Meds schreef:
09-10-2019 17:42
kind voetbalt toch nog twee keer per week? als sport een goedkope opvang wordt is er wel iets mis denk ik.
Hier mocht ik als kind ook rustig 5 hobby's doen als "opvang".
Als we maar buitenshuis waren na school, dan liepen we niet in de weg in de winkel van mijn ouders.


Het enige voordeel:
Het moest niet persé sport zijn (ik zat op een bepaald moment tegelijk op turnen, jazzdans, tekenen, muziek-koor en scouting) en als we iets écht beu waren mochten we wel stoppen.
En school en huiswerk had altijd voorrang.


Ik heb overigens vooral een totale degout aan sport overgehouden van de sportlessen op school.
S-Meds schreef:
09-10-2019 17:42
kind voetbalt toch nog twee keer per week? als sport een goedkope opvang wordt is er wel iets mis denk ik.

Een 11-jarige kan ook prima drie middagen alleen na school.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken ook zo'n gezin waar sport verplicht werd gesteld, en dan moest het ook nog per se een teamsport zijn. Die ouders hadden het geluk dat de kinderen dat ook daadwerkelijk leuk bleken te vinden, maar ik vond het echt een gruwel, die dwang. Mijn dochter heeft echt niets met teamsport, ik zie al dat ik haar drie keer per week tegen heug en meug daarheen zou brengen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Star² schreef:
09-10-2019 17:50
Een 11-jarige kan ook prima drie middagen alleen na school.
ja hoor
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 17:42
haha, ik ergens ook, hoor. Ik vind het ook onzin, dat gedwing. Je kunt voor je kind niet invullen wat hij leuk moet vinden, en zou je ook finaal niet moeten doen.
Als volwassenen zitten er hele hordes bij therapeuten om áf te leren wat moeders of vaders er in gestampt heeft. Helemaal niet gezond.
Er is maar 1 manier om te ontdekken wat je leuk vindt: namelijk door het te doen. En ik verplicht ze niet tot een bepaalde sport, maar tot een zelf te kiezen sport. Hoort bij mij bij gezond leven. En dat gezond leven houdt niet in dat ze nooit snoepen / geen witbrood mogen. Maar dat ik ze mogelijkheid geef om tot gezonde volwassen te groeien die zelf keuzes kan maken . Maar daarvoor moet je ook weten wat je wel / niet leuk vindt. Mijn zoon (nu 9jaar) weet ondertussen dat hij niet houdt van wedstrijden , wel wil sporten met klasgenoten en vrienden. Geen teamsport. Wel actief bezig zijn (niet continue wachten op de anderen)
deenje schreef:
09-10-2019 18:28
Er is maar 1 manier om te ontdekken wat je leuk vindt: namelijk door het te doen. En ik verplicht ze niet tot een bepaalde sport, maar tot een zelf te kiezen sport. Hoort bij mij bij gezond leven. En dat gezond leven houdt niet in dat ze nooit snoepen / geen witbrood mogen. Maar dat ik ze mogelijkheid geef om tot gezonde volwassen te groeien die zelf keuzes kan maken . Maar daarvoor moet je ook weten wat je wel / niet leuk vindt. Mijn zoon (nu 9jaar) weet ondertussen dat hij niet houdt van wedstrijden , wel wil sporten met klasgenoten en vrienden. Geen teamsport. Wel actief bezig zijn (niet continue wachten op de anderen)

Dat doe je dus niet, want ze moeten een sport kiezen.
deenje schreef:
09-10-2019 18:28
Er is maar 1 manier om te ontdekken wat je leuk vindt: namelijk door het te doen. En ik verplicht ze niet tot een bepaalde sport, maar tot een zelf te kiezen sport. Hoort bij mij bij gezond leven. En dat gezond leven houdt niet in dat ze nooit snoepen / geen witbrood mogen. Maar dat ik ze mogelijkheid geef om tot gezonde volwassen te groeien die zelf keuzes kan maken . Maar daarvoor moet je ook weten wat je wel / niet leuk vindt. Mijn zoon (nu 9jaar) weet ondertussen dat hij niet houdt van wedstrijden , wel wil sporten met klasgenoten en vrienden. Geen teamsport. Wel actief bezig zijn (niet continue wachten op de anderen)
Neuh.

Je verplicht ze tot sport. Dat is niet zelf keuzes maken.

En je kan prima heel gezond leven, lekker buiten raggen en gitaar spelen i.p.v. te sporten na schooltijd omdat mama dat wil.
Alle reacties Link kopieren
wil je hem dwingen omdat je droomt dat hij topatleet in iets wordt? zo nee laat hem gerust en dwing niet, hoe meer je hem dwingt hoe minder ze het graag gaan doen. ze doen al sport en neem aan ook al zwemmen op school. heb nooit gesport en mijn broers ook niet, ze zijn er goed uitgekomen. heeft hij andere interesses? mss hem eens vragen?
Alle reacties Link kopieren
of zoeken jullie een babysit tijdens de vrije dagen? grootouders zijn ook nog altijd een optie ipv hem te dwingen.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-10-2019 18:30
Dat doe je dus niet, want ze moeten een sport kiezen.
Sporten vind ik horen bij een gezonde levensstijl. En dat wil ik mijn kinderen meegeven
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 18:31
Neuh.

Je verplicht ze tot sport. Dat is niet zelf keuzes maken.

En je kan prima heel gezond leven, lekker buiten raggen en gitaar spelen i.p.v. te sporten na schooltijd omdat mama dat wil.
Ik verplicht ze nu tot een sport, dat hoort bij mij bij een gezonde levensstijl. En volledig zelfstandig keuzes maken , daar werken we naar toe. Nu is zoon 9 , ik maak de keus tot minimaal 1 keer per week sporten. Zoon heeft de vrijheid om zelf de sport te kiezen.
deenje schreef:
09-10-2019 18:36
Sporten vind ik horen bij een gezonde levensstijl. En dat wil ik mijn kinderen meegeven

Maar als zij dat nou echt niet willen en liever tekenen of gaan toneelspelen of gitaar of postzegels verzamelen of bij de scouting willen?
Dan ga je ze je toch dwingen zogenaamd uit vrije keuze een sport te kiezen?

Vind maar raar geleuter sorry. En dan heb ik zelf sportende kinderen, die dat graag doen.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 18:40
10.87% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven