Tiener wil niet meer sporten

09-10-2019 14:12 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn zoon van 11 jaar wil stoppen met zijn sport.
Hij heeft in het verleden 2 jaar gevoetbald, een blauwe maandag atletiek, en nu alweer 3 jaar judo.
Hij is momenteel geblesseerd en kan niet vol gaan voor judo. Hij gaat wel naar de lessen en doet mee waar hij kan en voor de rest zit ie te kijken.
Nu geeft hij net aan dat hij wil stoppen met judo en weet niet wat hij wel wil gaan doen.
Hij judoot 3 keer per week een uur en 2 keer per week een zaalvoetbal via een psv vereniging. Bij het laatste is het niet alleen zaalvoetbal maar ook gezond koken, de wijk opruimen en iets met ouderen doen. Erg leuk maar niet echt SPORT.

Hoe belangrijk is sporten bij jeugd? Hebben jullie kinderen die niet sporten? En wat kan ik doen om hem te motiveren?

Ik ben alleenstaande moeder en werk 32 uur verdeeld over 5 dagen. Ik ben woensdag en donderdag middag vrij.
Dus de sport van mijn zoon was ook een soort opvang, tijdens mijn werk. Als ie niet meer gaat sporten, zit ie thuis en wellicht op zijn telefoon of Playstation.
Ik heb daar dan geen controle op.

Ik zie jullie reactie graag tegemoet.

Groeten Joylinn
deenje schreef:
09-10-2019 18:36
Sporten vind ik horen bij een gezonde levensstijl. En dat wil ik mijn kinderen meegeven
Wat jij vindt is ook maar een mening en nog eens niet waar ook. Het gezegde verteld niet voor niets dat hardlopers doodlopers zijn.
deenje schreef:
09-10-2019 18:36
Sporten vind ik horen bij een gezonde levensstijl. En dat wil ik mijn kinderen meegeven

Het ging mij om je opmerking zelf keuzes maken. Dat mogen ze dus niet. Want ze moeten sporten en mogen niet op dammen want dat is niet gezond. Misschien willen ze wel op een kookclub waar ze meer leren over gezonde levensstijl dan in de voetbalkantine, maar hee, geen sport.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 09-10-2019 18:41
17.84% gewijzigd
Susan schreef:
09-10-2019 17:54
Ik ken ook zo'n gezin waar sport verplicht werd gesteld, en dan moest het ook nog per se een teamsport zijn. Die ouders hadden het geluk dat de kinderen dat ook daadwerkelijk leuk bleken te vinden, maar ik vond het echt een gruwel, die dwang. Mijn dochter heeft echt niets met teamsport, ik zie al dat ik haar drie keer per week tegen heug en meug daarheen zou brengen.
Mijn ex is bijna tot huilen aan toe verdrietig dat onze dochter geen teamsport wilde. Hij vindt dat eigenlijk onmisbaar in de opvoeding.
MinkeDeWit schreef:
09-10-2019 18:40
Mijn ex is bijna tot huilen aan toe verdrietig dat onze dochter geen teamsport wilde. Hij vindt dat eigenlijk onmisbaar in de opvoeding.
Heeft hem ook vast heel goed geholpen als mens?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 18:39
Maar als zij dat nou echt niet willen en liever tekenen of gaan toneelspelen of gitaar of postzegels verzamelen of bij de scouting willen?
Dan ga je ze je toch dwingen zogenaamd uit vrije keuze een sport te kiezen?

Vind maar raar geleuter sorry. En dan heb ik zelf sportende kinderen, die dat graag doen.
Helemaal mee eens. Dat kan blijkbaar dan toch ;-)
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 18:41
Heeft hem ook vast heel goed geholpen als mens?
Hij is wel een sociaal type, allemansvriend en ieders favoriete schoonzoon. Ik zie het oorzaak en gevolg wat andersom. Het kind zal niet socialer worden door een teamsport.
MinkeDeWit schreef:
09-10-2019 18:40
Mijn ex is bijna tot huilen aan toe verdrietig dat onze dochter geen teamsport wilde. Hij vindt dat eigenlijk onmisbaar in de opvoeding.
En hoe is hij dan toch gezwicht om haar niet alsnog op zaterdag af te zetten bij de plaatselijke basket- of volleybalclub toen ze 7 was?
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 17:42
haha, ik ergens ook, hoor. Ik vind het ook onzin, dat gedwing. Je kunt voor je kind niet invullen wat hij leuk moet vinden, en zou je ook finaal niet moeten doen.
Als volwassenen zitten er hele hordes bij therapeuten om áf te leren wat moeders of vaders er in gestampt heeft. Helemaal niet gezond.
Omdat ze 1 keer per week naar een zelf gekozen sport gaan.? Tja, dan vrees ik dat mijn kinderen pas echt een peut moeten opzoeken. Want ze moeten zo veel (om 20.00 u naar bed, huiswerk maken , 1 keer per week sporten, naar school op de fiets of wandelen (ik weiger ook nog om ze met de auto te brengen) en ook nog zelf de broodtrommel uit de tas halen). Ik zal psychologie alvast waarschuwen
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
09-10-2019 18:47
Omdat ze 1 keer per week naar een zelf gekozen sport gaan.? Tja, dan vrees ik dat mijn kinderen pas echt een peut moeten opzoeken. Want ze moeten zo veel (om 20.00 u naar bed, huiswerk maken , 1 keer per week sporten, naar school op de fiets of wandelen (ik weiger ook nog om ze met de auto te brengen) en ook nog zelf de broodtrommel uit de tas halen). Ik zal psychologie alvast waarschuwen
Omdat ze niet de vrijheid krijgen om zich te ontplooien zoals ze werkelijk zijn. Meeste mensen worden in een keurslijf gestopt van wat pa en ma enz. denken dat goed is voor hun kind, zonder dat ze wéten wat dat is.
Ga gerust sparen voor de therapie later.
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 18:51
Omdat ze niet de vrijheid krijgen om zich te ontplooien zoals ze werkelijk zijn. Meeste mensen worden in een keurslijf gestopt van wat pa en ma enz. denken dat goed is voor hun kind, zonder dat ze wéten wat dat is.
Ga gerust sparen voor de therapie later.
:fortune: :fortune: :fortune:
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
09-10-2019 18:47
Omdat ze 1 keer per week naar een zelf gekozen sport gaan.? Tja, dan vrees ik dat mijn kinderen pas echt een peut moeten opzoeken. Want ze moeten zo veel (om 20.00 u naar bed, huiswerk maken , 1 keer per week sporten, naar school op de fiets of wandelen (ik weiger ook nog om ze met de auto te brengen) en ook nog zelf de broodtrommel uit de tas halen). Ik zal psychologie alvast waarschuwen
Met die wachtlijsten van tegenwoordig moet je idd bijtijds aanmelden.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
deenje schreef:
09-10-2019 18:38
Ik verplicht ze nu tot een sport, dat hoort bij mij bij een gezonde levensstijl. En volledig zelfstandig keuzes maken , daar werken we naar toe. Nu is zoon 9 , ik maak de keus tot minimaal 1 keer per week sporten. Zoon heeft de vrijheid om zelf de sport te kiezen.
Heerlijk, zo ben ik opgevoed.

Heeft mij vooral geleerd dat ik dat mijn kinderen niet ging aandoen.

Ze mochten op een sport, maar het moest niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-10-2019 17:15
Op zijn 6de kan je hem misschien nog dwingen het jaar af te maken.
Op zijn 11de zou ik daar niet meer aan beginnen.

Volgend jaar gaat ie naar de middelbare, heeft ie bergen huiswerk en helemaal geen / nauwelijks tijd meer om 5 keer per week te sporten en af en toe nog eens af te spreken met een vriend.

Dan kan ie dus beter dit jaar maar wennen aan af en toe alleen thuis zijn.


Als ie ooit zelf met een nieuwe sport / hobby aankomt zou hij van mij best mogen testen. Maar ik zou hem niks meer gaan opdringen.
Dank je! Je hebt helemaal gelijk. Zo begin ik het nu ook te zien. Was zo verrast dat ik het even van verschillende kanten moest zien.
Alle reacties Link kopieren
Tinkerbell1988 schreef:
09-10-2019 18:35
of zoeken jullie een babysit tijdens de vrije dagen? grootouders zijn ook nog altijd een optie ipv hem te dwingen.
Ik heb het woord dwingen nooit genoemd en doe dat ook zeker niet. Hij zit met veel plezier al 3 jaar op judo, haalt de ene band na de andere en heeft vriendjes leren kennen. Het kwam uit het niets dat ie niet meer wil. Vandaar mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
09-10-2019 16:51
Ik zou het verplicht stellen omdat het gezonde inspanning is en ze er een bepaalde mentaliteit leren die ik nuttig vind. Voor kinderen die zich op school niet in hoeven te spannen kan het extra nuttig zijn om te leren oefenen en doorzetten en het resultaat van je harde werk te zien. (Oefenen kan misschien ook met muziek, maar we hebben geen muzikaal talent.) Winnen, omgaan met verlies, omgaan met clubgenoten, een doel hebben en daar voor gaan, plezier hebben met je gezamenlijke hobby...

Maar ik hoef het niet te verplichten, want ze willen zelf.
Mwa, ik geloof daar niet zo in. Sommige kinderen/volwassenen vinden bewegen/sporten heel erg leuk maar geven niet om wedstrijden of resultaten. Als ik naar mijzelf kijk, ik vind sporten/bewegen heel erg leuk. Wedstrijden doen/deden mij niet zoveel, want ik wil lekker bezig zijn en mijzelf verbeteren vind ik niet zo belangrijk. Op de zwemvereniging waar ik zwom waren er zo meer. Wilden wel op een beetje niveau trainen, maar geen geneuzel met wedstrijden. Reden voor de meeste om niet over te stappen naar een teamsport was vaak omdat ze geen zin hadden in wedstrijden en vaak bij een teamsport is het niet mogelijk om alleen maar te trainen.

Daarnaast als iemand niet op een club of zo wil, maar verder wel veel plezier beleefd aan zelf een stuk gaan fietsen, dan begrijp ik niet waarom je iemand zou verplichten om iets te gaan doen, dat ze niet ligt. Bewegen is inderdaad belangrijk, maar dat hoeft niet perse een sport te zijn.
dianaf wijzigde dit bericht op 10-10-2019 10:03
2.57% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
FlowerSpirit schreef:
09-10-2019 17:05
Ik heb dat dus ook t.a.v. sporten. Tis niet mijn hobby.
En ik vond het bizar te merken voor hoeveel mannen dit een dealbreaker is vinden van een partner. En dus letterlijk afhaken als je niet aan sport doet. Dan heb ik toch iets van WTF? Ineens hangt je waarde dus daar vanaf?
Voor mij is het belangrijker dat iemand iets te doen heeft in zijn leven, interesses, vrienden, hobbies enz. en wat aan zijn persoonlijke ontwikkeling doet, aktief of passief.
Maar of ie wel of niet sport? Voor mij nooit een maatstaf geweest om een man af te wijzen.
Ik vind het wel belangrijk dat een man het fijn vindt om te bewegen. Hoeft geen fanatieke sporter te zijn. Maar dat is omdat ik dat zelf óók graag doe en er daardoor veel tijd aan kwijt ben. Leuk om het soms samen te doen en waarschijnlijk ook meer begrip als ik elke dag zeker 1,5-2 uur kwijt ben aan beweging. Ik pak bijvoorbeeld ook zelden de auto omdat ik liever ga fietsen/lopen. Mijn vriend staat er gelukkig ook zo in.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Joylinn schreef:
09-10-2019 23:03
Ik heb het woord dwingen nooit genoemd en doe dat ook zeker niet. Hij zit met veel plezier al 3 jaar op judo, haalt de ene band na de andere en heeft vriendjes leren kennen. Het kwam uit het niets dat ie niet meer wil. Vandaar mijn vraag.
Uit het niets? Sinds zijn blessure toch?
.
Mijn zoon heeft concentratieproblemen (ADD) die overal in doorwerken. Gewoon zijn brood smeren en opeten is al een worsteling aan het ontbijt, en zo "moet" hij de hele dag maar door van alles van medewerkers op school en van ons.
Ik had graag gehad dat hij zou sporten; hij heeft de afgelopen 3 jaar ook een sport gedaan na schooltijd die in de gymzaal van zijn basisschool werd aangeboden en waar mijn man assistent van de leraar bij was (die heeft die sport zelf ook gedaan en hij kende de leraar nog). Dat hielp echt om het vol te houden.

Nu wilde zoon echter stoppen, en eerst zeiden we dat hij dan wel verplicht iets anders moest kiezen; keus uit muziekinstrument, sport, of iets creatiefs. Maar zoon kon het na school echt niet meer aan om zelfs maar naar een proefles te gaan; dan heeft hij de hele dag op school al zo geknokt tegen zijn eigen afleiding dat hij er wel klaar mee is, en helemaal niet meer open kan staan voor interactie in een nieuwe groep met een onbekende docent. En we hebben het nu maar los gelaten. Misschien kan medicatie om te helpen focussen hem ondersteunen zodat hij niet zo de dag door hoef te worstelen, en hij na school nog iets nieuws aan kan, maar dat gaan we dit jaar rustig bekijken, en ook dat is voor hem een vrije keus.

Wat ik erg leuk vind, is dat er hier in de buurt ook een heel ander clubje werd aangeboden: een dame die met een klein groepje kinderen in een grote biologische tuin werkt, en na school dan wat uitlegt over bepaalde planten, en verder gaan ze samen zaaien en oogsten. Erg luchtig en van allerlei leeftijden door elkaar; zoon is bijna de oudste met zijn 9 jaar. Zoon heeft dit najaar 1 "proefles" gedaan; samen aardappels oogsten van een klein akkertje, en hij kreeg meteen een zak mee naar huis. Dat vond hij leuk en nog haalbaar; daar wil hij in het voorjaar op (start van het nieuwe groeiseizoen).

Dan maar geen conditieontwikkeling; hij fietst naar school, we wandelen met de hond en hij heeft dans en gym op school. Er zijn veel meer redenen dan die van mijn zoon waarom kinderen niet willen sporten (en dat eigenlijk ook echt niet kunnen opbrengen).
Ouders die vinden "dat het er gewoon bij hoort" vind ik altijd nogal blind voor zulke omstandigheden. Gelukkig kunnen veel kinderen het sporten wel aan, en beleven ze er ook plezier aan, maar een kind is ook goed als het een ander pad bewandelt.
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
10-10-2019 10:39
Mijn zoon heeft concentratieproblemen (ADD) die overal in doorwerken. Gewoon zijn brood smeren en opeten is al een worsteling aan het ontbijt, en zo "moet" hij de hele dag maar door van alles van medewerkers op school en van ons.
Ik had graag gehad dat hij zou sporten; hij heeft de afgelopen 3 jaar ook een sport gedaan na schooltijd die in de gymzaal van zijn basisschool werd aangeboden en waar mijn man assistent van de leraar bij was (die heeft die sport zelf ook gedaan en hij kende de leraar nog). Dat hielp echt om het vol te houden.

Nu wilde zoon echter stoppen, en eerst zeiden we dat hij dan wel verplicht iets anders moest kiezen; keus uit muziekinstrument, sport, of iets creatiefs. Maar zoon kon het na school echt niet meer aan om zelfs maar naar een proefles te gaan; dan heeft hij de hele dag op school al zo geknokt tegen zijn eigen afleiding dat hij er wel klaar mee is, en helemaal niet meer open kan staan voor interactie in een nieuwe groep met een onbekende docent. En we hebben het nu maar los gelaten. Misschien kan medicatie om te helpen focussen hem ondersteunen zodat hij niet zo de dag door hoef te worstelen, en hij na school nog iets nieuws aan kan, maar dat gaan we dit jaar rustig bekijken, en ook dat is voor hem een vrije keus.

Wat ik erg leuk vind, is dat er hier in de buurt ook een heel ander clubje werd aangeboden: een dame die met een klein groepje kinderen in een grote biologische tuin werkt, en na school dan wat uitlegt over bepaalde planten, en verder gaan ze samen zaaien en oogsten. Erg luchtig en van allerlei leeftijden door elkaar; zoon is bijna de oudste met zijn 9 jaar. Zoon heeft dit najaar 1 "proefles" gedaan; samen aardappels oogsten van een klein akkertje, en hij kreeg meteen een zak mee naar huis. Dat vond hij leuk en nog haalbaar; daar wil hij in het voorjaar op (start van het nieuwe groeiseizoen).

Dan maar geen conditieontwikkeling; hij fietst naar school, we wandelen met de hond en hij heeft dans en gym op school. Er zijn veel meer redenen dan die van mijn zoon waarom kinderen niet willen sporten (en dat eigenlijk ook echt niet kunnen opbrengen).
Ouders die vinden "dat het er gewoon bij hoort" vind ik altijd nogal blind voor zulke omstandigheden. Gelukkig kunnen veel kinderen het sporten wel aan, en beleven ze er ook plezier aan, maar een kind is ook goed als het een ander pad bewandelt.
Mijn zoon heeft ook ADD in combi met ADHD. En ik ben ook een ouder die vindt dat sporten moet. Maar niet ten koste van alles. Teamsport kan zoon ook echt niet aan na een schooldag. Dus dat hoeft ook niet. Hij lijkt nu zijn sport gevonden te hebben. De eerste sport die langer dan 1 schooljaar volgehouden is: atletiek. Hij vindt het rennen nu echt lekker. De technische nummers (hoog- en verspringen) lukken niet goed. Maar ach, wat maakt heg uit. Hij gaat 2 keer per week en het lijkt zelfs alsof zijn ADHD wat meer onder controle lijkt. Ik krijg het idee dat het lekker buiten sporten (zo ziet hij het dit schooljaar echt) hem wat helpt. Zijn enorm druk gedrag en slechte concentratie gaan beter.
Als sporten averechts zou werken, zou ik er ook mee gekapt zijn . Daarom zijn we al gestopt met turnen (hal was lawaaierig en vervelend fel licht ) dansen (te veel verplicht bewegingen uitvoeren) zwemmen (te veel geluid). Toneel (te veel prikkeling van andere drukke kinderen)
blijmetmij schreef:
10-10-2019 10:39


Ouders die vinden "dat het er gewoon bij hoort" vind ik altijd nogal blind voor zulke omstandigheden. Gelukkig kunnen veel kinderen het sporten wel aan, en beleven ze er ook plezier aan, maar een kind is ook goed als het een ander pad bewandelt.
Ik vind dat het erbij hoort en dan heb ik het over MIJN kinderen. Wat jouw kinderen wel of niet doen mag je helemaal zelf weten. Ik hoef geen rekening te houden met wat een ander kind niet kan, als die van mij het maar wel kunnen. Dáár houd ik rekening mee, dus ze hoeven niet op muziekles, dansles enz.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
11-10-2019 07:21
Ik vind dat het erbij hoort en dan heb ik het over MIJN kinderen. Wat jouw kinderen wel of niet doen mag je helemaal zelf weten. Ik hoef geen rekening te houden met wat een ander kind niet kan, als die van mij het maar wel kunnen. Dáár houd ik rekening mee, dus ze hoeven niet op muziekles, dansles enz.
Maar hou je dan ook nog rekening met wat ze leuk vinden?
Stel dat jouw kind graag muziekles wil i.p.v. sport?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
10-10-2019 10:20
Uit het niets? Sinds zijn blessure toch?
Inderdaad. Ik herhaal mezelf (en jou ook ;)): Het is enorm frustrerend om aan de kant te zitten (weet er alles van). Het is ook nog een druk kind schreef je: des te frustrerender. Vindt hij het judoën niet meer leuk of vindt hij het op deze manier niet leuk? Verder geen idee wat voor blessure hij heeft en hoe lang dat allemaal duurt. Los daarvan ben ik niet zo een voorstander van dwingen. Zeker omdat hij tevens dat voetbalgebeuren doet.
Solomio schreef:
11-10-2019 08:46
Maar hou je dan ook nog rekening met wat ze leuk vinden?
Stel dat jouw kind graag muziekles wil i.p.v. sport?
Het is een beetje een non-issue. Ze vinden sport leuk. Mochten ze het niet meer naar hun zin hebben bij hun huidige sport, dan wordt het eerst een andere club en dan een andere sport. En dat is geen probleem. Oudste heeft ook een sport gekozen bij de speciale projecten op school (en niet toneel, cultuur, laboratorium, enz.) Dus een andere sport is een kwestie van uitproberen welke. Er zijn zoveel leuke dingen.

Muziek in plaats van sport is ook een non-issue, want we zijn niet muzikaal. Mocht er eentje muzikaal zijn geweest, dan mocht hij het er misschien naast doen. Geen idee. Maar ik denk dat je lichamelijke vaardigheden veel makkelijker ontwikkelt zodat ze bij één van de tientallen sporten passen, dan dat je een niet-bestaande muzikale aanleg ontwikkelt. Muziek is wat dat betreft veel smaller en daardoor niet echt te vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
11-10-2019 11:15
Het is een beetje een non-issue. Ze vinden sport leuk. Mochten ze het niet meer naar hun zin hebben bij hun huidige sport, dan wordt het eerst een andere club en dan een andere sport. En dat is geen probleem. Oudste heeft ook een sport gekozen bij de speciale projecten op school (en niet toneel, cultuur, laboratorium, enz.) Dus een andere sport is een kwestie van uitproberen welke. Er zijn zoveel leuke dingen.

Muziek in plaats van sport is ook een non-issue, want we zijn niet muzikaal. Mocht er eentje muzikaal zijn geweest, dan mocht hij het er misschien naast doen. Geen idee. Maar ik denk dat je lichamelijke vaardigheden veel makkelijker ontwikkelt zodat ze bij één van de tientallen sporten passen, dan dat je een niet-bestaande muzikale aanleg ontwikkelt. Muziek is wat dat betreft veel smaller en daardoor niet echt te vergelijken.
Duidelijk dat je redeneert vanuit je eigen referentiekader. Doe ik ook, dat is vrij normaal denk ik.

Wel denk ik dat je je kind ermee tekort zou kunnen doen.
Zoals ik de mijne vooral niet gestimuleerd heb om te gaan sporten, maar toen ze wilden vond ik het prima.

Maar als je zelf sportief bent is de kans natuurlijk groter dat je kind dat ook is. Dat heeft verder weinig met opvoeding te maken, meer met aanleg.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
3thee schreef:
11-10-2019 11:15
Het is een beetje een non-issue. Ze vinden sport leuk. Mochten ze het niet meer naar hun zin hebben bij hun huidige sport, dan wordt het eerst een andere club en dan een andere sport. En dat is geen probleem. Oudste heeft ook een sport gekozen bij de speciale projecten op school (en niet toneel, cultuur, laboratorium, enz.) Dus een andere sport is een kwestie van uitproberen welke. Er zijn zoveel leuke dingen.

Muziek in plaats van sport is ook een non-issue, want we zijn niet muzikaal. Mocht er eentje muzikaal zijn geweest, dan mocht hij het er misschien naast doen. Geen idee. Maar ik denk dat je lichamelijke vaardigheden veel makkelijker ontwikkelt zodat ze bij één van de tientallen sporten passen, dan dat je een niet-bestaande muzikale aanleg ontwikkelt. Muziek is wat dat betreft veel smaller en daardoor niet echt te vergelijken.
Zeggen dat je sporten 'verplicht' als de kinderen het willen is natuurlijk een beetje raar. Je verplicht niets, je stimuleert het en gaat mee in hun wensen.

Ik heb 2 kinderen die echt een ***hekel hebben aan sporten, van alles geprobeerd, overal proeflessen gedaan, maar als je met een krijsend kind onder je arm naar de - zelfgekozen- sportles moet gaan schiet je echt je doel voorbij. Gelukkig wel andere hobby's. Kind 1 koos een creatieve bezigheid en gaat daar zonder enige vorm van mopperen heen. Half uur heen en een half uur terug fietsen. Door weer en wind.

Bij kind 2 is de activiteit zelfs iets wat formeel geen sport is maar wel zorgt voor een aantal uur per week buiten lichamelijk actief bezig zijn en in een team moeten werken. Daarnaast komt er gewoon voor woon-schoolverkeer wekelijks nog een kilometer of 70 fietsen bij. Geen idee wat verplicht sporten nog toegevoegd zou hebben. Sportief zijn/ bewegen hoeft zich niet alleen te beperken tot de sport(club). En vaardigheden als doorzetten kan je ook prima buiten de sport leren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven