Koel bedkussen
donderdag 17 oktober 2019 om 20:01
donderdag 17 oktober 2019 om 20:36
donderdag 17 oktober 2019 om 21:42
Heb net even gekeken. Ik denk synthetisch want er zitten allemaal kleine witte vlokjes in.Virginia_38 schreef: ↑17-10-2019 21:06Ik heb toevallig pas een nieuw bed en nieuwe kussens gekocht en heb me laten vertellen dat dons en kapok sowieso beter zijn dan synthetische kussens qua vochtopname en dus blijven ze koeler. Maar ik weet niet wat je nu hebt?
donderdag 17 oktober 2019 om 23:11
Virginia_38 schreef: ↑17-10-2019 23:02Huh nee hoor, dons isoleert niet maar ventileert juist heel goed. Hoe hoger het donspercentage hoe beter.
Maar het is wel vrij zacht dus als je dat niet prettig vindt TO, kun je misschien beter voor kapok gaan.
Of zoals anderen voorstelden bamboe of boekweit.
Moet je maar eens googelen, dons isoleert juist heel goed.
donderdag 17 oktober 2019 om 23:39
Hahaha ik denk al, heb ik het nou weer niet goed onthouden, maar na wat googlen vond ik dit:
Dons en veren beschikken over zeer goede hygroscopische en isolerende eigenschappen. Mensen verliezen ‘s nachts gemiddeld 0,2 tot 0,5 liter vocht. Goede klasse1 dons is in staat tot ca. 11,6% van hun eigen gewicht in vocht op te nemen en snel te “verwerken” en desalniettemin te verwarmen. Dons is dus in staat om de menselijke transpiratie en verdampingswarmte op te nemen en af te geven via de dekbedoppervlakte aan de slaapomgeving.
Klopt dus inderdaad Chocolol, van dat isoleren maar dons voert de warmte ook weer af
Dons en veren beschikken over zeer goede hygroscopische en isolerende eigenschappen. Mensen verliezen ‘s nachts gemiddeld 0,2 tot 0,5 liter vocht. Goede klasse1 dons is in staat tot ca. 11,6% van hun eigen gewicht in vocht op te nemen en snel te “verwerken” en desalniettemin te verwarmen. Dons is dus in staat om de menselijke transpiratie en verdampingswarmte op te nemen en af te geven via de dekbedoppervlakte aan de slaapomgeving.
Klopt dus inderdaad Chocolol, van dat isoleren maar dons voert de warmte ook weer af
donderdag 17 oktober 2019 om 23:53
Je zegt het zelf al : "Goede klasse1 dons is in staat tot ca. 11,6% van hun eigen gewicht in vocht op te nemen en snel te “verwerken” en desalniettemin te verwarmen." Oftewel, het voert vocht af maar blijft toch ook warm.
(Maar de nummer 1 reden om geen dons te nemen is natuurlijk dat het dieronvriendelijk is, dus voor mij zou het sowieso geen optie zijn. Want hoe natuurlijk is het martelen van een dier voor een kussen als er zoveel andere diervriendelijke opties zijn? Nou weet ik wet dat niet iedereen daar om geeft en dat een hoop mensen het leed bagatelliseren, maar als je er echt over nadenkt is het toch wel vreemd.)
(Maar de nummer 1 reden om geen dons te nemen is natuurlijk dat het dieronvriendelijk is, dus voor mij zou het sowieso geen optie zijn. Want hoe natuurlijk is het martelen van een dier voor een kussen als er zoveel andere diervriendelijke opties zijn? Nou weet ik wet dat niet iedereen daar om geeft en dat een hoop mensen het leed bagatelliseren, maar als je er echt over nadenkt is het toch wel vreemd.)