Koel bedkussen

17-10-2019 20:01 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al langere tijd veel last van een veel te warm hoofdkussen (zal wel de leeftijd zijn). Ik keer regelmatig maar zelfs dan is het nog te warm. Veel hoofdkussens al geprobeerd.

Heeft iemand ervaring met een koelkussen of verkoelend hoofdkussen? Sprookje of werkt het echt?
Nou ik heb er een gekocht maar helaas werkt voor geen meter , heb er een met zo’n blauw koelvlak.
Verkoelend kussen weet ik niet, maar ik heb een boekweitkussen en dat werkt ook verkoelend! Het is even wennen, want het voelt anders aan, maar het bevalt goed.
't Is al met al een heel gedoe
Ik leg regelmatig een diepvrieselement verpakt in een theedoek onder mijn kussen. Heerlijk koud bij het omdraaien. Duurt natuurlijk maar even maar vaak net lang genoeg om weer in slaap te kunnen vallen.
I'm sorry, I was thinking about cats again.
Gewoon een ouderwets kapok kussen.
Ik heb toevallig pas een nieuw bed en nieuwe kussens gekocht en heb me laten vertellen dat dons en kapok sowieso beter zijn dan synthetische kussens qua vochtopname en dus blijven ze koeler. Maar ik weet niet wat je nu hebt?
Ik zou inderdaad kiezen voor een natuurlijke vezel ipv synthetisch, dat ademt veel beter.
Bamboe, katoen, kapok, whatever.
Mijn man heeft een (deels) watergevuld kussen en volgens hem duurt dat een tijdje voor hij het opgewarmd heeft en ligt hij heerlijk koel.
Bamboe kussen schijnt goed te werken hier voor.
Virginia_38 schreef:
17-10-2019 21:06
Ik heb toevallig pas een nieuw bed en nieuwe kussens gekocht en heb me laten vertellen dat dons en kapok sowieso beter zijn dan synthetische kussens qua vochtopname en dus blijven ze koeler. Maar ik weet niet wat je nu hebt?
Heb net even gekeken. Ik denk synthetisch want er zitten allemaal kleine witte vlokjes in.
Dons isoleert als een malle, is echt heel warm.

Ik heb zelf een M-line energy kussen, ben ik erg over te spreken. Wel prijzig vind ik.
Huh nee hoor, dons isoleert niet maar ventileert juist heel goed. Hoe hoger het donspercentage hoe beter.
Maar het is wel vrij zacht dus als je dat niet prettig vindt TO, kun je misschien beter voor kapok gaan.
Of zoals anderen voorstelden bamboe of boekweit.
Ik heb een Tempur kussen. Duur, maar slaapt heerlijk en vooral in het begin heerlijk koud.
Virginia_38 schreef:
17-10-2019 23:02
Huh nee hoor, dons isoleert niet maar ventileert juist heel goed. Hoe hoger het donspercentage hoe beter.
Maar het is wel vrij zacht dus als je dat niet prettig vindt TO, kun je misschien beter voor kapok gaan.
Of zoals anderen voorstelden bamboe of boekweit.

Moet je maar eens googelen, dons isoleert juist heel goed.
chocolol schreef:
17-10-2019 23:11
Moet je maar eens googelen, dons isoleert juist heel goed.
Natuurlijk, daarom donskleding, donsdekbedden, etc.
Ik heb een heel klein kussen van 30 bij 17; daar gaat veel lucht langs. ;-)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hahaha ik denk al, heb ik het nou weer niet goed onthouden, maar na wat googlen vond ik dit:

Dons en veren beschikken over zeer goede hygroscopische en isolerende eigenschappen. Mensen verliezen ‘s nachts gemiddeld 0,2 tot 0,5 liter vocht. Goede klasse1 dons is in staat tot ca. 11,6% van hun eigen gewicht in vocht op te nemen en snel te “verwerken” en desalniettemin te verwarmen. Dons is dus in staat om de menselijke transpiratie en verdampingswarmte op te nemen en af te geven via de dekbedoppervlakte aan de slaapomgeving.

Klopt dus inderdaad Chocolol, van dat isoleren maar dons voert de warmte ook weer af 😅
Je zegt het zelf al : "Goede klasse1 dons is in staat tot ca. 11,6% van hun eigen gewicht in vocht op te nemen en snel te “verwerken” en desalniettemin te verwarmen." Oftewel, het voert vocht af maar blijft toch ook warm.

(Maar de nummer 1 reden om geen dons te nemen is natuurlijk dat het dieronvriendelijk is, dus voor mij zou het sowieso geen optie zijn. Want hoe natuurlijk is het martelen van een dier voor een kussen als er zoveel andere diervriendelijke opties zijn? Nou weet ik wet dat niet iedereen daar om geeft en dat een hoop mensen het leed bagatelliseren, maar als je er echt over nadenkt is het toch wel vreemd.)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven