Ben jij wel eens onaardig tegen anderen?

22-10-2019 21:47 174 berichten
Bijvoorbeeld tegen collega's, vrienden, onbekenden etc.
Ik merk dat ik onbewust graag aardig gevonden wil worden. Ik ben daar ook goed in en het komt van pas in mijn werk. Toch kan ik bewondering hebben voor een vriendin die heel duidelijk grenzen kan aangeven en het niet erg vindt als de ander haar daarom niet aardig vindt. Zo heb ik een andere vriendschap wat ik diep in mijn hart zou willen 'opzeggen' . Maar dat doe ik niet..
Soms vind ik iemand niet aardig maar heb ik toch de neiging om vriendelijk te doen of een praatje te maken. Waarom? Want blijkbaar mag die ander mij niet onaardig vinden ofzo en kan ik dat slecht verkroppen. Nu ik ouder ben is dit niet zo'n issue meer maar toch steekt het soms de kop op.
Niq schreef:
23-10-2019 11:14
Ik word op mijn werk steeds onaardiger en dat verdienen ze ook allemaal. Uitschot, schooiers, jatters, verdraaiers, opjutters en wat al niet meer.
Als je dat meent, is solliciteren dan geen optie?
Vroeger deed ik nog weleens onaardig als mensen dingen deden waar ik last van had. Inmiddels heb ik geleerd dat de toon de muziek maakt en ben ik veel effectiever geworden in mijn communicatie. Maar ik ben nog steeds heel direct en heb niet de behoefte om aardig gevonden te worden. Gelukkig werk ik overwegend met mannen :)

Triggers voor onaardig gedrag zijn bij mij: asociaal gedrag, overlastgevend gedrag en persisterende onwetendheid.
Cateautje schreef:
23-10-2019 11:18
Als je dat meent, is solliciteren dan geen optie?

Ik stop er inderdaad ook binnenkort mee :)
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 23-10-2019 11:21
61.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niq schreef:
23-10-2019 11:14
Ik word op mijn werk steeds onaardiger en dat verdienen ze ook allemaal. Uitschot, schooiers, jatters, verdraaiers, opjutters en wat al niet meer.
Je werkt bij een bank? Sociale Dienst?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik denk van mezelf dat ik meestal vriendelijk ben. En ik probeer ook meestal duidelijk te zijn, al komt het wel voor dat ik iets óverduidelijk vind en dat de ander het kennelijk toch niet begrijpt.

Verder doe ik niet mijn best om aardig gevonden te worden en ik denk ook niet dat iedereen me aardig vindt. Daar zit ik niet mee - ik vind immers ook niet iedereen aardig.
Dagelijks, hoezo?
.
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 23-10-2019 17:35
99.11% gewijzigd
Het vereist moed om onaardig te zijn, zie https://www.bol.com/nl/p/courage-to-be- ... 096031903/ is echt een aanrader (nee heb geen aandelen o.i.d)
anoniem_382964 wijzigde dit bericht op 23-10-2019 11:28
7.14% gewijzigd
Niq schreef:
23-10-2019 11:21
Ik stop er inderdaad ook binnenkort mee :)
Ik wens je veel plezier in je volgende baan en veel succes. :)
Cateautje schreef:
23-10-2019 11:27
Ik wens je veel plezier in je volgende baan en veel succes. :)
Dank je! Eerst neem ik wel een flinke pauze hoor.
Anna2208 schreef:
23-10-2019 11:27
Het vereist moed om onaardig te zijn, zie https://www.bol.com/nl/p/courage-to-be-disliked/ [/url] is echt een aanrader (nee heb geen aandelen o.i.d)
Nou zeg, da's ook niet aardig, dat product is helemaal niet leverbaar en ook niet te onderzoeken op de site van Bol.
Anna2208 schreef:
23-10-2019 11:27
Het vereist moed om onaardig te zijn, zie https://www.bol.com/nl/p/courage-to-be-disliked/ [/url] is echt een aanrader (nee heb geen aandelen o.i.d)

Misschien alleen als het je niet van nature komt aanwaaien? Ik kan zelf prima onaardig zijn maar dat vereist voor mij echt geen moed.
Niq schreef:
23-10-2019 11:29
Dank je! Eerst neem ik wel een flinke pauze hoor.
Gelijk heb je. Niets is zo heerlijk om eventjes een periode alles te doen waar je zin in hebt.
Poppy_del_Rio schreef:
23-10-2019 11:29
Misschien alleen als het je niet van nature komt aanwaaien? Ik kan zelf prima onaardig zijn maar dat vereist voor mij echt geen moed.
Misschien ben je gewoon heel moedig maar merk je het niet zo...
Maar het verschilt wel per persoon denk ik. Voor een deel van de mensen is het de ‘makkelijke’ weg om altijd maar aardig te zijn en die hebben moed nodig om onaardig te zijn (als het aardig zijn een doel in de weg zit bijvoorbeeld)
Ik begrijp gewoon nog steeds niet wat er zo erg is als iemand je niet aardig vindt? Wat voel je dan dat zo naar is? Ik denk al snel, ja dat is jouw probleem. Ik vond het vroeger als kind al niet erg als er mensen boos op me waren. Dat heb je soms nou eenmaal, mensen kunnen niet altijd blij met je zijn.

Zeker als iemand een bepaalde actie niet aardig vindt, dus niet jou als mens in zijn geheel, dan snap ik niet wat daar zo erg aan is. Misschien mis ik empathisch vermogen, maar dat is toch niet zo’n ramp? Meestal is het ook maar van korte duur. En bij iemand die mij helemaal niet mag, is het wat mij betreft meestal wederzijds.

Ik ben wel benieuwd wat jullie er zo lastig aan vinden, want ik lees hier vaak over mensen die altijd graag iedereen tevreden houden.
Anna2208 schreef:
23-10-2019 11:36
Misschien ben je gewoon heel moedig maar merk je het niet zo...
Maar het verschilt wel per persoon denk ik. Voor een deel van de mensen is het de ‘makkelijke’ weg om altijd maar aardig te zijn en die hebben moed nodig om onaardig te zijn (als het aardig zijn een doel in de weg zit bijvoorbeeld)

Ik denk eerder dat het moed vergt om iets te doen wat niet in je karakter ligt. Zelf heb ik bijvoorbeeld moed nodig om me kwetsbaar op te stellen, want dat gaat bij mij dan weer niet vanzelf.
Nitflex schreef:
23-10-2019 11:49
Ik begrijp gewoon nog steeds niet wat er zo erg is als iemand je niet aardig vindt? Wat voel je dan dat zo naar is? Ik denk al snel, ja dat is jouw probleem. Ik vond het vroeger als kind al niet erg als er mensen boos op me waren. Dat heb je soms nou eenmaal, mensen kunnen niet altijd blij met je zijn.

Zeker als iemand een bepaalde actie niet aardig vindt, dus niet jou als mens in zijn geheel, dan snap ik niet wat daar zo erg aan is. Misschien mis ik empathisch vermogen, maar dat is toch niet zo’n ramp? Meestal is het ook maar van korte duur. En bij iemand die mij helemaal niet mag, is het wat mij betreft meestal wederzijds.

Ik ben wel benieuwd wat jullie er zo lastig aan vinden, want ik lees hier vaak over mensen die altijd graag iedereen tevreden houden.
Nou, dat lijkt me evident. :-D
Poppy_del_Rio schreef:
23-10-2019 11:51
Ik denk eerder dat het moed vergt om iets te doen wat niet in je karakter ligt. Zelf heb ik bijvoorbeeld moed nodig om me kwetsbaar op te stellen, want dat gaat bij mij dan weer niet vanzelf.
Dat kan het zeker zijn. Voor degenen bij wie het in het karakter ligt is het makkelijker/ voelt het op de korte termijn prettiger om aardig te doen, en degenen voor wie dat niet het geval is hebben minder moeite met onaardig doen. Het boek is een aanrader voor wie het moed vergt onaardig te doen, zoals de TO.
Ik ben wel vaker onaardig. Ben ook totaal niet assertief, waardoor ik de neiging heb om agressief te doen. Als in het tegenovergestelde van assertief en niet als in iemand willen slaan :p

Maar op straat ben ik uiterst vriendelijk, tenzij iemand onaardig tegen mij doet. Dan ben ik al snel niet aardig meer.
Alle reacties Link kopieren
Van nature ben ik een aardig mens maar mensen moet het niet te bont bij mij maken want ik heb zo mijn grenzen en dan kan ik onaardig tot erg onaangenaam worden.
Verders geen behoefte aan mensen pleasen.
.
Nouschi schreef:
23-10-2019 10:48
En nou allemaal jullie bek houden!
Eens!


En verder boeit het me weinig als mensen me (online of IRL) onaardig vinden. Ik heb niet de wens een allemansvriendje te zijn.
Interessant om te lezen wel. Ik heb zelf heel veel moeite met niet aardig gevonden worden. Echt in zo'n mate dat ik wel een soort pleasegedrag vertoon naar mensen waarvan het me eigenlijk niet zou moeten boeien. Baal daar ook wel van, want vind het onvolwassen, en kan ook nog steeds niet voor mezelf beredeneren waarom ik het belangrijk vind. (Ik ben namelijk helemaal geen mensenmens verder, mag de meeste mensen ook helemaal niet zo).

Overigens zit er bij mij wel een grote kloof tussen mensen die ik heel erg goed ken zoals mijn ouders en vriend, en mensen die daarbuiten staan.
Bij mijn ouders en vriend heb ik er totaal geen moeite mee om onaardig te zijn.
Qua online is het ook krom, want ik deel best graag uit (binnen het redelijke), maar kan dan vervolgens weer iets minder goed incasseren. Terwijl ik daar dan ook schijt aan zou moeten hebben.
Ik vind mezelf over het algemeen heel aardig, maar ben in sommige gevallen wel direct en dat kan soms best onaardig overkomen denk ik, terwijl het niet de bedoeling is. Gelukkig weten mensen in mijn sociale kringen dat ik gewoon vrij recht door zee ben dus die snappen dat het geen onaardigheid is. En mensen die verder van me weg staan zal ik minder gauw direct tegen wezen.
RégineFilange schreef:
23-10-2019 13:21

Overigens zit er bij mij wel een grote kloof tussen mensen die ik heel erg goed ken zoals mijn ouders en vriend, en mensen die daarbuiten staan.
Bij mijn ouders en vriend heb ik er totaal geen moeite mee om onaardig te zijn.
Dit is heel herkenbaar! Thuis ben ik de grootste bitch die er rondloopt haha!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven