Ben jij wel eens onaardig tegen anderen?

22-10-2019 21:47 174 berichten
Bijvoorbeeld tegen collega's, vrienden, onbekenden etc.
Ik merk dat ik onbewust graag aardig gevonden wil worden. Ik ben daar ook goed in en het komt van pas in mijn werk. Toch kan ik bewondering hebben voor een vriendin die heel duidelijk grenzen kan aangeven en het niet erg vindt als de ander haar daarom niet aardig vindt. Zo heb ik een andere vriendschap wat ik diep in mijn hart zou willen 'opzeggen' . Maar dat doe ik niet..
Soms vind ik iemand niet aardig maar heb ik toch de neiging om vriendelijk te doen of een praatje te maken. Waarom? Want blijkbaar mag die ander mij niet onaardig vinden ofzo en kan ik dat slecht verkroppen. Nu ik ouder ben is dit niet zo'n issue meer maar toch steekt het soms de kop op.
lilguinea schreef:
23-10-2019 13:48
Dit is heel herkenbaar! Thuis ben ik de grootste bitch die er rondloopt haha!
Ik heb dat andersom.
Mijn geliefden zijn me dierbaar en daar zal ik nooit mijn stem tegen verheffen of bitchy tegen zijn.
De buitenwereld daarentegen dient zich maar te gedragen, anders krijgen ze de wind van voren, met mijn typisch Rotterdamse directheid. Dat laatste wordt overigens door meer mensen wel gewaardeerd dan er mensen zijn die daar moeite mee hebben.
RégineFilange schreef:
23-10-2019 13:21
Interessant om te lezen wel. Ik heb zelf heel veel moeite met niet aardig gevonden worden. Echt in zo'n mate dat ik wel een soort pleasegedrag vertoon naar mensen waarvan het me eigenlijk niet zou moeten boeien. Baal daar ook wel van, want vind het onvolwassen, en kan ook nog steeds niet voor mezelf beredeneren waarom ik het belangrijk vind. (Ik ben namelijk helemaal geen mensenmens verder, mag de meeste mensen ook helemaal niet zo).

Overigens zit er bij mij wel een grote kloof tussen mensen die ik heel erg goed ken zoals mijn ouders en vriend, en mensen die daarbuiten staan.
Bij mijn ouders en vriend heb ik er totaal geen moeite mee om onaardig te zijn.
Dat is ook weer zeer herkenbaar.
Ik heb het ook juist andersom. Ik ben bijna altijd aardig en vriendelijk tegen mijn man, kinderen en ouders. Er moet wel echt iets aan de hand zijn, wil ik tegen hen uitvallen. Tegen mijn moeder ben ik zelfs nog nooit onaardig geweest, als ik er zo over nadenk o_o Heb wel flink gepuberd, maar dat uitte zich in gedrag (spijbelen/liegen) en niet in onaardigheid.
Eigenlijk is dat ook de juiste manier natuurlijk, maar bij mij is het andersom, hoe dichterbij iemand staat hoe onaardiger ik ben.
RégineFilange schreef:
23-10-2019 14:19
Eigenlijk is dat ook de juiste manier natuurlijk, maar bij mij is het andersom, hoe dichterbij iemand staat hoe onaardiger ik ben.
Waar ben je bang voor?
Cateautje schreef:
23-10-2019 14:28
Waar ben je bang voor?

Nou nergens voor, blijkbaar voelt het vertrouwd genoeg om mezelf te zijn en niet te willen pleasen. Je kunt beter vragen waar ik bang voor ben in contact met (semi)vreemden of kennissen.
RégineFilange schreef:
23-10-2019 14:19
Eigenlijk is dat ook de juiste manier natuurlijk, maar bij mij is het andersom, hoe dichterbij iemand staat hoe onaardiger ik ben.

Met mijn man is het deels ook een bewuste keuze. Ik heb daar jaren en jaren geleden iets over gelezen in een of ander blad. Mensen zouden in een relatie eigenlijk steeds onbeleefder en nonchalanter worden tegen hun partner. De vraag was: waarom zou je je partner, van wie je zo veel houdt, vervelender behandelen dan een willekeurige vreemde.

Ik heb me toen voorgenomen om altijd wellevend te blijven naar mijn man en dat lukt nu al bijna 20 jaar :A:
Maar goed, aangezien ik dat naar mijn ouders ook altijd geweest ben, zal het ook wel in mijn aard liggen.
Poppy_del_Rio schreef:
23-10-2019 14:08
Ik heb het ook juist andersom. Ik ben bijna altijd aardig en vriendelijk tegen mijn man, kinderen en ouders. Er moet wel echt iets aan de hand zijn, wil ik tegen hen uitvallen. Tegen mijn moeder ben ik zelfs nog nooit onaardig geweest, als ik er zo over nadenk o_o Heb wel flink gepuberd, maar dat uitte zich in gedrag (spijbelen/liegen) en niet in onaardigheid.
Ik vind liegen erg onaardig.
RégineFilange schreef:
23-10-2019 14:31
Nou nergens voor, blijkbaar voelt het vertrouwd genoeg om mezelf te zijn en niet te willen pleasen. Je kunt beter vragen waar ik bang voor ben in contact met (semi)vreemden of kennissen.
Ik wil ook niet pleasen, maar het hart prevaleert, dus snap ik je niet zo. Daarom ook mijn vraag, ik dacht dat je misschien vreest om je zo kwetsbaar op te stellen dat je kan worden gekwetst.
watdachtjehiervan schreef:
23-10-2019 14:34
Ik vind liegen erg onaardig.

Ik vind het eerder achterbaks of onbetrouwbaar gedrag, onaardig vind ik iets anders. Iemand kan op een heel aardige en vriendelijke manier liegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in mijn hoofd veel onaardiger dan in mijn woorden.
Ik zou zo graag mensen eens 'goed de waarheid' willen zeggen, maar omdat ik dat niet op een aardige manier kan laat ik het meestal maar gaan.
En fulmineer ik in gedachten als ik alleen thuis ben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel. Dit deed ik ook altijd.
Echter, Ik kwam mijzelf op een gegeven moment kei hard tegen.
Ik heb hier aan gewerkt en ben nu hier in veranderd.
Ja het is eng! nee niet iedereen vind mij meer aardig.
Maar oh wat ben ik er gelukkiger van geworden.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
23-10-2019 15:53
Ik ben in mijn hoofd veel onaardiger dan in mijn woorden.
Ik zou zo graag mensen eens 'goed de waarheid' willen zeggen, maar omdat ik dat niet op een aardige manier kan laat ik het meestal maar gaan.
En fulmineer ik in gedachten als ik alleen thuis ben.
Dit
Mispoes!
Alle reacties Link kopieren
Jij bent een klassiek geval van een people pleaser.

Hoe oud ben jij, TO? Sorry als dit al aan bod was gekomen....
Mijn ervaring is dat het allemaal wat makkelijker wordt naarmate je ouder wordt. Je zal altijd een people pleaser blijven, maar soms "onaardig moeten zijn" is onvermijdbaar in je leven.
Solomio schreef:
23-10-2019 15:53
Ik ben in mijn hoofd veel onaardiger dan in mijn woorden.
Ik zou zo graag mensen eens 'goed de waarheid' willen zeggen, maar omdat ik dat niet op een aardige manier kan laat ik het meestal maar gaan.
En fulmineer ik in gedachten als ik alleen thuis ben.
Ook weer erg herkenbaar voor mij
Ik denk dat dat wel voor bijna iedereen geldt.
Puz_n_Boots schreef:
23-10-2019 16:12
Jij bent een klassiek geval van een people pleaser.

Hoe oud ben jij, TO? Sorry als dit al aan bod was gekomen....
Mijn ervaring is dat het allemaal wat makkelijker wordt naarmate je ouder wordt. Je zal altijd een people pleaser blijven, maar soms "onaardig moeten zijn" is onvermijdbaar in je leven.
Ik ben ruim in de dertig
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen ben ik vriendelijk maar soms ben ik eerlijk gezegd onaardig tegen onbekenden. Achteraf vind ik het dan toch wel stom en denk ok waarom ben je niet wat vriendelijker. Ik denk dat het ook door onzekerheid komt, of ontevredenheid.

laatst reisde ik met een vriendin met de trein. Even later zei ze tegen me: het viel me op dat je helemaal niet aan die jongen vroeg of je naast hem mocht zitten. Je bleef staan en wachten tot hij zn tas weghaalde. Niet zo aardig.
Ik zei: ja dat is zo. Ik vraag dat nooit. Ik vind het raar dat ik in een overvolle trein in de spits aan iemand moet vragen om naast m te zitten. De zitplaats is niet van die persoon omdat ie m toevallig claimt met zn tas. Ik haal ook meteen mn tas op mn schoot als ik zie dat t druk is of als iemand naast me wilt plaatsnemen.

Met dat soort kleine dingen kan ik wel niet zo aardig zijn. En wat ik ook vreselijk van mezelf vond: onaardig zijn in mijn hoofd. Oordelen over anderen die ik niet ken. Ik heb er de laatste 2 jaar wel wat meegedaan om dat soort gedachten te verdringen en gelukkig is het veel minder nu. Geen leuke eigenschap van mezelf en onaardig.
Ik heb zelden achteraf spijt dat ik dingen niet gezegd zou hebben. Maar ik zit ook niet vaak in situaties waar ik iemand echt de waarheid wil vertellen. Meestal maakt het me allemaal niet zo veel uit. Maar als ik echt wat wil zeggen, dan zeg ik het wel gewoon. Dat is echt heel zelden.
Ik vind een hoop mensen zo dom en kortzichtig dat het me geen kont boeit dat ik niet aardig tegen ze doe.

Mensen om wie ik geef is een ander verhaal. Daar doe ik ook mijn best voor.
Alle reacties Link kopieren
Zolang je respect voor me hebt, heb ik dat voor jou. Als iemand zich onbeschoft gedraagt bijt ik van me af, en hard ook.
Alle reacties Link kopieren
Wat is onaardig? Sommige mensen raken blijkbaar door het stellen van open vragen van slag waardoor ze zeggen dat ik onaardig ben. Tsja.
Maar goed blijkbaar maakt dat mij met momenten dus nogal onaardig. Kan. Ik denk namelijk dat mijn directheid in vragen storend werkt.

Als ik mij echt onaardig voel houd ik meestal mijn mond dicht; dat is echt beter. Dat heeft niets met pleasen te maken want als het nodig is ben ik assertief, direct, vriendelijk en duidelijk.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben tegen iedereen aardig, tenzij ze het niet verdienen.
Ja. Ik ben erg menselijk.
Grenzen stellen kan aardig en onaardig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven