Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
TsumTsum schreef:
19-10-2019 01:36
Ik wil echt weer eens meer spelletjes gaan spelen want ik kijk teveel beeldscherm. Maar het probleem is dat ik vaak niemand heb om een spelletje mee te spelen en eigenlijk zijn 99% van de spelletjes voor 2 of meer spelers.
Hoe pakken jullie dat aan met bijvoorbeeld Monypoly, Levensweg of Machi Koro? Machi Koro heb ik nog niet maar staat op m'n lijstje voor kerst.
Monopoly en levensweg speel ik niet, voor de rest zit ik op spellenclubs of speel ik met vrienden.Waarvan ik er ook heb ontmoet via de fb pagina van lets play. En als je de reis hierheen wil maken, welkom, ik ben vrijwel altijd in voor een spel
Ik ben eens gaan Googlen en ik zag dat er wat clubjes zijn hier maar die bestaan voornamelijk uit vaste leden. Misschien binnenkort toch eens gaan kijken bij zo'n spelletjes avond, kijken of het iets voor me is.
TsumTsum schreef:
19-10-2019 02:24
Ik ben eens gaan Googlen en ik zag dat er wat clubjes zijn hier maar die bestaan voornamelijk uit vaste leden. Misschien binnenkort toch eens gaan kijken bij zo'n spelletjes avond, kijken of het iets voor me is.
Ik ken geen club waar de vaste leden de nieuwelingen niet hartelijk ontvangen.(of er moet echt geen vrije stoel meer zijn, maar die is altijd ergens vandaan te halen. En at vind ik weer het voordeel van bordspellen. Je bent niet gebonden aan een bepaald aantal zoals met bridge. Zijn er op een avond 10 mensen dan maak je 2 groepen van 3 en 1 van 4, komt er 1 meer of minder dan pas je de groepen aan. Geen probleem. En dan word je vanzelf vast lid. ook al kom je maar de helft van de speelavonden. Gewoon gaan dus, en kom vertellen hoe het was
TsumTsum schreef:
19-10-2019 02:24
Had je deze lijst al gevonden? :)
https://www.bordspelmania.eu/spellenvereniging.php
Eendje_ schreef:
19-10-2019 10:30
Had je deze lijst al gevonden? :)
https://www.bordspelmania.eu/spellenvereniging.php
Die lijst had ik nog niet bekeken maar de verenigingen die ik had gevonden staan er allemaal in.
Vind het best wel spannend eigenlijk om een keer naar zo'n avond te gaan want ik ben niet zo iemand die makkelijk kletst ofzo en dan ook nog nieuw en ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met de basic spellen zoals monopoly, levensweg, betoverde doolhof, triviant etc. Het enige wat nieuwere spel wat ik tot nu toe ken is Ticket to ride wat ik erg leuk vind maar voor de rest is alles nieuw voor me. Dus mij moet alles ook nog uitgelegd worden.
TsumTsum schreef:
19-10-2019 12:26
Die lijst had ik nog niet bekeken maar de verenigingen die ik had gevonden staan er allemaal in.
Vind het best wel spannend eigenlijk om een keer naar zo'n avond te gaan want ik ben niet zo iemand die makkelijk kletst ofzo en dan ook nog nieuw en ik heb eigenlijk alleen maar ervaring met de basic spellen zoals monopoly, levensweg, betoverde doolhof, triviant etc. Het enige wat nieuwere spel wat ik tot nu toe ken is Ticket to ride wat ik erg leuk vind maar voor de rest is alles nieuw voor me. Dus mij moet alles ook nog uitgelegd worden.
Om je gerust te stellen:
1: je hoeft niet makkelijk te kunnen kletsen, meestal worden er geen hele gesprekken gehouden, er wordt gespeeld, en zo tussendoor praat je eens over iets wat niets met spellen te maken heeft, Het zijn allemaal verschillende mensen met een punt gemeen: het spelplezier.
2: Ik heb op de clubs waar ik bij zit heel wat mensen de eerste keer binnen zien komen die verbaasd waren over alle spellen die er stonden.Waarvan ze er het grootste deel niet kenden. geen probleem wordt uitgelegd (en als ik zelf een spel lang niet gespeeld heb wil ik ook altijd wel weer een korte uitleg. Doet niemand moeilijk over)
Er worden vaak spellen van alle niveaus gespeeld. het ene groepje begint meteen met Terraforming mars (geen beginnersspel) en de ander en gaan rustig beginnen met regenwormen of fairy tiles. Soms speel je de hele avond met dezelfde mensen, soms zijn 2 tafels gelijkertijd klaar, en dan worden er nieuwe groepjes gemaakt met de mensen die nog wat willen spelen, en die dat niet willen die gaan weg.
@ Tsumtsum: Als je naar een club gaat, kun je tevoren contact opnemen via website of facebook en vragen of Machi Koro aanwezig is, omdat je dat graag uit wil proberen. Dan kun je testen voor je het koopt.
nlies schreef:
19-10-2019 12:45
@ Tsumtsum: Als je naar een club gaat, kun je tevoren contact opnemen via website of facebook en vragen of Machi Koro aanwezig is, omdat je dat graag uit wil proberen. Dan kun je testen voor je het koopt.
Ik was zowiezo van plan om de club waar ik een avondje wil komen eerst even te benaderen om het een en ander te vragen zodat ik een beetje gang van zaken weet.
TsumTsum schreef:

Ik ben al wat vaker op een club geweest, kende ook niemand. Is even spannend maar na paar minuten begin je een spel en is dat over. Was vorige week weer voor het eerst sinds februari ofzo, ik kende van de 20 mensen er 5 gok ik. Lol

Tot nu toe bij elke avond dat ik ging minstens 1 nieuw spel die uitgelegd moest worden. En meestal niet alleen aan mij (je speelt meestal met 3-5 personen). Dus wees gerust :D

Heb gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer eens Orleans gedaan. Leuk!
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Oh Tsum, je mag ook ff pb sturen waar je woont. Of het bij mij in de buurt is. Ik heb matchi koro, kun je het proberen :)
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik heb vandaag ook Carcassone Amazone bij Kruidvat gekocht omdat ik in het topic las dat het leuk was. Net ook een potje gespeeld en op de doos staat dat het ongeveer 35 minuten duurt maar we waren bijna 2 uur bezig. Ik vind het boekje met spelregels enzo nogal verwarrend en het is even zoeken wat ik waar kan vinden qua regels. Volgens mij hebben we dingen ook helemaal verkeerd gedaan soms want m'n bootje ging amper vooruit en volgens mij deden we de rivieren verkeerd.

Ga even kijken of ik een wat meer overzichtelijke regels kan vinden of dat ik die zelf even overzichtelijk op een rij zet ofzo. Heb filmpjes gekeken met uitleg en daar leek het zo simpel.
LunchLover schreef:
19-10-2019 19:08
Oh Tsum, je mag ook ff pb sturen waar je woont. Of het bij mij in de buurt is. Ik heb matchi koro, kun je het proberen :)
bij mij ook hoor, en dan kunnen we meteen ook Carcassonne Amazone spelen, staat hier ook
nlies wijzigde dit bericht op 20-10-2019 01:57
14.29% gewijzigd
TsumTsum schreef:
19-10-2019 20:10
Ik heb vandaag ook Carcassone Amazone bij Kruidvat gekocht omdat ik in het topic las dat het leuk was. Net ook een potje gespeeld en op de doos staat dat het ongeveer 35 minuten duurt maar we waren bijna 2 uur bezig. Ik vind het boekje met spelregels enzo nogal verwarrend en het is even zoeken wat ik waar kan vinden qua regels. Volgens mij hebben we dingen ook helemaal verkeerd gedaan soms want m'n bootje ging amper vooruit en volgens mij deden we de rivieren verkeerd.

Ga even kijken of ik een wat meer overzichtelijke regels kan vinden of dat ik die zelf even overzichtelijk op een rij zet ofzo. Heb filmpjes gekeken met uitleg en daar leek het zo simpel.
tijdsduur op de doos , klopt vaak niet met de werkelijkheid. Vooral niet als je het spel nog niet kent, en zelfs dan kan het veel langer duren dan aangegeven
Ik ga het spel morgen nog eens spelen met iemand en dan laat ik gewoon het filmpje met uitleg die ik heb gevonden eerst zien. Die legt het vast makkelijker uit dan ik.
TsumTsum schreef:
Vind het best wel spannend eigenlijk om een keer naar zo'n avond te gaan want ik ben niet zo iemand die makkelijk kletst ofzo en dan ook nog nieuw
Hier loop ik ook een beetje tegenaan. Je mag me een PB sturen, als je in de buurt woont kunnen we misschien een keer samen gaan? Dan is de drempel wat kleiner wellicht :)
nlies, wat is momenteel jóuw favoriete spel eigenlijk? Of spellen? Misschien kom ik zo nog op spellen uit die we zelf niet hebben. :-)

Wat betreft Carcassone Amazone: klopt, regels waren voor ons ook niet altijd duidelijk. Hebben er soms ook onze eigen draai aan gegeven denk ik. Het is inderdaad een spelletje van langere duur.
niloe schreef:
20-10-2019 13:10
nlies, wat is momenteel jóuw favoriete spel eigenlijk? Of spellen? Misschien kom ik zo nog op spellen uit die we zelf niet hebben. :-)

Wat betreft Carcassone Amazone: klopt, regels waren voor ons ook niet altijd duidelijk. Hebben er soms ook onze eigen draai aan gegeven denk ik. Het is inderdaad een spelletje van langere duur.
Ik blijf Brugge heel leuk vinden.
Het Dorp en dan vooral met de Havenuitbreiding
Notre Dame,
Pixie queen
ik heb Crown of Emara een paar keer gespeeld, maar die is ook heel leuk, heb ik zelf niet
als 2 persoonsspel staat Targi nog bovenaan bij me.

Wie wil komen testen is welkom
veel plezier, iedereen die naar Spiel gaat
nlies schreef:
23-10-2019 10:06
veel plezier, iedereen die naar Spiel gaat
Wat was het druk! Ik heb 4 dagen bij een stand geholpen en zaterdag was echt bizar. Heb daardoor niet veel van de hallen gezien met grote uitgevers, maar hal 4, 5 en 6 met de kleine uitgevers zijn sowieso leuker wat mij betreft, de grote kan je overal vinden en qua prijsverschil valt het mee en als niet uit kijkt heb je zo een Duitse versie. Heb wel weer leuke dingen gezien en een paar kleine spellen gekocht, die je in Nl/europa nauwelijks of niet in de winkel kan vinden.

Ben jij geweest?
banaaaana schreef:
28-10-2019 15:18
Wat was het druk! Ik heb 4 dagen bij een stand geholpen en zaterdag was echt bizar. Heb daardoor niet veel van de hallen gezien met grote uitgevers, maar hal 4, 5 en 6 met de kleine uitgevers zijn sowieso leuker wat mij betreft, de grote kan je overal vinden en qua prijsverschil valt het mee en als niet uit kijkt heb je zo een Duitse versie. Heb wel weer leuke dingen gezien en een paar kleine spellen gekocht, die je in Nl/europa nauwelijks of niet in de winkel kan vinden.

Ben jij geweest?
nee, ik ben niet geweest, spellenspektakel in Utrecht en Spel in Antwerpen staan wel op het programma
nlies schreef:
28-10-2019 15:21
nee, ik ben niet geweest, spellenspektakel in Utrecht en Spel in Antwerpen staan wel op het programma
Leuk! Ik woon in Utrecht dus ga ook even bij spellenspektakel kijken, maar denk niet de volle twee dagen (na 4 volle dagen spiel heb ik wel genoeg beurs gezien). Tijdens Spel zijn we op vakantie dus die slaan we over. Alles zit wel echt dicht op elkaar zo.

Zijn er nog tips voor spellenspektakel? Welke stands of spellen we niet mogen missen? Ik heb mij nog niet verdiept in wat er allemaal is...
ik heb geen tips, ik zie het altijd wel als ik er ben. Doe een spel als de tafel vrij is, en kom wat oude bekenden tegen, dag is zo om
Mijn man is binnenkort jarig en wil hem een spel cadeau doen. Ik weet alleen niet zo goed welke want er is zoveel keus. Aangezien hier spelletjes-liefhebbers dus een vraag om advies. :-)
Ik zoek in ieder geval een spel dat geschikt is voor 2 personen omdat we voornamelijk samen spelletjes spelen. We spelen nu heel vaak Splendor, Ticket to ride diverse versies, duel (favoriet van man) of Carcassonne en af en toe spelen we legenden van Andor of het verboden eiland.

Ik heb tot nu toe op mijn lijstje staan: Elfenland, Everdell, Targi, Agricola of Machi Koro. Zijn deze leuk om te spelen en vooral belangrijk ook geschikt voor 2 spelers? Of heeft iemand naast dit lijstje nog andere tips?
cagie schreef:
30-10-2019 19:30
Mijn man is binnenkort jarig en wil hem een spel cadeau doen. Ik weet alleen niet zo goed welke want er is zoveel keus. Aangezien hier spelletjes-liefhebbers dus een vraag om advies. :-)
Ik zoek in ieder geval een spel dat geschikt is voor 2 personen omdat we voornamelijk samen spelletjes spelen. We spelen nu heel vaak Splendor, Ticket to ride diverse versies, duel (favoriet van man) of Carcassonne en af en toe spelen we legenden van Andor of het verboden eiland.

Ik heb tot nu toe op mijn lijstje staan: Elfenland, Everdell, Targi, Agricola of Machi Koro. Zijn deze leuk om te spelen en vooral belangrijk ook geschikt voor 2 spelers? Of heeft iemand naast dit lijstje nog andere tips?
Targi is gemaakt voor 2 personen, en staat bij mij in de top voor 2 persoonsspellen, Als je het leuk vindt kun je later de uitbreiding kopen, heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Van Agricola is trouwens ook een 2 persoonsversie, maar de gewone uitvoering is goed te doen met 2.
Machi Koro vind ik minder leuk met 2
Elfenland ken ik niet. Everdell is leuk maar niet gespeeld met 2
@cagie,
Aanvulling Cown of Emara is ook leuk met 2

Even algemeen, hebben jullie gelezen dat 999 een actie heeft: spel bestellen vanaf 20 euro spel gratis erbij (waarde 15 euro) het is een verrassing wat je erbij krijgt. Soms valt het mee, soms tegen (als je het al hebt)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven