Bord-en kaartspellentopic voor iedereen

09-05-2017 19:10 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
deel 2: entertainment/bord-en-kaartspellen-voor ... ges/470601

Dit topic is voor spelliefhebbers, van zeer verslaafd tot och wel een keertje leuk.

Van Wauw, kennen jullie dat nieuwe spel al tot ik stond in de winkel en ik wist niet wat ik moest kiezen want ik wist niet dat er zoveel waren

Van aankondigingen tot beurzen of vragen daarover of wat er maar op spelgebied is.

Je mag best zeggen dat je een bepaald spel niks vindt, want dat wil niet zeggen dat je de liefhebber van dat spel niks vindt

Hoop dat we er een leuk topic van kunnen maken, hoeft geen top 3 te worden, maar wel een dat niet helemaal verdwijnt in het grote geheel

Je top 3 spellen mogen ook genoemd worden natuurlijk

veel plezier allemaal
nlies wijzigde dit bericht op 14-11-2020 20:21
8.50% gewijzigd
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Worteltaart schreef:
25-09-2019 20:58
Heeft iemand van jullie Rifugio al eens gespeeld? Is het leuk?
Grappig, ik zie Rifugio al een jaar of 5 op beurzen staan, maar nu begint het pas bekend te worden. Als je van het soort spelletjes houdt: hoe leg ik het beste de kaartjes aan zodat en de tegenstander het lastig maak, en zelf punten verdien, is dit een leuk spelletje.
Macarinata schreef:
25-09-2019 13:35
Kent iemand Everdell? Wat een supermooi uitgevoerd spel, ik speel het graag.
Kost om die reden ook 70 euro, maar ik vind het spel ook prachtig uitgevoerd qua artwork!
Het lijkt een beetje op Imperial Settlers. Kaartjes aanleggen bij jezelf die effecten geven, soms bij een ander.
Duurt wel lang. Helemaal als mensen het spel nog niet kennen of een te lange bedenktijd nodig hebben.
nlies schreef:
25-09-2019 22:35
Grappig, ik zie Rifugio al een jaar of 5 op beurzen staan, maar nu begint het pas bekend te worden. Als je van het soort spelletjes houdt: hoe leg ik het beste de kaartjes aan zodat en de tegenstander het lastig maak, en zelf punten verdien, is dit een leuk spelletje.
Het spel is oké, artwork niet zo mooi. Maar wel leuk hoe het dus uitgegeven wordt. De bedenker is ook de ontwerper en hij geeft zelf uit. Dus de bedenker is degene die het spel in een fabriek besteld en zelf op beurzen staat om te verkopen. Hij ligt alleen in winkels die ook van kleine uitgevers afnemen en dus niet alleen van bijvoorbeeld 999, daarom zie je hem vaak op beurzen omdat hij daar zijn spellen kwijt moet raken. Voor mij/ ons speelde dit wel mee om het spel toch te kopen ondanks dat we twijfelde, omdat deze man het als hobby doet en toch maar mooi tussen al de grote uitgevers staat. Het voelt veel persoonlijker, en tegen verwachting in spelen we het toch regelmatig. Het is geen moeilijk spel maar ik vind het wel een grote herspeelbaarheid hebben, elke keer is toch heel anders.

Bekendheid is vooral gekomen na een artikel in de nrc begreep ik.
Banaaana helemaal eens. Ik heb het spel een keer op een beurs gespeeld toen het echt nog handgetekende kaartjes waren. En pas geleden bracht iemand het op de club mee. dus zo vaak heb ik het nog niet gespeeld, maar toch eens op de lijst van misschien toch eens kopen zetten
Nlies en banaaana, thanks voor de reacties. Misschien ga ik het spel op een sinterklaaslijstje zetten. Ik vind het thema leuk, hou zelf ook van berghutten en wandelen. Maar we hebben hier ook allerlei versies van carcasonne en Skye zit nog in de verpakking, dus eigenlijk al genoeg spelletjes van dat type..
Ga vandaag Everdell bestellen (online 60 euro). Heb er veel over gelezen en het spel ziet er natuurlijk prachtig uit.
Heb helaas geen clubje mensen met wie ik spellen speel, dus speel vaak solo.
Is Everdell solo spelen de moeite waard?
Those who don’t believe in magic will never find it
dropfruitje schreef:
26-09-2019 16:36
Ga vandaag Everdell bestellen (online 60 euro). Heb er veel over gelezen en het spel ziet er natuurlijk prachtig uit.
geen idee, ik heb hier ook nog een paar spellen liggen, waarvan ik nog steeds denk dat ik de solovariatie eens moet spelen. Komt er nooit van.
Geen spellenclub in de buurt?
nlies schreef:
26-09-2019 17:33
geen idee, ik heb hier ook nog een paar spellen liggen, waarvan ik nog steeds denk dat ik de solovariatie eens moet spelen. Komt er nooit van.
Geen spellenclub in de buurt?
Leuk, welke heb je liggen. Ben vooral fan van Wingspan, Mournequest en The pursuit of Happiness als solo spel.
Nee, volgens mij niet. Heb op internet gezocht, maar geen club gevonden.
dropfruitje schreef:
26-09-2019 18:23
Leuk, welke heb je liggen. Ben vooral fan van Wingspan, Mournequest en The pursuit of Happiness als solo spel.
Nee, volgens mij niet. Heb op internet gezocht, maar geen club gevonden.
bordspelmania.eu gekeken?
op facebook zijn ook groepen die gewoon bij elkaar thuis afspreken.

Ik heb Dice hospital,en Imperial Settlers nog liggen, en vast nog wel een paar.
Orleans heb ik wel gespeeld, maar dat is in de uitbreiding een speciale solouitvoering
dropfruitje schreef:
26-09-2019 16:36
De 70 euro variant is de collecters edition. Daar zijn de grondstoffen en munten in vormpjes, vind ik bij dit spel zeker veel toevoegen :)
Ik heb dit weekend voor het eerst Imperial Settlers in de solo-versie gespeeld. Best leuk om te doen! Binnenkort nog eens spelen met de andere "karakters".

Overigens: degene die de doos heeft ontworpen heeft niet echt nagedacht over vakjes/bakjes waar alle verschillende sets kaarten, grondstoffen en fiches in kunnen. Het is gewoon een open ruimte. Heeft er iemand tips voor bakjes/zakjes of iets dergelijks die je hiervoor goed kunt gebruiken? Ik zie op internet wel heel hippe oplossingen, maar ik hoef ook niet zo nodig 30 dollar plus verzendkosten naar Nederland te betalen voor een spelletje dat ik af en toe speel..
Afbeelding
masatu schreef:
30-09-2019 11:05
Ik heb dit weekend voor het eerst Imperial Settlers in de solo-versie gespeeld. Best leuk om te doen! Binnenkort nog eens spelen met de andere "karakters".

Overigens: degene die de doos heeft ontworpen heeft niet echt nagedacht over vakjes/bakjes waar alle verschillende sets kaarten, grondstoffen en fiches in kunnen. Het is gewoon een open ruimte. Heeft er iemand tips voor bakjes/zakjes of iets dergelijks die je hiervoor goed kunt gebruiken? Ik zie op internet wel heel hippe oplossingen, maar ik hoef ook niet zo nodig 30 dollar plus verzendkosten naar Nederland te betalen voor een spelletje dat ik af en toe speel..
Afbeelding
Nee, die 30 dollar kun je beter aan een ander spel besteden.
Ik heb eigenlijk alles in plastic gripzakjes. Een keer bij zo'n eurowinkel gekocht. Spellenwinkels of hobbywinkels hebben ze ook wel.
onderdelen van Le Havre heb ik in kleine plastic doosjes die ik ooit bijd e Xenos kocht, met het idee daar kruiden in te bewaren. Kruiden er in was geen succes.
Voor de onderdeeltjes van Orleans heb ik een houten doosje bij de Action , stukje schuimplastic er overheen om alles op hun plek te houden. Heb bij de action ook wel eens kleine schroevenbakjes gekocht, waren snel kapot
masatu schreef:

Afbeelding
Imperial settlers staat bij mij al twee maanden ongeopend in de kast. Had hem gekocht om solo te spelen maar kan me er niet toe zetten. Het lijkt me opeens verschrikkelijk ingewikkeld...of valt dat mee?
masatu schreef:

Afbeelding
Imperial settlers staat bij mij al twee maanden ongeopend in de kast. Had hem gekocht om solo te spelen maar kan me er niet toe zetten. Het lijkt me opeens verschrikkelijk ingewikkeld...of valt dat mee?
De eerste twee keer dat ik Imperial Settlers heb gespeeld (met z'n tweëen) was het best even inkomen met alle regels. Het instructieboekje is ook niet echt het meest duidelijk.
Als je het eenmaal door hebt, blijkt het allemaal best logisch en speel je het zo weg.

Van een ander spel heb ik wel eens gekeken naar een "Watch It Played - How To Play" filmpje op Youtube. Dat vond ik toen heel erg duidelijk. Die van Imperial Settlers heb ik niet volledig gezien, maar hij ziet er zo op het eerste oog best goed uit: https://www.youtube.com/watch?v=K66BCYMuqwQ
@Masatu, Zelf een inlay maken van foamboard. Doe ik ook bij spellen die veel onderdelen hebben en geen vakken in de doos hebben. Op BSM en BGG staan veel voorbeeldjes en het is niet echt moeilijk.

Ik begin altijd met een bodemplaat en onderin probeer ik de kleine dingen te doen zodat het niet meer in zakjes hoeft. Je spel klaarzetten gaat zoveel sneller met een goede inlay. Bijvoorbeeld Castles o/m/k Ludwig zet ik de bakjes van de inlay zo op tafel (gemaakt in volgorde van het bord).
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Kruidvat heeft nu een aantal spellen met flinke korting! Ik heb zelf Saboteur Duel besteld voor 4,99. Zie https://www.kruidvat.nl/speelgoed/c/200 ... %3Aspellen
Kan vast in de voorraad voor Sinterklaas.
@pozzebok bedankt voor de tip. Saboteur duel is precies zo'n spel wat ik altijd nog wilde proberen maar 11 euro dan toch net te veel vind. Ga hem dus ook bestellen :)

Komend weekend met mijn familie weg, zijn niet echt spelletjes mensen. Dus iemand nog tips wat leuk is voor mensen die zeggen niet van spelletjes te houden? Heb nu regenwormen, welcome to en 1 nacht weerwolven klaar liggen
banaaaana schreef:
01-10-2019 07:51
@pozzebok bedankt voor de tip. Saboteur duel is precies zo'n spel wat ik altijd nog wilde proberen maar 11 euro dan toch net te veel vind. Ga hem dus ook bestellen :)

Komend weekend met mijn familie weg, zijn niet echt spelletjes mensen. Dus iemand nog tips wat leuk is voor mensen die zeggen niet van spelletjes te houden? Heb nu regenwormen, welcome to en 1 nacht weerwolven klaar liggen
Als ze van wat gokken houden is Camel up wel leuk (maar volgens mij kost dat rond de 30-40€, beetje duur als ze het toch niet leuk vonden.
Kaartspel is goedkoper en leuker bedenk ik me nu
Codenames, als ze woordspelletjes wel leuk zouden vinden
@flipflop: bedankt voor de tip van foambord! Ik ga binnenkort denk ik eens langs een hobbywinkel om te kijken wat daar ligt voor materiaal. Kan je eigenlijk ook gemakkelijk deksels voor op de foambakjes maken? Anders ben ik bang dat alles door elkaar door de doos ligt als hij (per ongeluk) een keer op z'n kant wordt vervoerd.
Anders misschien toch eens langs de action voor afsluitbare bakjes of zakjes. Ik snap trouwens niet zo goed waarom spellenmakers niet een paar euro extra uitgeven aan een simpele plastic insert of voldoende zakjes oid. Een grote open ruimte is toch voor niemand handig?

Mijn ervaring van mensen die niet van spelletjes houden is dat ze eigenlijk nooit andere spellen hebben gespeeld dan rummicub, scrabble, risk, monopoly, schaken en mens-erger-je-niet. Als je ze eenmaal weet over te halen voor een kort leuk spelletje zonder moeilijke regels smaakt dat vaak naar meer. Regenwormen lijkt mij prima, misschien ook nog saboteur, uno of quixx? Set als ze van snelheid houden? Afhankelijk van de groep kan weerwolven van wakkerdam ook nog een leuke zijn. Qwirkle viel hier ook wel in de smaak: duurt wel langer maar lijkt heel erg op spelletjes die men al ment.
nlies schreef:
01-10-2019 09:01
Als ze van wat gokken houden is Camel up wel leuk (maar volgens mij kost dat rond de 30-40€, beetje duur als ze het toch niet leuk vonden.
Kaartspel is goedkoper en leuker bedenk ik me nu
Codenames, als ze woordspelletjes wel leuk zouden vinden
Ja camel up is een goede! Staat in de kast dus hoeven we niet aan te schaffen. Nu alleen even zorgen dat hij in een tas past ;)
Van het weekend heb ik voor het eerst sinds de jaren 80 weer Levensweg gespeeld. Het originele spel van toen, met zus (net als toen) en onze kinderen. Heerlijk feest der herkenning. Nee, het is geen spel wat ik nu zou kopen, maar soms is zo'n spel uit de oude doos heerlijk om te doen. (En het was nog best ingewikkeld! Ik dacht dat je er zonder de spelregels wel doorheen kon "ganzenborden", maar het was echt even opletten, met verzekeringen, aandelen en statussymbolen.)
Pozzebok schreef:
04-10-2019 12:25
Van het weekend heb ik voor het eerst sinds de jaren 80 weer Levensweg gespeeld. Het originele spel van toen, met zus (net als toen) en onze kinderen. Heerlijk feest der herkenning. Nee, het is geen spel wat ik nu zou kopen, maar soms is zo'n spel uit de oude doos heerlijk om te doen. (En het was nog best ingewikkeld! Ik dacht dat je er zonder de spelregels wel doorheen kon "ganzenborden", maar het was echt even opletten, met verzekeringen, aandelen en statussymbolen.)
Levensweg heb ik nog nooit gespeeld, kwam uit in een tijd dat ik niet veel speelde denk ik. Weet wel dat een hele tijd geleden iemand het meebracht naar de club, want die wilde het nog wel eens spelen. Ik zag de interesse bij de medespelers iedere ronde afnemen.
Afgelopen week Everdell gespeeld. Leuk maar echt weer zo'n spel dat je altijd met te weinig speelstukken zit. (en ik ook nog eens de verkeerde kaarten kocht)
Mijn schoonmoeder heeft wat gewonnen bij de postcodeloterij lol, dus ik gok dat het weinig bijzonders is... maar ik ken ze niet... Iemand ervaring met onderstaande spellen?

- Kalimambo
- Sequence
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
LunchLover schreef:
08-10-2019 16:14
Mijn schoonmoeder heeft wat gewonnen bij de postcodeloterij lol, dus ik gok dat het weinig bijzonders is... maar ik ken ze niet... Iemand ervaring met onderstaande spellen?

- Kalimambo
- Sequence
hee lunchlover, tijd niet gezien volgens mij.

Allebei geen hoogvliegers die spelletjes, als ik zou moeten kiezen koos ik sequence. Is, als ik me goed herinner een soort 4 op een rij, maar dan met kaarten, die je uitspeelt om een fiche op het bord te leggen.
Kalimambo volgens mij ook kaarten uitspelen, en dan is het de bedoeling dat je op bepaalde plaatsen wel of niet komt, of niet op een bepaalde plaats in de rij mag staan. zoiets. Heb het een keer op de club gespeeld, daarna nooit teruggezien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven