Opmerking cliënt
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:11
Vandaag tijdens mijn route maakte een cliënt een opmerking naar mij, waar ik toch wel mee zit. Toen ik bij de cliënt binnenkwam, merkte ik al dat er weer een gespannen sfeer hing in huis. Tijdens de zorg kon ik vrijwel niks goed doen, ik legde alles op de verkeerde plaats, ik was niet snel genoeg of ging gewoon niet zoals de cliënt wilde. Ik heb het over me heen laten komen, misschien had ik hier al een grens moeten trekken, maar ik wilde graag een luisterend oor bieden en niet nog meer spanning creëeren. Toen de cliënt zich aan ging kleden, vroeg ik of ik kon helpen. Dit is normaal niet nodig, maar de cliënt had vandaag nogal last van rugpijn waardoor het bukken moeizaam ging. Waarop de reactie was dat als ik écht gemaakt was voor de zorg, ik vanzelf wel zag wanneer ik moest helpen in plaats van vragen en de onafhankelijkheid wegnemen. Het was allang duidelijk dat ik niet op mijn plek was in de zorg en misschien toch maar eens iets anders moest zoeken, aldus de cliënt.
Normaliter trek ik me niet veel aan van cliënten in een slechte bui; Ik zeg er iets van of probeer de situatie met humor aan te pakken. Maar vandaag stond ik even perplex, tijdens vorige zorgmomenten was het contact altijd leuk en konden we gezellig kletsen. Deze opmerking raakte me toch wel, mijn verstand zegt dat ik het me niet persoonlijk aan moet trekken, aangezien de cliënt boos was op de hele wereld vandaag. Alsnog blijf ik erover nadenken en vraag ik me af hoe ik deze situatie misschien anders aan had kunnen pakken.
Hoe gaan jullie om met cliënten in een slechte bui of nare opmerkingen (die persoonlijk gericht op jou zijn)?
Normaliter trek ik me niet veel aan van cliënten in een slechte bui; Ik zeg er iets van of probeer de situatie met humor aan te pakken. Maar vandaag stond ik even perplex, tijdens vorige zorgmomenten was het contact altijd leuk en konden we gezellig kletsen. Deze opmerking raakte me toch wel, mijn verstand zegt dat ik het me niet persoonlijk aan moet trekken, aangezien de cliënt boos was op de hele wereld vandaag. Alsnog blijf ik erover nadenken en vraag ik me af hoe ik deze situatie misschien anders aan had kunnen pakken.
Hoe gaan jullie om met cliënten in een slechte bui of nare opmerkingen (die persoonlijk gericht op jou zijn)?
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:46
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:48
De cliënt is onhebbelijkheid vanwege zijn eigen afhankelijkheid, teleurgesteld in zijn eigen lichaam, had behoefte om te schoppen (en geen voetbal in de buurt) en jij kreeg de trap.Nacho89 schreef: ↑29-10-2019 17:11Waarop de reactie was dat als ik écht gemaakt was voor de zorg, ik vanzelf wel zag wanneer ik moest helpen in plaats van vragen en de onafhankelijkheid wegnemen. Het was allang duidelijk dat ik niet op mijn plek was in de zorg en misschien toch maar eens iets anders moest zoeken, aldus de cliënt.
Alsnog blijf ik erover nadenken en vraag ik me af hoe ik deze situatie misschien anders aan had kunnen pakken.
Niet aan jezelf gaan twijfelen, meid.
Wat je ook had gezegd of gedaan, de schop was bij jou terechtgekomen.
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:49
Ook al kan je gelukkig goed beredeneren dat het niet tegen jou gericht is als persoon en dat het komt vanuit wat anders, kan ik me goed voorstellen dat dit even heel erg rot binnenkomt.
Ik vind deze opmerking overigens wel heel erg ver over de schreef gaan. Mocht client in de toekomst nog een keer een dergelijke opmerking maken vind ik dat je hem daar best op kan aanspreken. Maar op het moment dat het je over komt kan ik me voorstellen dat het je echt met je bek vol tanden staat en niet adequaat reageert.
Wat mezelf betreft kon het vaak goed van me aflaten glijden, maar soms haakt iets er toch even in. En dan was het daar een dag rot over voelen en weer door.
Ik vind deze opmerking overigens wel heel erg ver over de schreef gaan. Mocht client in de toekomst nog een keer een dergelijke opmerking maken vind ik dat je hem daar best op kan aanspreken. Maar op het moment dat het je over komt kan ik me voorstellen dat het je echt met je bek vol tanden staat en niet adequaat reageert.
Wat mezelf betreft kon het vaak goed van me aflaten glijden, maar soms haakt iets er toch even in. En dan was het daar een dag rot over voelen en weer door.
dinsdag 29 oktober 2019 om 17:58
Super vervelend, maar zeer waarschijnlijk niet persoonlijk bedoelt. Laat het gaan, en indien mogelijk, kom er volgende keer op terug. En dan niet verwijtend, maar meer in de trant van goh, ik had het idee dat het niet goed ging met je de laatste keer dat ik er was. Hoe is het nu? Mijn ervaring is vaak dat er bij patiënten iets heel anders gaande is als dat gene wat ze op mij af reageren.
dinsdag 29 oktober 2019 om 18:02
Ik denk inderdaad dat hij boos / kwaad / verdrietig / gefrustreerd op de hele wereld was vanwege zijn afhankelijkheid. En dat jij toevallig de verbale boksbal moest zijn.
Volgende keer opnieuw kijken of het weer zo is, of er nog woorden aan vuil gemaakt moeten worden (schaamte!) of dat hij nog iets erover wil zeggen.
Volgende keer opnieuw kijken of het weer zo is, of er nog woorden aan vuil gemaakt moeten worden (schaamte!) of dat hij nog iets erover wil zeggen.
dinsdag 29 oktober 2019 om 18:14
Idd war de anderen ook zeggen. Cliënt was gefrustreerd, boos en niet op jouw maar op zijn lichaam wat niet meewerkt. En jij stond daar, dus dan ben jij de boksbal. Ik denk idd niet dat hij het persoonlijke bedoelde maar meer boos was om de situatie.
Ik zou de eerst volgende x afwachten hoe hij dan reageert. Mocht hij dan weer zo onvriendelijk zijn dan zou ik hem zeker aanspreken op zijn gedrag. De cliënt wil graag met respect behandeld worden maar wij als verzorgende ook.
Ik zou de eerst volgende x afwachten hoe hij dan reageert. Mocht hij dan weer zo onvriendelijk zijn dan zou ik hem zeker aanspreken op zijn gedrag. De cliënt wil graag met respect behandeld worden maar wij als verzorgende ook.
dinsdag 29 oktober 2019 om 18:19
Ik werk niet in de zorg, maar mijn ouders hebben thuiszorg gehad.
Ik zou zeggen dat juist actief om hulp kunnen vragen iemand een vorm van onafhankelijkheid biedt, in plaats van ongevraagd helpen bij dingen die iemand wellicht zelf wil doen. Dus in mij ogen heel goed dat je het aanbood zodat de cliënt zelf kan bepalen of de behoefte aan hulp bij aankleden er die dag was.
Ik zou zeggen dat juist actief om hulp kunnen vragen iemand een vorm van onafhankelijkheid biedt, in plaats van ongevraagd helpen bij dingen die iemand wellicht zelf wil doen. Dus in mij ogen heel goed dat je het aanbood zodat de cliënt zelf kan bepalen of de behoefte aan hulp bij aankleden er die dag was.
dinsdag 29 oktober 2019 om 18:54
Nee helaas, deze werd gegeven voor ik in het team kwam. De volgende training laat nog even op zich wachtenviva-amber schreef: ↑29-10-2019 17:46Aanhoudende kritiek op de persoon is een vorm van intimiderend gedrag die je beter kunt begrenzen voordat hij je op een dag uit scheld of erger.
Heb je geen agressie training gehad?
dinsdag 29 oktober 2019 om 19:05
Super bedankt voor de lieve berichten! Ik stond inderdaad even met mijn mond vol tanden, ben het niet van deze cliënt gewend, normaal kunnen we op een slechte dag hier wel over praten of kletsen we over hobby’s en activiteiten.
Balderdash: dankjewel voor de tip! Ik vind het vaak lastig om op zoiets terug te komen, meestal kan ik meteen reageren op dit soort gedrag. Het overviel me vandaag erg.
De volgende keer dat de cliënt in mijn route staat, probeer ik wel erop terug te komen. Ik hoor van collega’s dat er de laatste tijd wel vaker boosheid optreed bij de cliënt. Het zal niet persoonlijk bedoeld zijn, maar precies zoals jij zegt Dwarrel, de zorgverlener wilt ook graag met respect behandeld worden
Al lijkt dit tegenwoordig niet altijd meer vanzelfsprekend
Balderdash: dankjewel voor de tip! Ik vind het vaak lastig om op zoiets terug te komen, meestal kan ik meteen reageren op dit soort gedrag. Het overviel me vandaag erg.
De volgende keer dat de cliënt in mijn route staat, probeer ik wel erop terug te komen. Ik hoor van collega’s dat er de laatste tijd wel vaker boosheid optreed bij de cliënt. Het zal niet persoonlijk bedoeld zijn, maar precies zoals jij zegt Dwarrel, de zorgverlener wilt ook graag met respect behandeld worden
dinsdag 29 oktober 2019 om 19:33
Waarom?laborantje schreef: ↑29-10-2019 17:49
Ik vind deze opmerking overigens wel heel erg ver over de schreef gaan.
Het kan best zijn dat to echt niet geschikt is voor de zorg.
Als je hulp nodig hebt dan moet je altijd dankbaar zijn voor de verzorging.
Nu heb ik zelf meerdere malen in het ziekenhuis gelegen en daar zat echt wel eens een verpleegster tussen waarvan ik denk jij had nooit in de zorg moeten gaan.
Ik heb een buurvrouw die met ouderen werk. Ik drink er geregeld een kopje thee dan klaagt ze geregeld over collega"s, die zo langzaam werken. Zij is het snelste van al haar collega's. Daar is ze behoorlijk trots op.
Maar ik denk arme oudere ze beschouwd ze gewoon als objecten en heeft 0,0 persoonlijke aandacht voor ze.
Ouderen durven niet zo snel echt een klacht in te dienen en als het wel gebeurd dan is het al snel ach die persoon is beginnend dement dan worden mensen vaak wat agressiever.
Het kan best zijn dat deze man gewoon gefrustreerd was dat hij weinig kan en pijn heeft en was to de enige die in de buurt was om zich op te jlkunneh afreageren. Het kan zijn dat de kritiek geheel onterecht was.
Maar evengoed zou het waar kunnen zijn.
dinsdag 29 oktober 2019 om 21:05
dinsdag 29 oktober 2019 om 21:39
Klopt wat je zegt over het gefrustreerd zijn en de pijn. Daarbij wordt de wereld van iemand die fysiek achteruit gaat, vaak een stuk kleiner dan voorheen. Dat zal ook zeker meespelen denk ik, in combinatie met de privésituatie.sugarmiss schreef: ↑29-10-2019 19:33Waarom?
Het kan best zijn dat to echt niet geschikt is voor de zorg.
Als je hulp nodig hebt dan moet je altijd dankbaar zijn voor de verzorging.
Nu heb ik zelf meerdere malen in het ziekenhuis gelegen en daar zat echt wel eens een verpleegster tussen waarvan ik denk jij had nooit in de zorg moeten gaan.
Ik heb een buurvrouw die met ouderen werk. Ik drink er geregeld een kopje thee dan klaagt ze geregeld over collega"s, die zo langzaam werken. Zij is het snelste van al haar collega's. Daar is ze behoorlijk trots op.
Maar ik denk arme oudere ze beschouwd ze gewoon als objecten en heeft 0,0 persoonlijke aandacht voor ze.
Ouderen durven niet zo snel echt een klacht in te dienen en als het wel gebeurd dan is het al snel ach die persoon is beginnend dement dan worden mensen vaak wat agressiever.
Het kan best zijn dat deze man gewoon gefrustreerd was dat hij weinig kan en pijn heeft en was to de enige die in de buurt was om zich op te jlkunneh afreageren. Het kan zijn dat de kritiek geheel onterecht was.
Maar evengoed zou het waar kunnen zijn.
Dat van je buurvrouw, zulke collega’s zitten er altijd tussen. Jammer is dat, dit is ook de reden waarom ik in de thuiszorg ben gaan werken. Natuurlijk zit er een tijdsdruk achter, maar vind het heerlijk om mijn eigen routes te lopen en voor mijn gevoel cliëntgerichter te kunnen werken. Aandacht voor de mensen. Ik herken het wel dat je voor sommigen eerder een nummertje bent, dan een persoon. Verschrikkelijk vond ik dat in het ziekenhuis!
dinsdag 29 oktober 2019 om 21:43
Les voor de volgende keer! Ik vind het, nu ik erop terugkijk, jammer dat ik zo’n antwoord niet terug kon geven. Het is me ook nog nooit eerder gebeurd.wittegeit schreef: ↑29-10-2019 21:05Zou zomaar kunnen dat ie niet geschikt is![]()
Zulke opmerkingen kun je vrij makkelijk terugkaatsen. Dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Een 'joh, ik begrijp dat je een rotdag hebt en dat vind ik heel vervelend voor je, maar wat je nu zegt vind ik niet acceptabel' is dan meestal al wel genoeg.
dinsdag 29 oktober 2019 om 21:48
Nooit te oud om wat te leren, toch?
Eigenlijk draait het dan om 2 dingen: je toont eerst een stuk medeleven en begrip voor de situatie, maar je geeft ook aan dat iemand over een grens gaat. Dat kun je op verschillende manieren benoemen, maar als je die 2 dingen onthoudt dan kom je daar meestal al een heel eind mee. Succes!
Eigenlijk draait het dan om 2 dingen: je toont eerst een stuk medeleven en begrip voor de situatie, maar je geeft ook aan dat iemand over een grens gaat. Dat kun je op verschillende manieren benoemen, maar als je die 2 dingen onthoudt dan kom je daar meestal al een heel eind mee. Succes!
dinsdag 29 oktober 2019 om 23:17
Als die man wat te kiezen had dan zou hij dat ook zeker niet willen zijn.viva-amber schreef: ↑29-10-2019 20:03Misschien is die man niet geschikt als patient/hulpbehoevende....
woensdag 30 oktober 2019 om 12:13
Dat is zeker waar! Dankjewel voor het advies!!wittegeit schreef: ↑29-10-2019 21:48Nooit te oud om wat te leren, toch?
woensdag 30 oktober 2019 om 12:22
Pfoe hoe ga ik dit beschrijven, zonder te herkenbaar te zijn. De cliënt is bij ons in zorg gekomen wegens fysieke achteruitgang en hulp nodig hebben bij de adl. Dit soort buien zijn 9/10 keer naar aanleiding van ruzie in huis. De cliënt wisselt erg in hulpvraag, de ene keer mag je wat meer ondersteunen dan de andere keer. Ook dit heeft te maken met hoe de thuissituatie op dat moment is. Er is al actie op ondernomen, maar alle disciplines op de thuiszorg na worden buiten de deur gehouden door de cliënt. Er staat binnenkort een gesprek gepland met de wijkverpleegkundige, om te bespreken hoe nu verder met deze thuissituatie.Valentijn101 schreef: ↑30-10-2019 06:47Ik weet niet waarom je patient zorg nodig heeft. Was dit een eenmalig of regelmatig terugkerende “slechte bui” of kan deze verandering in persoonlijkheid misschien op iets anders (medisch) wijzen?
woensdag 30 oktober 2019 om 12:26
woensdag 30 oktober 2019 om 13:51
Mijn vader kan soms zo uit de hoek komen... En dat zit hij gewoon enorm met zichzelf in de knoop (hij wordt gevoed via een sonde en kan niet/amper spreken) en mijn moeder staat hem met alles bij (heeft zelf een medische achtergrond). En dan moet die frustratie er echt even uit. En dat is niet altijd eerlijk... maar wel begrijpelijk.
Als dit een eenmalig voorval is, laten gaan. Als het een structureel probleem wordt, ingrijpen door het met je leidinggevende te bespreken.
Als dit een eenmalig voorval is, laten gaan. Als het een structureel probleem wordt, ingrijpen door het met je leidinggevende te bespreken.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.