Trick-or-treat

31-10-2019 10:22 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is vandaag Halloween en ik haal straks een zak snoep in huis voor het geval er vanavond kinderen aan de deur staan. Het ene jaar wel, het andere jaar niet. Hoe is dat bij jullie? Het gaat dus niet over de zin of onzin van Halloween maar is puur nieuwsgierigheid.

Komen er kinderen aan de deur voor snoep?

Totaal aantal stemmen: 93

Ja, meerdere. (10%)
Soms wel soms niet. (9%)
Nee nooit (69%)
Ja, maar ik doe niet open voor die flauwekul (9%)
Anders (4%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
wolkewitje schreef:
31-10-2019 10:53
Hier wordt het niet gevierd met trick or treat, wel een spookspeurtocht door de wijk.
Ik ken ook dorpen waar de kinderen op 6 januari (Driekoningen) langs de deuren gaan om snoep te vragen.
Dat is iets Duits toch? Ken geen dorp waar het in NL gevierd word
Helaas niet, ik vind het zo leuk! Liefst Halloween maar ze komen nooit. Niet met Halloween, niet met Sint Maarten, niet met Driekoningen... ZO ontzettend saai.
Hier geen St Maarten.
In het weekend voor Halloween wordt hier door de buurt een tocht georganiseerd. Je kunt aangeven of je een bel-huis wil zijn of niet. Altijd erg (veel te) druk, filelopen!
vivaratje schreef:
31-10-2019 11:10
In het dorp waar ik ben opgegroeid ben wel (Noord-Brabant) maar wel alleen vanuit de katholieke school. Dus ze kwamen wel bij ons aan de deur maar wij gingen er zelf niet op uit.
Hier nog nooit een kind aan de deur gehad met Halloween, ze komen op 11 november zingen voor Sint Maarten. Vind ik leuk, want daar ben ik zelf ook mee opgegroeid (andere regio), inclusief liedjes.

Lekenvraag: Zingen de kinderen met Halloween helemaal niet, is het alleen ‘Trick or treat!’ roepen?
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Madeliefjees schreef:
31-10-2019 11:00
Haha hier ook. Biblebelt.
Hier ook. Helemaal niet erg. :)
Sint Maarten ook niet.
Ik woon ook in de Biblebelt, maar helaas vieren steeds meer mensen ook hier Halloween. Ik doe de deur niet open vanavond.
't Is al met al een heel gedoe
Ik zou heel verbaasd zijn als er hier iemand voor de deur staat voor Halloween want met driekoningen komt ook al jaren niemand meer aan de deur zingen. Maar we hebben walnoten in huis dus mocht er iemand komen dan krijgt men dat.. Alhoewel ik denk niet dat ik open ga doen maar er vanuit ga dat het belletje trekkers zijn net zoals gisteren.

Met driekoningen ligt er altijd wel iets in huis voor het geval dat maar dat kan ik allemaal zelf op eten uiteindelijk. Vond het als kind vroeger zo leuk en best jammer dat de traditie nu weg is. Maarja ik snap wel dat ouders het niet meer zo prettig vind dat kind overal aan belt. Jaren geleden kwam hier ieder jaar een koor langs voor het goede doel, ook al jaren niet meer gezien.
Uh Halloween? Dat wordt toch niet gevierd hier in Nederland? Dat trick or treaten doen ze alleen in Amerika volgens mij. Hier hebben ze alleen wat Halloween decoratie en een Halloween optocht in de stad, en Walibi heeft fright nights die me wel grappig lijken. Ik dacht sowieso dat Halloween al voorbij was, want die optocht was vorige week.

Ik heb de overige posts ook gelezen, geen idee wat Sint Maarten en Drie Koningen is. Ik mis wat geloof ik. :lol:
Leuk al die reacties. In mijn poll had ook St. Maarten erbij moeten staan zie ik nu, maar helaas kon ik dat niet meer veranderen.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
Ugli schreef:
31-10-2019 11:43
Ik dacht sowieso dat Halloween al voorbij was, want die optocht was vorige week.
Vroeger begonnen feestdagen op het moment dat de zon onder ging op de dag voor de echte feestdag. Daarom vieren sommige mensen kerstavond op de avond voor 25-12 en Sinterklaas op de avond voor 6-12. Halloween is de avond voor Allerheiligen, de feestdag waarop alle heiligen en martelaren herdacht worden. Deze dag wordt vaak gecombineerd met Allerzielen, de dag waarop alle doden herdacht worden (2 november). Deze dagen zijn ook bekend als “dia de muertos” in Mexico. In België en sommige delen van Duitsland is 1 november een nationale feestdag.
mevrouwiglesias schreef:
31-10-2019 12:07
Leuk al die reacties. In mijn poll had ook St. Maarten erbij moeten staan zie ik nu, maar helaas kon ik dat niet meer veranderen.
Geeft niets, daarom heb ik anders gestemd. Hier is het idd Sint Maarten en op 31 oktober ben ik niet thuis, want mijn moeder is jarig. En al was ik wel thuis dan doe ik niet open mocht er iemand aanbellen. Kom over 11 dagen maar terug, met een lampion en een fatsoenlijk liedje.
Hier ontkom je er niet aan, maar goed - ik woon dan ook in London en heb mijn dochter vanmorgen in een pompoen outfit gehesen. :proud:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ugli schreef:
31-10-2019 11:43
Uh Halloween? Dat wordt toch niet gevierd hier in Nederland? Dat trick or treaten doen ze alleen in Amerika volgens mij. Hier hebben ze alleen wat Halloween decoratie en een Halloween optocht in de stad, en Walibi heeft fright nights die me wel grappig lijken. Ik dacht sowieso dat Halloween al voorbij was, want die optocht was vorige week.

Ik heb de overige posts ook gelezen, geen idee wat Sint Maarten en Drie Koningen is. Ik mis wat geloof ik. :lol:
Nee, ook in Engeland. We hebben een uitgeholde pompoen voor de voordeur met een kaars erin en dat betekent dat de kinderen aan de deur kunnen komen. Wel geldt dat het kaarsje na 8 uur uitgaat, want ik wil niet dat mijn dochter als gevolg van de deurbel of geluid van grotere kinderen wakker wordt...

En hier op kantoor ligt bij elke koffie automaat een zak snoep.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Hier in omgeving Noord Brabant wordt t goed gevierd! Vorig jaar kwamen er 150 kinderen aan de deur.. Zo gezellig altijd!
Star² schreef:
31-10-2019 10:51
Huh, komen ze dan gewoon zonder reden om snoep vragen bij je?

Nee ze weten dat ik huisdieren heb, die willen ze graag aaien of uitlaten. Ik vind het niet zo erg omdat ik altijd veel in huis heb en er zo ook weer vanaf kom. Als de kinderen gaan puberen, dan zie ik ze niet meer zoveel. De ouders weten ook dat die kinderen hier de beestjes komen aaien (ik zie dat ze het ook bij andere buren doen die dieren hebben) maar die hebben natuurlijk niet zo veel snoep/ chocola in huis en ik geef ze wel eens brood mee. Verder niks geks dus aan de hand.
Gisselle schreef:
31-10-2019 12:58
Nee ze weten dat ik huisdieren heb, die willen ze graag aaien of uitlaten. Ik vind het niet zo erg omdat ik altijd veel in huis heb en er zo ook weer vanaf kom. Als de kinderen gaan puberen, dan zie ik ze niet meer zoveel. De ouders weten ook dat die kinderen hier de beestjes komen aaien (ik zie dat ze het ook bij andere buren doen die dieren hebben) maar die hebben natuurlijk niet zo veel snoep/ chocola in huis en ik geef ze wel eens brood mee. Verder niks geks dus aan de hand.

Wel leuk zo'n zoete inval :heart:
Ik woon in een St Maarten gebied, maar ik krijg ook nooit kinderen aan de deur hoor.
Ik ben zeker eng of zo. :O
Pergamon schreef:
31-10-2019 11:07
Ik vergeet Sint Maarten elk jaar altijd al. Heb 1 jaar uit pure ellende mandarijnen uitgedeeld. Daarna zijn de buurtkinderen nooit meer geweest :$ Halloween doen ze hier godzijdank (Biblebelt) niet.
Biblebelt en Sint Maarten? Dat verbaast me. Sint Maarten is katholiek, als rechtgeaarde biblebeltbewoner moet je toch niks hebben van die Papen ;-D
In mijn stukje van de Biblebelt doen ze aan geen van deze feesten.
Moosey schreef:
31-10-2019 14:12
Biblebelt en Sint Maarten? Dat verbaast me. Sint Maarten is katholiek, als rechtgeaarde biblebeltbewoner moet je toch niks hebben van die Papen ;-D
In mijn stukje van de Biblebelt doen ze aan geen van deze feesten.

Ik snij dan wel weer een pompoen uit en heb het een een aantal jaren met zwager, schoonzus, hun buren en de kinderen, zoon en een vriendje 'gevierd'. Wel ongeveer binnenshuis idd :-D
Krijg motto niet verwijderd :-)
vivaratje schreef:
31-10-2019 11:10
Ik dacht vooral Belgisch.

Hier geen trick or treat aan de deur en Sint Maarten komt hier in de regio sowieso niet voor volgens mij.

Moet er wel bij zeggen dat ik in een appartement woon in de binnenstad, niet in een echte woonwijk dus niet veel kinderen in de buurt. Anders had ik nog wel wat voorverpakt snoep gehaald, voor het geval dat.
iceteapeach schreef:
31-10-2019 19:14
Ik snij dan wel weer een pompoen uit en heb het een een aantal jaren met zwager, schoonzus, hun buren en de kinderen, zoon en een vriendje 'gevierd'. Wel ongeveer binnenshuis idd :-D
:proud: Je moet hier in de buurt ook gewoon je eigen feestjes regelen, natuurlijk ;-D
Hier staan ze gewoon minstens 4 keer per jaar.

Halloween
Sinte-Mette (Sint-Maarten)
Oudjaarzingen
Drie Koningen

Ik had de eerste Halloween-zangers al vorig weekend.
Was het zelf alleen grandioos vergeten, dus kon maar weer mijn portefeuille open doen op zoek naar klein geld. Om 5 minuten later maar naar de winkel te rennen voor snoep want zoveel losse euro's steken er niet in mijn portefeuille.

Resultaat: Geen hond meer geweest en 't snoep blijft dus liggen tot Sint-Maarten.

Het hangt trouwens van keer tot keer af hoe veel ik er zie.
De ene keer tel ik er 2, de volgende keer 20. Erg handig (not) voor de inkoop ...
Hier niemand aan de deur met Halloween.
Sint Maarten wordt wel uitgebreid gevierd met een groot vuur met Sint Maarten en een zwerver (het verhaal van Sint Maarten). De kinderen lopen in een grote stoet met lampionnen vanuit een verzamelpunt naar het vuur in het buitengebied toe onder begeleiding van de plaatselijke harmonie.
Maar langs de deur gaan met Sint Maarten voor snoep is hier onbekend. De dorpen rondom ons heen wordt dit ook niet gedaan.
We wonen in het katholieke gedeelte van NL.
Sint-Maarten: ja
Driekoningen: ja
Nieuwjaarsversje opzeggen (voor de kleintjes tot 5 jaar): ja
Halloween: nee. Ga ik ook niet aan beginnen. In onze wijk wilde één gezin peilen of mensen wilden meedoen met Halloween: 0 reacties. Dat is hier echt iets voor pubers en scouting (horrortocht door het bos).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven