Trick-or-treat

31-10-2019 10:22 58 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is vandaag Halloween en ik haal straks een zak snoep in huis voor het geval er vanavond kinderen aan de deur staan. Het ene jaar wel, het andere jaar niet. Hoe is dat bij jullie? Het gaat dus niet over de zin of onzin van Halloween maar is puur nieuwsgierigheid.

Komen er kinderen aan de deur voor snoep?

Totaal aantal stemmen: 93

Ja, meerdere. (10%)
Soms wel soms niet. (9%)
Nee nooit (69%)
Ja, maar ik doe niet open voor die flauwekul (9%)
Anders (4%)
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
vivaratje schreef:
31-10-2019 11:10
Dat is iets Duits toch? Ken geen dorp waar het in NL gevierd word
Jawel hoor. In het Brabantse stadje waar ik ben opgegroeid was het vaste prik.

Nu woon ik boven de rivieren en doen mijn kinderen aan Sint Maarten. Ook hartstikke leuk, al vind ik Driekoningen stiekem leuker (want dan mocht je verkleed én zingen).

Met Halloween heb ik liever niet dat mijn kinderen om snoep gaan leuren. Met Sint Maarten scoren ze genoeg suikergoed het hele jaar, en het is in onze stad een echte traditie dus dat vind ik leuker dan een uit Amerika overgewaaid feest. Wel vieren we thuis een klein feestje, met verkleedkleren en schmink, kaarslicht, halloweenmuziek en griezelverhalen.
Vroeger sint Maarten kijken bij het vreugdenvuur en driekoningen lopen. Nu is het in bepaalde straten halloween en voor de rest sint Maarten lopen. De invulling toen we nog in het noorden woonden wat dat de middenstand ook meedeed en je ook overal kon aanbellen. Dat is waar ik nu woon niet, het is over de top georganiseerd.
Mijn vader zorgt ieder jaar voor een paar zakken mini's en ieder jaar ( week later is zoon jarig ) komen die zakken naar ons. Inmiddels is hij verhuisd ben benieuwd of 11/11 in zijn nieuwe woonplaats wel gevierd wordt.

11/11 wordt hier wel gedaan, niet heel veel, woon niet echt in een kinderrijke wijk.
In de nieuwbouwwijken wel, daar heb ik met mijn zoon ook een rondje Halloween gedaan, en de naaste buren, die weten dat mijn zoontje komt, hij is inmiddels de enige nog.
Ik had zelf geen snoep althans niets extra gehaald.
Het was in de nieuwbouwwijk wel leuk versierd met lichtjes en sommigen hadden met allerlei versieringen flink uitgepakt, erg leuk.

Wel is er ieder jaar in het dorp een "levend " spookhuis en dat is wel groots opgezet verschillende " looproutes " van spannend tot echt rennen tot je er uit bent. Met als afsluiter een een feest in het buurthuis.
Krabbeltje123 schreef:
02-11-2019 01:35
Hier niemand aan de deur met Halloween.
Sint Maarten wordt wel uitgebreid gevierd met een groot vuur met Sint Maarten en een zwerver (het verhaal van Sint Maarten). De kinderen lopen in een grote stoet met lampionnen vanuit een verzamelpunt naar het vuur in het buitengebied toe onder begeleiding van de plaatselijke harmonie.
Maar langs de deur gaan met Sint Maarten voor snoep is hier onbekend. De dorpen rondom ons heen wordt dit ook niet gedaan.
We wonen in het katholieke gedeelte van NL.
Hier ongeveer net zo. Wordt ook nog een (korte) mis gehouden waarbij kinderen een toneelstuk opvoeren. Aan de deuren langsgaan voor snoep gebeurt wel maar niet heel erg uitgebreid.

In een buurdorp wordt wel aan Halloween gedaan maar dat is echt gericht op de bovenbouw.
Hier in de achterhoek doen we wel aan nieuwjaars snoep zakjes ophalen op 1 januari. Maar verschilt heel erg per dorp. Een dorp verderop hadden ze er nog nooit van gehoord!
11 november is hier dag dat het gespuis langs komt en ik bij voorkeur niet thuis ben.
Moosey schreef:
02-11-2019 01:17
:proud: Je moet hier in de buurt ook gewoon je eigen feestjes regelen, natuurlijk ;-D

Dit soort dingen zeker ja :biggrin:
Krijg motto niet verwijderd :-)
-Darkside- schreef:
03-11-2019 08:39
11 november is hier dag dat het gespuis langs komt en ik bij voorkeur niet thuis ben.

Geen idee hoe dat in de wat grotere plaats verderop bij ons is, best kans dat het daar wel wordt gevierd maar in de omliggende dorpen niet. Wel weer de 11e van de 11e (in diezelfde grotere plaats) maar dat is weer Carnaval gerelateerd. Zoon verheugt zich daar nu al op, hij stuitert nog net niet :-D
Krijg motto niet verwijderd :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven