Uit school

31-10-2019 14:38 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2,5 maand zit ons zoontje op school. Hij heeft het erg naar zijn zin en sinds een aantal weken spreekt hij ook af en toe af met andere kindjes. Ik haal hem 2 X per week op uit school maar dit gaat niet echt heel leuk. De juffrouw komt naar buiten en alle kindjes lopen er één voor één achteraan. Alle kindjes lopen of rennen naar hun papa, mama, opa, oma etc toe. Mijn zoontje loopt mij straal voorbij, doet net alsof hij mij niet ziet. Ik loop dus naar hem toe om hem te begroeten, waarop hij meteen begint te roepen en huilen dat hij met "naam van een kindje" wil spelen en probeert daar zo snel mogelijk achteraan te rennen. Ik weet niet zo goed hiermee om te gaan. Ik voel me ongemakkelijk omdat ik het gevoel heb dat andere ouder s dit zien en denken dat mijn zoontje mij helemaal niet graag wil zien.
Pindakaasjes schreef:
31-10-2019 15:48
Klinkt als een gezellig zoontje (not)
Als moeder van 3 kids raad ik je aan dit niet te pikken!
Mamma staat daar niet aan het hek uit verveling of om een keutel te draaien.. mamma staat daar voor jou!!
Ga je zo vervelend blijven doen met gejenk, achter anderen aanlopen met veel gedram.. dan komt mamma dus niet meer.. hobbel dan zelf maar terug naar huis.
Ja.. I know, dit staat hard.
Zo werkt dat bij kleuters dus niet. Kleuters mogen (bij de school van mijn kinderen iig) niet alleen naar huis. Wanneer er niemand (ouder, grootouder, bso, ect.) staat voor de desbetreffende kleuter wordt kleuter weer door de juf mee naar binnen genomen en wordt verantwoordelijke verzorger gebeld met het verzoek om naar school te komen om kind op te halen.
Kun je hem niet smorgens vertellen of hij wel of niet kan/mag afspreken? Deed ik bij mijn dochter ook. Met brengen al zeggen: als je wilt en zin hebt kun je vandaag iets afspreken. Als het mij niet uitkwam/dochter te moe was zei ikmet brengen al: vandaag kun je niet afspreken. Dat scheelde een heleboel gemopper en gedoe met ophalen.
Hij zit nog maar 2,5 maand op school! Is dat huilen en jengelen niet gewoon een uiting van vermoeidheid/stress? Hij doet zo hard zijn best om erbij te horen met het maken van speelafspraken. Probeer er met hem over te praten op welke dagen wel en niet gespeeld kan / mag worden en wellicht ook proberen wat meer afspraken vooraf te maken. Dat zal hem hopelijk wat rust geven, waardoor hij ook vrolijker uit school komt. En verder, geef het tijd!
Keep on dreaming!
Ik snap deels je teleurstelling maar het zou zo'n pak van mijn hart zijn als mijn kind het zo ontzettend goed zou hebben op school.
Probeer ook te bedenken hoe rot het zou zijn als het omgekeerd zou zijn en hij met veel verdriet naar school zou moeten...
TO, ik denk dat de eerste stap is: dit niet meer zo persoonlijk maken. Hij bedoelt dit niet naar. Jij bent een zekerheid in zijn leven en samen spelen vindt hij blijkbaar erg leuk.

Wat je kunt doen is met hem praten en het voor hem structureren: eerst mama opzoeken en gedag zeggen, vertellen met wie je wil spelen en dan gaan we samen kijken of dat kan. Eerst s avonds met hem bespreken, dan onderweg naar school nog een keer.

Vervolgens niet boos worden als dit tig keer herhaald moet worden en mis gaat. Blijf gewoon staan waar je staat, de moeder van dat andere kind verwijst vanzelf naar jou, dan laat je hem eerst naar je toe komen, zeg je wat je had afgesproken en dan samen naar het andere kind.
Pindakaasjes schreef:
Mamma staat daar niet aan het hek uit verveling of om een keutel te draaien.. mamma staat daar voor jou!!
Ga je zo vervelend blijven doen met gejenk, achter anderen aanlopen met veel gedram.. dan komt mamma dus niet meer.. hobbel dan zelf maar terug naar huis.
Staat hard? Dommig vooral... Alsof je zélf nog een kleutertje bent...
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga met hem afspreken, in ieder geval proberen, dat hij eerste even naar mij toekomt en dat we dan samen kijken met wie hij kan afspreken.
nancy29 schreef:
31-10-2019 17:00
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga met hem afspreken, in ieder geval proberen, dat hij eerste even naar mij toekomt en dat we dan samen kijken met wie hij kan afspreken.
Dit!
Ik vertel mijn kinderen nog bijna iedere ochtend of ze die middag wel of niet af kunnen spreken. Voorkomt ook teleurstelling, wanneer het niet kan, na schooltijd.
Voor de rest: maak je niet zo druk over wat andere ouders van je vinden! Jij doet het op jouw manier, die manier past het best bij jou en bij je kindje.
Die andere ouders denken, als ze er al over nadenken, hooguit : fijn dat die van mij die periode achter zich heeft gelaten.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Pindakaasjes schreef:
En dan ook niet janken zeker als je kind plat gereden wordt onderweg, want dat is natuurlijk zijn eigen schuld. Echt, wat een idioot advies.
Suðri schreef:
31-10-2019 14:54
Natuurlijk lukt dat wel, want je spreekt af met de ouders. Ik neem aan dat die wel in staat zijn om zoiets te onthouden.
Ja precies, ik spreek ook voor de jongste af met de ouders.
To, mijn ene kind was ontroostbaar als er iemand niet kon, liep ik met een snikkend kind die uitriep: WAAROM WIL NIEMAND MIJ!
dat was ook wel erg genant, voor de ouder die niet kon/wilde vond ik dat zo lullig.
Het is een keer voorgekomen dat een jongetje had afgezegd omdat hij wilde slapen en toen kwam er een soort hsp gil en huilpartij
' IK WIL WEL MAAR IK BEN ZO MOE'
' IK WIL ZOOOO GRAAG SPELEN'
' IK WIL NIET DAT JE HUILT'
' IK WIL JE NIET MOE MAKEN'
huil huil.
We zijn als beide moeders maar zo ongeveer het plein afgerend met ons brullende kind onder de arm in tegengestelde richting.
nancy29 schreef:
31-10-2019 17:00
Laat je weten hoe het gaat over een tijdje ?
ivm sluiten EHV /vloggers topic, verkast naar nieuw forum
Lady*Voldemort schreef:
31-10-2019 17:17
En dan ook niet janken zeker als je kind plat gereden wordt onderweg, want dat is natuurlijk zijn eigen schuld. Echt, wat een idioot advies.

Waar heb ik geschreven dat ik 'echt' wegloop of niet meer aan het hek kom staan?!
Ik vind het eerder idioot op iedere letter, ieder woord zoveel zout te leggen!
We hebben het hier over een ballorige kleuter en hoe ik doe zou aanspreken.. niet hoe graag ik die tijdens het oversteken platgereden zie worden.. kom op zeg!!
Geen loze dreigementen doen naar je kind, is toch wel iets waar de meeste opvoedingsmethoden het over eens zijn.

Het is gemeen, voor zo lang het werkt. En wanneer ze door hebben dat je toch altijd maar uit je nek lult, heb jij geen machtsmiddel meer.
Ik denk ook vermoeidheid. Ik zou proberen om vooraf af te spreken of er vandaag wel/niet afgesproken kan worden (maar ik zou er niet al te hoge verwachtingen van hebben dat dit ook blijft hangen). En een beetje afspreken met andere ouders (“Zeg Pietje, de mama/papa/verzorger van Jantje zegt dat Jantje vandaag bij ons kan komen spelen, hoe leuk is dat?”).

En verder zou ik vooral blij zijn dat hij het zo naar zijn zin heeft op school. Ik heb mijn zoon de eerste twee jaar letterlijk dat gebouw moeten binnendragen onder mijn arm en deuren tegen moeten houden om te voorkomen dat hij langs een andere deur weer naar buiten zou rennen. Hij is nog steeds de laatste die naar binnen gaat en de eerste die naar buiten komt. Het enige van andere ouders dat ik opving: een soort mengeling van medelijden (wat sneu als je je kind zo tegen zijn zin moet achterlaten) en bemoedigende blikken (de blik van herkenning zeg maar). Je ziet aan zo’n schoolpoort zo vaak kinderen over de flos gaan van kleine dingen (vlekje op de favo rugzak, terug naar binnen gestuurd worden om de gymtas te pakken, papa staat er maar mama zou er staan, mama heeft de hond niet meegenomen en dat werd wel gewenst, enz).
Pindakaasjes schreef:
31-10-2019 17:39
Waar heb ik geschreven dat ik 'echt' wegloop of niet meer aan het hek kom staan?!
Ik vind het eerder idioot op iedere letter, ieder woord zoveel zout te leggen!
We hebben het hier over een ballorige kleuter en hoe ik doe zou aanspreken.. niet hoe graag ik die tijdens het oversteken platgereden zie worden.. kom op zeg!!
Loze dreigementen..... Ja dat zal helpen🤣
Ik meld hier in de ochtend of er wel of niet afgesproken kan worden. Dit wordt dan in de klas geregeld.
Het eerst naar mij toe komen uit school, werkte niet. Je moet namelijk wel snel zijn, anders zijn alle leuke kinderen al bezet 😉
Hij zit pas net op school. Moet zijn plekje nog vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven