Geld & Recht alle pijlers

Benzine betalen

01-11-2019 15:35 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als onze kinderen onze auto willen gebruiken voor iets (sport, werk, uitje) dan is de afspraak dat dat alleen kan als wij hem niet nodig hebben en dat ze de benzine betalen. Gewoon een bedrag per gereden kilometer.
Kinderen vinden dat prima want het is nog altijd goedkoper dan zelf een auto te hebben. Ook hebben ze nog altijd hun OV studentenkaart waar ze evt. mee kunnen reizen.
Nu krijg ik van meerdere kanten de reactie dat mensen dit onzin vinden. Het is toch normaal dat wij als ouders voor hun zorgen en dat ze gewoon de auto moeten kunnen pakken wanneer dat ze hem nodig hebben zonder te betalen.
Als ik zeg dat ik het een gewone financiële opvoeding vind dat bepaalde zaken nu eenmaal geld kosten. Dan word gezegd ja maar dat weten de kinderen wel en jullie kunnen het toch missen. Dat kunnen wij ook, maar ik vind het gewoon een verschil dat kinderen weten dat iets geld kost of dat ze het ook merken ( geld verdwijnt van hun bankrekening of uit hun beurs). Ik denk dat ze daar echt wel meer van leren.
Hoe doen andere ouders dat, zijn wij nu echt zo streng of knieperig? Betalen zij gewoon alles of betalen ze misschien zelfs een auto voor de kinderen?
Rivermoana schreef:
01-11-2019 16:25
Als ik een kind heb, dan zou ik me voor kunnen stellen dat als mijn eigen auto het niet doet en we moeten opeens naar het ziekenhuis dat ik dan die van mijn ouders zou vragen en die zou ik ook wel krijgen. Maar ik zou verder gewoon zelf voor een auto zorgen in het geval van moederschap.
Je hebt toch een kind?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd over welke leeftijd we het nu hebben, hoe oud Kezia en Ninoname zijn, gewoon voor de beeldvorming zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
01-11-2019 16:27
Ik ben benieuwd over welke leeftijd we het nu hebben, hoe oud Kezia en Ninoname zijn, gewoon voor de beeldvorming zeg maar.
Wat maakt dat uit?
Hier staan 2 auto's dus savonds en in het weekend kan er bijna altijd wel eentje gebruikt worden door kind. Wel zelf tanken natuurlijk en nooit leeg terugzetten.
Alle reacties Link kopieren
TO je hebt helemaal gelijk. Hoort gewoon bij de financiële opvoeding en inderdaad is het heel anders of ze het alleen weten of echt ook “belijden”.
En waar bemoeien die andere mensen zich mee, als zij wél eindeloos benzine willen bekostigen dan moeten ze dat vooral doen. Jij doet het iig niet meer.
Pandax schreef:
01-11-2019 15:51
Echt? Ik werk op 3u met OV, maar ik ben toch om 9u op mijn werk. Hoe vroeg moeten ze wel niet ergens zijn dan?

Het is soms meer de combinatie. School/(vrijwilligers)werk/sport.

Iets hebben op school tot 16:45 en dan training moeten geven om 18:15. Anderhalf uur reistijd en nog willen eten etc.

Als wij dan de auto kunnen missen mag dat best een keertje.
Mij klinkt het een beetje vreemd in de oren. Maar hier in de familie worden regelmatig auto's uitgewisseld. En dan word er gewoon gezorgd dat je de auto getankt terug geeft. Per kilometer bijhouden hoeveel ze aan je moeten betalen klinkt een beetje overdreven.
Madeliefjees schreef:
01-11-2019 15:55
Hier mochten ze hem gewoon gebruiken als we hem zelf niet nodig haddden. Ze studeerden allebei nog, dan gaan we geen geld vragen.

Tja, ze hebben hier ook een bijbaan. Zoon gaat regelmatig naar zijn werk met mijn auto. Beetje raar dat hij dan geld verdient en ik daat dan nog op toeleg door hem de auto te lenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen rijbewijs dus de auto heb ik nooit hoeven lenen, andere leden in de familie kregen na het behalen van het rijbewijs zelf een auto dus konden ze zelf karren en was de auto van ouders niet nodig. :)
Alle reacties Link kopieren
Dat zijn dezelfde kinderen die ook kostgeld moeten betalen. Stel je voor dat je ze gewoon eens wat geeft, gewoon omdat het kan, gewoon omdat we niet hoeven te verdienen aan onze kinderen, gewoon dat ze dan wat meer geld overhouden

Bla, bl, bla, ja dan weten ze dat alles geld kost!
Nou dat weten ze heus wel hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
01-11-2019 16:36
Dat zijn dezelfde kinderen die ook kostgeld moeten betalen. Stel je voor dat je ze gewoon eens wat geeft, gewoon omdat het kan, gewoon omdat we niet hoeven te verdienen aan onze kinderen, gewoon dat ze dan wat meer geld overhouden

Bla, bl, bla, ja dan weten ze dat alles geld kost!
Nou dat weten ze heus wel hoor.
Daarnaast kan je je kind gewoon af en toe iets geven natuurlijk. Het één sluit het ander niet uit.
Rivermoana schreef:
01-11-2019 16:27
Ik ben benieuwd over welke leeftijd we het nu hebben, hoe oud Kezia en Ninoname zijn, gewoon voor de beeldvorming zeg maar.
Ik ben 27
Alle reacties Link kopieren
Een kilometervergoeding vind ik wat vreemd klinken. Dat hoeft van mij niet.

Ik vind financiële opvoeding heel belangrijk, en weten dat autorijden geld kost, hoort daarbij.
Maar ik hoop dat mijn kinderen tegen de tijd dat ze auto mogen rijden, zelf hebben geleerd om een balans te vinden. Rij je veel in de auto? Dan gooi je de tank af en toe vol.

Dan hoeven wat mij betreft echt die km’s niet per stuk afgerekend te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook altijd benzinegeld betalen. Naar mijn idee is dat een prima regeling.
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg die leeftijd omdat ik niet anders weet dan dat je na je 18e op jezelf woont en natuurlijk ook nog naar je ouders gaat etc maar niet meer daar een baantje hebt of sport. Dus ik vraag me dan af om welke leeftijden dat gaat. Gaat me niks aan maar ben gewoon benieuwd.

Als je op kamers zit in Maastricht en je ouders wonen in Epe en je komt het weekend thuis,, waar heb je dan de auto voor nodig denk ik dan. Voor een baantje? Dat zou dan inhouden dat je echt elk weekend naar je ouders toe moet dat doen maar weinig studenten lijkt me. Zelfde voor sport.

Ik ben gewoon benieuwd want ik ken werkelijk niemand die als hij studeerde nog bij zijn ouders sportte of een baantje had. Maakt ook verder niet uit maar misschien kunnen jullie je dan voorstellen dat dat voor mij nieuw is zeg maar.
Mijn ouders hadden en hebben geen rijbewijs en dus geen auto. Ik ben zelf dus pad met rijlessen begonnen toen ik was afgestudeerd en geld had om ook gelijk een auto te kopen. Ouders hebben als afstudercadeau wel de rijlessen en eerste examen betaald.
Nu spelen ik en man af en toe taxi voor mijn ouders.

Man is van voor de ov- kaart. Als hij of zijn siblings de auto van zijn ouders gebruikte betaalden zij
de benzine ook nog een klein bedrag aan verzekering. Dit nadat zijn broer een aanrijding had gehad waardoor pa flink naar beneden ging in no-claim.

Zo leerden de kinderen idd dat autorijden geld kost en namen ze voor kleine afstanden de fiets.

Bij familiebezoek reden de kinderen vaak terug,om rijervaring op te doen.

Het duurt nog minstens 12 jaar voordat kinders hier toe zijn aan rijles, dus weet niet wat we dan gaan doen, ik vermoed dat we ook een bijdrage in benzine vragen.

Overigens, in het weekend start het ov hier ook laat. De eerste bus gaat hier om 8:15 op zaterdag en zondag.
Blauwbloemetje schreef:
01-11-2019 16:11
Wauw dus die paar cent per kilometer is verdienen aan mijn kinderen?
Steek je het in je eigen zak of in een potje bestemd voor de kids? In het eerst geval dan verdien je er op.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
01-11-2019 16:42
Ik vroeg die leeftijd omdat ik niet anders weet dan dat je na je 18e op jezelf woont en natuurlijk ook nog naar je ouders gaat etc maar niet meer daar een baantje hebt of sport. Dus ik vraag me dan af om welke leeftijden dat gaat. Gaat me niks aan maar ben gewoon benieuwd.

Als je op kamers zit in Maastricht en je ouders wonen in Epe en je komt het weekend thuis,, waar heb je dan de auto voor nodig denk ik dan. Voor een baantje? Dat zou dan inhouden dat je echt elk weekend naar je ouders toe moet dat doen maar weinig studenten lijkt me. Zelfde voor sport.

Ik ben gewoon benieuwd want ik ken werkelijk niemand die als hij studeerde nog bij zijn ouders sportte of een baantje had. Maakt ook verder niet uit maar misschien kunnen jullie je dan voorstellen dat dat voor mij nieuw is zeg maar.
Niemand die op zichzelf woont, woont ook bij zijn ouders in de buurt?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-11-2019 16:36
Dat zijn dezelfde kinderen die ook kostgeld moeten betalen. Stel je voor dat je ze gewoon eens wat geeft, gewoon omdat het kan, gewoon omdat we niet hoeven te verdienen aan onze kinderen, gewoon dat ze dan wat meer geld overhouden

Bla, bl, bla, ja dan weten ze dat alles geld kost!
Nou dat weten ze heus wel hoor.

Ik vind geld absoluut de overweging niet. Ik vind het onverantwoord om auto te rijden om een onhandige planning te compenseren, een overvloed aan activiteiten in korte tijd te stoppen of om daarna te gaan sporten.
Alle reacties Link kopieren
Illinois schreef:
01-11-2019 16:33
Per kilometer bijhouden hoeveel ze aan je moeten betalen klinkt een beetje overdreven.
Dat vind ik ook ja. Gewoon nooit leeg terugzetten en soms even tanken (en dat hoeft echt niet precies te zijn wat je gebruikt hebt)
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
01-11-2019 16:42
Ik vroeg die leeftijd omdat ik niet anders weet dan dat je na je 18e op jezelf woont en natuurlijk ook nog naar je ouders gaat etc maar niet meer daar een baantje hebt of sport. Dus ik vraag me dan af om welke leeftijden dat gaat. Gaat me niks aan maar ben gewoon benieuwd.

Als je op kamers zit in Maastricht en je ouders wonen in Epe en je komt het weekend thuis,, waar heb je dan de auto voor nodig denk ik dan. Voor een baantje? Dat zou dan inhouden dat je echt elk weekend naar je ouders toe moet dat doen maar weinig studenten lijkt me. Zelfde voor sport.

Ik ben gewoon benieuwd want ik ken werkelijk niemand die als hij studeerde nog bij zijn ouders sportte of een baantje had. Maakt ook verder niet uit maar misschien kunnen jullie je dan voorstellen dat dat voor mij nieuw is zeg maar.
Niet elk kind gaat uit huis op z’n 18e verjaardag. Apart dat je dat nog nooit eerder hebt gehoort.
Madeliefjees schreef:
01-11-2019 16:36
Dat zijn dezelfde kinderen die ook kostgeld moeten betalen. Stel je voor dat je ze gewoon eens wat geeft, gewoon omdat het kan, gewoon omdat we niet hoeven te verdienen aan onze kinderen, gewoon dat ze dan wat meer geld overhouden

Bla, bl, bla, ja dan weten ze dat alles geld kost!
Nou dat weten ze heus wel hoor.
Nou dit inderdaad en dan verschuilen onder het mom van financiële opvoeding. Kom nou toch.
Alle reacties Link kopieren
Rivermoana schreef:
01-11-2019 16:42
Ik vroeg die leeftijd omdat ik niet anders weet dan dat je na je 18e op jezelf woont en natuurlijk ook nog naar je ouders gaat etc maar niet meer daar een baantje hebt of sport. Dus ik vraag me dan af om welke leeftijden dat gaat. Gaat me niks aan maar ben gewoon benieuwd.

Als je op kamers zit in Maastricht en je ouders wonen in Epe en je komt het weekend thuis,, waar heb je dan de auto voor nodig denk ik dan. Voor een baantje? Dat zou dan inhouden dat je echt elk weekend naar je ouders toe moet dat doen maar weinig studenten lijkt me. Zelfde voor sport.

Ik ben gewoon benieuwd want ik ken werkelijk niemand die als hij studeerde nog bij zijn ouders sportte of een baantje had. Maakt ook verder niet uit maar misschien kunnen jullie je dan voorstellen dat dat voor mij nieuw is zeg maar.
Jij kent weeerkeelijkwaar niemand die op z’n 18e studeerde, een rijbewijs had en nog thuis woonde?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
01-11-2019 16:36
Dat zijn dezelfde kinderen die ook kostgeld moeten betalen. Stel je voor dat je ze gewoon eens wat geeft, gewoon omdat het kan, gewoon omdat we niet hoeven te verdienen aan onze kinderen, gewoon dat ze dan wat meer geld overhouden

Bla, bl, bla, ja dan weten ze dat alles geld kost!
Nou dat weten ze heus wel hoor.
Dit gaat voor mijn ouders in ieder geval niet op. Ja, ik heb een hoop dingen zelf moeten betalen, zoals mijn rijbewijs en mijn studie, maar mijn ouders staan ook onvoorwaardelijk voor me klaar op het moment dat het financieel moeilijker gaat. Laatst vroeg ik mijn ouders om een lening, omdat ik het even financieel niet meer trok, waarop ze zonder enige twijfel het dubbele bedrag over maakten en zeiden dat ze het niet terug wilden hebben. Gewoon omdat ze weten dat ik mijn stinkende best doe om mijn eigen boontjes te doppen en ik verstandige keuzes probeer te maken, maar de omstandigheden het soms moeilijk maken. Het een sluit het ander niet uit en ik ben hen alleen maar heel dankbaar voor de manier waarop ze me financieel opgevoed hebben.
In liefde en NaNoWriMo is alles geoorloofd
Gatekeeper* schreef:
01-11-2019 16:04
Als ze hem helemaal leeg rijden zeg ik ok, maar een bedrag per km berekenen dat vind ik schandalig. Ik ben pertinent tegen het verdienen aan je kinderen.

Dit. Wil je er een weekend mee roadtrippen, prima, dat krijg je geen geld mee onderweg om te tanken, maar voor de rest; pak 'm maar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven