Werk & Studie alle pijlers

nieue

01-11-2019 16:43 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi alle,

ik zou graag een carrière switch maken.. Ik werk nu al ruim 10 jaar in de kledingbranche, en ik ben echt toe aan een nieuwe uitdaging! Het loon is weinig en de terugloop is angstaanjagend, tenslotte gaat volgend jaar onze jongste naar school. En daarom begint het te kriebelen om een andere studie te volgen, Ik wil graag de studie Onderwijsassistent volgen..

maar nu komt mijn brandende vraag :
is daar wel werk in te vinden is? ik wil niet bij een kinderopvang (baby's) werken.

moet ik dan toch een andere studie keuze gaan maken?
Ze zitten te springen om alles en iedereen die in het onderwijs wil werken, dus ik zou zeggen, sla je slag!
Woensdag is de staking vanwege het leraren tekort en de hoge werkdruk / lage betaling. Ik denk dat je snel aan het werk bent. Als je het aankunt qua niveau zou je zelfs eerder de pabo kunnen doen.
Hoi, Bedankt voor de snelle reactie! Voor nu vindt ik onderwijsassistent prima, ik ben nog jong. Dus ik kan later wel doorleren als ik dat zou willen.

ik heb trouwens geen idee wat er met mijn Titel is gebeurt ..
waarom niet direct leerkracht? wat doen assistenten eigenlijk?
Tinkerbell1988 schreef:
01-11-2019 17:10
waarom niet direct leerkracht? wat doen assistenten eigenlijk?
Beetje knutselen en met kinderen naar de wc gaan en zo. Dat zie ik tenminste vaak.
juffrouw1 schreef:
01-11-2019 17:08
Hoi, Bedankt voor de snelle reactie! Voor nu vindt ik onderwijsassistent prima, ik ben nog jong. Dus ik kan later wel doorleren als ik dat zou willen.

Waarom laag beginnen en dan opwerken? Zonde van je tijd en het geld wat dit kost.
Poezemens84 schreef:
01-11-2019 17:11
Beetje knutselen en met kinderen naar de wc gaan en zo. Dat zie ik tenminste vaak.
in belgie kennen we dat niet, ja mss bij kleuteronderwijs maar heel weinig, ik zie de vacatures wel vaak verschijnen bv in engeland.
Die schrijven 'ik vindt' met 'dt' en 'gebeurt' i.p.v. 'gebeurd'. Sorry, flauw.

Er is momenteel zeker vraag naar, zowel naar onderwijzers als naar assistenten.
juffrouw1 schreef:
01-11-2019 17:08

Ik zou nog even oefenen op je spelling als je kinderen wil begeleiden.
Ik zou voor iets anders kiezen aangezien je je Nederlands totaal niet beheerst.
Gatekeeper* schreef:
01-11-2019 17:19
Ik zou nog even oefenen op je spelling als je kinderen wil begeleiden.
Dat was ook het eerste dat mij opviel. Als je kinderen wilt leren lezen, schrijven, spellen en rekenen helpt het wel als je dat zelf tot en met groep 8 niveau beheerst. Bovendien is het wenselijk dat je een klein beetje meegeeft aan de kinderen wat er speelt in de wereld. Jouw vragen of er werk is in het onderwijs en of een opleiding tot onderwijsassistent leidt tot een werkplek op de crèche maken duidelijk dat er ook op dat vlak nog flink wat werk aan de winkel is voor jou.
Als je nu aan de pabo zou beginnen kun je in genoeg regio's al direct aan de slag i.v.m. het lerarentekort. Ik zou dus niet eerst O.A. gaan doen maar als je het kunt de pabo, levert veel meer op en dan ook nog in een veel kortere tijd.

Jammer genoeg is nu instromen volgens mij niet mogelijk maar in deeltijd vaak wel vanaf februari.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Je zult je erop verkijken hoe weinig je verdient als onderwijs assistent.
Terwijl je regelmatig voor de klas, gezet wordt.
Mocht het kunnen zou ik om die reden de pabo gaan doen. Je verdient bijna het dubbele.
En nee natuurlijk is dat niet het belangrijkste, maar wel mooi meegenomen.
wittegeit schreef:
01-11-2019 17:14
Die schrijven 'ik vindt' met 'dt' en 'gebeurt' i.p.v. 'gebeurd'. Sorry, flauw.

Er is momenteel zeker vraag naar, zowel naar onderwijzers als naar assistenten.
Ik heb 30 jaar geleden de PABO gedaan en toen kwam al zeker 75% niet door de 50 stam+t vragen. Is ook niet het belangrijkste als je les wilt geven. De antwoorden staan in het antwoordenboekje. Het gaat er om of je les kunt geven. Dat is een heel ander vak dan Neerlandicus.
SjaanRoeispaan schreef:
01-11-2019 18:49
Ik heb 30 jaar geleden de PABO gedaan en toen kwam al zeker 75% niet door de 50 stam+t vragen. Is ook niet het belangrijkste als je les wilt geven. De antwoorden staan in het antwoordenboekje. Het gaat er om of je les kunt geven. Dat is een heel ander vak dan Neerlandicus.
Gewone beheersing van de Nederlandse taal valt bij mij echt niet onder Neerlandistiek. Dat is gewoon basiskennis die iedereen, dyslecten is ander verhaal, zou moeten beheersen.
Ik ken twee meiden die dit hebben gedaan en die werken nu allebei in de kinderopvang met baby's en zo. Een paar jaar geleden was hier iig nul werk in te vinden, scholen die bezuinigen doen als eerste die assistenten eruit, en ze werken met uitzendkrachten. Ik zou ook voor leraar gaan
SjaanRoeispaan schreef:
Moet je niet ook het waarom/de logica van die regels begrijpen, voor als een slim kind ernaar vraagt?
Murrmurr schreef:
01-11-2019 19:15
Moet je niet ook het waarom/de logica van die regels begrijpen, voor als een slim kind ernaar vraagt?
Natuurlijk wel, maar je volgt een opleiding niet omdat je alles al weet toch?
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
SjaanRoeispaan schreef:
@( Mijn hemel. Dan krijg je dus onderwijzers die bij dictee zeggen 'Het is ik vind - want dat staat in het boekje' en een uur later bij rekenen op het bord schrijven 'Piet verdiend 2 euro per uur, wat krijgt hij betaalt na 8 uur werken?'

:'(
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Poezemens84 schreef:
01-11-2019 17:11

Goh, loop eens een school binnen een kijk eens wat ze doen.

'Beetje knutselen' vind ik erg denigrerend voor het werk van een onderwijsassistent.
flip-flop schreef:
01-11-2019 17:37
Als je nu aan de pabo zou beginnen kun je in genoeg regio's al direct aan de slag i.v.m. het lerarentekort. Ik zou dus niet eerst O.A. gaan doen maar als je het kunt de pabo, levert veel meer op en dan ook nog in een veel kortere tijd.

Jammer genoeg is nu instromen volgens mij niet mogelijk maar in deeltijd vaak wel vanaf februari.

Als je de zij-instroom doet. Niet als je gewoon de vierjarige opleiding gaat doen. Zonder enige kennis van zaken kun je niet meteen voor de klas.

Aannamebeleid voor zij-instroom is behoorlijk strenger dan eerst. Je moet echt laten zien dat je het aan kunt.
flip-flop schreef:
01-11-2019 19:23
Natuurlijk wel, maar je volgt een opleiding niet omdat je alles al weet toch?
Nee, maar basisschool niveau rekenen en taal mag toch wel als bekend worden verondersteld hoop ik.
SjaanRoeispaan schreef:
Ik werk als pedagogisch medewerkster (=MBO niveau) en wij moesten 2 jaar geleden allemaal examen doen op 3F niveau. Dit is echt verplicht. Haal je dit niet, dan mag je niet aan het werk binnen onze stichting. Voor leerkracht lijken mij de eisen nog strenger.
SjaanRoeispaan schreef:
Is ook niet het belangrijkste als je les wilt geven. De antwoorden staan in het antwoordenboekje. Het gaat er om of je les kunt geven.

Voor je iets kunt onderwijzen zul je het toch zelf moeten snappen en kunnen toepassen. Het is natuurlijktte bizar voor woorden dat iemand die de havo heeft afgerond de basisschoolstof nog niet eens beheerst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven