Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
alongwiththesunshine schreef:
02-11-2019 05:47
Hoe krijg je dit uit je toetsenbord geramd... Ongelooflijk. Wat een vreselijk gebrek aan empathisch vermogen laat jij zien. En het ergste is dat je dat niet doorhebt ook.
:facepalm:
Ik heb zat empathisch vermogen, dat jij dat niet ziet is niet mijn probleem.
Het probleem is dat sommige mensen dit forum zien als een plek waar ze hun sores moeten dumpen als ze heel kwetsbaar zijn. En dat is een misrekening.
the_Wicked_Witch schreef:
02-11-2019 07:04
Ik ga niet tekeer, ik geef aan waarom ik staf. Gewoon met open vizier.
Als de permabanneling is wie ik denk dat ze is is dat vooral ter bescherming van de kwetsbaren waar jullie nu zo voor opkomen.
Had het daar dan bij gelaten. Door te staffen op dubbelnicken probeer je monden te snoeren die iets proberen toe te voegen aan de bescherming van "kwetsbaren" of met andere woorden vaak doodnormale TO's die nietsvermoedend een topic starten.
wij slapen nooit.
Qiyara schreef:
02-11-2019 07:09
Denk je dat iemand dit als vooropgezet plan gedaan heeft?
Een nick aanmaken en zoiets posten :bonk:

Als er al zo gedacht moet worden op een forum, de achterdocht etc. Pfff... Voel me echt te oud voor deze ongein en gedoe hier.

Ik ga stoppen met deze discussie. Veel succes allemaal. En ik hoop dat iedereen post vanuit wat hij/zij denkt dat het beste is.

Dat is ruim 20 jaar forumervaring. Nieuwe user, 4 posts, komt toevallig in deze discussie opduiken.
02-11-2019 07:17
Had het daar dan bij gelaten. Door te staffen op dubbelnicken probeer je monden te snoeren die iets proberen toe te voegen aan de bescherming van "kwetsbaren" of met andere woorden vaak doodnormale TO's die nietsvermoedend een topic starten.

Dan lees je me niet goed.
Maud*de*Braose schreef:
02-11-2019 07:16
Het probleem is dat sommige mensen dit forum zien als een plek waar ze hun sores moeten dumpen als ze heel kwetsbaar zijn. En dat is een misrekening.
Tjongejonge, misschien wil je een ballotagecommissie om te bepalen wie op het forum mag en welk topic hij/zij mag openen. Het geeft wel een mooi inkijkje in de belevingswereld van sommigen hier in "hoe om te gaan met je medemens"
Helemaal eens met Maud. Ik hoop oprecht dat het inmiddels beter gaat met de forummer die zelfmoord wilde plegen, maar als je heel eerlijk bent (en sindsdien hulp hebt gezocht en gekregen) dan zul je vast toegeven dat dat niet kwam "door de reacties op het forum." Dat is een heel kwalijke aantijging.
Ik kan me oprecht niet voorstellen dat ik gezien wordt als een onvriendelijke forummer. Maar ik hoor graag als dat wel zo is. Ik reageer vaak aardig op TO's. Ik meng me alleen niet graag in discussies, want ik ben verbaal niet sterk genoeg om echt duidelijk over te komen. Hier ook niet.
Geronimo2 schreef:
02-11-2019 07:20
Tjongejonge, misschien wil je een ballotagecommissie om te bepalen wie op het forum mag en welk topic hij/zij mag openen. Het geeft wel een mooi inkijkje in de belevingswereld van sommigen hier in "hoe om te gaan met je medemens"

Nee hoor, van mij mag iedereen hier posten zo lang dat binnen de kaders van de wet valt. Maar soms is het simpelweg onverstandig om hier te posten, omdat iemand te kwetsbaar is om met reacties om te gaan. Dat heeft niets met ballotage te maken. Dat heeft te maken met wat het forum is en hoe het werkt. En nogmaals: het forum is geen therapiesessie, er zitten geen mensen die getraind zijn om met kwetsbare mensen om te gaan en het is niet de verantwoordelijkheid van forummers om in te schatten wie er zo erg aan toe is dat een onaardige opmerking leidt tot een zelfmoordpoging.
Want dan kan ik ook zeggen dat jouw opmerkingen hier en jouw beschuldigingen voor mij zo heftig zijn dat ik er diep door in de put raak en een zelfmoordpoging ga doen. Zou je dat dan ook redelijk vinden?
Coconuts12 schreef:
02-11-2019 07:23
Ik kan me oprecht niet voorstellen dat ik gezien wordt als een onvriendelijke forummer. Maar ik hoor graag als dat wel zo is. Ik reageer vaak aardig op TO's. Ik meng me alleen niet graag in discussies, want ik ben verbaal niet sterk genoeg om echt duidelijk over te komen. Hier ook niet.
Nee, dat kan ik me ook niet voorstellen.
Murrmurr schreef:
02-11-2019 07:22
Helemaal eens met Maud. Ik hoop oprecht dat het inmiddels beter gaat met de forummer die zelfmoord wilde plegen, maar als je heel eerlijk bent (en sindsdien hulp hebt gezocht en gekregen) dan zul je vast toegeven dat dat niet kwam "door de reacties op het forum." Dat is een heel kwalijke aantijging.
Het kan de druppel zijn geweest. Iemand die zo kwetsbaar is, heeft niet veel nodig om tot daar te geraken. En dan kunnen reacties op het forum net dat laatste zetje geven.
Coconuts12 schreef:
02-11-2019 07:26
Het kan de druppel zijn geweest. Iemand die zo kwetsbaar is, heeft niet veel nodig om tot daar te geraken. En dan kunnen reacties op het forum net dat laatste zetje geven.

Maar is dat dan de verantwoordelijkheid van het forum?
Maud*de*Braose schreef:
02-11-2019 07:16
Wat een onzin. Er zijn zat topics over lichamelijke en psychische ziektes op dit forum, waarin begripvol wordt gereageerd. Topics speciaal over autisme, kanker, weet ik veel wat. Stuk voor stuk kwetsbare mensen die hun hebben en houwen delen. Dus het kan wel degelijk. Maar soms gaat het faliekant mis in een topic. En dan kun je veel schade aanrichten.
wij slapen nooit.
Ik vind de manier van fraseren, "door het forum," erg vals en niet van reflectie getuigen. En dan reageer ik minder empathisch dan wanneer diegene dat genuanceerder had neergezet. De toon is belangrijk
02-11-2019 07:29
Wat een onzin. Er zijn zat topics over lichamelijke en psychische ziektes op dit forum, waarin begripvol wordt gereageerd. Topics speciaal over autisme, kanker, weet ik veel wat. Stuk voor stuk kwetsbare mensen die hun hebben en houwen delen. Dus het kan wel degelijk.
Precies. Waarom dan doen alsof het hele forum zo'n slangenkuil is.
Wat een onzin. Er zijn zat topics over lichamelijke en psychische ziektes op dit forum, waarin begripvol wordt gereageerd. Topics speciaal over autisme, kanker, weet ik veel wat. Stuk voor stuk kwetsbare mensen die hun hebben en houwen delen. Dus het kan wel degelijk. Maar soms gaat het faliekant mis in een topic. En dan kun je veel schade aanrichten.

En dan kun je dat staffen.
Er is een groepje forummers dat mensen onheus bejegent en ik ga dat aantonen door mensen onheus te bejegenen en wie reageert hoort in dat groepje.
Het is een manier.
Betty_Slocombe schreef:
02-11-2019 07:31
Er is een groepje forummers dat mensen onheus bejegent en ik ga dat aantonen door mensen onheus te bejegenen en wie reageert hoort in dat groepje.
Het is een manier.
En je krijgt dan een groepje van de allerlompste, hardste forummers incl. permabanners en trollen die samenkomen met de allergevoeligsten die het liefst een absurd grapje geband zouden zien om potentieel zieleleed te voorkomen.
Lang geleden opende ik hier als nieuwe forummer een topic. Ik werd direct met de grond gelijk gemaakt. Daar was ik echt door geraakt. Een paar jaar later kwam ik terug onder een andere nick en postte ik een reactie op een onderwerp wat voor mij toen belangrijk was, en sindsdien loop ik hier ook al een poosje mee. Maar ik heb geen idee waarom mijn eerste topic zoveel lelijke reacties opriep bij mensen en ik later wel meer aansluiting vond.
the_Wicked_Witch schreef:
02-11-2019 07:27
Maar is dat dan de verantwoordelijkheid van het forum?
Blijkbaar voelen sommige mensen totaal geen verantwoordelijkheid.
Ik vind dat je er dan wel aan hebt bijgedragen.
wij slapen nooit.
Linkje? Ik wil nog steeds graag zien hoe dat eruit ziet maar het scheetjestopic is niet meer gedeeld of ik heb het gemist.
Murrmurr schreef:
02-11-2019 07:30
Precies. Waarom dan doen alsof het hele forum zo'n slangenkuil is.
Wordt ook nergens beweerd. Lees even bij de sterretjes in de OP.
wij slapen nooit.
02-11-2019 07:34
Blijkbaar voelen sommige mensen totaal geen verantwoordelijkheid.
Ik vind dat je er dan wel aan hebt bijgedragen.

Ik niet. Ik weet niet hoe een TO er aan toe is.

Dat is zeker waar, zelf heb ik die ervaring ook. Heb hier zelf ook wel kwetsbare dingen gepost. Ben goed geholpen. En inderdaad soms gaat het mis. Maar om nu te zeggen dat dat komt door die onvriendelijke, pestende groepjes, dat is onzin. Heel vaak zie ik dat een to onvriendelijke reacties zelf uitlokt. Het is een wisselwerking.

Mijn reactie was een reactie op iemand die zegt dat de reacties van forummers haar tot een zelfmoordpoging hebben gedreven. En dan herhaal ik nog maar een keer: als je er zo slecht aan toe bent moet je niet hier schrijven. Want het is natuurlijk niet zo dat iemand die lekker in zijn vel zit hier opeens zelfmoordneigingen krijgt. Zo iemand zit al op een grens. De aantijging dat een zelfmoordpoging dan de schuld is van forummers vind ik heel kwalijk.
Coconuts12 schreef:
02-11-2019 07:26

Als je er zo slecht aan toe bent moet je professionele hulp zoeken. Het forum is niet de juiste plek dan.
Maud*de*Braose schreef:
02-11-2019 07:37
Als je er zo slecht aan toe bent moet je professionele hulp zoeken. Het forum is niet de juiste plek dan.
Ik vind dit juist empathisch

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven