Zure reacties op dit forum
donderdag 31 oktober 2019 om 03:29
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.
Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095
Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter
De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.
Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.
* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
zaterdag 2 november 2019 om 08:24
Eens Lolapaloeza.
En we zijn allemaal mensen hier. Met allemaal onze minder goede en goede kanten en momenten.
Ik zie regelmatig reacties waarvan ik denk, dat mag wel een tandje minder.
En ik weet van mezelf dat ik ook reacties post waarvan ik naderhand denk "nou Braose, dat was niet tof, daar ga je de mist in, zo kort door de bocht of onaardig". Maar in tegenstelling tot het "holier than thou" groepje roeptoeters in dit topic verbeeld ik me niet beter te zijn dan de gemiddelde mens die soms begripvol is, soms niet. Soms wijs, vaak niet. Soms behulpzaam, soms niet. Soms aardig, soms niet. En ik verwijt mezelf dat niet, want ik ben gewoon een mens.
Wat me wel opvalt is dat sommigen hier die het hardst roepen dat anderen zo gemeen, onvriendelijk, pesterig etc. zijn, zelf heel hatelijk en soms op de man reageren. Ik vraag me dan af waarom ze zich bedienen van manieren van reageren die ze bij anderen zo afkeuren.
En we zijn allemaal mensen hier. Met allemaal onze minder goede en goede kanten en momenten.
En ik weet van mezelf dat ik ook reacties post waarvan ik naderhand denk "nou Braose, dat was niet tof, daar ga je de mist in, zo kort door de bocht of onaardig". Maar in tegenstelling tot het "holier than thou" groepje roeptoeters in dit topic verbeeld ik me niet beter te zijn dan de gemiddelde mens die soms begripvol is, soms niet. Soms wijs, vaak niet. Soms behulpzaam, soms niet. Soms aardig, soms niet. En ik verwijt mezelf dat niet, want ik ben gewoon een mens.
Wat me wel opvalt is dat sommigen hier die het hardst roepen dat anderen zo gemeen, onvriendelijk, pesterig etc. zijn, zelf heel hatelijk en soms op de man reageren. Ik vraag me dan af waarom ze zich bedienen van manieren van reageren die ze bij anderen zo afkeuren.
zaterdag 2 november 2019 om 08:25
Je schiet door in het aanwijzen van één zondebok. Precies waar ik in mijn vorige post op doelde. Wat schiet je hiermee op?
Het gaat om een nare sfeer, een groepsdynamiek, die af en toe (!!!) de kop op steekt. Het gaat om steeds wisselende forummers. Soms laat de ene zich erin meeslepen, soms de ander. En ja, de forummers die hier veel aanwezig zijn, zie je uiteraard ook vaker op topics die niet gezellig verlopen. Jouw focus op Het Groepje maakt je blind voor de omvang van het probleem. Als je echt iets wil veranderen zal je zonder vooroordelen naar die kettingreacties en groepsdynamiek moeten kijken - en je af moeten vragen wat je eigen aandeel daarin is. Want uiteindelijk is dat het enige waar je invloed op hebt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-11-2019 10:01
Reden: quote verwijderd ivm op de man
24.46% gewijzigd
zaterdag 2 november 2019 om 08:28
Ik zie persoonlijk niet in hoe een schop onder de kont helpend kan zijn voor een suïcidaal persoon.Solomio schreef: ↑02-11-2019 08:13Als zij schreef: ik overweeg zelfmoord, dan was het topic verwijderd en zij was geband.
Als ze dat dus niet schreef kan het zeer wel zijn dat mensen iemand 'gewoon' even een schop onder de kont wilden geven, daar zijn velen hier nogal dol op.
Zo'n schop kan dan net een laatste zetje zijn, maar kan iemand ook weer even op het juiste spoor zetten.
De verantwoordelijkheid voor de gevolgen liggen dan niet bij degene die die schop onder de kont heeft uitgedeeld.
wij slapen nooit.
zaterdag 2 november 2019 om 08:30
Ten eerste: ik ben onder (vrijwel) alle omstandigheden tegen een schop onder de kont.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:28Ik zie persoonlijk niet in hoe een schop onder de kont helpend kan zijn voor een suïcidaal persoon.
Ten tweede: zeer hoogstwaarschijnlijk wist niemand dat diegene suïcidaal was, want dat mag je hier op het forum niet benoemen.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 2 november 2019 om 08:31
Mooi omschreven!Maud*de*Braose schreef: ↑02-11-2019 08:24Eens Lolapaloeza.
Helaas is niet iedereen in staat om zo naar zichzelf te kijken.
zaterdag 2 november 2019 om 08:32
Nou ja ik ken het topic niet van de forummer die hier zegt een zelmoordpoging te hebben gedaan door reacties op dit forum maar ik kan mij niet voorstellen dat ze hier heeft aangegeven suïcidaal te zijn en dat daar dan door forummers heel naar op gereageerd is.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:28Ik zie persoonlijk niet in hoe een schop onder de kont helpend kan zijn voor een suïcidaal persoon.
Aan wat voor reacties moet ik dan denken? Iets als "doe het dan gewoon joh pleeg zelfmoord" ik kan mij dergelijke reacties zelfs op dit forum niet voorstellen.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
zaterdag 2 november 2019 om 08:33
Bij de één werkt dat wel, bij de ander niet. Natuurlijk ga je niemand de grond intrappen, maar soms kan een schop iemand hulp laten zoeken of iets dergelijks.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:28Ik zie persoonlijk niet in hoe een schop onder de kont helpend kan zijn voor een suïcidaal persoon.
Life is short. Eat dessert first.
Voor hetzelfde geld “ help “ je WW hier mee “ over het randje “ . Of weet je exact op welk punt ze zich bevindt en hoe haar gemoedstoestand is ? Het doet jou zo te lezen niks of jij bijv. WW kwetst. Erg begaan lijk je ook niet met haar te zijn...
Pot, ketel.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-11-2019 10:12
37.94% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat doe mijn best om wat ik van iets vind goed te verwoorden en om mij naar mijn eigen normen fatsoenlijk te gedragen. Als mensen dat anders opvatten dan ik het bedoel, weet ik dat alleen als ze zelf iets posten waar dat uit blijkt. Dan zal ik het verder toelichten. Maar uiteindelijk heb ik maar beperkt invloed op hoe ik begrepen wordt.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:21Maar wat houdt die verantwoordelijkheid voor een post voor jou dan in? Alleen het feit dat jij 'm gepost hebt?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zaterdag 2 november 2019 om 08:36
blijfgewoonbianca schreef: ↑02-11-2019 08:33Voor hetzelfde geld “ help “ je WW hier mee “ over het randje “ . Of weet je exact op welk punt ze zich bevindt en hoe haar gemoedstoestand is ? Het doet jou zo te lezen niks of jij bijv. WW kwetst. Erg begaan lijk je ook niet met haar te zijn...
Pot, ketel.
Precies. Als er nu iets bol staat van de aannames is het die post wel.
zaterdag 2 november 2019 om 08:38
Iemand postte (weet even niet meer wie) dat de titel van haar topic 'zelfdoding' was oid.
wij slapen nooit.
zaterdag 2 november 2019 om 08:40
alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:38Iemand postte (weet even niet meer wie) dat de titel van haar topic 'zelfdoding' was oid.
Haast onmogelijk want dat wordt onmiddellijk door de mods verwijderd.
zaterdag 2 november 2019 om 08:43
Zo’n post krijgt - tot die tijd - reacties als “ dat mag hier niet “ , “ bel die en die hulplijn “ .the_Wicked_Witch schreef: ↑02-11-2019 08:40Haast onmogelijk want dat wordt onmiddellijk door de mods verwijderd.
zaterdag 2 november 2019 om 08:45
zaterdag 2 november 2019 om 08:46
Die opent het topic? Zij/hij is degene met een verhaal/vraag? Zonder TO geen forum .Lange-met-een-korte schreef: ↑01-11-2019 19:18Waarom heb jij het toch steeds over de TO? Is dat makkelijker voor je of zo?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
zaterdag 2 november 2019 om 08:48
Ik ookyette schreef: ↑02-11-2019 08:45Ik wil trouwens ook even zeggen dat ik het forum vooral een leuke en gezellige afleiding vind. Dàt is waarom ik hier kom.
Jammer (maar voorspelbaar) dat dit zo'n zeurtopic is geworden. Begin me af te vragen waarom ik hier blijf hangen, ik val inmiddels zelf ook in herhaling.
zaterdag 2 november 2019 om 08:50
En degenen met Lieve Mona aspiraties komen hier weer met een andere insteek.
We hebben nergens moeten tekenen of een eed af moeten leggen dat we ten alle tijden helpend, invoelend, grammaticaal correct zullen posten. Er wordt ook niemand betaald. Ook niet vooraf gescreend. Dus ja ; dan tref je zowel melige, zure, simpele , slimme, nuttige als hersenloze forummers.
zaterdag 2 november 2019 om 08:52
Precies. Wij leveren vooral gratisch content voor viva die advertenties kan verkopen. Niet dat dat mijn eigen lol ar aan is, die is weer anders.blijfgewoonbianca schreef: ↑02-11-2019 08:50En degenen met Lieve Mona aspiraties komen hier weer met een andere insteek.
We hebben nergens moeten tekenen of een eed af moeten leggen dat we ten alle tijden helpend, invoelend, grammaticaal correct zullen posten. Er wordt ook niemand betaald. Ook niet vooraf gescreend. Dus ja ; dan tref je zowel melige, zure, simpele , slimme, nuttige als hersenloze forummers.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
zaterdag 2 november 2019 om 08:54
zaterdag 2 november 2019 om 08:55
alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:54Voor jou is het vandaag een beter idee om je op je pretpark uitje te focussen, want je gedraagt je sinds de laatste pagina's als een ware ramptoerist in dit topic.
En wéér op de man. Wat gij niet wilt etc.
anoniem_361866 wijzigde dit bericht op 02-11-2019 08:56
0.51% gewijzigd
zaterdag 2 november 2019 om 08:56
Wat deed ik volgens jou dan op de eerste pagina's? En: je kunt niet bepalen wie hier post en hoeveel.alongwiththesunshine schreef: ↑02-11-2019 08:54Voor jou is het vandaag een beter idee om je op je pretpark uitje te focussen, want je gedraagt je sinds de laatste pagina's als een ware ramptoerist in dit topic.