Jongere vriend
zaterdag 2 november 2019 om 23:23
Hallo allemaal,
Ik zit zelf met een probleem en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ben net een week 25 jaar en heb een vriend van 19, bijna 20. Hij woont in Amsterdam en ik in Enschede. We hebben al een 1.5 jaar een relatie, en tussen ons gaat het eigenlijk heel goed. Alleen nu komt het probleem, zijn moeder.
Ik ben mijn vriend zijn eerste vriendin, en ook de eerste waarmee hij seks heeft gehad. Zijn moeder vindt dat hij zichzelf tekort doet en zichzelf moet leren ontdekken. Ze vindt onze relatie ongelijk. Ik ben het niet niet mee eens want door de ruime afstand zien we elkaar alleen in het weekend en krijgt hij alle ruimte om zich te ontwikkelen. Alleen niet op het gebied van meisjes , hij geeft aan dat hij daar nu geen behoefte aan heeft en aan mij genoeg heeft en blij is met mij. Ik ben bang dat hij dat gevoel wel gaat krijgen, k zal hem zelfs op dat moment een vrijbrief willen geven.
Ik zit in het laatste jaar van mijn opleiding en hij is net begonnen met zijn opleiding van 4 jaar. Wat zouden jullie doen? Als we het over kinderen hebben zegt hij dat hij die wel wilt maar dat het allemaal nog onvoorspelbaar is. Zelf denk ik hier ook nog lang niet aan, alleen zijn moeder begint daar steeds over. Ik wil nu ook nog geen kinderen maar ooit wel. Zijn er hier mensen met ervaring over een relatie met een jongere vriend?
Groetjesss
Ik zit zelf met een probleem en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ben net een week 25 jaar en heb een vriend van 19, bijna 20. Hij woont in Amsterdam en ik in Enschede. We hebben al een 1.5 jaar een relatie, en tussen ons gaat het eigenlijk heel goed. Alleen nu komt het probleem, zijn moeder.
Ik ben mijn vriend zijn eerste vriendin, en ook de eerste waarmee hij seks heeft gehad. Zijn moeder vindt dat hij zichzelf tekort doet en zichzelf moet leren ontdekken. Ze vindt onze relatie ongelijk. Ik ben het niet niet mee eens want door de ruime afstand zien we elkaar alleen in het weekend en krijgt hij alle ruimte om zich te ontwikkelen. Alleen niet op het gebied van meisjes , hij geeft aan dat hij daar nu geen behoefte aan heeft en aan mij genoeg heeft en blij is met mij. Ik ben bang dat hij dat gevoel wel gaat krijgen, k zal hem zelfs op dat moment een vrijbrief willen geven.
Ik zit in het laatste jaar van mijn opleiding en hij is net begonnen met zijn opleiding van 4 jaar. Wat zouden jullie doen? Als we het over kinderen hebben zegt hij dat hij die wel wilt maar dat het allemaal nog onvoorspelbaar is. Zelf denk ik hier ook nog lang niet aan, alleen zijn moeder begint daar steeds over. Ik wil nu ook nog geen kinderen maar ooit wel. Zijn er hier mensen met ervaring over een relatie met een jongere vriend?
Groetjesss
anoniem_392253 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 00:38
18.07% gewijzigd
zondag 3 november 2019 om 09:03
Nou exact, mijn man en ik schelen iets minder (ruim 4 jaar) maar heb nog nooit iemand gehoord over een leeftijdsverschil tussen ons. Echt nog nooit. En wij waren ook al heel jong bij elkaar en trouwden jong.Lachattenoir schreef: ↑03-11-2019 08:33Had je dat ook gezegd als zij 19/20 was en hij 25? Gewoon benieuwd.
Maar ja hier ben ik de jongste en dan is het kennelijk toch heel anders voor mensen.
Heb ook een tijdje gedate met iemand van 10 jaar ouder voor ik mijn man leerde kennen, ook nooit iemand gehoord over ‘andere levensfases’ toen. Terwijl ik nu, 10 jaar later, zelf niet meer in een andere levensfase zou kunnen zitten dan toen.
En ja, generaliserend zal het best zo zijn dat vrouwen wat eerder volwassen worden dan mannen, maar dat is natuurlijk nooit voor iedereen zo.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 3 november 2019 om 09:07
Ik heb ook een zoon in die leeftijd, met een vriendin maar die is net een paar maanden jonger dan hij. Ik probeer me in te leven in jouw schoonmoeder en ik denk om eerlijk te zijn dat ze gewoon niet zo blij met je is. Misschien vindt ze de afstand een bezwaar of de leeftijd of de combinatie, maar ze is gewoon niet blij. Ik kan me er wel iets bij voorstellen hoor, een jonger vriendinnetje van om de hoek was wat praktischer geweest. En jij bent toch al een fase verder misschien door überhaupt al aan een toekomst samen te denken. Mijn zoon en vriendin vinden Kerst al te ver weg om over na te denken (haar moeder heeft gevraagd of zoon daar Kerst komt vieren).
Maar dat neemt niet weg dat jij zijn keuze bent en dat jullie gelukkig zijn en dat ze zich er buiten moet houden. Trek je niets aan van die opmerking over eventuele toekomstige kinderen, dat is allemaal nog zo ver weg. Maar probeer hem ook niet te pushen. Geniet van elkaar, grote kans dat het niet blijvend is maar dat geldt voor veel relaties van 19jarigen. Maar dan hebben jullie deze mooie tijd in ieder geval gehad.
Maar dat neemt niet weg dat jij zijn keuze bent en dat jullie gelukkig zijn en dat ze zich er buiten moet houden. Trek je niets aan van die opmerking over eventuele toekomstige kinderen, dat is allemaal nog zo ver weg. Maar probeer hem ook niet te pushen. Geniet van elkaar, grote kans dat het niet blijvend is maar dat geldt voor veel relaties van 19jarigen. Maar dan hebben jullie deze mooie tijd in ieder geval gehad.
zondag 3 november 2019 om 09:29
Ik raad mijn beide kinderen dat straks aan. Leef je lekker uit op elke manier zodat je lekker uitgeraasd bent wanneer je gaat settelen. En ik zeg mijn dochter ook niet voor haar dertigste kinderen te nemen.Lachattenoir schreef: ↑03-11-2019 08:48Dat dus. Belachelijk die bijval aan team schoonmoeke. Kind is jongvolwassen, tijd voor haar om hem zijn eigen keuzes te laten maken. Daarnaast klinkt het ook als een vrouw met hele traditionele denkbeelden. Ze wil dat haar "jongetje" lekker de ruimte krijgt om met verschillende vrouwen te slapen, zodat hij op zijn 30ste kan settelen met een lief meisje van 25. Echt extreem bettutelend. Ik durf te wedden dat ze als zij een dochter had van 19 dat ze haar niet zou adviseren lekker te gaan rondneuken. Ze zou zich ook echt niet druk maken om kinderen.
@TO: lekker negeren wat zijn moeder zegt, zij heeft niet niets mee te maken. Verder vind ik inderdaad dat, als jullie elkaar leuk vinden, jullie lekker moeten gaan genieten van elkaar. Wie weet worden jullie samen 100, wie weet zijn jullie na een maand al uit elkaar. Wel vind ik dat je van iemand van 19 niet kunt verwachten dat hij/zij al weet of hij/zij kinderen zou willen. Dat is het risico van daten met iemand die zo jong is. Als jij meer zekerheid wil in deze fase van joiw leven raad ik je aan om met iemand te gaan die meer levenservaring heeft.
zondag 3 november 2019 om 09:34
Ik zou mijn kinderen vooral adviseren datgene te doen waar ze zich goed bij voelen. Niet iedereen hoeft “uit te razen”.
zondag 3 november 2019 om 09:43
Echt?
Ik zeg dat mijn kinderen vooral mogen doen waar ze zich goed bij voelen zonder daar leeftijden aan te hangen. Ik hoop ze tot nu toe genoeg te hebben meegegeven om zelf verantwoordelijke keuzes te maken.
Wel leg ik uit waarom ik het geen goed idee vind om bewust een kind te krijgen als ze nog op school zitten, minderjarig zijn, bij ons wonen en te weinig inkomen hebben om er zelf voor te zorgen. Maar dat is vooral omdat ik zelf niet zit te wachten op een inwonend kleinkind waar ik dan min of meer financieel verantwoordelijk voor word gehouden.
zondag 3 november 2019 om 09:45
Nee maar de meesten wel. Anders gaan ze weer piepen als ze 40 zijn, ik zie het bij meerdere vriendinnen, die gaan nu ineens léven, feesten ed. En meestal hoort daar een affaire bij. Ik zeg dan dat ze dat hadden moeten doen toen ze jong waren.Herfstblaadje19 schreef: ↑03-11-2019 09:34Ik zou mijn kinderen vooral adviseren datgene te doen waar ze zich goed bij voelen. Niet iedereen hoeft “uit te razen”.
zondag 3 november 2019 om 09:48
Pfff. Ik werd er zo onzeker van als mensen dat tegen mij zeiden. Nooit behoefte aan gehad. Ik ken genoeg mensen die prima huisje boompje beestje geregeld hebben met een jaar of 20-25. Waaronder mijn eigen ouders.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
zondag 3 november 2019 om 09:50
Tijden zijn nu anders he? Zoveel aanbod van van alles, zou toch zonde zijn als op je 20ste alles al vast ligt.
zondag 3 november 2019 om 09:51
Cijfers? Statistieken?
Verder; waarom probeer jij je vriendinnen hierin op te voeden?
zondag 3 november 2019 om 09:53
zondag 3 november 2019 om 09:55
Op te voeden? Ze doen maar wat ze niet laten kunnen, alleen ze verwoesten alles met dat gedrag. Dus dan zeg ik dat ze dat eerder hadden moeten doen.
Wbt statistieken, die heb ik niet, maar je weet zelf ook wel dat er heel veel mensen ineens de dingen willen doen die ze nooit hebben gedaan.
zondag 3 november 2019 om 09:55
Hier nog zo’n schoonmoeder
Althans, niet zo als jouw schoonmoeder maar mijn zoon was ook negentien toen ie verkering kreeg met een meisje van 25.
Voor hem vind ik het hartstikke leuk en daar moet ik mijzelf maar bij neerleggen. Ik ga niet met mijn twijfels over haar naar hem toe. Het is nogal een meisje met veel issues. Totaal niet volwassen. Ze vind hem soms te serieus in het leven staan (en dan hebben we het bijv. over dat ie expres in een dorp is gaan wonen ipv bij alle verleidingen in de stad en dat ie moet werken om geld te verdienen om zijn huisje te betalen).
Ze is overigens maar 13,5jr jonger dan ik ben (ik was zelf 18 toen mijn zoon werd geboren).
We zullen zien waar het toe leidt. Zolang hij het fijn heeft met haar zal je mij niet horen. En een ouwe fiets is goed om het op te leren
Maar ik hoop dat kinderen nog heel lang wegblijven. Ook omdat ie zelf nog wel wat issues op te lossen heeft.
Althans, niet zo als jouw schoonmoeder maar mijn zoon was ook negentien toen ie verkering kreeg met een meisje van 25.
Voor hem vind ik het hartstikke leuk en daar moet ik mijzelf maar bij neerleggen. Ik ga niet met mijn twijfels over haar naar hem toe. Het is nogal een meisje met veel issues. Totaal niet volwassen. Ze vind hem soms te serieus in het leven staan (en dan hebben we het bijv. over dat ie expres in een dorp is gaan wonen ipv bij alle verleidingen in de stad en dat ie moet werken om geld te verdienen om zijn huisje te betalen).
Ze is overigens maar 13,5jr jonger dan ik ben (ik was zelf 18 toen mijn zoon werd geboren).
We zullen zien waar het toe leidt. Zolang hij het fijn heeft met haar zal je mij niet horen. En een ouwe fiets is goed om het op te leren
Maar ik hoop dat kinderen nog heel lang wegblijven. Ook omdat ie zelf nog wel wat issues op te lossen heeft.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zondag 3 november 2019 om 09:58
Niet iedereen heeft daar behoefte aan, dus laat dat ze lekker zelf bepalen.
zondag 3 november 2019 om 10:01
Beetje gek, ik herken het wel een beetje wat je zegt. Zoals ik hierboven zei was ik nog maar piepjong (18) toen ik moeder werd. Ik heb inderdaad een heleboel dingen niet kunnen doen daardoor maar ook een heleboel gelukkig wel. Toch begint het af en toe wel te kriebelen om dingen te gaan doen waar ik destijds geen mogelijkheden toe had. Zoals een jaar naar het buitenland bijvoorbeeld om lekker te reizen. Zoon is inmiddels 20 maar dan zijn er nog vier kinderen, ik zal dus op zijn vroegst pas tegen de vijftig zijn als die mogelijkheid zich aandoet. En ondertussen heeft ziekte ook nog roet in het eten gegooid.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zondag 3 november 2019 om 10:01
suzyqfive schreef: ↑03-11-2019 09:55Hier nog zo’n schoonmoeder![]()
We zullen zien waar het toe leidt. Zolang hij het fijn heeft met haar zal je mij niet horen. En een ouwe fiets is goed om het op te leren![]()
Hoe oud is je zoon nu, en hoe lang houdt de relatie al stand?
Ik zit nu zelf ook als moeder in deze situatie, en gun het de jongelui van harte maar door alle vragen en opmerkingen van anderen, die ik het liefst wil negeren, maak ik me soms ook wel zorgen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 10:04
0.08% gewijzigd
zondag 3 november 2019 om 10:03
beetjegek schreef: ↑03-11-2019 09:55Op te voeden? Ze doen maar wat ze niet laten kunnen, alleen ze verwoesten alles met dat gedrag. Dus dan zeg ik dat ze dat eerder hadden moeten doen.
Wbt statistieken, die heb ik niet, maar je weet zelf ook wel dat er heel veel mensen ineens de dingen willen doen die ze nooit hebben gedaan.
Dat zie ik inderdaad ook wel, maar daar hoef je je relatie niet altijd voor te verbreken natuurlijk.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 10:03
0.21% gewijzigd
Ik raad het ze aan he, ik dwing ze niet ofzo.Lachattenoir schreef: ↑03-11-2019 09:58Niet iedereen heeft daar behoefte aan, dus laat dat ze lekker zelf bepalen.
suzyqfive schreef: ↑03-11-2019 10:01Beetje gek, ik herken het wel een beetje wat je zegt. Zoals ik hierboven zei was ik nog maar piepjong (18) toen ik moeder werd. Ik heb inderdaad een heleboel dingen niet kunnen doen daardoor maar ook een heleboel gelukkig wel. Toch begint het af en toe wel te kriebelen om dingen te gaan doen waar ik destijds geen mogelijkheden toe had. Zoals een jaar naar het buitenland bijvoorbeeld om lekker te reizen. Zoon is inmiddels 20 maar dan zijn er nog vier kinderen, ik zal dus op zijn vroegst pas tegen de vijftig zijn als die mogelijkheid zich aandoet. En ondertussen heeft ziekte ook nog roet in het eten gegooid.
Zat mensen die talloze sekspartners hebben gehad op hun 25ste en alsnog later vreemdgaan of de partylife missen. Dat zit in de aard van het beestje, niet in het uitrazen. Hier is ook al behoorlijk wat onderzoek naar gedaan. Het klopt niet dat mensen die als jongvolwassene meer (seks)partners hebben gehad, later meer tevreden zijn met hun relatie en zich gemakkelijker binden.
zondag 3 november 2019 om 10:13
Dat vind ik altijd de grootste onzin die er is.
zondag 3 november 2019 om 10:24
Nou inderdaad. Mijn man en ik zijn beiden rechtstreeks uit “casa mama” gaan samenwonen. We kwamen allebei uit een groot gezin waar weinig geld was. Mijn moeder werkte zich als alleenstaande de tering, wij draaiden al heel vroeg mee in het hele huishouden/koken/weet ik veel wat. En werkten allemaal voor ons geld. Voor mijn man geldt hetzelfde.
Maar nee, wij waren totaal wereldvreemd natuurlijk toen we gingen samenwonen. Allebei gepamperde snotneuzen.
zondag 3 november 2019 om 11:09
Ik zou het zonde vinden als je dat doet. Ik hoop dat je je kinderen aanraadt te ontdekken en te zijn wie ze zijn, ook als ze niet voldoen aan het ‘standaardplaatje’. Ik hoop dat je je kinderen leert met een open blik, een open hart en een open mind de wereld tegemoet te treden. En ik hoop dat je ze leert dat het oké is om te vallen, en dat je er voor ze bent als ze hulp nodig hebben om op te krabbelen. Zonder belerend vingertje, zonder ‘I told you so’.
Je bedoelt het misschien goed, dat ze moeten ‘uitrazen’ voordat ze ‘settelen’. Maar niet iedereen ontdekt zichzelf op die manier. Niet iedereen wil razen, en niet iedereen wil settelen. En niet iedereen wil dat in die volgorde. Het belangrijkste dat je je kind mi aan kunt leren, is dat er niet maar 1 juiste weg is.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
zondag 3 november 2019 om 11:14