Jongere vriend

02-11-2019 23:23 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik zit zelf met een probleem en ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik ben net een week 25 jaar en heb een vriend van 19, bijna 20. Hij woont in Amsterdam en ik in Enschede. We hebben al een 1.5 jaar een relatie, en tussen ons gaat het eigenlijk heel goed. Alleen nu komt het probleem, zijn moeder.

Ik ben mijn vriend zijn eerste vriendin, en ook de eerste waarmee hij seks heeft gehad. Zijn moeder vindt dat hij zichzelf tekort doet en zichzelf moet leren ontdekken. Ze vindt onze relatie ongelijk. Ik ben het niet niet mee eens want door de ruime afstand zien we elkaar alleen in het weekend en krijgt hij alle ruimte om zich te ontwikkelen. Alleen niet op het gebied van meisjes , hij geeft aan dat hij daar nu geen behoefte aan heeft en aan mij genoeg heeft en blij is met mij. Ik ben bang dat hij dat gevoel wel gaat krijgen, k zal hem zelfs op dat moment een vrijbrief willen geven.

Ik zit in het laatste jaar van mijn opleiding en hij is net begonnen met zijn opleiding van 4 jaar. Wat zouden jullie doen? Als we het over kinderen hebben zegt hij dat hij die wel wilt maar dat het allemaal nog onvoorspelbaar is. Zelf denk ik hier ook nog lang niet aan, alleen zijn moeder begint daar steeds over. Ik wil nu ook nog geen kinderen maar ooit wel. Zijn er hier mensen met ervaring over een relatie met een jongere vriend?

Groetjesss
anoniem_392253 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 00:38
18.07% gewijzigd
patchouli_ schreef:
02-11-2019 23:59
Echt?
Ik zou als moeder van een 19-jarige zoon best gaan hyperventileren over de kinderplannen van zijn 25 jarige vriendin.
Uiteindelijk moet hij zelf beslissen wat hij doet, want hij is volwassen voor de wet, maar hier zou ik zeker wel een mening over hebben.
Ik zou als kind gaan hyperventileren over de kleinkindplannen van de moeder.

TO, gaan zijn moeder er van uit dat ‘men’ vlak na het afronden van de studie aan kinderen wil gaan beginnen?
En jij dus bijna, en haar zoon over een jaar of vier?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Enn schreef:
02-11-2019 23:46
Waarom maken jullie je hier dan in vredesnaam druk om? Echt moeders zouden zich buiten relaties van hun volwassen kinderen moeten houden. Behalve als er sprake is van een levensbedreigende situatie of een situatie die reële schade kan aanrichten. Wat een geëmmer van die vrouw.

Joch is 19. Volgens de WHO organisatie is die jongen niet volwassen. Die hanteren een grens van 20. Niet 18.
Er zijn wetenschappers die al een paar jaar bezig zijn met aantonen dat de meeste mensen pas bij 24 een volwassen brein hebben.

Mooiste is dat die jongen nog niet weet of en wanneer en met wie hij kinderen wil. En dat zelf heeft aangeven bij zijn vriendin.
TO vind alleen dat hij dat wel moet weten. Want anders heeft ze straks geen kinderen.
Als iemand aan het emmeren is, is zij dat.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 00:11
4.39% gewijzigd
MeisjeONBEKEND255 schreef:
03-11-2019 00:03
Maar het is de schoonmoeder die ons ertoe verplicht om erover na te denken. Ik ben hier zelf nog lang niet mee bezig , het enige dat ik weet is dat ik ooit kinderen wil. Mijn opleiding is ook leerkracht waardoor ik daardoor veel met kinderen in aanraking kom. Maar zelf denk ik er nog lang niet over na
Dat doe je wel.
“ Ik ben heel erg bang dat het over een paar jaar uitgaat en ik dan geen kinderen meer kan krijgen. ”
patchouli_ schreef:
03-11-2019 00:06
Dat doe je wel.
“ Ik ben heel erg bang dat het over een paar jaar uitgaat en ik dan geen kinderen meer kan krijgen. ”
Misschien heb je daar een punt. Dit was helaas ook een van de argumenten van mijn schoonmoeder.
Je spreekt jezelf nogal tegen, TO. Je zegt dat je niet bezig bent met moeder worden en tegelijkertijd ben je bezorgd dat als het over een tijdje uit gaat met je vriendje, jouw biologische kans op moederschap al is verstreken.

Je vriend is nog niet eens volwassen (21), alleen meerderjarig (18). Stop met jouw gezeur over kinderen, trouwen, samenwonen of welke vage belofte je ook van hem verlangt. Hij is nog lang niet bij dat station. Accepteer dat of zoek iemand van je eigen leeftijd.
Lucifer2018 schreef:
Joch is 19. Volgens de WHO organisatie is die jongen niet volwassen. Die hanteren een grens van 20. Niet 18.
Er zijn wetenschappers die al een paar jaar bezig zijn met aantonen dat de meeste mensen pas bij 24 een volwassen brein hebben.

Mooiste is dat die jongen nog niet weet of en wanneer en met wie hij kinderen wil. En dat zelf heeft aangeven bij zijn vriendin.
TO vind alleen dat hij dat wel moet weten. Want anders heeft ze straks geen kinderen.
Sorry maar dan lees jij niet goed mee, we Hebben besproken dat er allebei ooit kinderen willen, alleen wanneer dat weten we niet.

Ik wil hem niks verplichten en sterker nog als een van de twee in onze relatie beïnvloedbaar is ben ik dat wel. We vinden elkaar leuk en willen kijken wat het later brengt. Dit gesprek die we nu moeten voeren die wouden we pas over een aantal jaar doen. Alleen nu worden we gedwongen om erover na te denken en moeilijke gesprekken te voeren terwijl wij gewoon willen leven en genieten
ikBedoelHetGoed schreef:
03-11-2019 00:11
Je spreekt jezelf nogal tegen, TO. Je zegt dat je niet bezig bent met moeder worden en tegelijkertijd ben je bezorgd dat als het over een tijdje uit gaat met je vriendje, jouw biologische kans op moederschap al is verstreken.

Je vriend is nog niet eens volwassen (21), alleen meerderjarig (18). Stop met jouw gezeur over kinderen, trouwen, samenwonen of welke vage belofte je ook van hem verlangt. Hij is nog lang niet bij dat station. Accepteer dat of zoek iemand van je eigen leeftijd.
Jaa klopt ik spreek mezelf best tegen maar dat komt omdat ik daarmee wordt geconfronteerd. Mensen zeggen dat ik mij daar druk over moet maken, al heb ik dat gevoel zelf nog niet.

Als het aan mij ligt hebben we dit gesprek pas over 5 jaar.
anoniem_392253 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 00:17
3.91% gewijzigd
patchouli_ schreef:
02-11-2019 23:59
Echt?
Ik zou als moeder van een 19-jarige zoon best gaan hyperventileren over de kinderplannen van zijn 25 jarige vriendin.
Uiteindelijk moet hij zelf beslissen wat hij doet, want hij is volwassen voor de wet, maar hier zou ik zeker wel een mening over hebben.
De mening is jouw goed recht en deze delen ook. Wat mij betreft kunnen mensen van 19 jaar zelf al vrij goed nadenken en hebben vrienden waarmee ze praten etc. Als het goed is weten mijn kinderen hoe ik denk aangezien ze mij dan ook al 19 jaar kennen. Ik begrijp heus de zorg van deze moeder maar ik ben ook een voorstander van mensen hun leven laten leiden zoals zij dat zien en willen. Inclusief hun mogelijke vergissingen. Het feit dat deze 19 jarige zegt dat hij het niet weet geeft wat mij betreft aan dat hij vrij reëel denkt op 19 jarige leeftijd. Zijn moeder bemoeit zich dus want ze hééft hem al meegegeven. Ze hóeft haar angsten niet te laten leiden en kan dus vertrouwen op haar zoon.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Laat je niet dwingen.
Ga inderdaad leven en genieten.
Je laat je bespelen door zijn moeder en dat hoeft niet, echt niet.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
03-11-2019 00:11
Misschien heb je daar een punt. Dit was helaas ook een van de argumenten van mijn schoonmoeder.
Nou laat het dan gaan, en dram niet verder over kinderen want hij weet het niet.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Lucifer2018 schreef:

Maar dat had ik geschreven lucifer. Als eerste reactie in dit topic.
03-11-2019 00:16
Jaa klopt ik spreek mezelf best tegen maar dat komt omdat ik daarmee wordt geconfronteerd. Mensen zeggen dat ik mij daar druk over moet maken, al heb ik dat gevoel zelf nog niet.

Dat is een prima antwoord aan je schoonmoeder. En als ze toch blijft aandringen, hetzelfde antwoord herhalen. Als een grammofoonplaat die blijft hangen.
03-11-2019 00:16

Het is niet heel gek en zelfs niet geheel onterecht dat mensen tegen je zeggen dat je daarover moet nadenken.
Maar je hébt al nagedacht. Je hebt nu deze vriend en wilt over een jaar of vijf, als jullie dan nog samen zijn, kijken of jullie kinderen willen gaan maken (denk je nu). En dat is voor nu heus voldoende.
Het nadeel is wel dat hij over 5 jaar nog altijd piepjong én (hopelijk) net afgestudeerd is.

En jij al een heel eind verder staat met carrière, sparen, gezinsplanning én de 30 nadert. En waarschijnlijk huisje-boompje-beestje wil omdat jullie tegen dan 7 jaar samen zijn.

Ook de afstand lijkt mij een moeilijke.

Elke week Amsterdam - Enschede lijkt me ook geen simpele als je tegelijk als 19-jarige in het weekend ook nog wil uitgaan met vrienden en je wil amuseren.
En misschien nog een bijbaan hebt én een studie.

En hem elke week op de bank naast jou - in jouw huis - willen hebben lijkt me ook niks.

Ik zou het een kans geven, maar zelf geregeld naar Amsterdam gaan en er rekening mee houden dat het kan mis lopen.

Je wil straks als jullie uit elkaar gaan op zijn 22ste niet horen dat je zijn mooiste jeugd- en uitgaansjaren hebt afgenomen.

Geef hem dus ruimte, stuur hem buiten met vrienden, ga kijken of je ipv elke zaterdag ook op andere momenten kan afspreken, ...
Stimuleer hem trouwens ook tegen zijn 23 à 24ste om op kamers te gaan.

Altijd handig, zo'n kerel die tenminste een tijdje alleen heeft gewoond en zijn plan heeft leren trekken.
In plaats van dat hij over 5 jaar recht uit casa mama komt.
03-11-2019 00:03
Maar het is de schoonmoeder die ons ertoe verplicht om erover na te denken. Ik ben hier zelf nog lang niet mee bezig , het enige dat ik weet is dat ik ooit kinderen wil. Mijn opleiding is ook leerkracht waardoor ik daardoor veel met kinderen in aanraking kom. Maar zelf denk ik er nog lang niet over na
Dat is toch een prima antwoord?
Je hoeft verder niet steeds verantwoording af te leggen aan die vrouw. Zeg haar maar dat ze het wel hoort als het ooit gebeurt (of niet).
In je OP schrijf je ook dat je je vriend op een gegeven moment wel een vrijbrief wil geven, waarom maakt het je zo onzeker dat hij jonger is?
Mijn broer was 19 toen hij een relatie kreeg met zijn 25-jarige vriendin. Nu zijn we 16 jaar verder en ze zijn nog steeds samen. Leuk stel.
Jong hoeft niet altijd iets te zeggen.
Zoals reeds geschreven zou ik me geen zorgen maken over je schoonmoeder. Die moet vast nog wennen aan de situatie. Zo uitzonderlijk is het leeftijdsverschil overigens niet.

Als jullie relatie goed zit, is er overigens geen reden om hem een vrijgeleide te geven tot seks met andere meiden. Het is namelijk niet jouw verantwoordelijkheid. Sommige jongens zijn op 15 jaar al seksueel actief en experimenteren dan al. Jij kan hem met jouw ervaring net snel veel bijbrengen in de verschillende aspecten van seks.
Wat een hoop negatieve reacties. Net of TO steeds loopt te drammen over kinderen... dat doet zijn moeder juist. TO wil het gewoon leuk hebben met haar vriend en dat hebben ze nu.
Dus geniet ervan, TO. Er zijn zoveel relaties tussen mensen van dezelfde leeftijd die uitgaan en er zijn genoeg relaties die mensen geen schijn van kans geven en die toch slagen. Als dat al een reden moet zijn om ermee te stoppen... En die kinderen kunnen over een jaar of 8 a 10 ook nog prima. Tegen die tijd weet je alláng of het goed zit tussen jullie.

Ik was maar 2 jaar ouder dan jouw vriend toen ik een vriend van toen 33 kreeg, net gescheiden en met kinderen. Niemand in mijn omgeving zat daarop te wachten, maar 20 jaar later zijn we nog steeds heel gelukkig samen. En was het wel uit gegaan, dan was er ook niks aan de hand geweest en was ik nu vast gelukkig met iemand anders of alleen. Gewoon genieten van wat je nu hebt.
Ik ben momenteel de ('schoon')moeder in een vergelijkbare prille relatie. Ik denk dat mijn kind vooral zelf moet uitvinden wat deze relatie hem zal brengen. Wij zijn er voor ze als ze e ergens tegen aan lopen en dat met ons zouden willen bespreken.

Het punt 'kinderen' is al heel snel door onze zoons hoofd geschoten. Hij realiseert zich dat zijn vriendin daar waarschijnlijk eerder aan toe zal zijn dan hij. Hij realiseert zich ook dat haar mogelijkheden daarin minder rekbaar zijn dan die van hem en dat hij daardoor misschien wel jong vader zou kunnen worden, maar ook dat hij nu, op zijn twintigste, daar nog geen beslissing over wil en kan nemen.

Op dit moment zijn ze vooral aan het uitvinden of en hoe ze hun relatie vorm kunnen geven voor dit moment. De toekomst ligt nog voor hen en niemand weet wat die zal brengen.

Op dit moment vind ik het fijn deze twee jongeren zo gelukkig te zien. Ik vind het jammer dat anderen er direct een mening over hebben en dat dit stel dus heel erg op zoek is/moet naar 'goedkeuring' van de buitenwereld.
Die schoonmoeder wil dat haar zoon zichzelf nog ontdekt en tegelijkertijd begint ze over het krijgen van (klein)kinderen. Toen ik (m) 19 was betrok ik mijn moeder nooit in mijn relaties tot we minstens 3 maanden verder waren. Deze jongen zit nog met zijn navelstreng vast aan zijn moeder en die moeder zit er geregeld nog bovenop.

Leeftijdsverschil is niet groot en volgens de officieuze formule ([hoogste leeftijd] / 2) + 6 ≥ [jongste leeftijd]. Oftewel 25/2=> 12,5+6=18,5. Ik was 22 toen ik mijn vriendin op haar 26ste leerde kennen. Ik student, zijn een baan. Na dik 12 jaar nog steeds bij elkaar. Al moet ik we eerlijk zijn dat ik op mijn 19de nog niet toe was aan een relatie, maar dat is voor iedereen anders.

Wachten tot je 35ste met kinderen is trouwens onverstandig!
Andersom schreef:
03-11-2019 08:13
Ik ben momenteel de ('schoon')moeder in een vergelijkbare prille relatie. Ik denk dat mijn kind vooral zelf moet uitvinden wat deze relatie hem zal brengen. Wij zijn er voor ze als ze e ergens tegen aan lopen en dat met ons zouden willen bespreken.

Het punt 'kinderen' is al heel snel door onze zoons hoofd geschoten. Hij realiseert zich dat zijn vriendin daar waarschijnlijk eerder aan toe zal zijn dan hij. Hij realiseert zich ook dat haar mogelijkheden daarin minder rekbaar zijn dan die van hem en dat hij daardoor misschien wel jong vader zou kunnen worden, maar ook dat hij nu, op zijn twintigste, daar nog geen beslissing over wil en kan nemen.

Op dit moment zijn ze vooral aan het uitvinden of en hoe ze hun relatie vorm kunnen geven voor dit moment. De toekomst ligt nog voor hen en niemand weet wat die zal brengen.

Op dit moment vind ik het fijn deze twee jongeren zo gelukkig te zien. Ik vind het jammer dat anderen er direct een mening over hebben en dat dit stel dus heel erg op zoek is/moet naar 'goedkeuring' van de buitenwereld.
Ik was dus ooit zo’n jongen in deze kwestie. Toen ik op 22-jarige leeftijd mijn 26-jarige vriendin had ontmoet was ik degene die als eerste over kinderen begon. 4 jaar later was ik voor het eerst vader. Nooit spijt van gehad.

Als het werkt, dan werkt het!
Hatchi schreef:
02-11-2019 23:43
De kans dat je oud gaat worden met deze jongen lijkt mij vrij klein. Deze jongen begint net aan zijn studie en heeft nauwelijks ervaring in de liefde. Tijdens zijn opleiding zal hij zien dat er meer interessante dames rondlopen en dat het leven meer te bieden heeft dan alleen verkering met een oudere vrouw die al een levensfase verder is. Waarom gun je hem niet een normale studententijd? Laat hem lekker vrij.
Had je dat ook gezegd als zij 19/20 was en hij 25? Gewoon benieuwd.
Enn schreef:
02-11-2019 23:46
Waarom maken jullie je hier dan in vredesnaam druk om? Echt moeders zouden zich buiten relaties van hun volwassen kinderen moeten houden. Behalve als er sprake is van een levensbedreigende situatie of een situatie die reële schade kan aanrichten. Wat een geëmmer van die vrouw.
Dat dus. Belachelijk die bijval aan team schoonmoeke. Kind is jongvolwassen, tijd voor haar om hem zijn eigen keuzes te laten maken. Daarnaast klinkt het ook als een vrouw met hele traditionele denkbeelden. Ze wil dat haar "jongetje" lekker de ruimte krijgt om met verschillende vrouwen te slapen, zodat hij op zijn 30ste kan settelen met een lief meisje van 25. Echt extreem bettutelend. Ik durf te wedden dat ze als zij een dochter had van 19 dat ze haar niet zou adviseren lekker te gaan rondneuken. Ze zou zich ook echt niet druk maken om kinderen.

@TO: lekker negeren wat zijn moeder zegt, zij heeft niet niets mee te maken. Verder vind ik inderdaad dat, als jullie elkaar leuk vinden, jullie lekker moeten gaan genieten van elkaar. Wie weet worden jullie samen 100, wie weet zijn jullie na een maand al uit elkaar. Wel vind ik dat je van iemand van 19 niet kunt verwachten dat hij/zij al weet of hij/zij kinderen zou willen. Dat is het risico van daten met iemand die zo jong is. Als jij meer zekerheid wil in deze fase van joiw leven raad ik je aan om met iemand te gaan die meer levenservaring heeft.
Nou we hebben erover gehad en in de toekomst willen we beide kinderen, of het met elkaar is dat weten we overigens niet. Schoonmoeder wil dat mijn vriend meer tijd met zijn familie doorbrengt omdat hij teVeel met mij is ( we zien elkaar 1 x per week) ook wil schoonmoeder dat wij een half jaar pauze nemen zodat mijn vriend zich kan ontdekken (waar mijn vriend het totaal niet mee eens is).
Je schoonmoeder is een gekke, betuttelende vrouw die haar grenzen niet kent.

Ik hoop van mijn leven niet zo'n rare (schoon)moeder te worden.
Marnamai schreef:
03-11-2019 01:44

Je wil straks als jullie uit elkaar gaan op zijn 22ste niet horen dat je zijn mooiste jeugd- en uitgaansjaren hebt afgenomen.

Geef hem dus ruimte, stuur hem buiten met vrienden, ga kijken of je ipv elke zaterdag ook op andere momenten kan afspreken, ...
Doe niet zo raar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven