Zure reacties op dit forum

31-10-2019 03:29 3052 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nou, daar is ie dan. Een nieuw topic over de 'zuurgraad' van sommige reacties op dit forum. Misschien is er, naar aanleiding van de gebeurtenissen van de afgelopen dagen*, aanleiding, behoefte en/of belangstelling voor een nieuw discussiedraadje op dit vlak. Daarom open ik de mogelijkheid 'tot'.

Het valt mij o.m. op dat er, met name in een nieuwe topics, geregeld een hoop sarcastische en ronduit onaardige reacties volgen. Veelal gaan deze reacties niet in op de door de TO gestelde vraag of het voorgelegde probleem. Het 'afzeiken'* lijkt daar de maat der dingen en doodnormaal, hetgeen mij telkens opnieuw verbaast.
Er lijkt een tendens van negatieve groepsdynamiek van waaruit de stelling dat dit nieuwkomers wegjaagt of eerdere forummers er toe bracht niet meer vaak terug te komen, gerechtvaardigd lijkt.

Ik erger mij doorgaans groen en geel aan deze toonzetting die zich ook vaak verderop in topics manifesteert, en ga er dan ook geregeld tegenin (loep mij even). Ik gebruik in dat verband ook vaak de kreet 'pH-waarde' of 'niet-constructieve reactie.' Inmiddels is ook de term 'groepje' gebezigd, die ik genuanceerd heb tot (negatief) groepsgedrag/dynamiek. Zie mijn posts in het topic overig/viva-mods-het-is-tijd-voor-excus ... #p30554095

Naar mijn idee zou één van Neerlands grootste onlinefora een podium moeten zijn waar ieder zijn of haar probleem binnen de door de reactie gestelde regels veilig kan neerleggen en om menselijk kan advies vragen, zonder dat dit wordt afgeserveerd met de vraag of het alweer zomer/herfst/voorjaarsvakantie is of de popcorneter :popcorn:, die ik ik bij deze symbool maak voor het zure reactiepatroon van menig (zelfbenoemd) fossiel of andere reactant die het grappig vindt anderen anoniem te bespotten. Het gaat er uiteraard niet om dat de emoticon nu een dan eens wordt gebruikt, maar om de symboolwaarde.

De vrijheid van meningsuiting is een groot goed dat naar mijn idee tot het uiterste beschermd moet worden. Echter vind ik sommige dynamiek hier geen uiting meer daarvan, maar gedrag dat niet strookt met de sociale conventies.

Ik vind dat dit besproken moet kunnen worden. Dus ga hieronder je gang als je daar behoefte aan hebt. Het onderwerp is niet nieuw. Er zijn meer topics over geweest in het verleden, maar die vind ik nu niet terug.

* zie 'Medsgate' waardoor o.a. ook de discussie over 'zuurgraad' begon. Het gaat dus niet om S-Meds zelf of haar reacties t.a.v. andere forummers(!)
* dit slaat niet op de topics over ziek zijn/overlijden van naasten. Daar zijn de reacties doorgaans superlief en meelevend
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Ariellle schreef:
03-11-2019 13:18

Als iemand bijvoorbeeld een post opent over het willen stoppen met anti-psychotica, ook daarbij meldt dat ze het leven niet meer ziet zitten als ze haar leven lang dit moet blijven slikken, ben je in mijn optiek goed fout bezig als je kortweg reageert met 'reken er maar op dat je je hele leven dit moet blijven slikken en je bent stom als je stopt er mee. ' Los van het feit dat dit niet per definitief klopt, zal het op zijn zachtst gezegd niet helpen en in het slechtste geval het duwtje zijn.
Dat is nou net het probleem. Je weet niet of het niet helpt. Soms niet, en soms ook wel. Soms kunnen mensen een zetje nodig hebben om te beseffen dat ze de oplossing in een ander hoek moeten gaan zoeken. Soms duw je iemand nog dieper in de hopeloosheid.

Als dat allemaal zo simpel was, dan ging het met een hoop mensen een stuk beter.

Je hebt volgens mij pas een punt als de intentie van de schrijver echt slecht is. Dat zijn de trollen en de griezels. Maar daar gaat het in dit topic nauwelijks over.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
SallySpectra* schreef:
03-11-2019 14:18
Exact.
En dat is dus niet waar. Er zijn forumers die dat aanraden, meestal ook wel hun eigen ervaringen/kennis delen en het goed bedoelen. Er zijn ook forumers die ronduit onaardig tot behoorlijk grof zijn, alles onder het motto, moet je maar niet op dit forum zijn als je er niet tegen kunt en in dat kader het blijkbaar gelegitimeerd vinden om maar te schrijven waar ze zin in hebben.
Iemand die psychisch ziek is kan zaken heel anders op vatten. Gezonde mensen ook natuurlijk, maar iemand die zich al waardeloos voelt en denkt 'het is beter dat ik er niet meer ben' kan een normale reactie zien als bevestiging.

Dat is de persoon die reageert of het forum niet aan te rekenen.

overigens wil ik zelf nog wel delen dat ik door dat ik heel slecht in mijn vel zat ook veel te veel dingen op het forum aan ging trekken en te veel aanvallen zag daar waar ze er misschien niet waren. Daar om pauze van een jaar. Nu ga ik mij zelf niet op de borst kloppen dat ik dat wel kan en een ander niet of zo, maar ik wil maar zeggen: zo gaan die dingen.

Als je altijd op eieren moet lopen dan kun je elke interactie maar beter verbieden of nuke this site from orbitten.
S-Meds schreef:
03-11-2019 14:17
is er een vraag gesteld?
Weet jij het, weet ik het.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
03-11-2019 14:27
Weet jij het, weet ik het.
De vraag was waarom ik iemand bedankte.
You can achieve anything that doesn't require skill or knowledge.
Week 6 van de Extremely Demotivational Calendar
lolapaloeza schreef:
03-11-2019 14:22
Dat is nou net het probleem. Je weet niet of het niet helpt. Soms niet, en soms ook wel. Soms kunnen mensen een zetje nodig hebben om te beseffen dat ze de oplossing in een ander hoek moeten gaan zoeken. Soms duw je iemand nog dieper in de hopeloosheid.

Als dat allemaal zo simpel was, dan ging het met een hoop mensen een stuk beter.

Je hebt volgens mij pas een punt als de intentie van de schrijver echt slecht is. Dat zijn de trollen en de griezels. Maar daar gaat het in dit topic nauwelijks over.
Een zetje is iets anders dan een rotdouw. Het gaat dus ook om de intentie en er zijn regelmatig reacties waar een goede intentie met de beste wil van de wereld echt niet is te ontdekken. Denk niet eens dat de intentie echt slecht is, maar dat mensen (hoop ik) gewoon niet overzien dat wat zij schrijven, een behoorlijke impact op mensen kan hebben. Gaat dan niet alleen over mensen in psychische problemen overigens.
Ariellle schreef:
03-11-2019 14:20
. Maar ik vond de opmerking an sich, duhh, als je zelfmoord hebt gepleegd zal je idd niet meer reageren en iemand bedanken voor het 'durven' plaatsen van de 'spitsvondigheid' ook niet kunnen.
Ben ik niet met je eens.
Ariellle schreef:
03-11-2019 14:23
Er zijn ook forumers die ronduit onaardig tot behoorlijk grof zijn, alles onder het motto, moet je maar niet op dit forum zijn als je er niet tegen kunt en in dat kader het blijkbaar gelegitimeerd vinden om maar te schrijven waar ze zin in hebben.
Nou nee, in dat kader blijkbaar schrijven waar JIJ geen zin in hebt. Maar jij bent net zo min de maatgever als wie dan ook. Jouw mening over wat gepast of helpend is, is niet beter dan een andere.

Als je daadwerkelijk vindt dat er schade wordt gedaan, kun je dat in het topic melden en/of staffen.
Ariellle schreef:
03-11-2019 14:28
Een zetje is iets anders dan een rotdouw.
Jij geeft zelf een voorbeeld wat ik allerminst als "rotdouw' zou kwalificeren.
Solomio schreef:
De vraag was waarom ik iemand bedankte.
Ik zag volgens mij nog meer vragen , zonder vraagteken.
Ariellle schreef:
Een zetje is iets anders dan een rotdouw. Het gaat dus ook om de intentie en er zijn regelmatig reacties waar een goede intentie met de beste wil van de wereld echt niet is te ontdekken. Denk niet eens dat de intentie echt slecht is, maar dat mensen (hoop ik) gewoon niet overzien dat wat zij schrijven, een behoorlijke impact op mensen kan hebben. Gaat dan niet alleen over mensen in psychische problemen overigens.
Ja maar ja, dat heb je dus op een openbaar forum.
Net zo min als je weet wat iemands intenties zijnsleer hij/zij advies geeft, weet je ook niet hoe diep iemand die hier zijn verhaal komt doen, echt in de (psychische of anderszins) penarie zit.
Bruintjedebeer schreef:
03-11-2019 14:12
Affijn ik krijg geen antwoord vermoed ik dus dan vertrek ik maar weer.
Het is 6!
Ariellle schreef:
Maar hoe wil je dat voorkomen dan?

Ik denk eerlijk gezegd dat het overgrote deel wel degelijk met de juiste intentie schrijft, maar vaak is het zo dat als een TO net even andere reacties had verwacht, de posters dan ineens onaardig en gemeen zijn.
Er zijn ook een aantal forummers die inderdaad lekker anoniem tekeer gaan, dat ben ik met je eens, maar nu lijkt het (in dit topic) of dat aantal enorm is en dat geloof ik gewoon niet.
Het blijft een plat stuk tekst die je naar believen kan interpreteren.
There is always something happening, and it's usually right now
Murrmurr schreef:
03-11-2019 14:37
Het is 6!
Op internet is het antwoord toch altijd 42?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Het_ant ... ,_en_Alles
solomio wijzigde dit bericht op 03-11-2019 14:39
29.25% gewijzigd
SallySpectra* schreef:
03-11-2019 14:34
Ja maar ja, dat heb je dus op een openbaar forum.
Net zo min als je weet wat iemands intenties zijnsleer hij/zij advies geeft, weet je ook niet hoe diep iemand die hier zijn verhaal komt doen, echt in de (psychische of anderszins) penarie zit.
Maar daar gaat het (inmiddels grotendeels) toch over ? Het feit dat je op een openbaar forum reageert, legitimeert niet dat je maar alles roept waar je zin in hebt. Er zitten gewoon echte mensen achter een nick en dat jij niet weet wie dat is, betekent niet dat jij daar geen rekening mee hoeft te houden.
Ariellle schreef:
Maar daar maken we ons allemaal schuldig aan. Kijk naar minnaar topic, of topics op actueel waar je zelfs als je normaal reageert toch van welke kant dan ook ("links" of "rechts") bestempeld wordt tot racist of gutmensch. Terwijl je dat niet bent.

Er zijn topics waar in men de TO massaal veroordeelt om haar keuze/daad en ik geloof niet dat jij dit nooit hebt gedaan. Geen aanval naar jou, maar ik denk dat we allemaal dit wel eens doen.

Een oordeel over iemand kan harder aan komen dan tegen een suicidaal iemand zeggen 'kom spring van de flat'. Kan. Maar hey niemand is uitendelijk verantwoordelijk voor wat de ander doet door alleen maar woorden te uiten tegen die ander.

Het is wel wenselijk om elkaar met respect te behandelen maar God, moeten we nu echt zo ver gaan dat alles dat daar niet onder kan worden geschaard door merendeel van forumleden maar als vreselijk en st(r)afbaar te zien?
Solomio schreef:
03-11-2019 14:38
Op internet is het antwoord toch altijd 42?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Het_ant ... ,_en_Alles
daar buiten ook.
Ariellle schreef:
Maar daar gaat het (inmiddels grotendeels) toch over ? Het feit dat je op een openbaar forum reageert, legitimeert niet dat je maar alles roept waar je zin in hebt. Er zitten gewoon echte mensen achter een nick en dat jij niet weet wie dat is, betekent niet dat jij daar geen rekening mee hoeft te houden.
Maar als je dus op het randje van zelfmoord balanceert is het best riskant om op een anoniem forum daarover te gaan posten.
Want er zijn genoeg mensen die daar weinig vanaf weten (of gewoon een andere mening hebben over de beste aanpak) en serieus denken dat ze je een dienst bewijzen met een 'schop-onder-je-kont'-reactie.
Dat is irl niet anders.
Die mensen reageren dus niet 'gemeen', integendeel, die zijn in de veronderstelling dat ze je een dienst bewijzen.
Als jij daardoor op dat moment nog dichter naar die zelfmoordpoging wordt gedreven kun je dat die mensen niet kwalijk nemen hè.
Solomio schreef:
03-11-2019 14:44
Maar als je dus op het randje van zelfmoord balanceert is het best riskant om op een anoniem forum daarover te gaan posten.
Want er zijn genoeg mensen die daar weinig vanaf weten (of gewoon een andere mening hebben over de beste aanpak) en serieus denken dat ze je een dienst bewijzen met een 'schop-onder-je-kont'-reactie.
Dat is irl niet anders.
Die mensen reageren dus niet 'gemeen', integendeel, die zijn in de veronderstelling dat ze je een dienst bewijzen.
Als jij daardoor op dat moment nog dichter naar die zelfmoordpoging wordt gedreven kun je dat die mensen niet kwalijk nemen hè.

Wat ik begreep is dat ze zelfs alleen maar meelas, niet eens iets gepost had. Dan is het wel heel lastig rekening houden met natuurlijk.
Het-groepje schreef:
03-11-2019 13:31
Maar nog even over de verantwoordelijkheid:
Niet te vergelijken met het forum hier, maar er zijn wel degelijk mensen verantwoordelijk gehouden door online gedrag dat naar een zelfmoord heeft geleid.
Wel lagen daar eerdere problemen aan ten grondslag

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Death_of_Conrad_Roy

Ik vind dus nog steeds dat je voorzichtig moet zijn met wat je schrijft.
Zeker. Alleen kun je niet altijd precies inschatten wat wel/niet voor iemand kwetsend kan zijn.
Zo kan en masse iemand in bescherming worden genomen/ kom je voor iemand op, omdat je vindt of weet dat iemand dat nodig heeft.
En bij een ander vind je dat niet en denk je “ zoek t zelf uit en pleur een end op”.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
the_Wicked_Witch schreef:
03-11-2019 14:47
Wat ik begreep is dat ze zelfs alleen maar meelas, niet eens iets gepost had. Dan is het wel heel lastig rekening houden met natuurlijk.
In dat geval is het idd nog gekker.
strikjemetstippels schreef:
Maar daar maken we ons allemaal schuldig aan. Kijk naar minnaar topic, of topics op actueel waar je zelfs als je normaal reageert toch van welke kant dan ook ("links" of "rechts") bestempeld wordt tot racist of gutmensch. Terwijl je dat niet bent.

Er zijn topics waar in men de TO massaal veroordeelt om haar keuze/daad en ik geloof niet dat jij dit nooit hebt gedaan. Geen aanval naar jou, maar ik denk dat we allemaal dit wel eens doen.

Een oordeel over iemand kan harder aan komen dan tegen een suicidaal iemand zeggen 'kom spring van de flat'. Kan. Maar hey niemand is uitendelijk verantwoordelijk voor wat de ander doet door alleen maar woorden te uiten tegen die ander.

Het is wel wenselijk om elkaar met respect te behandelen maar God, moeten we nu echt zo ver gaan dat alles dat daar niet onder kan worden geschaard door merendeel van forumleden maar als vreselijk en st(r)afbaar te zien?

Ik denk dat de meeste mensen die mening zijn toegedaan als het gaat om een stabiele volwassene. Als het gaat om een klein kind (vs vader/moeder) denken de meeste mensen daar heel anders over.
Ariellle schreef:
03-11-2019 14:50
Ik denk dat de meeste mensen die mening zijn toegedaan als het gaat om een stabiele volwassene. Als het gaat om een klein kind (vs vader/moeder) denken de meeste mensen daar heel anders over.
Daarom mogen kinderen hier ook niet posten.
the_Wicked_Witch schreef:
03-11-2019 14:47
En dan heb je de massa mensen nog niet gehad die zich schriftelijk niet duidelijk kunnen uitdrukken/strooien met woorden en/of uitdrukkingen die zijzelf niet goed begrijpen, mensen die graag de Engelse of Franse taal bezigen maar in feite iets heel anders schrijven dan zij bedoelen, etc.
Ariellle schreef:
03-11-2019 14:50

Maar daar hebben we het hier niet over. We hebben het over een discussieforum waar mensen allemaal anoniem posten. Waar mensen verklaren dat ze boven de 16 zijn en de huisregels accepteren. Als jij van een post op een forum suicidaal wordt moet je hulp inschakelen, niet het forum de schuld geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven