Gezondheid alle pijlers

Wij leven met chronische pijn - kletstopic vervolg

20-09-2019 20:20 2962 berichten
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.

Iedereen is welkom mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
lise1985 schreef:
04-11-2019 09:14
'Als je wil, kan het'. Ik krijg er braakneigingen van. Niet dat er geen waarheid in zit hoor, maar er zijn gewoon grenzen aan wat je kan. Ik wil ook wel een prachtig schilderij maken, maar ik kan dat echt niet. Ik wil ook wel een marathon rennen, maar ik kan dat echt niet.
Gelukkig zijn er ook dingen die ik weer wel kan, en een ander niet.

Ik ga meer voor 'samen kunnen we een hoop'.
Helemaal eens!
Doro75 schreef:
04-11-2019 09:14
Mijn zorgen zijn gebaseerd op wat ik zelf zie. Maar daarnaast hoor ik het ook van anderen.
Dan zou ik eens rustig met haar gaan zitten en vragen hoe het met haar gaat. Meteen de nadruk leggen op het alcoholprobleem werkt meestal alleen maar averechts. Ze moet zelf in gaan zien dat ze teveel drinkt.
Poef
anoniem_364102 wijzigde dit bericht op 04-11-2019 09:32
Reden: Privacy
99.09% gewijzigd
lise1985 schreef:
04-11-2019 09:17
Dan zou ik eens rustig met haar gaan zitten en vragen hoe het met haar gaat. Meteen de nadruk leggen op het alcoholprobleem werkt meestal alleen maar averechts. Ze moet zelf in gaan zien dat ze teveel drinkt.
Op zich heb ik dat al gedaan. Gevraagd hoe het met haar gaat. Ook voorzichtig geïnformeerd hoeveel ze nu drinkt en hoe vaak. Verspreid over meerdere gesprekken, om het niet te groot te maken.

Wat ik zo moeilijk vind, is dat ze zelf denk ik wel weet dat ze te veel drinkt. Ze verzint namelijk excuses voor haar drinkgedrag / de gevolgen. Dat zou je niet doen als je het zelf nog normaal vindt, lijkt me.

Dus om verder te komen zal
iemand door de ‘smoesjes’ heen moeten prikken. Wat het wel weer heel confronterend maakt.

Ze brengt het nu namelijk als ‘een wijntje om de dag door te komen’. Waar je zoveel moeders over hoort in de bladen / op websites. Laat staan Chateau Meiland. Dat het zo sociaal geaccepteerd lijkt te zijn wijn te drinken om je zorgen te vergeten / vrolijk te worden, maakt het lastig.
Lise: ik vrees dat ze dat stadium echt voorbij is. Wél dronken en het zelf ook weten. Zie mijn andere post die jouw post kruiste.
Doro75 schreef:
04-11-2019 09:26
Op zich heb ik dat al gedaan. Gevraagd hoe het met haar gaat. Ook voorzichtig geïnformeerd hoeveel ze nu drinkt en hoe vaak. Verspreid over meerdere gesprekken, om het niet te groot te maken.

Wat ik zo moeilijk vind, is dat ze zelf denk ik wel weet dat ze te veel drinkt. Ze verzint namelijk excuses voor haar drinkgedrag / de gevolgen. Dat zou je niet doen als je het zelf nog normaal vindt, lijkt me.

Dus om verder te komen zal
iemand door de ‘smoesjes’ heen moeten prikken. Wat het wel weer heel confronterend maakt.

Ze brengt het nu namelijk als ‘een wijntje om de dag door te komen’. Waar je zoveel moeders over hoort in de bladen / op websites. Laat staan Chateau Meiland. Dat het zo sociaal geaccepteerd lijkt te zijn wijn te drinken om je zorgen te vergeten / vrolijk te worden, maakt het lastig.
Ik wist het ook wel. Ik schaamde me ook. Ik kom uit een familie waar het ook echt niet zo gek is om elke dag te drinken. Kortom, ik kon me ook prima achter de excuses verschuilen die je noemt.

Het enige wat je echt kunt doen is er voor haar zijn, en het bespreken met haar man.
Poe Doro. Wat lastig.
Misschien bespreken met haar man inderdaad?
Met man bespreken heb ik ook al eens overwogen, maar het lijkt me zo bemoeizuchtig. Aan de andere kant bereik je niks met niets doen en is het duidelijk dat er iets moet veranderen. Dus dat gaan we dan toch maar eens doen.

En inderdaad wil ik er vooral voor haar zijn. Ik neem het haar ook helemaal niet kwalijk. De grip kwijtraken kan naar mijn mening iedereen overkomen. Sommigen hebben het geluk op tijd bij te kunnen sturen (wat héél knap is! ) Maar iemand die dat niet doet, of niet kan, is natuurlijk niet zwak ofzo.

Maar goed, ik denk niet dat ik dat in déze groep verder hoef uit te leggen ;-)
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
03-11-2019 22:44
Ja maar misschien heb ik wel een andere omdat ik met de billen bloot moest? En weet moet.

Ik had ook echt geluk met wie mijn wond controleerde in het ziekenhuis joh, een jonge gast met hippe sokken aan.
Ja, de dokters worden steeds jonger.

Of ik word ouder :wtf:
Gele_Suikerspin schreef:
04-11-2019 10:10
Ja, de dokters worden steeds jonger.

Of ik word ouder :wtf:
Toen mijn dochter 16 was, waren we voor haar in het ziekenhuis. Er kwam een dokter langs, waarvan IK dacht "Huh, heeft die de havo al afgemaakt @( " Bleek dat m'n dochter ook zo'n gedachte gehad had :hihi: Soms zien mensen er gewoon jong uit, wat in zo'n beroep nog best lastig kan zijn, lijkt me.
Later is nu
Dreamer schreef:
04-11-2019 09:11
Ik lees net een tussenkop in de krant, in een artikel over een topvrouw. Zij leerde van het doen van de marathon "als je wilt, kan het" en soms komt zo'n opmerking zó binnen. Want ook als ik wil, kan ik dat niet. En ik wil wel meer dingen, die ik niet (meer) kan. Maar mensen die zo'n kop lezen kunnen denken "Zieje, zó is het", vooral bij zo'n wazige aandoening als fibro.

ja, stom, opmerking komt even volledig verkeerd binnen en is waarschijnlijk door betreffende dame niet zo bedoeld.

Ik ga maar brieven maken. Wil ik niet, kan ik wel :-P
Vervelend dat hij zo binnen komt. Ik denk dat het slaat op gezonde mensen.

Want iemand zonder benen, kan ook niet de marathon rennen, ook niet als hij dat echt echt echt wil.
Dreamer schreef:
04-11-2019 10:17
Toen mijn dochter 16 was, waren we voor haar in het ziekenhuis. Er kwam een dokter langs, waarvan IK dacht "Huh, heeft die de havo al afgemaakt @( " Bleek dat m'n dochter ook zo'n gedachte gehad had :hihi: Soms zien mensen er gewoon jong uit, wat in zo'n beroep nog best lastig kan zijn, lijkt me.
Haha echt he. Hier zijn 3 huisartsen, waarvan er 1 heel jong is. Of nou ja, heel jong eruit ziet. Ik heb meestal een vrouwelijke arts, maar een paar jaar geleden had de assistente me bij hem ingepland. Toen hij me binnenriep dacht ik echt: Wauw. Die is jong! :O
Gele_Suikerspin schreef:
04-11-2019 10:20
Vervelend dat hij zo binnen komt. Ik denk dat het slaat op gezonde mensen.

Want iemand zonder benen, kan ook niet de marathon rennen, ook niet als hij dat echt echt echt wil.

Dat is natuurlijk ook zo. En het is vast ook zo dat als je iets graag wil, dat je het dan eerder zal kunnen, dan wanneer je het met tegenzin doet. Zelfs met fibro een marathon lopen (volgens de revalidatie was hardlopen geen probleem... langzaam opbouwen.. of er een marathon in zou zitten? Ik denk het niet ;-) ) maar ik ben verdorie vandaag al totallos door een uurtje minder slaap (6)
Concentratie is minimaal.
Later is nu
Een marathon is voor niemand goed...
ik ben blij als ik ooit nog eens de vier mijl kan lopen. Ik vind hardlopen echt niet leuk... saai.
Vroeger op school kon ik wel goed duurlopen, speerwerpen ook trouwens, maar vind er gewoon niks aan. Toch wil ik ooit die vier mijl lopen. Ik zou drie jaar geleden meedoen maar toen raakte ik geblesseerd (shin splints).
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Doro, lastig probleem. Hoe oud zijn haar kinderen?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Moge! Ik had toen ik mijn splints moest ophalen, een andere man dan anders (mijn vaste spalken-man is denk ik half de 30 ofzo) en degene die ik nu had kon wel mijn leeftijd zijn. Hij was wel leuk, daar niet van :p

Ik heb gepoetst thuis, m'n wasmachine draait voor de 2e keer al vandaag, en ik ben al gebeld voor een afspraak bij het fact vandaag.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Jeetje Kohaku, wat een activiteiten al. Wat goed!

Ik vond hardlopen wél fijn, vooral toen ik merkte hoe m'n conditie echt met sprongen vooruit ging. Maarja.. het lukte dus niet. Mijn doel was ook slechts de 4 mijl en verder gewoon 2x per week een rondje van 5 km in rustig tempo. Misschien dat ik het toch nog eens ga proberen, wanneer ik (ooit, eindelijk) afgevallen ben.
Later is nu
Ik kan niet hardlopen, dan gaan mijn knieen schuiven. En mijn kuiten doen dan vreselijk veel pijn. Het is wel fijn, hardlopen. Beetje je negatieve energie er uit gooien. Maar het resulteert bij mij in een paar dagen nauwelijks lopen.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Hardlopen en rennen is ook niet aan mij besteedt, ik heb hetzelfde probleem met mijn knieën.
Maar buiten dat heb ik het ook soms met opstaan en gewoon lopen. Gelukkig schuiven mijn knieën vanzelf weer terug, anders had ik een probleem :P
Hahah same. Was gister op de boulevard en begeleider zei dat ze niet vanalles terug ging schuiven voor me want dat vond ze eng. Ik had zoiets van, uh dat gaat gewoon vanzelf hoor?

En totaal ongerelateerd, altijd leuk als mensen zeggen 'door mijn autisme kan ik niet op een andere dag afspreken dan anders'.. terwijl ze helemaal niet autistisch zijn. En dan zeg je er wat van en dan word er gezegd 'ja maar dat is de grap, dat ik het niet heb'. Ja leuk man, grapjes maken over een stoornis waar je hele leven anders en op vele vlakken veel moeilijker door is. :facepalm:
Kohaku schreef:
04-11-2019 11:54
Hahah same. Was gister op de boulevard en begeleider zei dat ze niet vanalles terug ging schuiven voor me want dat vond ze eng. Ik had zoiets van, uh dat gaat gewoon vanzelf hoor?

En totaal ongerelateerd, altijd leuk als mensen zeggen 'door mijn autisme kan ik niet op een andere dag afspreken dan anders'.. terwijl ze helemaal niet autistisch zijn. En dan zeg je er wat van en dan word er gezegd 'ja maar dat is de grap, dat ik het niet heb'. Ja leuk man, grapjes maken over een stoornis waar je hele leven anders en op vele vlakken veel moeilijker door is. :facepalm:

Ooh ja herkenbaar over dat autisme.
Ik ken ook een paar mensen die dat zeggen.
Of zeggen: Iedereen heeft eigenlijk wel een stukje autisme.
Tch, ik had er wat van gezegd, dat mensen met autisme dat niet echt kunnen waarderen. Stuurt diegene terug 'ik ben hier niet om gewaardeerd te worden door mensen, dus je weet waar de ontvolg knop zit'. Echt flikker dan lekker op, n blijf de rest van je leven kut grapjes maken over iets wat je niet hebt.

'Maar ik maak ook grapjes over mijn eigen diagnoses'. Doe dat dan lekker.
Kohaku schreef:
04-11-2019 12:05
Tch, ik had er wat van gezegd, dat mensen met autisme dat niet echt kunnen waarderen. Stuurt diegene terug 'ik ben hier niet om gewaardeerd te worden door mensen, dus je weet waar de ontvolg knop zit'. Echt flikker dan lekker op, n blijf de rest van je leven kut grapjes maken over iets wat je niet hebt.

'Maar ik maak ook grapjes over mijn eigen diagnoses'. Doe dat dan lekker.
o_o echt hoor, sommige mensen..
Ja man, alsof ik dan de boeman ben ofzo. Ze begint toch echt zelf.
Maar heb d'r maar ontvolgt, hier kan ik niet tegen.
Goed zo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven