Samenwonen??
dinsdag 5 november 2019 om 10:25
Ik heb nu 2 jaar een relatie, hij is 50 ik ben 43. Beide een leuke baan.
Ik huur, hij heeft een koopwoning waar hij met zijn 2 kinderen woont. We willen graag samenwonen. Ik zou het graag zien middels een samenlevingscontract via de notaris, zodat de verdeling van onze eigen spullen geregeld is en ik na zijn overlijden (helaas gaan we allemaal een keer) bv nog 1 jaar kan blijven wonen. Waarna het verkocht wordt en aan de kinderen toekomt.Dit om rustig een andere woonruimte te vinden.
Vastleggen op een papiertje met een krabbel van ons beide vindt hij voldoende.
De kinderen zijn erfgenaam. Dat snap ik en daar wil ik niet tussen zitten, in die zin hoef ik ook niets van hem. Alleen houdt dit in als de erfgenamen het willen ik per direct op straat sta met niets, dakloos ben en zelf snel iets moet gaan zoeken. Dat voelt niet zo fijn. Je bent dan overgeleverd aan de goodwill van anderen. Ik mis hierin de basis van samen.
Al diverse opties aangedragen als bv samen opnieuw starten, huis kopen.
Ik ben echt gek op hem, maar dit zet de relatie wel onnodig onder druk.
Ik huur, hij heeft een koopwoning waar hij met zijn 2 kinderen woont. We willen graag samenwonen. Ik zou het graag zien middels een samenlevingscontract via de notaris, zodat de verdeling van onze eigen spullen geregeld is en ik na zijn overlijden (helaas gaan we allemaal een keer) bv nog 1 jaar kan blijven wonen. Waarna het verkocht wordt en aan de kinderen toekomt.Dit om rustig een andere woonruimte te vinden.
Vastleggen op een papiertje met een krabbel van ons beide vindt hij voldoende.
De kinderen zijn erfgenaam. Dat snap ik en daar wil ik niet tussen zitten, in die zin hoef ik ook niets van hem. Alleen houdt dit in als de erfgenamen het willen ik per direct op straat sta met niets, dakloos ben en zelf snel iets moet gaan zoeken. Dat voelt niet zo fijn. Je bent dan overgeleverd aan de goodwill van anderen. Ik mis hierin de basis van samen.
Al diverse opties aangedragen als bv samen opnieuw starten, huis kopen.
Ik ben echt gek op hem, maar dit zet de relatie wel onnodig onder druk.
anoniem_392334 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 12:58
32.46% gewijzigd
dinsdag 5 november 2019 om 11:24
De kinderen misschien niet, maar de koude kant wel.Sunshine2222 schreef: ↑05-11-2019 11:12Het gaat juist heel goed met de kids, ze vinden het leuk als ik er ben. Ben er namelijk ook regelmatig als zij er zijn, daarnaast ook als hij weg is voor zijn werk....
Blijkbaar...
Ik krijg dan de opmerking dat dat wel mee zal vallen, de kinderen zullen me echt niet zomaar op straat zetten.
ik geef mn bek ook maar een douw
dinsdag 5 november 2019 om 11:24
Begrijp je helemaal.
Ga met hem aan tafel zitten en zeg heel eerlijk dat je er op deze manier geen toekomst in ziet.
Ofwel stelt hij je veilig en laat hij je nog een tijd in het huis wonen mocht er hem iets overkomen, ofwel kopen jullie samen iets.
Blijkt hieruit niet dat hij geen toekomst met jou ziet? Want snap zijn probleem niet echt hoor. Je wil toch vermijden dat de persoon waar je van houdt op straat komt te staan?
Ga met hem aan tafel zitten en zeg heel eerlijk dat je er op deze manier geen toekomst in ziet.
Ofwel stelt hij je veilig en laat hij je nog een tijd in het huis wonen mocht er hem iets overkomen, ofwel kopen jullie samen iets.
Blijkt hieruit niet dat hij geen toekomst met jou ziet? Want snap zijn probleem niet echt hoor. Je wil toch vermijden dat de persoon waar je van houdt op straat komt te staan?
dinsdag 5 november 2019 om 11:28
Heel rechlijnig gezegd wil zij het natuurlijk ook op haar voorwaarden. Ik zou er moeite mee hebben dat mijn partner me onverzorgd achter zou willen laten en daar niet in mee wil veren.Maud*de*Braose schreef: ↑05-11-2019 11:17Ik zou sowieso moeite hebben als mijn partner alles alleen maar op zijn voorwaarden wil doen. Klinkt niet bepaald gelijkwaardig.
dinsdag 5 november 2019 om 11:29
scheiding is inderdaad vervelend verlopenMaartje2016 schreef: ↑05-11-2019 11:27Kan het zijn dat ze niet zo goed uit elkaar gegaan zijn? Hij doet me namelijk denken aan mijn schoonvader...
dinsdag 5 november 2019 om 11:31
Het liefst koop ik samen iets nieuws, hij kan dan de overwaarde op de bank zetten voor de kinderen.
Als we dan over x jaar beide overleden zijn gaat verder alles naar zijn kinderen. logisch lijkt me.
Dat zit er al helemaal niet in
Voor nu zou ik willen dat het notarieel vastgelegd wordt en ook mijn spullen beschreven worden. Ik heb echt niet overal bonnetjes van, zeker niet van erfstukken.
dinsdag 5 november 2019 om 11:38
Dat bijt met de bijleenregeling.Sunshine2222 schreef: ↑05-11-2019 11:31Het liefst koop ik samen iets nieuws, hij kan dan de overwaarde op de bank zetten voor de kinderen.
Als we dan over x jaar beide overleden zijn gaat verder alles naar zijn kinderen. logisch lijkt me.
Dat zit er al helemaal niet in
Voor nu zou ik willen dat het notarieel vastgelegd wordt en ook mijn spullen beschreven worden. Ik heb echt niet overal bonnetjes van, zeker niet van erfstukken.
dinsdag 5 november 2019 om 11:44
Samenwonen zonder samenlevingscontract lijkt me in jullie geval geen goed idee. Jullie zijn geen 2 studenten aan het begin van je leven die met niets samen gaan wonen.
Ik zou een afspraak maken bij een notaris. Deze kan jullie adviseren wat de mogelijkheden zijn, en wat de consequenties hiervan zijn. En deze keuze kan anders zijn wanneer de kinderen nog thuis wonen of wanneer ze uit het huis zijn.
Jullie zijn echt niet het enige stel wat wil gaan samenwonen met dit probleem. Een krabbeltje onder een papier lijkt me onvoldoende.
Denk ook overal consequenties van samen wonen, fiscaal partner, testament, wat ga jij betalen, ga jij je inkopen, etc.
Komen jullie er samen niet uit, dan zou ik blijven latten. en dan is de keuze aan jou, vind jij dit voldoende of zoek je meer in een relatie. Met als uiteindelijk de keuze of zijn voorwaarden of de relatie. beëindigen.
Ik zou een afspraak maken bij een notaris. Deze kan jullie adviseren wat de mogelijkheden zijn, en wat de consequenties hiervan zijn. En deze keuze kan anders zijn wanneer de kinderen nog thuis wonen of wanneer ze uit het huis zijn.
Jullie zijn echt niet het enige stel wat wil gaan samenwonen met dit probleem. Een krabbeltje onder een papier lijkt me onvoldoende.
Denk ook overal consequenties van samen wonen, fiscaal partner, testament, wat ga jij betalen, ga jij je inkopen, etc.
Komen jullie er samen niet uit, dan zou ik blijven latten. en dan is de keuze aan jou, vind jij dit voldoende of zoek je meer in een relatie. Met als uiteindelijk de keuze of zijn voorwaarden of de relatie. beëindigen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
dinsdag 5 november 2019 om 11:45
dinsdag 5 november 2019 om 11:50
Ik begrijp dat hij er wil blijven wonen. Ik begrijp dat hij wil dat een eventuele erfenis naar de kinderen gaat. Maar ik begrijp niet waarom hij niks wil vastleggen. Wat zit daar achter? Heb je een idee waar hij bang voor is? Dat zijn kinderen het niet willen of dat je zijn kinderen dan op straat kan zetten ofzo? Vind het heel raar dat hij niet naar de zorgen van zijn partner luistert, zeker omdat jullie er allebei wel verstandig en zakelijk in lijken te staan.
dinsdag 5 november 2019 om 11:50
Is er een compromis mogelijk? Tussen onmiddellijk uit het huis moeten en er nog twee jaar blijven wonen?Sunshine2222 schreef: ↑05-11-2019 11:45Ben ik het type niet naar:) dan zou ik stoppen en t.z.t. iets anders zoeken. Diep in mij hart wil ik dat helemaal niet, verder hebben we het super samen.....
Life is short. Eat dessert first.
dinsdag 5 november 2019 om 11:51
Ik heb je een pb gestuurd
dinsdag 5 november 2019 om 11:52
Jullie zijn nog maar 2 jaar samen, dus het is ook wel logisch dat hij nog wat behoudend is. Hij weet hoe vervelend een scheiding kan zijn. En wanneer je kijkt naar de statistieken dan zie je dat de kans dat jullie relatie stuk loopt reëel is. Geen romantisch idee, wel een realiteit.Sunshine2222 schreef: ↑05-11-2019 11:45Ben ik het type niet naar:) dan zou ik stoppen en t.z.t. iets anders zoeken. Diep in mij hart wil ik dat helemaal niet, verder hebben we het super samen.....
De keuzes die jullie niet maken, die hoeven natuurlijk niet voor altijd te gelden, die kan je later nog herzien.
Volgens mij is de kans de komende 5 jaar dat jullie relatie uit gaat groter dan dat hij dood gaat. En wanneer je relatie over is, dan sta je ook op straat. Het is dus sowieso belangrijk dat je dit realiseert en dat je zorgt voor een plan.
dinsdag 5 november 2019 om 11:53
Later zouden dingen nog vastgelegd kunnen worden zegt hij. Alleen ik ga niets opgeven tot hij al dan niet besluit alsnog wat vast te gaan leggen. Dan kan ik geen kant meer op.doornroosje9 schreef: ↑05-11-2019 11:50Is er een compromis mogelijk? Tussen onmiddellijk uit het huis moeten en er nog twee jaar blijven wonen?
Een proefperiode van bv een half jaar zou prima zijn, kunnen we alle 4 kijken hoe we het vinden. IS het een geslaagde proefperiode leggen we zaken contractueel vast. Is het mislukt dan gaan we elk onze eigen weg...
dinsdag 5 november 2019 om 11:55
Of de kinderen wel of niet de deur uit zijn doet er voor TO niet toe. Ik ken meerdere voorbeelden waarbij de volwassen kinderen het huis van de overleden ouder direct te koop wilden zetten om de erfenis af te ronden, waardoor de achterblijvende partner op straat kwam te staan. Zelfs bij een stel dat 23 jaar samen had gewoond!
Het is dus heel belangrijk dat je dit goed en formeel bij een notaris regelt. Ik snap dat vriend er wellicht na een vorige scheiding even goed zat van is om zaken te moeten verdelen, maar jij kunt daar niet de dupe van worden.
Liever met zekerheid in je eigen huurwoning, dan met onzekerheid in andermans koophuis.
Het is dus heel belangrijk dat je dit goed en formeel bij een notaris regelt. Ik snap dat vriend er wellicht na een vorige scheiding even goed zat van is om zaken te moeten verdelen, maar jij kunt daar niet de dupe van worden.
Liever met zekerheid in je eigen huurwoning, dan met onzekerheid in andermans koophuis.
dinsdag 5 november 2019 om 11:58
Dat lijkt me een prima idee. En dan idd jouw huis aanhouden, als dat mogelijk is. Als hij dan nog niets wil vastleggen, zou ik terug naar mijn eigen huis gaan.Sunshine2222 schreef: ↑05-11-2019 11:53Later zouden dingen nog vastgelegd kunnen worden zegt hij. Alleen ik ga niets opgeven tot hij al dan niet besluit alsnog wat vast te gaan leggen. Dan kan ik geen kant meer op.
Een proefperiode van bv een half jaar zou prima zijn, kunnen we alle 4 kijken hoe we het vinden. IS het een geslaagde proefperiode leggen we zaken contractueel vast. Is het mislukt dan gaan we elk onze eigen weg...
De kinderen zullen je vast niet onmiddellijk uit het huis gooien als hij sterft, maar je weet het nooit.
Life is short. Eat dessert first.
dinsdag 5 november 2019 om 12:00
Dat zegt hij ook....dat plan is er ook, flink sparen naast wat ik al heb opgebouwd. Alleen ga ik geen relatie in met de gedachte dat het over 5 jaar over is...hamerhaai schreef: ↑05-11-2019 11:52Jullie zijn nog maar 2 jaar samen, dus het is ook wel logisch dat hij nog wat behoudend is. Hij weet hoe vervelend een scheiding kan zijn. En wanneer je kijkt naar de statistieken dan zie je dat de kans dat jullie relatie stuk loopt reëel is. Geen romantisch idee, wel een realiteit.
De keuzes die jullie niet maken, die hoeven natuurlijk niet voor altijd te gelden, die kan je later nog herzien.
Volgens mij is de kans de komende 5 jaar dat jullie relatie uit gaat groter dan dat hij dood gaat. En wanneer je relatie over is, dan sta je ook op straat. Het is dus sowieso belangrijk dat je dit realiseert en dat je zorgt voor een plan.
dinsdag 5 november 2019 om 12:00
dinsdag 5 november 2019 om 12:02
ik krijg het idee dat jullie het inderdaad super hebben samen zo lang jij inschikt in zijn wensenSunshine2222 schreef: ↑05-11-2019 11:45Ben ik het type niet naar:) dan zou ik stoppen en t.z.t. iets anders zoeken. Diep in mij hart wil ik dat helemaal niet, verder hebben we het super samen.....
ik zou NIET gaan samenwonen met iemand die mijn belangen niet wil beschermen in de toekomst
Lorem Ipsum
dinsdag 5 november 2019 om 12:03
Mensen, deze man is nog maar 50 jaar oud. De gemiddelde leeftijd van overlijden bij mannen in NL is 80. Dus de kans dat hij op korte termijn dood neervalt is niet zo groot. Of hij moet ziek zijn of risico's nemen met zijn gezondheid.
Volgens het CBS is de kans op echtscheiding 38%, en volgens mij ligt dit bij 2de huwelijke hoger. (even samen wonen gelijkstellen aan trouwen)
De kans dat de relatie fout loopt lijkt mij dus veel groter dan de kans dat zijn weduwe wordt binnen 5 jaar. Waarom zo de nadruk leggen op in het huis willen blijven wonen na overlijden? Is dit echt het grootste risico dat zij loopt?
Ze kennen elkaar kort en hij heeft een vervelende scheiding achter de rug. Dus ik begrijp vriend wel dat hij voorzichtig is op dit moment.
Je kan een samenlevingscontract op stellen voor nu, en deze over een paar jaar herzien.
Ondertussen moet TO wel zorgen dat ze een plan heeft voor het geval dat zij.bij de 38% hoort waarbij de relatie stuk loopt. Want dan staat ze ook zo op straat.
Volgens het CBS is de kans op echtscheiding 38%, en volgens mij ligt dit bij 2de huwelijke hoger. (even samen wonen gelijkstellen aan trouwen)
De kans dat de relatie fout loopt lijkt mij dus veel groter dan de kans dat zijn weduwe wordt binnen 5 jaar. Waarom zo de nadruk leggen op in het huis willen blijven wonen na overlijden? Is dit echt het grootste risico dat zij loopt?
Ze kennen elkaar kort en hij heeft een vervelende scheiding achter de rug. Dus ik begrijp vriend wel dat hij voorzichtig is op dit moment.
Je kan een samenlevingscontract op stellen voor nu, en deze over een paar jaar herzien.
Ondertussen moet TO wel zorgen dat ze een plan heeft voor het geval dat zij.bij de 38% hoort waarbij de relatie stuk loopt. Want dan staat ze ook zo op straat.
dinsdag 5 november 2019 om 12:09
dinsdag 5 november 2019 om 12:12