Samenwonen??

05-11-2019 10:25 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 2 jaar een relatie, hij is 50 ik ben 43. Beide een leuke baan.
Ik huur, hij heeft een koopwoning waar hij met zijn 2 kinderen woont. We willen graag samenwonen. Ik zou het graag zien middels een samenlevingscontract via de notaris, zodat de verdeling van onze eigen spullen geregeld is en ik na zijn overlijden (helaas gaan we allemaal een keer) bv nog 1 jaar kan blijven wonen. Waarna het verkocht wordt en aan de kinderen toekomt.Dit om rustig een andere woonruimte te vinden.

Vastleggen op een papiertje met een krabbel van ons beide vindt hij voldoende.
De kinderen zijn erfgenaam. Dat snap ik en daar wil ik niet tussen zitten, in die zin hoef ik ook niets van hem. Alleen houdt dit in als de erfgenamen het willen ik per direct op straat sta met niets, dakloos ben en zelf snel iets moet gaan zoeken. Dat voelt niet zo fijn. Je bent dan overgeleverd aan de goodwill van anderen. Ik mis hierin de basis van samen.

Al diverse opties aangedragen als bv samen opnieuw starten, huis kopen.
Ik ben echt gek op hem, maar dit zet de relatie wel onnodig onder druk.
anoniem_392334 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 12:58
32.46% gewijzigd
Lekker blijven latten. Of intrekken maar niet meebetalen aan huis, rente, hypotheek of verzekeringen mbt huis en financieen. Dat oppotten.

Hij heeft kinderen en die staan op 1. En terecht. Ook financieel gezien later. Ik zou ook geen ander huis gaan kopen of een ander medeeigenaar maken na 2 jaar, sorry.

Maar jij bent er ook nog, dat snap ik ook. Dus wil hij echt helemaal niets regelen ga jij het zelf regelen en oppotten en dus aan geen enkele manier meebetalen aan huis en tuin en verzekeringen en belastingen mbt huis.

Of je blijft latten. Dat zou ik gewoon nog blijven doen. Ook ivm kinderen. Is toch anders als iemand nooit weggaat en er ineens altijd is. Voor jou en hen.
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 12:16
Lekker blijven latten. Of intrekken maar niet meebetalen aan huis, rente, hypotheek of verzekeringen mbt huis en financieen. Dat oppotten.

Hij heeft kinderen en die staan op 1. En terecht. Ook financieel gezien later. Ik zou ook geen ander huis gaan kopen of een ander medeeigenaar maken na 2 jaar, sorry.

Maar jij bent er ook nog, dat snap ik ook. Dus wil hij echt helemaal niets regelen ga jij het zelf regelen en oppotten en dus aan geen enkele manier meebetalen aan huis en tuin en verzekeringen en belastingen mbt huis.

Of je blijft latten. Dat zou ik gewoon nog blijven doen. Ook ivm kinderen. Is toch anders als iemand nooit weggaat en er ineens altijd is. Voor jou en hen.
Voor wat betreft de kinderen, helemaal mee eens, is ook zeker geen issue.
Mede-eigenaar hoef ik ook niet te worden, nooit om gevraagd....
Wat is het nadeel van latten? In deze tijd begrijp ik er niks van als iemand zijn huis voor een relatie opgeeft.
Al is het woningmarkt natuurlijk wel weer fijn.
Hatsjikideee...
Ik zou ook lekker blijven latten. Maar ja, ik ben niet zo’n samenwoontype. Als hij zo graag wil samenwonen zal hij ook met wat over de brug moeten komen.
pausini schreef:
05-11-2019 12:22
Wat is het nadeel van latten? In deze tijd begrijp ik er niks van als iemand zijn huis voor een relatie opgeeft.
Al is het woningmarkt natuurlijk wel weer fijn.

Eens. Zeker niet meteen.

Of intrekken en alles opsparen, misschien denken jullie beiden er wel 5 jaar anders over. Is de relatie over of wil TO's partner wel wat anders samen kopen of regelen. Dan weet je of je matcht samen in een huis, hoe het gaat als samengesteld gezin ect.

Ik snap die man to bepaalde hoogte wel. Hij is vader en heeft een eigen huis en kinderen. Waarom je nu al na 2 jaar en nog niet samenwonen meteen van alles vastgelegd wil hebben in zijn nadeel en zijn kinderen nadeel.. ik zou dat ook niet doen. Heel egocentrisch misschien maar hij is niet alleen....

Iemand mag bij mij intrekken en hoeft dan niks mee te betalen aan huis, zodat die een pot kan opbouwen. Maar ik ga ook niet dan al dingen vastleggen voor als ik dood ga die niet in voordeel zijn van mij of mijn kinderen.

Ik zou niet willen verhuizen, is ook huis van de kinderen ect.
Latten of oppotten. Ik zie bij beiden het probleem niet zo. Maar als je gaat samenwonen zou ik na een paar jaar wel wat meer willen vastleggen, ik snap je wens voor later op zich wel, ik zou dat alleen niet per in dit stadium nodig vinden.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 05-11-2019 12:55
8.25% gewijzigd
Mannen denken soms dat het een eer is dat je bij hem en zijn gezin mag komen samenwonen. Misschien vindt hij daarom dat hij al heel aardig is dat hij je vraagt bij hem te komen wonen.
Ben dan wel nieuwsgierig of je wel je eigen spullen mee mag nemen als je bij hem intrekt en het ook jouw thuis mag maken. Of trek je in bij hem met zijn spullen?
Ik neem aan dat je ook niet zou hoeven meebetalen aan de kosten van de woning (hypotheek en onderhoud), want die woning is immers zijn erfenis voor zijn kinderen. Dat geeft je wel de kans een eigen spaartegoed aan te leggen.

Ik begrijp zijn situatie (lat zelf ook met 2 kids en idd zijn die ook mijn erfgenaam) maar ik zou nooit gaan samenwonen zonder samenlevingscontract. Inderdaad het beschrijven van een termijn dat je er nog mag blijven wonen, eventueel recht op 1e koop...maar ook het eventuele recht op nabestaandenpensioen (daar benadeel je namelijk de kinderen financieel niets mee en heb jij wel iets om op terug te vallen mocht hij eerder overlijden) al ben ik het met iedereen hier eens dat de kans groter is dat je uit elkaar gaat dan dat hij op korte termijn overlijdt.
Een proefperiode van een half jaar lijkt mij dan ook heel verstandig, hou dan ook vooral je woning nog even aan en eventueel daarna....schrijf je voor de zekerheid vast in als woningzoekende...je weet nooit.
Ik denk niet dat iemand hier denkt dat TO mede-eigenaar van het huis wil worden, maar dat het meer gaat om het feit dat ze het huis uit moet als hij er niet meer is. Dat ze dan tijd krijgt om iets anders te zoeken, lijkt me niet meer dan menselijk.

De kans is dat de relatie eindigt is idd groter dan dat hij sterft. Ik zou ook blijven latten, maar ik snap ook dat er mensen zijn die absoluut willen samenwonen.
Life is short. Eat dessert first.
Doreia* schreef:
05-11-2019 11:14
Dan beding je met de kinderen het recht van eerste koop.
En sluit je op zijn naam een overlijdensverzekering af die bij overlijden uitkeert en waarmee je de woning dan kunt kopen.

Dan is het huis van jou en het geld (erfenis) van de kinderen.
Dit is de oplossing lijkt me.
TO volgens mij is dit perfect... kids krijgen de erfenis en jij kan in de woning blijven wonen.
Klaar. Opgelost.
Als die kinderen al 18 zijn waarom wachten jullie dan niet met samenwonen uit respect voor de (rust van de) kinderen? Waarom niet even wachten totdat ze uit huis zijn. Ze hebben ook hun ruimte nodig, en tijd met hun vader, zeker na de nare scheiding van hun ouders.

Wat vinden de kinderen er verder van dat jij daar bij in komt wonen?
En jullie het er al over gehad wat jullie van elkaar verwachten in zo’n geval? Beter vooraf bespreken dan erna..
De kinderen zijn 18, betrek ze erbij. Misschien kunnen jullie ook een termijn met zijn allen afspreken, wat voor je vriend en voor jou beide goed voelt.
LaCasa schreef:
05-11-2019 19:16
De kinderen zijn 18, betrek ze erbij. Misschien kunnen jullie ook een termijn met zijn allen afspreken, wat voor je vriend en voor jou beide goed voelt.
Alsjeblieft niet. :facepalm:

TO heeft een relatie met hem. Het is zijn huis, hij wil bepaalde dingen niet.

Natuurlijk ga je zijn kinderen daar niet bij betrekken.
Jullie zijn net 2 jaar samen.

Eerst maar eens én die kinderen het huis uit én die vent laten beseffen dat niet alles op volledig en alleen zijn voorwaarden gaat.

Tot zolang blijf je latten.

En zorg dat als je ooit verhuisd je ingeschreven blijft bij de woningbouw.
Want naast een overlijden kan je relatie ook gewoon stranden.
Lucifer2018 schreef:
05-11-2019 19:18
Alsjeblieft niet. :facepalm:

TO heeft een relatie met hem. Het is zijn huis, hij wil bepaalde dingen niet.

Natuurlijk ga je zijn kinderen daar niet bij betrekken.
Ik doelde er meer op dat dat als die termijn van in het huis blijven het enige struikelblok vormt, dan kan TO toch haar partner voorstellen het te overleggen met de kinderen?
LaCasa schreef:
05-11-2019 19:43
Ik doelde er meer op dat dat als die termijn van in het huis blijven het enige struikelblok vormt, dan kan TO toch haar partner voorstellen het te overleggen met de kinderen?
Op hun 30ste eventueel wel.

Op hun 18de zou ik de kinderen daar écht niet mee lastig vallen.
Weten ze toch niks zinnigs over te zeggen op die leeftijd.
Doreia* schreef:
05-11-2019 11:14
Dan beding je met de kinderen het recht van eerste koop.
En sluit je op zijn naam een overlijdensverzekering af die bij overlijden uitkeert en waarmee je de woning dan kunt kopen.

Dan is het huis van jou en het geld (erfenis) van de kinderen.
Ik vind dit een goeie! Ik zou het eens met je vriend bespreken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven