Gezondheid alle pijlers

Ik kan steeds minder eten

22-10-2019 20:31 243 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ten eerste, de forummers hier die mij een beetje 'kennen' weten dat ik van lekker eten houd. Ik houd enorm van koken, gezellig uit eten gaan, verder heb ik ook absoluut geen eetstoornis. Ik heb geen verstoorde verhouding met eten naar mijn idee (BMI = 22,5). Maar toch is er de laatste tijd wat aan de hand.

Ik ga een redelijk stressvolle periode door op dit moment. Eigenlijk al sinds juli. Baan kwijt, nog geen nieuwe baan. Geen recht op WW meer. Dure huisvesting, etc. etc. Behoorlijke blessure aan m'n vinger opgelopen die nog steeds niet over is (en moet waarschijnlijk een operatie).

Ik merk dat ik sinds de laatste 2 maanden steeds minder eet. Stress heeft eerder nooit invloed gehad op mijn eetgewoonten (dus ik weet ook niet of dat het is). Maar het wordt steeds erger. Dat ik nu hier een topic over open is omdat ik er eigenlijk helemaal klaar mee ben. Dit weekend ben ik beide dagen naar redelijk dure restaurants geweest, en als ik 5 happen heb gegeten van wat ik besteld heb is het veel, dus zonde van m'n geld. Zaterdag ging ik met vrienden gezellig brunchen in een top tentje toen ook liet ik meer dan de helft staan. Het gaat me tegen staan. Gisteren heerlijk gekookt voor mezelf, en had hier ook echt zin in. Na 2 happen heb ik het weer in de pan teruggeschoven. Voor de lunch kan ik een bolletje kaas niet eens meer op, en de verse groentesoep die ik voor het weekend heb gemaakt voor lunch is al helemaal niet aangeraakt.

Vanavond kon ik weer niet eten, en ik word er verdrietig van nu. Ik gooi ook zoveel weg de laatste tijd. Ik heb bloedtesten laten doen bij de huisarts en behalve vitamine B12 tekort is er niks mis met me. Ik slik Multi Amino Complex en Bio Salmon Fresh tabletten van een bepaald merk, dus krijg m'n voedingstoffen enigszins binnen. Heb een spuit gehad voor de vitamine B12. aanvulling.

Wie heeft dit ook gehad? En hoe zet je je er weer toe om te eten? Ik ben niet perse moe of wat dan ook, voel me niet slecht. Maar ik werk niet dus heel druk ben ik ook niet. Ik houd gewoon zo van eten en ik vind het zo jammer dat dit niet meer lukt zoals ik het wil.

Wie herkent dit en heeft advies?

Alvast bedankt,

Bladora
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-11-2019 15:09
Ben je al getest op aanwezigheid van de bacterie helicobacter pylorie. Ik weet niet waar je antibiotica voor slikt maar je klachten komen ook overeen met een maagzweer.
Ik weet niet wat het is maar zal er morgen naar vragen. Antibiotica was voor iets met m’n huid, daarvoor ga ik woensdag naar de dermatoloog.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Je hebt het druk met al die afspraken zeg! Veel succes en sterkte met afwachten.
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel. Het scheelt dat ik nu niet werk anders was het een stuk lastiger inpassen geweest.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Het verdwijnen van de eetlust en de misselijkheid kunnen ook een bijwerking zijn van de antibiotica.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-11-2019 04:35
Het verdwijnen van de eetlust en de misselijkheid kunnen ook een bijwerking zijn van de antibiotica.
Ja dat weet ik, maar die verminderde eetlust speelt al maanden. De antibiotica kreeg ik twee weken geleden voor het eerst voorgeschreven.

Ik zal het vandaag zien, vrijdag hadden ze bijna alle geteste waarden op dezelfde dag al binnen, hopelijk vandaag weer. Dan kan ik weer verder kijken met de huisarts naar een oplossing.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Sterkte, laat de maag nakijken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
04-11-2019 06:00
Sterkte, laat de maag nakijken.
Volgende week mag ik naar een dml-arts/internist, dat kon niet eerder door de antibiotica blijkbaar.

Bedankt voor de sterkte wensen!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde je een privé bericht sturen om je topic niet te vervuilen maar het forum werkt niet mee.

Mijn vraag is of er iemand met je heeft meegekeken of het klopt dat je geen uitkering (meer) ontvangt?
-Bladora- schreef:
03-11-2019 23:47
Dank je wel. Het scheelt dat ik nu niet werk anders was het een stuk lastiger inpassen geweest.
Dat is wat dit betreft wel praktisch. Maar hoop toch dat je ook snel uit die situatie komt.
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
04-11-2019 11:19
Ik wilde je een privé bericht sturen om je topic niet te vervuilen maar het forum werkt niet mee.

Mijn vraag is of er iemand met je heeft meegekeken of het klopt dat je geen uitkering (meer) ontvangt?
Ik heb me nooit afgevraagd of dit wel of niet klopt. Ik heb veel in het buitenland gewerkt, dus ik dacht dat het wel zou kloppen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Sensitivenoodle schreef:
04-11-2019 12:58
Dat is wat dit betreft wel praktisch. Maar hoop toch dat je ook snel uit die situatie komt.
Dank je wel. Ik ook.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Heb niet alles gelezen, maar heb dit een tijd geleden eens gehad toen ik heel weinig actief was. Door het gebrek aan lichaamsbeweging werd mijn spijsvertering heel langzaam. Ik had die link zelf eigenlijk nog niet gelegd, omdat ik niet met mijn verminderde eetlust bezig was. Maar toen ik in eens drie a vier keer in de week ging sporten (cardio en bodyweight oefeningen) kreeg ik meteen mijn eetlust terug. En dat volle gevoel verdween ook als sneeuw voor de zon. Misschien iets voor jou om uit te proberen, TO?
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie FunnyFace, maar ik sport gewoon 3/4 keer in de week dus daar kan het niet aan liggen.

Vandaag voor de tweede keer bloed geprikt vooral gericht op alles wat met de lever te maken heeft. Morgen de uitslag. Vrijdag werd ik gelijk gebeld omdat er afwijkende waarden waren, vandaag niet - ik hoop dat dat goed is.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
04-11-2019 21:51
Ik heb me nooit afgevraagd of dit wel of niet klopt. Ik heb veel in het buitenland gewerkt, dus ik dacht dat het wel zou kloppen.
Maar de laatste tijd heb je toch in NL gewerkt?

De zeer beknopte hoofdregels zijn zo:
Meer dan 26 weken gewerkt, en onvrijwillig werkloos -> ww
Ziek worden tijdens ww of bij einde ww -> ziektewet

Geen recht op ww of ziektewet en minder spaargeld dan 6120 euro -> bijstand.
Heb je meer spaargeld (of bezittingen) dan moet je van dat geld leven. Maar dat geldt niet bij ww en ziektewet.

Ik begrijp dat je tijdelijk niet kunt werken door je vinger?
Alle reacties Link kopieren
Nee ik ben helaas onvrijwillig werkloos, die vinger kwam later pas.

Door mijn werk in het buitenland is voor mij het volgende geldig:

Je voldoet aan de wekeneis. Dit houdt in dat je in de laatste 36 weken minimaal 26 weken gewerkt hebt. Daarbij telt een week al mee als je in die week minimaal één uur gewerkt hebt.

Je voldoet echter niet aan de 4-uit-5-jaren-eis. Volgens deze eis moet je in de periode van 5 jaar voorafgaand aan het jaar van je werkloosheid gedurende minimaal 4 jaar over voldoende dagen (52 dagen in de jaren tot en met 2012) of uren (208 uren vanaf 2013) loon ontvangen hebben.

Omdat je niet voldoet aan de 4-uit-5-jaren-eis kom je alleen in aanmerking voor de kortlopende basisuitkering. Deze basisuitkering duurt 3 maanden.

Maar bedankt voor het meedenken!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Allereerst; fijn dat je al volgende week bij de mdl terecht kunt. Vorig jaar was hier de wachtlijst nog 60 dagen. En ik vind het altijd schrikken als ze bellen over bloed dat niet goed is, dus dat ze dan vandaag niet gebeld hebben is winst. Al kan ik me zo goed voorstellen dat je misschien liever hebt dat ze ‘iets simpels’ vinden, wat op te lossen is. Beterschap nogmaals.

Dan over je uitkering, werken in buitenland telt wel mee, maar je moet er iets meer voor regelen. Had je onderstaand op de website van Uwv ook gelezen? (Ik heb maar een gedeelte geplakt. Als je zoekt op uwv en buitenland gewerkt vind je het met linkjes)

Deze periodes tellen wij op bij de periodes die u in Nederland heeft gewerkt. Hierdoor heeft u eerder recht op WW of krijgt u langer een WW-uitkering. U moet dan wel verzekerd zijn geweest tijdens die periodes. Om dit aan te tonen kunt u voor deze landen Formulier E301/ PD U1 aanvragen bij de uitkeringsorganisatie in het land.
Alle reacties Link kopieren
Bladora, je kan je misschien wel ziek melden. WW is niet te exporteren daarom heb je mogelijk maar weinig WW rechten gehad, maar ziektewet is wel te exporteren naar verdragslanden dus het kan zijn dat je daar wel rechten voor hebt opgebouwd in het buitenland. Indien je nu ook niet kunt werken door ziekte of niet volledig dan zou ik even contact opnemen met de afdeling buitenland van het UWV om te vragen wat de mogelijkheden zijn voor ziektewet. Even het algemene nummer bellen en vragen of zij je doorverbinden naar de afdeling buitenland.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bijna niks eten én tot vier keer per week sporten is roofbouw op je lichaam ook al is je BMI in orde en voel je je "goed". Totdat je weer normaal kunt eten zou ik het sporten laten. Ook omdat het sporten blijkbaar niets doet voor je eetlust.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor het meedenken weer!

Maandag: ik ga me hierin verdiepen

Viva-Amber: ik ben niet perse ziek, dus ik denk dat dat niet gaat werken :(.

Essentio: daar heb je zeker een punt. Ik wil me gewoon zo graag goed/gezond voelen, sporten helpt daarbij. Ik doe het wel rustiger aan hoor!

Wat betreft de laatste bloedtesten, leverwaarden nog steeds te hoog, maar beter dan vorige keer. Toen (asat?)200 nu 126, ijzer ook nog te hoog. Geen hepatitis gelukkig!

Wel blijkt dat ik Pfeiffer heb (gehad)oud of sluimerend kon de assistente niet zeggen. Vrijdag weer naar de huisarts voor duidelijkheid. Ik heb nooit iets van Pfeiffer gemerkt! Maar het schijnt dat Pfeiffer je lever kan aantasten.

Al met al veel gedoe en ik lig er wakker van :cry: . Maandag ook nog eens naar de dermatoloog voor een bioptie van m’n huid. En dan weer afwachten dus. Het is wel veel allemaal zo, bah.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Hè bah. Dit is zeker echt niet leuk. En hoewel er ‘nooit een reden is om niet te slapen’ (sorry - pseudowijsheid van moeders) kan ik me voorstellen dat je er wakker van ligt. Al hoop ik voor je dat je inmiddels weer slaapt.
Sterkte vrijdag.
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Uiteindelijk bij de huisarts geweest (ze was ziek vrijdag). Lever is niet ok, mag ook geen alcohol meer drinken. Niet dat ik een alcoholist ben, maar ga dat wijntje af en toe toch wel missen!

Lever is aangetast blijkbaar door die pfeiffer, en nog wat andere oorzaken. Er is ook ijzer opstapeling, dus mijn vitaminepillen mag ik ook niet meer slikken. Moet over een maand weer prikken voor m'n leverwaarden. De internist heeft nu nog niks gedaan, als m'n waarden nog zo slecht zijn volgende maand krijg ik een leverpunctie.

Verder kon de dermatoloog niks met mijn ziektebeeld. Dus er zijn drie biopten genomen en moet ik hormoonzalf gebruiken voor de komende twee weken, totdat de uitslag van de biopten bekend is.

Ook is er een foto genomen van mijn vinger en er blijkt nog een botsplinter rond te hangen in m'n gewricht, ik hoor over 2 dagen of dit geopereerd moet worden.

Al met al heel veel ellende. Maar het kan altijd erger. Wel denkt de huisarts dat het niet kunnen eten voornamelijk stress is. Heb ook Tamezepan gekregen om weer te kunnen slapen, dus heb er net ééntje genomen en hopelijk ga ik zo eindelijk eens lekker slapen.

De huisarts zei dat als ik weer beter slaap, ik me verder ook weer beter ga voelen en dus waarschijnlijk weer beter kan gaan eten. Dit is ook wel nodig, want ik begin nu echt gewicht te verliezen. Gelukkig is m'n BMI nog steeds gezond(59kg en 1.75), maar ik ben er niet blij mee.

Bah, ik ben helemaal klaar met mijn lijf.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Och, wat een hoop gedoe zo bij elkaar. Ik snap dat je baalt.

Beterschap en sterkte met alles, Bladora. Ik hoop dat je vannacht lekker kan slapen!
Alle reacties Link kopieren
Dank je! Die tamezpan bleek heel lekker voor inslapen maar niet voor doorslapen. Is wel een gevecht nu. Niks aan dit.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Bladora vind je jezelf nog steeds niet ziek genoeg om je ziek te melden?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu pas je updates, wat vervelend allemaal, zeker alles tegelijk. Die leverwaarden, voel je je daardoor waarschijnlijk ook niet lekker? Of zou dat helemaal geen invloed op je fitheid en eetlust moeten hebben?
Dit allemaal lijkt me niet echt bevorderend om stress te verminderen, dus kan me voorstellen dat je niet zoveel kunt met de opmerking dat je gebrek aan eetlust door stress komt. En zo'n wijntje is ten minste nog wat calorieën, dat mag dus ook al niet meer ;)
Heb je wel bepaalde voedingsmiddelen kunnen vinden die wel makkelijk naar binnen gaan? Van dat drinkontbijt bijvoorbeeld?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven