Onthouding van eten
zaterdag 16 november 2019 om 12:13
Hoi!
In mijn omgeving hoor/zie ik steeds vaker mensen die afwijken van het drie-maaltijden-principe op een dag, of dat de schijf van 5 totaal niet meer interessant is, met als doel om een paar kilo's kwijt te raken. Intermittent fasting heb ik al een paar keer gehoord. Dagdelen tot een week (!) niks eten. Nu ben ik een boek aan het lezen waar vasten ter sprake komt en daar tips voor wordt gegeven. Het klinkt als hoe iemand met een crash dieet zou eten, of iemand met een eetstoornis.
Voor mij is regel nr.1: doe absoluut wat voor jou goed voelt (of wat je arts je voorschrijft). Maar wat ik me afvraag is: wat maakt dat de ene onthouding herstellend is voor je lichaam, en het andere uithongerend en beschadigend? Wat is die dunne lijn?
Als twee mensen precies hetzelfde eten op een dag, maakt het voor het lichaam uit met welk doel dat gebeurt (kan me voorstellen dat dat zo is)? Is het de focus van het brein?
Ik ben benieuwd of iemand die dunne lijn kan beschrijven.
In mijn omgeving hoor/zie ik steeds vaker mensen die afwijken van het drie-maaltijden-principe op een dag, of dat de schijf van 5 totaal niet meer interessant is, met als doel om een paar kilo's kwijt te raken. Intermittent fasting heb ik al een paar keer gehoord. Dagdelen tot een week (!) niks eten. Nu ben ik een boek aan het lezen waar vasten ter sprake komt en daar tips voor wordt gegeven. Het klinkt als hoe iemand met een crash dieet zou eten, of iemand met een eetstoornis.
Voor mij is regel nr.1: doe absoluut wat voor jou goed voelt (of wat je arts je voorschrijft). Maar wat ik me afvraag is: wat maakt dat de ene onthouding herstellend is voor je lichaam, en het andere uithongerend en beschadigend? Wat is die dunne lijn?
Als twee mensen precies hetzelfde eten op een dag, maakt het voor het lichaam uit met welk doel dat gebeurt (kan me voorstellen dat dat zo is)? Is het de focus van het brein?
Ik ben benieuwd of iemand die dunne lijn kan beschrijven.
zaterdag 16 november 2019 om 15:42
Ik snap niet dat zo veel mensen zo moeilijk doen en steeds gekkere methoden verzinnen om gewicht kwijt te raken of zogenaamd gezond te leven (alsof 16 uur per dag leven op een glas kraanwater gezond zou zijn).
De meeste mensen zijn te dik door bovenmatig eten en vooral snacken en snoepen tussendoor, te weinig bewegen en heel de dag zitten (op kantoor of waar dan ook).
Rond 1980 zag je nauwelijks mensen met overgewicht. Ze waren er wel, maar zeker niet in dien mate die je tegenwoordig ziet. Inclusief kinderen. Het is schrikbarend toegenomen.
Dat is écht niet omdat iedereen tegenwoordig opeens op miraculeuze wijze een stofwisselingsziekte heeft of een dikmakende aandoening, dat is gewoon terug te voeren op het levens- en eetpatroon.
Destijds, jaren '70, at vrijwel iedereen gewoon een ontbijt, een matige lunch, gezond vers avondeten. Snoepen gebeurde wel, maar met mate. Er werd veel te voet of met de fiets gedaan in plaats van voor elke 10 meter die afgelegd moet worden, gelijk in de auto te springen.
Dus kijk gewoon eens naar het voedingspatroon en bewegings-/levenspatroon van je ouders of (als je nog erg jong bent) je grootouders. Vrijwel niemand was te dik toen, en men at normaal zonder te vasten of andere rare fratsen.
De meeste mensen zijn te dik door bovenmatig eten en vooral snacken en snoepen tussendoor, te weinig bewegen en heel de dag zitten (op kantoor of waar dan ook).
Rond 1980 zag je nauwelijks mensen met overgewicht. Ze waren er wel, maar zeker niet in dien mate die je tegenwoordig ziet. Inclusief kinderen. Het is schrikbarend toegenomen.
Dat is écht niet omdat iedereen tegenwoordig opeens op miraculeuze wijze een stofwisselingsziekte heeft of een dikmakende aandoening, dat is gewoon terug te voeren op het levens- en eetpatroon.
Destijds, jaren '70, at vrijwel iedereen gewoon een ontbijt, een matige lunch, gezond vers avondeten. Snoepen gebeurde wel, maar met mate. Er werd veel te voet of met de fiets gedaan in plaats van voor elke 10 meter die afgelegd moet worden, gelijk in de auto te springen.
Dus kijk gewoon eens naar het voedingspatroon en bewegings-/levenspatroon van je ouders of (als je nog erg jong bent) je grootouders. Vrijwel niemand was te dik toen, en men at normaal zonder te vasten of andere rare fratsen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 16 november 2019 om 15:46
Watpejeka schreef: ↑16-11-2019 15:42Ik snap niet dat zo veel mensen zo moeilijk doen en steeds gekkere methoden verzinnen om gewicht kwijt te raken of zogenaamd gezond te leven (alsof 16 uur per dag leven op een glas kraanwater gezond zou zijn).
Een
Eyeopener
Every day offers a new opportunity to give up.
Week 7 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 16 november 2019 om 15:49
Als je om 18 uur eet en om 8 uur ontbijt vast je ook 14 uur. Niet extreem dus. En dat is ook wat veel mensen vroeger deden.pejeka schreef: ↑16-11-2019 15:42(alsof 16 uur per dag leven op een glas kraanwater gezond zou zijn).
zaterdag 16 november 2019 om 16:10
Maar het is wel extreem als vervolgens gedurende je wakende uren, dus de dag erop, ook nog eens niets tot je neemt.
zaterdag 16 november 2019 om 16:16
En toch...
Wat wordt er vaak gezegd tegen mensen met veel overgewicht? "Minder eten en meer bewegen."
Calories in < calories out. Dat zou het gewichtsprobleem moeten oplossen. Dat iemand dan zegt meer honger te krijgen, dat wordt dan maar weggewuifd. Dan heeft diegene zogenaamd een probleem qua doorzettingsvermogen.
En wat wordt er vaak gezegd tegen mensen die een bijzonder etentje in de planning hebben? "Zorg dat je 's avonds honger hebt." Wat gaan mensen dan doen? De lunch overslaan of halveren of juist extra bewegen overdag, zodat men 's avonds maar honger heeft.
Ergens klopt er hier iets niet
Wat wordt er vaak gezegd tegen mensen met veel overgewicht? "Minder eten en meer bewegen."
Calories in < calories out. Dat zou het gewichtsprobleem moeten oplossen. Dat iemand dan zegt meer honger te krijgen, dat wordt dan maar weggewuifd. Dan heeft diegene zogenaamd een probleem qua doorzettingsvermogen.
En wat wordt er vaak gezegd tegen mensen die een bijzonder etentje in de planning hebben? "Zorg dat je 's avonds honger hebt." Wat gaan mensen dan doen? De lunch overslaan of halveren of juist extra bewegen overdag, zodat men 's avonds maar honger heeft.
Ergens klopt er hier iets niet
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
zaterdag 16 november 2019 om 16:23
Natuurlijk heb je "honger" als je gewend bent de hele dag door te snoepen en te snaaien en je gaat opeens terug naar gewoon drie gezonde maaltijden per dag en verder niks. Je maag vraagt wel, gewoon omdat je die maag eraan gewend hebt gemaakt. Dus ja, dan kost het enig doorzettingsvermogen (en ja, ook een tijdje met "honger" rondlopen) om je lijf weer aan een normaal voedingspatroon te laten wennen. Maar die "honger" is feitelijk geen honger, maar gewoon lekkere trek.malibu82 schreef: ↑16-11-2019 16:16En toch...
Ergens klopt er hier iets niet![]()
En als ik een etentje heb in de avond, sla ik nooit ontbijt of lunch over. Wat een onzin. Alsof je zou moeten gaan buffelen als een gek vanwege het simpele feit dat je buiten de deur gaat eten. Dus ik ontbijt normaal, ik lunch normaal en in de avond, tijdens het etentje buiten de deur, eet ik normaal. Maar dan ga ik echt geen maaltijden overslaan om tijdens het restaurantbezoek maar zo veel mogelijk naar binnen te kunnen werken.
zaterdag 16 november 2019 om 16:36
Ik drink geen alcohol. En ja in het weekend haal ik een zak chips. Die eet ik ook helemaal leeg. Of we gaan lekker uiteten, ergens brunchen. Gebakje eten. Dat soort dingen. Door de weeks eet ik niet heel weinig. Ik sla enkel het ontbijt over en eet geen brood.pamelacourson schreef: ↑16-11-2019 13:27Ik geloof best dat vasten gezond kan zijn, maar het ligt er gewoon aan hoe. Als je zoals iemand hier doet in het weekend helemaal los gaat (dat zullen niet de gezondste keuzes zijn dan en misschien wel met de nodige alcohol) en dan doordeweeks heel weinig neemt, lijkt me dat alsnog geen gezonde manier. Maar als je gewoon de hele week door gezonde keuzes maakt, kan het vast goed voor je zijn en dan kun je ook nog afvallen. Het is maar net hoe je ermee omgaat.
Hiermee blijf ik prima op gewicht en geniet ik ook nog een beetje van het leven.
Vanavond eet ik gewoon een preischotel bijvoorbeeld. Maar morgen gaan we lekker brunchen.
Rest van de week eet ik gezond, geen vlees en geen zakjes of pakjes.
zaterdag 16 november 2019 om 16:45
Nee eigenlijk niet. Ik dacht dit ook in het begin. Ben echt een hongerlap en heb nooit moeite met een goed ontbijt. Maar het gaat me prima af.Superhuisvrouw schreef: ↑16-11-2019 13:37Maar word je dan niet slap op de benen en moe?
En wat eet je dan als je geen brood eet ?
Als ik geen brood eet dan neem ik voor lunch:
Cottages cheese (kuipje 200gr) met een geprakte banaan erdoor, havermout, lijnzaad, pompoenpitten, bosbessen en kaneel.
Of
Havermoutpap met een banaan of appel, wat noten en een schepje pindakaas of cacaonips en kaneel
Of
Eiwitpannenkoekjes van body en fit met geraspte kaas
Of
Een omelet van 2 grote eieren en bijvoorbeeld spinazie, paprika, prei en geraspte kaas (net wat ik in huis heb)
zaterdag 16 november 2019 om 16:52
Helemaal mee eens. Dat is het ook. Doordat ik mijn ontbijt oversla mis ik die dag zo’n 300/400 calorieën net genoeg om af te vallen. Ik zou ook over de dag 1200 calorieën kunnen eten. Dan val ik ook af.doornroosje9 schreef: ↑16-11-2019 13:55Ik geloof niet in vasten, maar in calorieën. Als je vast, eet je minder calorieën, hoe je het ook draait of keert.
Natuurlijk heeft niet ieder mens hetzelfde aantal calorieën nodig, maar als een bepaald persoon aan IF doet of hij of zij eet hetzelfde aantal calorieën doorheen de hele dag, maakt geen verschil.
En dan heb ik het niet over een dag of week (???) niets eten. Dat is van de zotte.
Persoonlijk vind ik dat alleen moeilijker. Ik eet dan liever 2 grotere porties.
zaterdag 16 november 2019 om 16:56
Toch is het gezonder als je die calorieën gewoon over de dag spreidt in plaats van 2 keer een grotere hoeveelheid tot je te nemen. Dus gewoon een bescheiden ontbijt om de dag te starten, een gezonde lunch, en een lichte avondmaaltijd.winkelfanaat schreef: ↑16-11-2019 16:52Helemaal mee eens. Dat is het ook. Doordat ik mijn ontbijt oversla mis ik die dag zo’n 300/400 calorieën net genoeg om af te vallen. Ik zou ook over de dag 1200 calorieën kunnen eten. Dan val ik ook af.
Persoonlijk vind ik dat alleen moeilijker. Ik eet dan liever 2 grotere porties.
zaterdag 16 november 2019 om 17:03
Daarover zijn de inzichten dus aan het veranderen.
zaterdag 16 november 2019 om 17:04
zaterdag 16 november 2019 om 17:04
Waar staat dat dat gezonder is?
zaterdag 16 november 2019 om 17:06
zaterdag 16 november 2019 om 17:09
Gezond nadenken. Voedsel is brandstof voor je lichaam. Dus het is logischer dat gedoseerd toe te voegen zodat het motortje heel de dag brandstof heeft, dan dat je er 1 of 2 keer per dag een hele plons in gooit.
zaterdag 16 november 2019 om 17:14
Dat motertje verhaal is achterhaald. Dus jouw manier van gezond nadenken is niet per definitie dé gezonde manier voor iedereen.
Edit: met andere woorden je hebt voor een deel van de mensheid gelijk met je post en voor een deel niet en voor weer een ander deel doet het het er niet toe hoe ze eten.
zaterdag 16 november 2019 om 17:24
Er is maar één feit: mensen zijn de afgelopen 20-30 jaar alleen maar dikker geworden, tot zwaar overgewicht aan toe. Ondanks alle diëten en nieuwe voedingsmanieren en voedingsmiddelen en methodes als het overslaan van maaltijden en vasten en weet ik nog meer.Tęssa44- schreef: ↑16-11-2019 17:14Dat motertje verhaal is achterhaald. Dus jouw manier van gezond nadenken is niet per definitie dé gezonde manier voor iedereen.
Edit: met andere woorden je hebt voor een deel van de mensheid gelijk met je post en voor een deel niet en voor weer een ander deel doet het het er niet toe hoe ze eten.
Feit is ook dat rond 1980, toen vrijwel het grootste deel van Nederland nog traditioneel at, bijna niemand te dik was, laat staan leed onder overgewicht of obesitas. En dat deden ze zónder te vasten of maaltijden over te slaan of rare diëten te volgen.
Dus ergens zal er toch wel iets goed zijn geweest aan de manier van eten en levenspatroon van destijds... want ondanks alle nieuwe inzichten, groeit het aantal mensen met overgewicht (en kinderen met overgewicht) nog steeds gestaag.
zaterdag 16 november 2019 om 17:30
pejeka schreef: ↑16-11-2019 17:24Er is maar één feit: mensen zijn de afgelopen 20-30 jaar alleen maar dikker geworden, tot zwaar overgewicht aan toe. Ondanks alle diëten en nieuwe voedingsmanieren en voedingsmiddelen en methodes als het overslaan van maaltijden en vasten en weet ik nog meer.
Feit is ook dat rond 1980, toen vrijwel het grootste deel van Nederland nog traditioneel at, bijna niemand te dik was, laat staan leed onder overgewicht of obesitas. En dat deden ze zónder te vasten of maaltijden over te slaan of rare diëten te volgen.
Dus ergens zal er toch wel iets goed zijn geweest aan de manier van eten en levenspatroon van destijds... want ondanks alle nieuwe inzichten, groeit het aantal mensen met overgewicht (en kinderen met overgewicht) nog steeds gestaag.
Ach kom nou. Er is toch veel meer veranderd in die 40 jaar. 40 jaar geleden was het ook nog gebruikelijk om tussen de middag warm te eten. Misschien is dat wel de oorzaak. Of de komst van fastfood-ketens, de overvloedige keuzes in de supermarkten, überhaupt het gemak van supermarkten, het feit dat óveral eten te koop is, kant en klaar eten, veel vaker uit eten, etc. Maar nee, maaltijden overslaan is vast dé oorzaak van obesitas.
zaterdag 16 november 2019 om 17:33
Ik denk dat dat een belangrijke factor is. Voedsel is brandstof voor je lichaam. Dat wordt naar mijn mening te vaak vergeten. Dan wordt voedsel gezien als iets gezelligs, om de tijd te vullen, om een rotgevoel weg te eten of gebeurt het achteloos (de zak chips helemaal leegeten tijdens een spannende film). Vaak is dit ook vulling met weinig voedingsstoffen.
Hoe vaak eten mensen nog omdat ze echt een hongergevoel hebben?
I'm not lazy
zaterdag 16 november 2019 om 17:37
Wat je hierboven beschrijft is een andere discussie. Jij schreef :pejeka schreef: ↑16-11-2019 17:24Er is maar één feit: mensen zijn de afgelopen 20-30 jaar alleen maar dikker geworden, tot zwaar overgewicht aan toe. Ondanks alle diëten en nieuwe voedingsmanieren en voedingsmiddelen en methodes als het overslaan van maaltijden en vasten en weet ik nog meer.
Toch is het gezonder als je die calorieën gewoon over de dag spreidt in plaats van 2 keer een grotere hoeveelheid tot je te nemen.
Jij beweert dat 3 x eten gezonder is dan 2 x eten. Dan vraag ik: waar staat dat? En daarna kom jij met gezond verstand. Het is dus jouw mening, en dat is prima, maar daarmee is het nog geen feit dat 3 x eten gezonder is dan 2 x eten op een dag.
zaterdag 16 november 2019 om 17:38
Niemand die jou dwingt te snacken en te snaaien, je vol te proppen met fastfood, ongezonde keuzes te maken in de supermarkt, of de hele dag door te eten. Doe je zelf.nerdopviva schreef: ↑16-11-2019 17:30Ach kom nou. Er is toch veel meer veranderd in die 40 jaar. 40 jaar geleden was het ook nog gebruikelijk om tussen de middag warm te eten. Misschien is dat wel de oorzaak. Of de komst van fastfood-ketens, de overvloedige keuzes in de supermarkten, überhaupt het gemak van supermarkten, het feit dat óveral eten te koop is, kant en klaar eten, veel vaker uit eten, etc. Maar nee, maaltijden overslaan is vast dé oorzaak van obesitas.
Je kan er een lang of een kort verhaal van maken, maar het aantal mensen met (zwaar) overgewicht of obesitas is nog steeds stijgende. En dat ligt niet aan de winkels of de restaurants, maar aan de mensen zelf. Nog nooit gezien dat iemand met een pistool op zijn hoofd de McDonalds in gedwongen werd.
zaterdag 16 november 2019 om 17:47
Gewoon omdat je de voedselinname dan gelijkmatiger verspreidt over de dag en je lichaam dus in feite een constante toevoer van brandstof heeft.Tęssa44- schreef: ↑16-11-2019 17:37Wat je hierboven beschrijft is een andere discussie. Jij schreef :
Toch is het gezonder als je die calorieën gewoon over de dag spreidt in plaats van 2 keer een grotere hoeveelheid tot je te nemen.
Jij beweert dat 3 x eten gezonder is dan 2 x eten. Dan vraag ik: waar staat dat? En daarna kom jij met gezond verstand. Het is dus jouw mening, en dat is prima, maar daarmee is het nog geen feit dat 3 x eten gezonder is dan 2 x eten op een dag.
Vergelijk het met een plant die elke dag een scheutje water nodig heeft. Tuurlijk kan je dan vinden dat je die plant best 6 dagen droog kan laten staan en vervolgens een hele plons water geven, maar dat kan die plant dan niet in één keer verwerken en na verloop van tijd gaat hij kwijnen, terwijl als je dezelfde hoeveelheid water wél over de week verdeelt, die plant het prima doet.
Het gaat dus niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om de dosering.
Als jij medicijnen gebruikt en je hebt elke dag 20 mg van een medicijn nodig, zeg je toch ook niet: Weet je wat, ik neem op zaterdag gewoon 140 mg in, en dan is dat voor de hele week genoeg.
En zo is het met eten ook. Je lijf heeft een bepaalde hoeveelheid nodig bij de opstart van de dag, en gedurende de dag, en aan het einde van de dag. En dan kan je wel vinden dat je ál die calorieën kan opsparen tot de avondmaaltijd en het dan in één keer tot je kan nemen, maar dat heeft niet hetzelfde effect.
zaterdag 16 november 2019 om 17:48
De inzichten zijn vooral dat mensen oorspronkelijk helemaal niet de hele dag eten voorhanden hadden en het lichaam daarom dus ingesteld is op 1 of 2 x per dag bunkeren.