Onthouding van eten
zaterdag 16 november 2019 om 12:13
Hoi!
In mijn omgeving hoor/zie ik steeds vaker mensen die afwijken van het drie-maaltijden-principe op een dag, of dat de schijf van 5 totaal niet meer interessant is, met als doel om een paar kilo's kwijt te raken. Intermittent fasting heb ik al een paar keer gehoord. Dagdelen tot een week (!) niks eten. Nu ben ik een boek aan het lezen waar vasten ter sprake komt en daar tips voor wordt gegeven. Het klinkt als hoe iemand met een crash dieet zou eten, of iemand met een eetstoornis.
Voor mij is regel nr.1: doe absoluut wat voor jou goed voelt (of wat je arts je voorschrijft). Maar wat ik me afvraag is: wat maakt dat de ene onthouding herstellend is voor je lichaam, en het andere uithongerend en beschadigend? Wat is die dunne lijn?
Als twee mensen precies hetzelfde eten op een dag, maakt het voor het lichaam uit met welk doel dat gebeurt (kan me voorstellen dat dat zo is)? Is het de focus van het brein?
Ik ben benieuwd of iemand die dunne lijn kan beschrijven.
In mijn omgeving hoor/zie ik steeds vaker mensen die afwijken van het drie-maaltijden-principe op een dag, of dat de schijf van 5 totaal niet meer interessant is, met als doel om een paar kilo's kwijt te raken. Intermittent fasting heb ik al een paar keer gehoord. Dagdelen tot een week (!) niks eten. Nu ben ik een boek aan het lezen waar vasten ter sprake komt en daar tips voor wordt gegeven. Het klinkt als hoe iemand met een crash dieet zou eten, of iemand met een eetstoornis.
Voor mij is regel nr.1: doe absoluut wat voor jou goed voelt (of wat je arts je voorschrijft). Maar wat ik me afvraag is: wat maakt dat de ene onthouding herstellend is voor je lichaam, en het andere uithongerend en beschadigend? Wat is die dunne lijn?
Als twee mensen precies hetzelfde eten op een dag, maakt het voor het lichaam uit met welk doel dat gebeurt (kan me voorstellen dat dat zo is)? Is het de focus van het brein?
Ik ben benieuwd of iemand die dunne lijn kan beschrijven.
zaterdag 16 november 2019 om 17:54
Ik geloof er niet in en ik ben van mening dat het niet goed is voor een lichaam. Ik geloof ook niet zo in op gezette tijden eten, dat is iets van deze tijd. Ik volg mijn lichaam, ik eet dus als ik trek heb. Meerdere malen verdeeld over de dag maar wel wanneer mijn lichaam het aangeeft, niet omdat het toevallig lunchtijd is.
zaterdag 16 november 2019 om 17:57
Gewoon lekker doen dan, zou ik zeggen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 16 november 2019 om 18:01
pejeka schreef: ↑16-11-2019 17:47Gewoon omdat je de voedselinname dan gelijkmatiger verspreidt over de dag en je lichaam dus in feite een constante toevoer van brandstof heeft.
Vergelijk het met een plant die elke dag een scheutje water nodig heeft. Tuurlijk kan je dan vinden dat je die plant best 6 dagen droog kan laten staan en vervolgens een hele plons water geven, maar dat kan die plant dan niet in één keer verwerken en na verloop van tijd gaat hij kwijnen, terwijl als je dezelfde hoeveelheid water wél over de week verdeelt, die plant het prima doet.
Het gaat dus niet alleen om de hoeveelheid, maar ook om de dosering.
Als jij medicijnen gebruikt en je hebt elke dag 20 mg van een medicijn nodig, zeg je toch ook niet: Weet je wat, ik neem op zaterdag gewoon 140 mg in, en dan is dat voor de hele week genoeg.
En zo is het met eten ook. Je lijf heeft een bepaalde hoeveelheid nodig bij de opstart van de dag, en gedurende de dag, en aan het einde van de dag. En dan kan je wel vinden dat je ál die calorieën kan opsparen tot de avondmaaltijd en het dan in één keer tot je kan nemen, maar dat heeft niet hetzelfde effect.
De vergelijking met een plant slaat natuurlijk nergens op. Wij zijn geen planten. En het medicijn verhaal is ook geen goede vergelijking. Er ook zijn medicijnen die je 1 x per maand moet gebruiken.
Je hebt gewoon geen gelijk het lichaam is niet bij iedereen het zelfde en wat voor jou prima is, hoeft dat voor een ander niet het zelfde te zijn. Fijn dat het voor jou zo goed werkt prima. Maak er alleen geen feit van maar vertel erbij dat dat voor jou het beste werkt.
3 x per dag eten is niet per definitie gezonder dan 2 x. En het motortje brandende houden, is echt achterhaald. Het lichaam slaat reserves op voor de momenten dat er even geen voedsel voorradig is, of was je dat vergeten?
zaterdag 16 november 2019 om 18:05
pejeka schreef: ↑16-11-2019 17:38Niemand die jou dwingt te snacken en te snaaien, je vol te proppen met fastfood, ongezonde keuzes te maken in de supermarkt, of de hele dag door te eten. Doe je zelf.
Je kan er een lang of een kort verhaal van maken, maar het aantal mensen met (zwaar) overgewicht of obesitas is nog steeds stijgende. En dat ligt niet aan de winkels of de restaurants, maar aan de mensen zelf. Nog nooit gezien dat iemand met een pistool op zijn hoofd de McDonalds in gedwongen werd.
Dus het ligt aan de mensen zelf en niet of ze 2 of 3 keer per dag eten.
zaterdag 16 november 2019 om 18:09
Ergens in die tijd heeft het idee postgevat dat je naast die 3 hoofdmaaltijden ook nog tussendoortjes moest eten, om dat motortje aan de gang te houden. Dat lijkt nu niet voor iedereen goed uit te pakken.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
zaterdag 16 november 2019 om 18:11
Ikke niet hoor, maar als jij begint met 'gezond verstand' en meer van dat soort termen gooi ik er even een 'nieuw' inzicht in.
Ik volg met veel interesse wat er op gebied van voeding door de wetenschap wordt onderzocht en welke conclusies daaruit getrokken worden.
Jarenlang is het idee geweest dat je vooral de hele dag door moest eten, niet meer dan 2-2,5 uur tussen twee eetmomenten.
Nu veranderen de ideeën daarover en wordt er dus uitgebreid onderzoek gedaan naar andere manieren van je eten over de dag (of zelfs week) verspreiden.
Dat lijkt in sommige situaties voordelen op te leveren, maar wanneer wel en wanneer niet is nog lang niet duidelijk.
solomio wijzigde dit bericht op 16-11-2019 18:13
52.98% gewijzigd
zaterdag 16 november 2019 om 18:12
Feit is dat als je er in één keer een grote dosis voedsel in gooit, er maar een deel van het voedsel nodig is om de lopende behoefte aan "brandstof" te vervullen en de rest wordt opgeslagen. Als je gedoseerd kleinere hoeveelheden tot je neemt, is er niks om op te slaan, of weinig, want dan heb je er precies genoeg brandstof in gegooid om aan de lopende behoefte te voldoen.Tęssa44- schreef: ↑16-11-2019 18:01De vergelijking met een plant slaat natuurlijk nergens op. Wij zijn geen planten. En het medicijn verhaal is ook geen goede vergelijking. Er ook zijn medicijnen die je 1 x per maand moet gebruiken.
Je hebt gewoon geen gelijk het lichaam is niet bij iedereen het zelfde en wat voor jou prima is, hoeft dat voor een ander niet het zelfde te zijn. Fijn dat het voor jou zo goed werkt prima. Maak er alleen geen feit van maar vertel erbij dat dat voor jou het beste werkt.
3 x per dag eten is niet per definitie gezonder dan 2 x. En het motortje brandende houden, is echt achterhaald. Het lichaam slaat reserves op voor de momenten dat er even geen voedsel voorradig is, of was je dat vergeten?
Niet voor niets adviseerde mijn internist mij, toen ik vreselijk was afgevallen door kanker en weer moest aankomen: "Eet kleine maaltijden verspreid over de hele dag, al neem je maar een bakje yoghurt als je je bed uit komt, maar doseer het over de hele dag, om een constante opname te bevorderen". Maar goed, blijkbaar was dat een verkeerd advies en kan je beter twee keer per dag je vol schransen.
zaterdag 16 november 2019 om 18:12
Inderdaad. Als je mensen dan toch met planten wilt vergelijken: een cactus wil helemaal droog staan tussendoor. Een orchidee wil liefst lichte vochtigheid maar niet te nat, dus vaak kleine beetjes. Mensen zijn niet allemaal orchideeën. Ik denk dat ik een cactus ben. Twee warme maaltijden per dag, liefst rond 11 en 16 uur. Dat is het beste te combineren met mijn gevoel, werk en sport. In het weekend eet ik dan een beetje extra om op gewicht te blijven.Tęssa44- schreef: ↑16-11-2019 18:01De vergelijking met een plant slaat natuurlijk nergens op. Wij zijn geen planten. En het medicijn verhaal is ook geen goede vergelijking. Er ook zijn medicijnen die je 1 x per maand moet gebruiken.
“Vroeger” was er wel meer anders. Minder gifstoffen, medicatiegebruik (en -soorten), ander slaappatroon, minder stress, enzovoorts. Het beweeg- en eetpatroon is niet het enige dat veranderd is door de jaren heen. Het is kortzichtig om alleen daarop te letten.
zaterdag 16 november 2019 om 18:14
Mijn orchidee doet het juist fantastisch op af en toe een plons water en tussendoor uitdroging.
zaterdag 16 november 2019 om 18:17
Die tussendoortjes heb ik ook nooit gesnapt, althans, de noodzaak daarvan. Ik eet gewoon een goed ontbijt, bij de koffie om 11 uur pak ik soms een biscuitje, daarna een gezonde lunch om 13.00 uur, en dan soms zomaar 1 klein stukje chocolade bij de thee om 15.00 uur (zo'n klein vierkant blokje wat je van een reep breekt). Daarna gezond avondeten, en in de avond niks meer, hooguit soms een boterbiesje bij de koffie ofzo.
zaterdag 16 november 2019 om 18:21
Ik moest als kind ontbijten en vond het vreselijk want absoluut geen trek in. Zodra ik zelf een keus had, at ik op zijn vroegst iets om 11.00 uur. Dat verschoof naar 13.00 uur, dus geen ontbijt meer maar lunch. Hoe ouder ik word, hoe vaker ik ook minder behoefte heb aan een lunch, dus steeds vaker eet ik maar één keer per dag een maaltijd (kleine snacks tussendoor daargelaten en lang niet altijd). Ook eet ik steeds minder pasta/rijst/aardappels, eet hooguit een beetje daarvan of gewoon niet. Wel eet ik veel/steeds meer groente en vrijwel altijd iets van vlees. Als het kouder wordt, eet ik vaak wel een tijdje meer, als het warm is, minder.
Dit is allemaal niet een bewuste keuze, denk er nooit over na. Heb al mijn hele leven een prima gewicht voor mijn lengte, nu 62 kilo (1.68 m. of zo, maat 36) en energie zat, dus blijkbaar is dit voor mij goed.
Dit is allemaal niet een bewuste keuze, denk er nooit over na. Heb al mijn hele leven een prima gewicht voor mijn lengte, nu 62 kilo (1.68 m. of zo, maat 36) en energie zat, dus blijkbaar is dit voor mij goed.
zaterdag 16 november 2019 om 18:24
Het is vooral wát je eet volgens mij. Ik eet verschillende keren per dag, dus 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. Én dan ook nog iets klein bij de tv.
Ik ben 40 en heb nog steeds maat 34/36.
Maar zowat 90% van wat ik eet is onbewerkt en gezond, dus geen koek, snoep en frisdrank maar noten, yoghurt, fruit en veel groentes.
Wat betreft koolhydraten kies ik bijna altijd voor linzen of quinoa en ik eet geen brood als lunch maar dikke soep of een maaltijdsalade, allemaal zelfgemaakt.
Mensen die mij kennen vinden dat ik veel eet, maar als je gezond eet kan je gewoon veel eten. Je wordt niet zomaar dik van broccoli met vis bijvoorbeeld.
Ik ben 40 en heb nog steeds maat 34/36.
Maar zowat 90% van wat ik eet is onbewerkt en gezond, dus geen koek, snoep en frisdrank maar noten, yoghurt, fruit en veel groentes.
Wat betreft koolhydraten kies ik bijna altijd voor linzen of quinoa en ik eet geen brood als lunch maar dikke soep of een maaltijdsalade, allemaal zelfgemaakt.
Mensen die mij kennen vinden dat ik veel eet, maar als je gezond eet kan je gewoon veel eten. Je wordt niet zomaar dik van broccoli met vis bijvoorbeeld.
zaterdag 16 november 2019 om 18:25
pejeka schreef: ↑16-11-2019 18:17Die tussendoortjes heb ik ook nooit gesnapt, althans, de noodzaak daarvan. Ik eet gewoon een goed ontbijt, bij de koffie om 11 uur pak ik soms een biscuitje, daarna een gezonde lunch om 13.00 uur, en dan soms zomaar 1 klein stukje chocolade bij de thee om 15.00 uur (zo'n klein vierkant blokje wat je van een reep breekt). Daarna gezond avondeten, en in de avond niks meer, hooguit soms een boterbiesje bij de koffie ofzo.
Mooi mee blijven doorgaan als dat voor jou werkt
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
zaterdag 16 november 2019 om 18:28
Eigenlijk eet je dus net zo veel - zo niet meer - tussendoortjes als heel veel andere mensenpejeka schreef: ↑16-11-2019 18:17Die tussendoortjes heb ik ook nooit gesnapt, althans, de noodzaak daarvan. Ik eet gewoon een goed ontbijt, bij de koffie om 11 uur pak ik soms een biscuitje, daarna een gezonde lunch om 13.00 uur, en dan soms zomaar 1 klein stukje chocolade bij de thee om 15.00 uur (zo'n klein vierkant blokje wat je van een reep breekt). Daarna gezond avondeten, en in de avond niks meer, hooguit soms een boterbiesje bij de koffie ofzo.
Als ik én 3 keer per dag eet én 3 tussendoortjes eet weet ik toch echt wel wat er met mijn weegschaal gebeurt.
anoniem_387728 wijzigde dit bericht op 16-11-2019 18:29
9.84% gewijzigd
zaterdag 16 november 2019 om 18:28
Tja, jij bent natuurlijk perfect en als iedereen nu maar zo deed als jij was er helemaal geen probleem.pejeka schreef: ↑16-11-2019 18:17Die tussendoortjes heb ik ook nooit gesnapt, althans, de noodzaak daarvan. Ik eet gewoon een goed ontbijt, bij de koffie om 11 uur pak ik soms een biscuitje, daarna een gezonde lunch om 13.00 uur, en dan soms zomaar 1 klein stukje chocolade bij de thee om 15.00 uur (zo'n klein vierkant blokje wat je van een reep breekt). Daarna gezond avondeten, en in de avond niks meer, hooguit soms een boterbiesje bij de koffie ofzo.
Helaas doet het gros van de mensen niet als jij.
zaterdag 16 november 2019 om 18:33
pejeka schreef: ↑16-11-2019 18:17Die tussendoortjes heb ik ook nooit gesnapt, althans, de noodzaak daarvan. Ik eet gewoon een goed ontbijt, bij de koffie om 11 uur pak ik soms een biscuitje, daarna een gezonde lunch om 13.00 uur, en dan soms zomaar 1 klein stukje chocolade bij de thee om 15.00 uur (zo'n klein vierkant blokje wat je van een reep breekt). Daarna gezond avondeten, en in de avond niks meer, hooguit soms een boterbiesje bij de koffie ofzo.
Maar dat koekje en chocolaatje ís toch een tussendoortje? Ik doe dat ook rond dezelfde uren maar dan fruit om 11u en wat noten om 15u.
Echt noodzaak is veel gezegd maar ik heb fysiek een intensief beroep waardoor ik die ‘extra’s’ best kan gebruiken.
Bedoel jij dat onnodige tussendoortjes voor sommige halve maaltijden zijn? Want die ken ik ook en hebben inderdaad overgewicht.
zaterdag 16 november 2019 om 18:33
Ik kan uiteraard niet voor jou spreken, maar je doet me vreselijk denken aan een collega van me. Ook zij is "opgehouden met eten". Koffie of thee drinkt ze niet meer, alleen kraanwater. Ontbijten doet ze niet, en als lunch eet ze een piepklein trosje druiven. Meer niet. Heel de dag niet. In de avond (volgens haarzelf) hooguit een maaltijdsalade (klein) en soms wat roerbakspul met garnalen of iets dergelijks. Zelf zegt ze zich er perfect geweldig en gezond bij te voelen, maar ik heb haar in 10 jaar tijd zien veranderen (uiterlijk) van een leuke vrouw met een gezond gewicht en een blozend gelaat in een voortijdig oud geworden iemand met een nét iets te laag lichaamsgewicht en een bleek gelaat met uitgezakte trekken. En nee, ze valt heus niet van uitputting neer tijdens het werk, maar ergens is er iets dat me vertelt dat het ook niet helemaal gezond is zoals ze leeft.Ariellle schreef: ↑16-11-2019 18:21Ik moest als kind ontbijten en vond het vreselijk want absoluut geen trek in. Zodra ik zelf een keus had, at ik op zijn vroegst iets om 11.00 uur. Dat verschoof naar 13.00 uur, dus geen ontbijt meer maar lunch. Hoe ouder ik word, hoe vaker ik ook minder behoefte heb aan een lunch, dus steeds vaker eet ik maar één keer per dag een maaltijd (kleine snacks tussendoor daargelaten en lang niet altijd). Ook eet ik steeds minder pasta/rijst/aardappels, eet hooguit een beetje daarvan of gewoon niet. Wel eet ik veel/steeds meer groente en vrijwel altijd iets van vlees. Als het kouder wordt, eet ik vaak wel een tijdje meer, als het warm is, minder.
zaterdag 16 november 2019 om 18:44
GinnyJones schreef: ↑16-11-2019 17:54Ik geloof er niet in en ik ben van mening dat het niet goed is voor een lichaam. Ik geloof ook niet zo in op gezette tijden eten, dat is iets van deze tijd. Ik volg mijn lichaam, ik eet dus als ik trek heb. Meerdere malen verdeeld over de dag maar wel wanneer mijn lichaam het aangeeft, niet omdat het toevallig lunchtijd is.
Dit is voor mij ook de beste manier. Ik geloof niet in koolhydraatharm, vasten, allen eten na een bepaalde tijd enzovoort.
zaterdag 16 november 2019 om 18:44
Snap helemaal niet hoe je die link legt. Ik ben absoluut niet opgehouden met eten. Ik hou van lekker eten, ben prima op gewicht, zwaarder overigens dan ik vroeger was, toen was ik ca. 55 kilo. Maar hoe ouder ik word, hoe minder ik kennelijk nodig heb en zolang ik me er prima bij voel, lijkt mij daar niks mis mee.pejeka schreef: ↑16-11-2019 18:33Ik kan uiteraard niet voor jou spreken, maar je doet me vreselijk denken aan een collega van me. Ook zij is "opgehouden met eten". Koffie of thee drinkt ze niet meer, alleen kraanwater. Ontbijten doet ze niet, en als lunch eet ze een piepklein trosje druiven. Meer niet. Heel de dag niet. In de avond (volgens haarzelf) hooguit een maaltijdsalade (klein) en soms wat roerbakspul met garnalen of iets dergelijks. Zelf zegt ze zich er perfect geweldig en gezond bij te voelen, maar ik heb haar in 10 jaar tijd zien veranderen (uiterlijk) van een leuke vrouw met een gezond gewicht en een blozend gelaat in een voortijdig oud geworden iemand met een nét iets te laag lichaamsgewicht en een bleek gelaat met uitgezakte trekken. En nee, ze valt heus niet van uitputting neer tijdens het werk, maar ergens is er iets dat me vertelt dat het ook niet helemaal gezond is zoals ze leeft.
zaterdag 16 november 2019 om 18:48
Wat dan?
Ik vermoed dat je zegt dat je dan aankomt.
Maar het ligt er toch helemaal aan wát je eet Als jij drie keer per dag calorie-arm eet en drie calorie-arme tussendoortjes, en je verbrandt meer dan dat je nuttigt, dan val je af.
zaterdag 16 november 2019 om 18:50
Als het voor jou werkt: power to you. Ik probeer me in te denken hoe het zou zijn om de hele dag niks te eten en dan in de avond een beetje groente en een klein stukje vlees, en dan weer een hele dag niet meer. Ik zou er niet op kunnen leven.Ariellle schreef: ↑16-11-2019 18:44Snap helemaal niet hoe je die link legt. Ik ben absoluut niet opgehouden met eten. Ik hou van lekker eten, ben prima op gewicht, zwaarder overigens dan ik vroeger was, toen was ik ca. 55 kilo. Maar hoe ouder ik word, hoe minder ik kennelijk nodig heb en zolang ik me er prima bij voel, lijkt mij daar niks mis mee.
zaterdag 16 november 2019 om 18:53
Dat is natuurlijk altijd de essentie, links of rechts. Mijn leven is in vergelijking met 10 jaar geleden een stuk minder druk, dus is het ook logisch dat ik minder calorieën nodig heb.Snoetje-80 schreef: ↑16-11-2019 18:48Wat dan?
Ik vermoed dat je zegt dat je dan aankomt.
Maar het ligt er toch helemaal aan wát je eet Als jij drie keer per dag calorie-arm eet en drie calorie-arme tussendoortjes, en je verbrandt meer dan dat je nuttigt, dan val je af.
zaterdag 16 november 2019 om 18:53
pejeka schreef: ↑16-11-2019 18:12Feit is dat als je er in één keer een grote dosis voedsel in gooit, er maar een deel van het voedsel nodig is om de lopende behoefte aan "brandstof" te vervullen en de rest wordt opgeslagen. Als je gedoseerd kleinere hoeveelheden tot je neemt, is er niks om op te slaan, of weinig, want dan heb je er precies genoeg brandstof in gegooid om aan de lopende behoefte te voldoen.
Niet voor niets adviseerde mijn internist mij, toen ik vreselijk was afgevallen door kanker en weer moest aankomen: "Eet kleine maaltijden verspreid over de hele dag, al neem je maar een bakje yoghurt als je je bed uit komt, maar doseer het over de hele dag, om een constante opname te bevorderen". Maar goed, blijkbaar was dat een verkeerd advies en kan je beter twee keer per dag je vol schransen.
Maar wat moet je dan doen als je wil afvallen? Minder vaak eten is niet goed want dat wordt opgeslagen. Maar vaker eten is ook niet goed want dat is blijkbaar hét advies om aan te komen. Of heeft het misschien toch te maken met wát mensen in hun mond stoppen en niet hoe vaak dat gebeurt?
zaterdag 16 november 2019 om 18:58
Dat snap ik, dat is ook heel logisch. Maar ik vind het wel vreemd dat je zegt, dat als je drie maaltijden per dag eet en drie tussendoortjes, dat je dan aankomt. Terwijl het er om gaat hoe veel calorieën je inneemt. En niet om het aantal tussendoortjes of maaltijden.
Je kunt wel 3 maaltijden eten en 6 tussendoortjes eten en nog steeds afvallen.
zaterdag 16 november 2019 om 19:05
Je primitievere voorouders hadden niet altijd te eten. Het is niet zo lang geleden dat jagers zich gingen settelen en toen vee gingen houden en planten telen waardoor ze veel geregelder te eten hadden. Zouden wij weer die jagers worden, dan moeten wij gewoon weer af en toe hongeren als we niets vangen. Deze tijd is prima te overbruggen dank zij onze vetreserves.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven